AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #41 Skrevet 8. desember 2023 Aldri vært dugnad i vår barnehage. Den går med et lite overskudd og styrer/eier tar ut ~1 mill i lønn - det ville følgelig vært en kald dag i helvete før jeg hadde brukt min fritid på å vedlikeholde vedkommendes bygningsmasse og utearealer. Anonymkode: 0db04...a2b 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #42 Skrevet 8. desember 2023 Når man takker ja til plass i vår bhg så sier man også ja til dugnad . Betaling om man ikke stiller godtar man også, da slipper man at de samme stiller opp hele tiden. Det er masse oppgaver pg man kan velge hva man vil gjøre Anonymkode: 51fe9...a35 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #43 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da får de håndtere økonomien sin bedre. Hatt barn i barnehage der dette ikke har vært nødvendig med så mye dugnadsarbeid. Knapt i det hele tatt faktisk. Så da har vel de håndtert økonomien sin bedre. Den barnehagen stengte aldri tidlig i tide og utide heller (med unntak av under covid). Så tror den barnehagen som de går i nå rett og slett ikke er drevet godt nok Anonymkode: b079f...381 Mange bhg sliter med å få tak i vikarer kå, hva tenker du de skal gjøre når det ikke er nok bemanning?? Anonymkode: 51fe9...a35 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #44 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alltid på helg til oss, og kort varsel. Så vanskelig å planlegge. Er jeg på jobb kan ikke mannen dra med seg alle barna, får jo ikke gjort noen ting da. Annet enn å passe på de 😂🙈 folk har eldre søsken som er med på aktiviteter. Det er og lekser som skal gjøres, hus som skal vaskes, middag som skal lages. Har mer enn nok med å ordne med mitt eget igrunn. Det tror jeg gjelder mange. Men det er jo ikke foreldrene sitt problem om folk ikke stiller på frivillig dugnad. Da får barnehagen se til å ordne slikt selv. Ikke mitt ansvar, eller noen andre foreldre sitt ansvar, å vedlikeholde barnehagen. Utrolig merkelig særnorsk opplegg. Anonymkode: b079f...381 Utrolig merkelig holdning fra deg Anonymkode: 51fe9...a35 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #45 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig få har ikke anledning. Det handler om prioritering. Anonymkode: 42fee...78d Riktig . Det er forresten fint å treffe foreldre utenom og bli kjebt Anonymkode: 51fe9...a35
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #46 Skrevet 8. desember 2023 Fighter83 skrev (1 time siden): Dette er faktisk lov ser jeg. Alle har jo ikke ressurser til dette. Helt forkastelig opplegg!! https://foreldreutvalgene.no/fub/har-din-barnehage-dugnadsbot/ Nei det er ikke forkastelig Anonymkode: 51fe9...a35 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #47 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnehager som stenger tidlig pga manglende bemanning burde få en klekkelig bot så de lærer å ta tak i problemet. Norge renner over av mennesker som ser etter jobb. Og nei, man må ikke ha utdannelse for å gjøre dette, kun håndlag med barn og ren vandel. På mitt barns skole var det sterk mangel på folk og de unnskyldte all slurv og slendrian med dette. Jeg spurte direkte og de mente på at de ikke fikk tak i noen. Jeg sa jeg kan ringe noen på straksen som kan komme på intervju. Som sagt så gjort. Vedkommende fikk jobb på skolen og de er svært fornøyd med henne. Da lurer jeg på... har de egentlig lagt to pinner i kors for å få flere ansatte eller får alt seile sin egen sjø under påskudd av personalmangel? Anonymkode: dfc6f...6fb For noe tull! Ærlig talt så kam man selvsagt ikke sende inn hva som helst Anonymkode: 51fe9...a35 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #48 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da får de håndtere økonomien sin bedre. Hatt barn i barnehage der dette ikke har vært nødvendig med så mye dugnadsarbeid. Knapt i det hele tatt faktisk. Så da har vel de håndtert økonomien sin bedre. Den barnehagen stengte aldri tidlig i tide og utide heller (med unntak av under covid). Så tror den barnehagen som de går i nå rett og slett ikke er drevet godt nok Anonymkode: b079f...381 Å håndtere økonomien bedre betyr som oftest å ta dårligere vare på barna våre i dag, dessverre. For det mest lønnsomme er å ta inn så mange barn de overhode har lov til, samtidig som de følger bemanningsnormen. Og å ikke sette inn vikar ved sykdom, og når pedagogene har den lovpålagte plantiden sin, det kan en spare en del på. Jeg vil heller at mine barns barnehage skal stenge enn å la mitt barn være 1 av 14 barn på 1-2 år sammen med én ansatt fordi den andre som var igjen på jobb på det tidspunktet begynte å spy og måtte komme seg bort fra avdelingen. Vår barnehage har sjelden stengt, men det hender de sender ut en melding til foreldre om å hente så tidlig som mulig pga. stort sykefravær og at de ikke får tak i vikar (for de pleier heldigvis å sette inn vikar). For meg er det like greit at de stenger i slike situasjoner, for da kan jeg forsvare overfor min arbeidsgiver at jeg er nødt til å gå. Det var på siden av dugnadstema. Men som jeg sa tidligere i tråden, dugnad syns jeg er bra. Jeg kan imidlertid være enig i at det skal være frivillig, og er skeptisk til at det faktureres. Det gjøres ikke i vår barnehage, det er foreldre som har bedt om å få betale seg ut, som ikke har fått lov til det her. Anonymkode: 1b0ab...705 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #49 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man takker ja til plass i vår bhg så sier man også ja til dugnad . Betaling om man ikke stiller godtar man også, da slipper man at de samme stiller opp hele tiden. Det er masse oppgaver pg man kan velge hva man vil gjøre Anonymkode: 51fe9...a35 Men barnehagen plikter da også til at barnehagen er åpen når den skal. Bryter de sin del av kontrakten kan vel vi og. Ærlig talt. Anonymkode: b079f...381 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #50 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Å håndtere økonomien bedre betyr som oftest å ta dårligere vare på barna våre i dag, dessverre. For det mest lønnsomme er å ta inn så mange barn de overhode har lov til, samtidig som de følger bemanningsnormen. Og å ikke sette inn vikar ved sykdom, og når pedagogene har den lovpålagte plantiden sin, det kan en spare en del på. Jeg vil heller at mine barns barnehage skal stenge enn å la mitt barn være 1 av 14 barn på 1-2 år sammen med én ansatt fordi den andre som var igjen på jobb på det tidspunktet begynte å spy og måtte komme seg bort fra avdelingen. Vår barnehage har sjelden stengt, men det hender de sender ut en melding til foreldre om å hente så tidlig som mulig pga. stort sykefravær og at de ikke får tak i vikar (for de pleier heldigvis å sette inn vikar). For meg er det like greit at de stenger i slike situasjoner, for da kan jeg forsvare overfor min arbeidsgiver at jeg er nødt til å gå. Det var på siden av dugnadstema. Men som jeg sa tidligere i tråden, dugnad syns jeg er bra. Jeg kan imidlertid være enig i at det skal være frivillig, og er skeptisk til at det faktureres. Det gjøres ikke i vår barnehage, det er foreldre som har bedt om å få betale seg ut, som ikke har fått lov til det her. Anonymkode: 1b0ab...705 Nei faktisk ikke enig her. I gammel barnehage tok de både bedre vare på barna og hadde bedre åpningstider samt ingen dugnad. Tror denne barnehagen rett og slett er litt udugelig... Anonymkode: b079f...381 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #51 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Riktig . Det er forresten fint å treffe foreldre utenom og bli kjebt Anonymkode: 51fe9...a35 Så man skal få bøter for og ikke ville småorwt med andre foreldre 😅🙈 Anonymkode: b079f...381 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #52 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange bhg sliter med å få tak i vikarer kå, hva tenker du de skal gjøre når det ikke er nok bemanning?? Anonymkode: 51fe9...a35 Hva tenker barnehagen vi skal gjøre om vi er på jobb når dugnad pågår? Hvis det de gjør er akseptabelt pga at det er vanskelig så må vi få lov å gjøre det samme ift dugnad. Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #53 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange bhg sliter med å få tak i vikarer kå, hva tenker du de skal gjøre når det ikke er nok bemanning?? Anonymkode: 51fe9...a35 Hva tenker barnehagen vi skal gjøre om vi er på jobb når dugnad pågår? Hvis det de gjør er akseptabelt pga at det er vanskelig så må vi få lov å gjøre det samme ift dugnad. Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #54 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For noe tull! Ærlig talt så kam man selvsagt ikke sende inn hva som helst Anonymkode: 51fe9...a35 Gi deg, det er en årsak til at ingen vil jobbe som vikar i barnehage lenger. Stigmatisering, mobbing og utestenging i tillegg til lav lønn. Anonymkode: 4b953...d23
Sinsiew Skrevet 8. desember 2023 #55 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor tar ikke de ansatte barna med på «dugnad» i barnehagetiden? La det bli gøy å male skuret eller rake sanden. Barn elsker jo å bruke vannslange, hammer og spiker. Anonymkode: 0bcf9...0b4 0/10
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #56 Skrevet 9. desember 2023 Barna mine bruker en stor del av barndommen sin i barnehagen- selvfølgelig bidrar vi - og det er sosialt med de andre foreldrene 👍 Og at barnehagen stenger når de mangler folk tar jeg som et tegn på at de tar sikkerheten på alvor. Mener du for alvor at de bare skulle holdt åpent? Anonymkode: bce8f...c6a 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #57 Skrevet 9. desember 2023 Tenker det er forskjell på Eierforhold som gjør om jeg synest det er greit å gå på dugnad. Hadde stilt om barnehagen er foreldrestyrt eller en stiftelse der alle pengene går til drift av barnehagen og dugnad på uteareal virker direkte på at det blir mer penger til barna. Om barnehagen er kommunal eller privat vil dugnad bare gjøre at eier kan ta ut større overskudd eller at kommunen kan kutte mer i tilskudd, så her hadde jeg ikke stilt. Anonymkode: d8e3c...336 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #58 Skrevet 9. desember 2023 Slikt som dette gjør at i alle fall jeg får mindre og mindre lyst til å betale skatt. Her går mine og andres skattepenger til å gjøre barnehageplasser nesten gratis (ja, maksprisen i barnehagen er nesten gratis sammenlignet ned faktisk kostnad). Likevel vlir vi møtt med at det er "forkastelig" at foreldre får beskjed om å bidra med å fikse noen få praktiske oppgaver i året selv. Og attpåtil med holdningen at det er "alle andre sin feil, problem og ansvar at..." Altså, hvor er vi på vei hen, når foreldre ikke en gang klarer å prioritere at egne barn skal ha det bra, og mener det er barnehagen sitt problem hvis barnehagen får et kummerlig miljø? Jeg er glad for at mange i denne tråden har en helt annen holdning, og forstår at det selvsagt ikke er samfunnet sitt ansvar alene å sørge for at barna i dette landet skal ha det bra! Foreldre har jo et visst ansvar selv, vil du ikke mene det? Slutt å klage og kjøp seg en rake! Det koster nada. En rake har du råd til. Anonymkode: 9e59a...cff 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #59 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Noen barnehager, inkludert vår, har fått det for seg at det ikke er foreldrenes ansvar å sørge for at barnehagen og uteområdene tas vare på. De fakturerer ekstra hvis man ikke deltar. Er det bare jeg som syns dette er en uting? Mange av aktivitetene krever at man har diverse utstyr som sag, bil eller lignende. Vi bor i leilighet med vaktmestertjeneste og har ikke bil og diverse slikt utstyr. Syns ærlig talt dette er barnehagens eget ansvar. Men de skyver det over på foreldre, og er jo begrenset med barnehageplasser i kommunen så man kan ikke akkurat velge og vrake. Dessuten holder ikke barnehagen seg til avtalte åpningstider. Stenger tidlig ofte pga manglende bemanning. Hvorfor skal vi da måtte betale ekstra for ikke utført dugnadstimer når de ikke holder sin del av avtalen? Er jeg kranglete nå? Jeg bare føler at når vi konstant må dra tidlig fra jobb og lignende fordi barnehagen må stenge tidlig (dette har skjedd MANGE ganger) så skal ikke vi måtte yte eller betale noe ekstra. Anonymkode: b079f...381 Barnehagen til min datter hadde dugnad. Både for ansatte(!) og foreldre. De som eier den barnehagekjeden bor nå i Sveits for å spare skatt. Jeg deltok aldri på dugnad. Jeg svarte skriftlig at om de kunne vise til at kjeden gikk i 0,- skulle jeg møte opp, men at jeg bidrar ikke til å øke overskudd ved å jobbe gratis for dem og anbefalte de ansatte det samme. Anonymkode: 54b60...9b8 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #60 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så man skal få bøter for og ikke ville småorwt med andre foreldre 😅🙈 Anonymkode: b079f...381 Småprate* Anonymkode: b079f...381
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå