AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #61 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Barnehagen til min datter hadde dugnad. Både for ansatte(!) og foreldre. De som eier den barnehagekjeden bor nå i Sveits for å spare skatt. Jeg deltok aldri på dugnad. Jeg svarte skriftlig at om de kunne vise til at kjeden gikk i 0,- skulle jeg møte opp, men at jeg bidrar ikke til å øke overskudd ved å jobbe gratis for dem og anbefalte de ansatte det samme. Anonymkode: 54b60...9b8 Ikke sant! Jeg mistenker sterkt at denne barnehagen utnytter oss foreldre. De sier de ikke får tak i vikarer, men vet av masse folk i området som jobber som tilkalling i barnehage og vil ha mere vakter. Men de sier de får mer jobb i nabobarnehagene. Har også forhørt meg, disse barnehagene har i utgangspunktet bedre åpningstider og de holder åpningstidene også! Jeg syns ikke en barnehage som er drevet så dårlig skal få lov å komme å gi foreldre bot for og ikke fikse barnehagen for dem...det er deres egen jobb. Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #62 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Utrolig merkelig holdning fra deg Anonymkode: 51fe9...a35 Nei det som er merkelig er jo en barnehage som forventer at foreldrene vedlikeholder bygget og uteområdene. Hvorfor holder ikke skolene på sånn? Biblioteket? Eller et hvilket som helst annet offentlig bygg. Er en uting og vitner om manglende prioritering fra barnehagen. Jeg snakker altså ikke om å rake løv eller slike ting. Men som sagt, kjøre til søppelfylling med ting, hogge trær osv. Utrolig merkelig. Anonymkode: b079f...381 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #63 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna mine bruker en stor del av barndommen sin i barnehagen- selvfølgelig bidrar vi - og det er sosialt med de andre foreldrene 👍 Og at barnehagen stenger når de mangler folk tar jeg som et tegn på at de tar sikkerheten på alvor. Mener du for alvor at de bare skulle holdt åpent? Anonymkode: bce8f...c6a Mener de for alvor at jeg skal forlate pasientene mine for å hugge trær i barnehagen dere? ... Nei jeg mener såklart at de skal utnytte seg av en av de mange vikarene som bor i området som leter etter mer jobb men som de ikke bruker. Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #64 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tenker det er forskjell på Eierforhold som gjør om jeg synest det er greit å gå på dugnad. Hadde stilt om barnehagen er foreldrestyrt eller en stiftelse der alle pengene går til drift av barnehagen og dugnad på uteareal virker direkte på at det blir mer penger til barna. Om barnehagen er kommunal eller privat vil dugnad bare gjøre at eier kan ta ut større overskudd eller at kommunen kan kutte mer i tilskudd, så her hadde jeg ikke stilt. Anonymkode: d8e3c...336 Barnehagen er privat. Så tror de prøver å spare mest mulig penger faktisk. For å kunne ta ut overskudd. Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #65 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men barnehagen plikter da også til at barnehagen er åpen når den skal. Bryter de sin del av kontrakten kan vel vi og. Ærlig talt. Anonymkode: b079f...381 🤦🏻♀️ Anonymkode: 51fe9...a35 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #66 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Gi deg, det er en årsak til at ingen vil jobbe som vikar i barnehage lenger. Stigmatisering, mobbing og utestenging i tillegg til lav lønn. Anonymkode: 4b953...d23 Hæ? Anonymkode: 51fe9...a35
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #67 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Slikt som dette gjør at i alle fall jeg får mindre og mindre lyst til å betale skatt. Her går mine og andres skattepenger til å gjøre barnehageplasser nesten gratis (ja, maksprisen i barnehagen er nesten gratis sammenlignet ned faktisk kostnad). Likevel vlir vi møtt med at det er "forkastelig" at foreldre får beskjed om å bidra med å fikse noen få praktiske oppgaver i året selv. Og attpåtil med holdningen at det er "alle andre sin feil, problem og ansvar at..." Altså, hvor er vi på vei hen, når foreldre ikke en gang klarer å prioritere at egne barn skal ha det bra, og mener det er barnehagen sitt problem hvis barnehagen får et kummerlig miljø? Jeg er glad for at mange i denne tråden har en helt annen holdning, og forstår at det selvsagt ikke er samfunnet sitt ansvar alene å sørge for at barna i dette landet skal ha det bra! Foreldre har jo et visst ansvar selv, vil du ikke mene det? Slutt å klage og kjøp seg en rake! Det koster nada. En rake har du råd til. Anonymkode: 9e59a...cff Jeg har ikke nevnt noe om rake men motorsag 🙈🤦 Foreldre bidrar allerede MYE i samfunnet ved å oppdra barna, jobbe fulltid begge to og betaler som sådan skatt. Det er ikke bare du som betaler inn skattepenger. Det gjør vi og. Og jeg tenker at det ikke er fornuftig å bruke foreldre til vedlikeholdsarbeid i barnehagen så de kan ta ut mer i profitt. Foreldre står kanskje opp 5 på morgenen for å gjøre klart ting til barna for dagen, vår familie gjør i tillegg også behandling til barnet vårt som er sykt, så skal man på jobb i 8 timer , så skal man gjøre lekser, lage middag, rydde, vaske, eldre barn skal på fritidsaktivitet. Enkelte uker har vi kanskje 3 timer til ulike instanser vi skal på også. Kanskje har jeg til og med jobbet kveldsvakt dagen før og så dagvakt og sovet 5 timer. Og etter alt dette forventes det at vi skal rope hurra for MER jobb? Når vi kanskje heller hadde satt pris på å bare være med barna våre de få timene om dagen vi faktisk har tid til det? Men du mener foreldre ikke bidrar bare fordi vi ikke vil være med på dugnad? Altså... Jeg syns du har en MYE dårligere holdning som forventer at alle skal være supermennesker og sier stygge ting om oss som ikke ønsker dette jaget. Sier at man ikke prioriterer at egne barn skal ha det bra bare pga. En dugnad? Det grenser faktisk til kvalmt. Du tror ikke folk jobber og står på for barna sine bare fordi de ikke vil drive dugnad? Hvor langt skal man dra dette med at foreldre skal bidra til vedlikehold, skal vi stille med oppussing? Fordi det er det beste for barna? Skal vi være med å skifte tak, fordi barna skal ha en god barnehage? Et sted må man sette grensa. Nei makspriser er ikke nesten gratis. Men ja man får kraftig rabatt. Men det betyr ikke at man skal kreve å bruke foreldre til arbeidere vel? Vi jobber ikke i barnehagen. Vi er foreldre... Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #68 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnehagen er privat. Så tror de prøver å spare mest mulig penger faktisk. For å kunne ta ut overskudd. Anonymkode: b079f...381 Om det er en barnehage hvor eierne tar ut ut overskudd, så er jeg helt enig med deg. Jeg tenker som den som skrev innlegget du siterte, bortsett fra at jeg ville deltatt i dugnad i kommunale barnehager i min kommune. Jeg vet tilskuddene de får er dårlig, og samme hvor mye det burde synliggjøres, så ville jeg ikke at det skulle gått utover barna. Vår barnehage er privat, men en liten og enkeltstående stiftelse. Den har "dårlige" åpningstider, men det ser jeg som bra, fordi det betyr flest mulig ansatte på jobb gjennom mest mulig av åpningstiden. Hadde jeg hatt barna i en privat kjede, med eiere som tok ut overskudd, hadde jeg egentlig vært ganske fortvilt og sint om de krevde slike store arbeidsoppgaver på dugnad. For, nei, jeg hadde ikke villet jobbet gratis for dem. Og samtidig vil jeg jo at barna mine og alle de andre små i barnehagen skal ha det trygt og bra der. Jeg hadde også vært sint hvis de stengte for å spare penger på vikar om det satt noen på toppen og tjente gode penger. Her jeg bor er det reell og godt kjent vikarmangel, og særlig vanskelig å få tak i vikar på kort varsel ved akutt oppstått sykdom i personalgruppen. Så da sier jeg altså ikke noe på at de stenger, ikke en gang de store kjedebarnehagene (men her har jeg inntrykk av at de aldri gjør det, og ikke setter inn vikar heller, og det er jeg veldig kritisk til). Anonymkode: 1b0ab...705 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #69 Skrevet 9. desember 2023 55 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har ikke nevnt noe om rake men motorsag 🙈🤦 Foreldre bidrar allerede MYE i samfunnet ved å oppdra barna, jobbe fulltid begge to og betaler som sådan skatt. Det er ikke bare du som betaler inn skattepenger. Det gjør vi og. Og jeg tenker at det ikke er fornuftig å bruke foreldre til vedlikeholdsarbeid i barnehagen så de kan ta ut mer i profitt. Foreldre står kanskje opp 5 på morgenen for å gjøre klart ting til barna for dagen, vår familie gjør i tillegg også behandling til barnet vårt som er sykt, så skal man på jobb i 8 timer , så skal man gjøre lekser, lage middag, rydde, vaske, eldre barn skal på fritidsaktivitet. Enkelte uker har vi kanskje 3 timer til ulike instanser vi skal på også. Kanskje har jeg til og med jobbet kveldsvakt dagen før og så dagvakt og sovet 5 timer. Og etter alt dette forventes det at vi skal rope hurra for MER jobb? Når vi kanskje heller hadde satt pris på å bare være med barna våre de få timene om dagen vi faktisk har tid til det? Men du mener foreldre ikke bidrar bare fordi vi ikke vil være med på dugnad? Altså... Jeg syns du har en MYE dårligere holdning som forventer at alle skal være supermennesker og sier stygge ting om oss som ikke ønsker dette jaget. Sier at man ikke prioriterer at egne barn skal ha det bra bare pga. En dugnad? Det grenser faktisk til kvalmt. Du tror ikke folk jobber og står på for barna sine bare fordi de ikke vil drive dugnad? Hvor langt skal man dra dette med at foreldre skal bidra til vedlikehold, skal vi stille med oppussing? Fordi det er det beste for barna? Skal vi være med å skifte tak, fordi barna skal ha en god barnehage? Et sted må man sette grensa. Nei makspriser er ikke nesten gratis. Men ja man får kraftig rabatt. Men det betyr ikke at man skal kreve å bruke foreldre til arbeidere vel? Vi jobber ikke i barnehagen. Vi er foreldre... Anonymkode: b079f...381 Du skal få lov til å mene at det er kvalmt at jeg mener at man godt kan bidra noen skarve timer i året for å sikre barna sine ekstra gode kår. Det lever jeg fint med. Og skifte tak? Det er det første gang jeg hører noe om. Tidligere handlet det om småting i utemiljøet. Skifte tak med motorsag? Og samtlige som stiller på dugnad må ha dette med? Det høres merkelig ut. Er det en hel skog som skal ryddes? Er det virkelig ingenting man kan bidra med uten motorsag? Hos oss var det mye raking som gjaldt for å spre sanda ut over området. Det tenker jeg man klarer. Og du kan godt være uenig i at vi i Norge får barnehagen utrolig billig, men det er nå uansett fakta. Før i tiden bar det mange familier som hadde bare én inntekt, fordi det ikke lønnet seg med barnehage. Jeg vil si barnefamilier får utrolig mye penger av samfunnet i disse årene. Da er det veldig provoserende med denne smålige sytingen. Anonymkode: 9e59a...cff 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #70 Skrevet 9. desember 2023 Rettslig sett er det faktisk ganske uklart hvor langt foreldre kan pålegges dugnadsplikt/dugnadsbot. Det er ingen klar lovhjemmel for dette, og både i offentlige og private barnehager blir dugnadsplikten forsøkt basert på et slags «avtalesynspunkt». Takker man ja til barnehageplassen, aksepterer man samtidig vilkåret om dugnadsplikt som typisk fremgår av barnehagens vedtekter. Det kan imidlertid ikke antas å være full avtalefrihet på dette området, som jo dreier seg om en sterkt regulert og subsidiert virksomhet (enten barnehagen er offentlig eller privat). Det gjelder derfor åpenbart grenser for hvor langt en offentlig eller privat barnehageeier kan gå, fx når det gjelder omfanget av dugnadsplikten (er det snakk 3-4 timer i året, eller 10-12?), typer oppgaver som kreves utført på dugnad, og størrelsen på dugnadsboten (500 kroner for to timer eller 800 kroner timen?). Å avtale en moderat dugnadsplikt (et par timer et par ganger i året) med en moderat dugnadsbot (500 kroner timen er nok i overkant), er det nok adgang til, men for en virksomhet som i høy grad er finansiert ved offentlige tilskudd), og som er underlagt streng prisregulering, er det åpenbart ikke lovlig å gå noe særlig enn dette. Anonymkode: ac962...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #71 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal få lov til å mene at det er kvalmt at jeg mener at man godt kan bidra noen skarve timer i året for å sikre barna sine ekstra gode kår. Det lever jeg fint med. Og skifte tak? Det er det første gang jeg hører noe om. Tidligere handlet det om småting i utemiljøet. Skifte tak med motorsag? Og samtlige som stiller på dugnad må ha dette med? Det høres merkelig ut. Er det en hel skog som skal ryddes? Er det virkelig ingenting man kan bidra med uten motorsag? Hos oss var det mye raking som gjaldt for å spre sanda ut over området. Det tenker jeg man klarer. Og du kan godt være uenig i at vi i Norge får barnehagen utrolig billig, men det er nå uansett fakta. Før i tiden bar det mange familier som hadde bare én inntekt, fordi det ikke lønnet seg med barnehage. Jeg vil si barnefamilier får utrolig mye penger av samfunnet i disse årene. Da er det veldig provoserende med denne smålige sytingen. Anonymkode: 9e59a...cff Det er jo fordi ting er blitt så jævlig dyrt? Mine besteforeldre kunne få både hus, bil, barn og mer til på en inntekt. Det går overhodet ikke nå. Igjen hadde du hadde ingenting å si på alt det vi som foreldre gjør i hverdagen heller. Vi bidrar MYE og gjør MYE. Det som er provoserende er at du mener man ikke bryr seg om barna om man ikke er med på dugnad. Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #72 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rettslig sett er det faktisk ganske uklart hvor langt foreldre kan pålegges dugnadsplikt/dugnadsbot. Det er ingen klar lovhjemmel for dette, og både i offentlige og private barnehager blir dugnadsplikten forsøkt basert på et slags «avtalesynspunkt». Takker man ja til barnehageplassen, aksepterer man samtidig vilkåret om dugnadsplikt som typisk fremgår av barnehagens vedtekter. Det kan imidlertid ikke antas å være full avtalefrihet på dette området, som jo dreier seg om en sterkt regulert og subsidiert virksomhet (enten barnehagen er offentlig eller privat). Det gjelder derfor åpenbart grenser for hvor langt en offentlig eller privat barnehageeier kan gå, fx når det gjelder omfanget av dugnadsplikten (er det snakk 3-4 timer i året, eller 10-12?), typer oppgaver som kreves utført på dugnad, og størrelsen på dugnadsboten (500 kroner for to timer eller 800 kroner timen?). Å avtale en moderat dugnadsplikt (et par timer et par ganger i året) med en moderat dugnadsbot (500 kroner timen er nok i overkant), er det nok adgang til, men for en virksomhet som i høy grad er finansiert ved offentlige tilskudd), og som er underlagt streng prisregulering, er det åpenbart ikke lovlig å gå noe særlig enn dette. Anonymkode: ac962...8c7 Det er mye mer enn et par timer. Er 15 timer . Og er noen hundre i bot per time ikke deltatt. Og er jo fort gjort og ikke få til 15 timer når det er kort varsel, utstyr man ikke har, man jobber den helga. Da er det garantert noen av de 15 timene man går glipp av. Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #73 Skrevet 9. desember 2023 Men barnehager kan vel begynne å ta ekstra betalt, slik at de kan betale vaktmestre til å ta dugnadsarbeid. Så regner med at det blir resultatet om flere og flere foreldre unnlater å møte opp på dugnad. Sikkert det samme for de med god råd, men det er ikke like greit for dem med dårlig råd. Anonymkode: 65a91...476
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #74 Skrevet 9. desember 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo fordi ting er blitt så jævlig dyrt? Mine besteforeldre kunne få både hus, bil, barn og mer til på en inntekt. Det går overhodet ikke nå. Igjen hadde du hadde ingenting å si på alt det vi som foreldre gjør i hverdagen heller. Vi bidrar MYE og gjør MYE. Det som er provoserende er at du mener man ikke bryr seg om barna om man ikke er med på dugnad. Anonymkode: b079f...381 Så fint at dine besteforeldre var privilegerte og kunne kjøpe og ha alle disse tingene på én inntekt. Mine besteforeldre var lutfattige da de levde på én lærerlønn med to barn, og mine foreldre hadde det ikke mye bedre. Hva mener du jeg skal si til at du bidrar med mye til dine barn? Skal samfunnet takke deg for at du "hjelper" oss med å ivareta dine barn? Hele poenget mitt er jo at våre barn er vårt ansvar, og vi er heldige som får så mye hjelp som vi får av skattebetalerne. Jeg er i alle fall det. Men her er vi tydeligvis uenige. Anonymkode: 9e59a...cff
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #75 Skrevet 9. desember 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Barnehager som stenger tidlig pga manglende bemanning burde få en klekkelig bot så de lærer å ta tak i problemet. Norge renner over av mennesker som ser etter jobb. Og nei, man må ikke ha utdannelse for å gjøre dette, kun håndlag med barn og ren vandel. På mitt barns skole var det sterk mangel på folk og de unnskyldte all slurv og slendrian med dette. Jeg spurte direkte og de mente på at de ikke fikk tak i noen. Jeg sa jeg kan ringe noen på straksen som kan komme på intervju. Som sagt så gjort. Vedkommende fikk jobb på skolen og de er svært fornøyd med henne. Da lurer jeg på... har de egentlig lagt to pinner i kors for å få flere ansatte eller får alt seile sin egen sjø under påskudd av personalmangel? Anonymkode: dfc6f...6fb Så når halvparten av de ansatte blir syke og ingen vikarierer er tilgjengelig så skal de straffes for det økonomisk? Vet du noe som helst om barnehageøkonomi ? Anonymkode: c7236...cc5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #76 Skrevet 9. desember 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Men barnehager kan vel begynne å ta ekstra betalt, slik at de kan betale vaktmestre til å ta dugnadsarbeid. Så regner med at det blir resultatet om flere og flere foreldre unnlater å møte opp på dugnad. Sikkert det samme for de med god råd, men det er ikke like greit for dem med dårlig råd. Anonymkode: 65a91...476 De kan jo ikke det. Det er makspris i bhg Anonymkode: c7236...cc5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #77 Skrevet 9. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei det som er merkelig er jo en barnehage som forventer at foreldrene vedlikeholder bygget og uteområdene. Hvorfor holder ikke skolene på sånn? Biblioteket? Eller et hvilket som helst annet offentlig bygg. Er en uting og vitner om manglende prioritering fra barnehagen. Jeg snakker altså ikke om å rake løv eller slike ting. Men som sagt, kjøre til søppelfylling med ting, hogge trær osv. Utrolig merkelig. Anonymkode: b079f...381 Skolene holder jo også på sånn Anonymkode: c7236...cc5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #78 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så fint at dine besteforeldre var privilegerte og kunne kjøpe og ha alle disse tingene på én inntekt. Mine besteforeldre var lutfattige da de levde på én lærerlønn med to barn, og mine foreldre hadde det ikke mye bedre. Hva mener du jeg skal si til at du bidrar med mye til dine barn? Skal samfunnet takke deg for at du "hjelper" oss med å ivareta dine barn? Hele poenget mitt er jo at våre barn er vårt ansvar, og vi er heldige som får så mye hjelp som vi får av skattebetalerne. Jeg er i alle fall det. Men her er vi tydeligvis uenige. Anonymkode: 9e59a...cff Poenget er at folk bidrar på forskjellig vis, man trenger ikke bidra på en dugnad for å bidra i samfunnet. Og man er ikke en dårlig forelder , som du prøver å insinuere, bare fordi man ikke er med på alt av dugnad... Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #79 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skolene holder jo også på sånn Anonymkode: c7236...cc5 Nei det gjør de ikke. De har vaktmester. Akkurat som forrige barnehagen hadde. Samme med gamle skolen. Skolen min hadde heller ikke sånt opplegg. Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #80 Skrevet 9. desember 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget er at folk bidrar på forskjellig vis, man trenger ikke bidra på en dugnad for å bidra i samfunnet. Og man er ikke en dårlig forelder , som du prøver å insinuere, bare fordi man ikke er med på alt av dugnad... Anonymkode: b079f...381 Jeg "insinuerer" aldeles ikke at man er dårlig forelder i ett og alt fordi man ikke vil bidra til dugnad, men jeg sier klart i fra at jeg mener at det er et tegn i tiden at folk mener at det er staten og samfunnet som skal ordne det meste for seg. Folk insisterer på å få velge selv hva de ønsker å bidra med i egne liv, også får samfunnet plukke opp resten. Det er jo faktisk sånn at vi foreldre slipper unna myyyye kostnader i dette landet, men det betyr jo ikke at man ikke skal følge opp med noe selv. At vi ved å betale en minimal egenandel, får det får holde. Det er stramme budsjetter, selv om jeg ser i denne tråden at folk tror noe annet. Jeg vil heller bidra med noen få timer i året dugnad hvis det betyr at barnehagen får romsligere budsjett til å kjøpe materiell og ansette folk det er mangel på, eller det betyr ar uteområdene blir bedre. Men for all del, vi er forskjellige. Jeg håper inderlig mine barn vokser opp til å ta et selvstendig ansvar, og ikke sitte og vente på at alle andre skal ordne opp. For å runde av: Nei, jeg mener ikke det er feil med litt dugnad. Anonymkode: 9e59a...cff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå