AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #21 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er at barnehagen ikke har penger til å få fiksa på uteområdet selv. Så da, kjære foreldre, får dere velge om barna skal ha et stusslig område som forfaller eller at dere bidrar for at de skal ha et oppgradert og trygt uteområde. Anonymkode: 42fee...78d Da får de håndtere økonomien sin bedre. Hatt barn i barnehage der dette ikke har vært nødvendig med så mye dugnadsarbeid. Knapt i det hele tatt faktisk. Så da har vel de håndtert økonomien sin bedre. Den barnehagen stengte aldri tidlig i tide og utide heller (med unntak av under covid). Så tror den barnehagen som de går i nå rett og slett ikke er drevet godt nok Anonymkode: b079f...381 1
Disco Skrevet 8. desember 2023 #22 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja ærlig talt hadde det vært mer sannsynlig at jeg giddet å bidra mer om det faktisk var frivillig. Men når det blir sånn ukoselig mas om å fylle opp dugnadstimer for og ikke få regning for timene man ikke rakk så gidder jeg ikke altså. Syns ikke det er en fin måte å være mot folk på. Men uansett jobber mange foreldre begge fulltid, noen turnus også, og så skal barna på fritidsaktiviteter, til lege, noen har syke barn som krever ekstra oppfølging mm. At man da ikke var kapasitet til masse dugnadsarbeid burde da barnehagen ha forståelse for. Men de fakturerer for hver minste lille time man ikke rakk... Anonymkode: b079f...381 Nåja, mitt barn gikk i sykehusbarnehage og alle foreldre jobbet turnus omtrent. Men tror du ikke de møtte opp likevel, til og med legene! Noen med både far og mor, og noen med en av delene... Hvor mange fritidsaktiviteter har et barnehagebarn egentlig? Nå skal det sies at det var ikke noe dugnad i helgen da, det var en fellesdugnad en ettermiddag eller to midtuke, og ingen faktura hvis man ikke stilte. Poenget er at de fleste stilte opp uten trussel om bøter... Jeg kan tenke meg at problemet nå er at folk ikke gidder å stille på dugnad i det hele tatt, det er i hvert fall min erfaring etter diverse år som medlem av FAU og lagleder i idrettslag. Det er de samme få stakkarene som stiller på alt, og det er ikke veldig sosialdemokratisk. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #23 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da får de håndtere økonomien sin bedre. Hatt barn i barnehage der dette ikke har vært nødvendig med så mye dugnadsarbeid. Knapt i det hele tatt faktisk. Så da har vel de håndtert økonomien sin bedre. Den barnehagen stengte aldri tidlig i tide og utide heller (med unntak av under covid). Så tror den barnehagen som de går i nå rett og slett ikke er drevet godt nok Anonymkode: b079f...381 Har ikke noe med håntering av økonomien, det er ofte ikke avsatt penger til vedlikehold. Budsjettet setter jo av penger til bestemte ting, og vedlikehold har ingen eller lite penger. Vaktmester rekker litt men uten dugnad vil alt forfalle etterhvert. Anonymkode: 42fee...78d 1
Brunello Skrevet 8. desember 2023 #24 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): det kan ikke kalles dugnad (frivillig) hvis man skal få gebyr for å ikke bli med. Man betaler for plassen i barnehagen, det er ikke foreldrenes ansvar å holde denne i orden Anonymkode: 17f85...baa At man betaler for plassen er en sannhet med modifikasjoner. Du dekker en liten egenandel av det plassen koster. Du har rett i at det ikke er foreldrenes ansvar å holde barnehagen ved like. Men alternativet er dårligere vedlikehold og/eller mer å betale i skatt. Frivillig deltakelse gjør bare at det er de samme som sniker seg unna hvert år. Dessverre kan man ikke tvinge folk til å være med eller betale. Skulle vært tvang, men med mulighet for å søke fritak for de som av ulike grunner ikke kan være med og/eller har råd til å betale seg ut. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #25 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ikke noe med håntering av økonomien, det er ofte ikke avsatt penger til vedlikehold. Budsjettet setter jo av penger til bestemte ting, og vedlikehold har ingen eller lite penger. Vaktmester rekker litt men uten dugnad vil alt forfalle etterhvert. Anonymkode: 42fee...78d Men hvorfor klarer så mange andre barnehager dette da?... Anonymkode: b079f...381
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #26 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor klarer så mange andre barnehager dette da?... Anonymkode: b079f...381 Det har jeg ikke svar på , jeg vet bare at mange barnehager er avhengig av frivillighet. Og ellers i samfunnet og ; Norge hadde stoppa uten frivillighet. Mange gir av seg selv og er frivillig og gjør ting for andre og for samfunnet i 50 år, og foreldre klager om de må gjøre det i 2-3 år i barnehagen! ? ? Anonymkode: 42fee...78d 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #27 Skrevet 8. desember 2023 Disco skrev (7 minutter siden): Nåja, mitt barn gikk i sykehusbarnehage og alle foreldre jobbet turnus omtrent. Men tror du ikke de møtte opp likevel, til og med legene! Noen med både far og mor, og noen med en av delene... Hvor mange fritidsaktiviteter har et barnehagebarn egentlig? Nå skal det sies at det var ikke noe dugnad i helgen da, det var en fellesdugnad en ettermiddag eller to midtuke, og ingen faktura hvis man ikke stilte. Poenget er at de fleste stilte opp uten trussel om bøter... Jeg kan tenke meg at problemet nå er at folk ikke gidder å stille på dugnad i det hele tatt, det er i hvert fall min erfaring etter diverse år som medlem av FAU og lagleder i idrettslag. Det er de samme få stakkarene som stiller på alt, og det er ikke veldig sosialdemokratisk. Alltid på helg til oss, og kort varsel. Så vanskelig å planlegge. Er jeg på jobb kan ikke mannen dra med seg alle barna, får jo ikke gjort noen ting da. Annet enn å passe på de 😂🙈 folk har eldre søsken som er med på aktiviteter. Det er og lekser som skal gjøres, hus som skal vaskes, middag som skal lages. Har mer enn nok med å ordne med mitt eget igrunn. Det tror jeg gjelder mange. Men det er jo ikke foreldrene sitt problem om folk ikke stiller på frivillig dugnad. Da får barnehagen se til å ordne slikt selv. Ikke mitt ansvar, eller noen andre foreldre sitt ansvar, å vedlikeholde barnehagen. Utrolig merkelig særnorsk opplegg. Anonymkode: b079f...381 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #28 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg ikke svar på , jeg vet bare at mange barnehager er avhengig av frivillighet. Og ellers i samfunnet og ; Norge hadde stoppa uten frivillighet. Mange gir av seg selv og er frivillig og gjør ting for andre og for samfunnet i 50 år, og foreldre klager om de må gjøre det i 2-3 år i barnehagen! ? ? Anonymkode: 42fee...78d Når man trues med bøter for hver time man ikke har fått tid til å delta er det ikke frivillig. Ja mange gir av seg selv, flott. Ikke alle har kapasitet. Noen er uføretrygdet, har jobbet som involverer mye reise, turnus mm. Anonymkode: b079f...381 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #29 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alltid på helg til oss, og kort varsel. Så vanskelig å planlegge. Er jeg på jobb kan ikke mannen dra med seg alle barna, får jo ikke gjort noen ting da. Annet enn å passe på de 😂🙈 folk har eldre søsken som er med på aktiviteter. Det er og lekser som skal gjøres, hus som skal vaskes, middag som skal lages. Har mer enn nok med å ordne med mitt eget igrunn. Det tror jeg gjelder mange. Men det er jo ikke foreldrene sitt problem om folk ikke stiller på frivillig dugnad. Da får barnehagen se til å ordne slikt selv. Ikke mitt ansvar, eller noen andre foreldre sitt ansvar, å vedlikeholde barnehagen. Utrolig merkelig særnorsk opplegg. Anonymkode: b079f...381 Alternativet er at det ikke blir gjort. Har man ikke penger så har man ikke penger. Anonymkode: 42fee...78d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #30 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man trues med bøter for hver time man ikke har fått tid til å delta er det ikke frivillig. Ja mange gir av seg selv, flott. Ikke alle har kapasitet. Noen er uføretrygdet, har jobbet som involverer mye reise, turnus mm. Anonymkode: b079f...381 Veldig få har ikke anledning. Det handler om prioritering. Anonymkode: 42fee...78d 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #31 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig få har ikke anledning. Det handler om prioritering. Anonymkode: 42fee...78d Og dugnad i barnehage havner helt sinnsykt langt nede på prioriteringslisten til mange (forståelig nok). Særlig hvis man har kronisk sykdom, kronisk syke barn som skal ha behandling feks , folk som jobber turnus, jobb med mye reise. Jeg får forsåvidt heller ikke flyttet arbeidshelg pga dugnad i barnehagen 😅 så da får jeg ikke vært med på de timene den helga. Og det fører barnehagen. Så da har jeg kanskje ikke nok timer på slutten av året pga. Arbeidshelg, og at påfølgende dugnadsarbeid krever kanskje bil. Syns det er en uting. Anonymkode: b079f...381 1
Fighter83 Skrevet 8. desember 2023 #32 Skrevet 8. desember 2023 Dette her høres ikke lovlig ut! Om dere har fått plass i barnehagen via kommunal tildeling der barnehagen får kommunalt tilskudd skal ikke slikt forekomme. (Jeg antar at dette er en privat barnehage som får kommunalt tilskudd. 1
Disco Skrevet 8. desember 2023 #33 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alltid på helg til oss, og kort varsel. Så vanskelig å planlegge. Er jeg på jobb kan ikke mannen dra med seg alle barna, får jo ikke gjort noen ting da. Annet enn å passe på de 😂🙈 folk har eldre søsken som er med på aktiviteter. Det er og lekser som skal gjøres, hus som skal vaskes, middag som skal lages. Har mer enn nok med å ordne med mitt eget igrunn. Det tror jeg gjelder mange. Men det er jo ikke foreldrene sitt problem om folk ikke stiller på frivillig dugnad. Da får barnehagen se til å ordne slikt selv. Ikke mitt ansvar, eller noen andre foreldre sitt ansvar, å vedlikeholde barnehagen. Utrolig merkelig særnorsk opplegg. Anonymkode: b079f...381 Det er barnehagen sitt problem at ingen gidder å bidra på dugnad frivillig, og derfor innfører de faktura for de som ikke møter opp. Jeg sier ikke at det er riktig, men jeg skjønner hvorfor. Det er et problem at foreldre idag mener at så lenge de betaler for en tjeneste så skal de ikke bidra med noen ting! Og nå er det engang slik at både i barnehage, skole og fritidsordninger så har man i alle år belaget seg på noe foreldredugnad, det er ikke noe nytt. Hvis barnehagen skal ordne alt mulig sånt selv via håndverkere så blir jo prisen på tjenesten deretter. Jeg regner med at du er klar over hvor mye håndverkere koster? Men jeg er enig i at det er dumt å legge det på helg, og man bør få beskjed i god tid. Så det er en tilbakemelding som jeg syns du skal gi denne barnehagen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #34 Skrevet 8. desember 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Private barnehager har dugnader. Det er jo bare snakk om noen timer hvert år for at det skal være best mulig sted for barna. Er fint at man kan hjelpe til og engasjere seg litt. Som i alt annet er det den faste gjengen som stiller. Synd, men sånn er det. Anonymkode: 799fc...1a0 Kommunale har også dugnad her i kommunen Anonymkode: c7236...cc5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #35 Skrevet 8. desember 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvorfor klarer så mange andre barnehager dette da?... Anonymkode: b079f...381 Fordi det tilskuddsordningen favoritiserer visse størrelser/antall barn Anonymkode: c7236...cc5
Fighter83 Skrevet 8. desember 2023 #36 Skrevet 8. desember 2023 Dette er faktisk lov ser jeg. Alle har jo ikke ressurser til dette. Helt forkastelig opplegg!! https://foreldreutvalgene.no/fub/har-din-barnehage-dugnadsbot/
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #37 Skrevet 8. desember 2023 Det opplegget rundt dugnad virket jo veldig styrete. Jeg har vært i fau noen år nå, og her er det som oftest foreldre som etterspurt å få gjort ting i barnehagen. En far hadde lyst å lage til en bilvei, skilt og en bensinstasjon, siden barna elsker å sykle på plassen. Barnehagen her har økonomi til den daglige driften, men ikke til slike ekstra ting. Ikke har de tid til det heller. Så her er dugnad alltid helt frivillig og ønsket av foreldre. Det er ikke alle foreldre som har lyst eller mulighet, det har vi forståelse for. Her er iallefall dugnad hyggelig. Vi gjør barnehagen litt ekstra fin, spiser kake, drikker kaffe og slår av en prat. De ansatte pleier å stille med et par stk også Anonymkode: 59753...0b2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #38 Skrevet 8. desember 2023 Barnehager som stenger tidlig pga manglende bemanning burde få en klekkelig bot så de lærer å ta tak i problemet. Norge renner over av mennesker som ser etter jobb. Og nei, man må ikke ha utdannelse for å gjøre dette, kun håndlag med barn og ren vandel. På mitt barns skole var det sterk mangel på folk og de unnskyldte all slurv og slendrian med dette. Jeg spurte direkte og de mente på at de ikke fikk tak i noen. Jeg sa jeg kan ringe noen på straksen som kan komme på intervju. Som sagt så gjort. Vedkommende fikk jobb på skolen og de er svært fornøyd med henne. Da lurer jeg på... har de egentlig lagt to pinner i kors for å få flere ansatte eller får alt seile sin egen sjø under påskudd av personalmangel? Anonymkode: dfc6f...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #39 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnehager som stenger tidlig pga manglende bemanning burde få en klekkelig bot så de lærer å ta tak i problemet. Norge renner over av mennesker som ser etter jobb. Og nei, man må ikke ha utdannelse for å gjøre dette, kun håndlag med barn og ren vandel. På mitt barns skole var det sterk mangel på folk og de unnskyldte all slurv og slendrian med dette. Jeg spurte direkte og de mente på at de ikke fikk tak i noen. Jeg sa jeg kan ringe noen på straksen som kan komme på intervju. Som sagt så gjort. Vedkommende fikk jobb på skolen og de er svært fornøyd med henne. Da lurer jeg på... har de egentlig lagt to pinner i kors for å få flere ansatte eller får alt seile sin egen sjø under påskudd av personalmangel? Anonymkode: dfc6f...6fb Hjelper ikke med et Norge fullt av arbeidsledige om det ikke er noen i bygda der barnehagen er. Anonymkode: 42fee...78d 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #40 Skrevet 8. desember 2023 Vi har ikke dugnad. Kommunal barnehage. Men hvis det var "pålagt" med dugnad kunne enkelte ting gått fint. De har f.eks flere pallekarmer de dyrker i, "akebakke" hvor busker vokser og gror. Alltids noen som er interessert i hagearbeid, mens andre har hekksaks og kan rydde litt i akebakken. Å spyle, koste, vaske leker, bake til arrangement, klargjøre til arrangement, fylle på sand i sandkasse ol, er alle oppgaver som noen kan gjøre. Hvis man kan melde seg opp til det man kan klare å gjennomføre uten press, så tror jeg flere deltar. F.eks er det koselig å plante sammen med andre barn og foreldrene deres. Men å reparere større lekeapparater, sage ned mange trær, nedvask av barnehagen osv, tenker jeg er for mye. Dessuten er det en grunn for at fagfolk skal gjøre enkelte ting. Pg dugnad bør være mulig å gjennomføre på 1-2t en gang i halvåret maks. Det fungerer om alle foreldre bidrar litt. Anonymkode: 8f32f...184 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå