Gå til innhold

Dugnadtimer barnehage - en uting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen barnehager, inkludert vår, har fått det for seg at det ikke er foreldrenes ansvar å sørge for at barnehagen og uteområdene tas vare på. De fakturerer ekstra hvis man ikke deltar. Er det bare jeg som syns dette er en uting?

Mange av aktivitetene krever at man har diverse utstyr som sag, bil eller lignende. Vi bor i leilighet med vaktmestertjeneste og har ikke bil og diverse slikt utstyr. Syns ærlig talt dette er barnehagens eget ansvar. Men de skyver det over på foreldre, og er jo begrenset med barnehageplasser i kommunen så man kan ikke akkurat velge og vrake.

Dessuten holder ikke barnehagen seg til avtalte åpningstider. Stenger tidlig ofte pga manglende bemanning. Hvorfor skal vi da måtte betale ekstra for ikke utført dugnadstimer når de ikke holder sin del av avtalen? Er jeg kranglete nå? Jeg bare føler at når vi konstant må dra tidlig fra jobb og lignende fordi barnehagen må stenge tidlig (dette har skjedd MANGE ganger) så skal ikke vi måtte yte eller betale noe ekstra.

Anonymkode: b079f...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig at de tar betalt for manglende oppmøte, usikker på om det er lovlig egentlig. 

Men utover det synes jeg dugnad i barnehagen egentlig er litt koselig. M får møtt andre foreldre, og barna får vist frem barnehagen sin. 

Her har det vært oppgaver som å vaske garderobe, rydde og ordne. Ikke nødvendig at alle har med verktøy 

Anonymkode: eb627...3bf

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor tar ikke de ansatte barna med på «dugnad» i barnehagetiden? La det bli gøy å male skuret eller rake sanden. Barn elsker jo å bruke vannslange, hammer og spiker. 

Anonymkode: 0bcf9...0b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Merkelig at de tar betalt for manglende oppmøte, usikker på om det er lovlig egentlig. 

Men utover det synes jeg dugnad i barnehagen egentlig er litt koselig. M får møtt andre foreldre, og barna får vist frem barnehagen sin. 

Her har det vært oppgaver som å vaske garderobe, rydde og ordne. Ikke nødvendig at alle har med verktøy 

Anonymkode: eb627...3bf

Men dugnad skal være frivillig ikke avstraffes med gebyr for de timene man ikke fikk tid til på slutten av hvert år. Skikkelig uting.  Når de i tillegg ikke holde sin del av avtalen skjønner jeg i alle fall ikke at de skal sitte og fakturere for de timene man ikke rakk/hadde anledning til å være med på.

• Liker 4
Skrevet

Dette fikser du lett ved å bytte til barnehage knyttet til privatskole. Der betaler foreldre mer for å få et stabilt tilbud og det er det jammen verdt. 

Anonymkode: a7c13...43b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor tar ikke de ansatte barna med på «dugnad» i barnehagetiden? La det bli gøy å male skuret eller rake sanden. Barn elsker jo å bruke vannslange, hammer og spiker. 

Er snakk om å kjøre ting til søppelfylling , hogge ned trær/stubber og diverse sånt og. Så det kan de nok ikke ta med barna på hehe. Men ellers enig. Eller så kan de jo som en del barnehager gjør betale folk for å gjøre de jobbene de ikke får nok frivillige til å gjøre.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De har ikke kapasitet til dette. Tro meg, mange kommuner har prøvd å innføre dette med dårlig resultat. 

Anonymkode: a7c13...43b

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker det er viktig at barnehagen legger til rette for at alle skal kunne delta med noe de er i stand til å gjennomføre, men utover det har jeg full forståelse for at barnehagen til mine barn har dugnad. Det er en liten, privat barnehage, ingen som tar ut noe utbytte, alt går til barna. Men de har ikke mulighet til å få gjort de oppgavene foreldrene gjør på dugnad på andre måter.

Og ja, det er noen ganske store og vanskelige oppgaver her og. Forresten vet jeg at de ansatte gjør noe slikt på planleggingsdagen sine og noe i barnehagens åpningstid også. Men de skal jo først og fremst være sammen med barna. Uansett, vi har fikset opp uteområdet i høst, og det ble veldig bra. Vi betaler for barnas plasser, men det er småpenger sett opp mor hva en barnehageplass reelt sett koster. Så at dugnad hører med, er veldig greit for meg. Det sagt, så er jeg glad jeg fikk komme å vaske vinduer en lørdag utenom selve dugnaden i vår da den sammenfalt med at mannen var en måned på sjøen og jeg ikke klarte å finne noen barnevakt. Det var ikke noe problem her. Jeg har hørt andre møte mindre forståelse, og det syns jeg er ugreit.

Anonymkode: 1b0ab...705

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen barnehager, inkludert vår, har fått det for seg at det ikke er foreldrenes ansvar å sørge for at barnehagen og uteområdene tas vare på. De fakturerer ekstra hvis man ikke deltar. Er det bare jeg som syns dette er en uting?

Mange av aktivitetene krever at man har diverse utstyr som sag, bil eller lignende. Vi bor i leilighet med vaktmestertjeneste og har ikke bil og diverse slikt utstyr. Syns ærlig talt dette er barnehagens eget ansvar. Men de skyver det over på foreldre, og er jo begrenset med barnehageplasser i kommunen så man kan ikke akkurat velge og vrake.

Dessuten holder ikke barnehagen seg til avtalte åpningstider. Stenger tidlig ofte pga manglende bemanning. Hvorfor skal vi da måtte betale ekstra for ikke utført dugnadstimer når de ikke holder sin del av avtalen? Er jeg kranglete nå? Jeg bare føler at når vi konstant må dra tidlig fra jobb og lignende fordi barnehagen må stenge tidlig (dette har skjedd MANGE ganger) så skal ikke vi måtte yte eller betale noe ekstra.

Er det et "ikke" i den første setningen som ikke skulle vært der? Du skriver de "har fått det for at det ikke er foreldrenes ansvar..."?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det er en uting viss det er i regi av barnehagens ansatte.

Fakturering for ikke deltakelse bør ikke være lov. En betaler jo for barnehageplass og det kan være mange gode grunner til at en ikke kan delta.

En dugnad i regi av FAU tenker jeg er greit. Da tenker jeg det er foreldregeuppen som ønsker å gjøre noe positivt for barnegruppa. 

Men må være frivillig å delta!

Anonymkode: 263ce...9ff

• Nyttig 1
Skrevet

det kan ikke kalles dugnad (frivillig) hvis man skal få gebyr for å ikke bli med. Man betaler for plassen i barnehagen, det er ikke foreldrenes ansvar å holde denne i orden 

Anonymkode: 17f85...baa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Joda.. blir kjempekvalitet ute i anlegget når 4 åringene skal leke snekker..

Anonymkode: e66e4...2a8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Er dette en privat barnehage? 

De kan uansett ikke fakturere mer enn makspris pluss kostpenger. 

Anonymkode: d31f9...1d9

Skrevet

Private barnehager har dugnader. Det er jo bare snakk om noen timer hvert år for at det skal være best mulig sted for barna. Er fint at man kan hjelpe til og engasjere seg litt. Som i alt annet er det den faste gjengen som stiller. Synd, men sånn er det.

Anonymkode: 799fc...1a0

• Liker 1
Skrevet

Da barnet gikk i barnehage (offentlig sådan) så var det dugnad hver vår, maling, raking, noe snekring og vasking. Ganske hyggelig, det var grilling og kos etterpå med barna. Jeg syns det er synd at så mange blir mer og mer anti dugnad.

Når det gjelder fakturering så syns jeg det er en uting for dugnad skal være frivillig arbeid. Og den diskusjonen har jeg hatt med mange, blant annet det lokale idrettslaget. Jobben blir jo ikke gjort for det om noen betaler seg ut av den.

• Liker 2
Skrevet

Fint å lære barna fra de er små at man stiller opp og gjør ting for fellesskapet. Folk må slutte å være så individfokusert og heller være glade for å bidra. 

Har dere ikke verktøy finnes det Skei jobber dere kan gjøre likevel, eller dere kan høre om andre foreldre kan ta med ekstra verktøy. Forresten rart å være voksen og ikke ha enkle ting som sag og hammer.. Hvordan får dere lært barna deres å bruke slikt da? 

Anonymkode: b7ab4...109

• Liker 3
Skrevet
Me0987 skrev (3 timer siden):

Er det et "ikke" i den første setningen som ikke skulle vært der? Du skriver de "har fått det for at det ikke er foreldrenes ansvar..."?

ja det har sneket seg inn enn ikke for mye der.

Skrevet

Fint å lære barna fra de er små at man stiller opp og gjør ting for fellesskapet. Folk må slutte å være så individfokusert og heller være glade for å bidra. 

Har dere ikke verktøy finnes det Skei jobber dere kan gjøre likevel, eller dere kan høre om andre foreldre kan ta med ekstra verktøy. Forresten rart å være voksen og ikke ha enkle ting som sag og hammer.. Hvordan får dere lært barna deres å bruke slikt da? 

Anonymkode: b7ab4...109

Glade for å bidra når man blir tvunget og truet med bot bortimot? Om man ikke når alle timene. Nei vet du meg hva... Folk har nok av ting som foregår ellers også. I noen familier jobber begge foreldre turnus. Skal man bruke sin eneste frihelg i måneden sammen på jobb i barnehagen? Nei det syns jeg ikke.

Og dessuten er det ikke mye fellesskap når barnehagen ikke klarer å overholde sine egne åpningstider en gang.

Nei det er overhodet ikke rart. Hva i all verden skal man sage når man bor i leilighet med vaktmester? Hammer har vi såklart. Men ikke motorsag.... Hvorfor skal jeg lære barna å bruke motorsag når de er 2 år? For øvrig drev jeg aldri på med sag hjemme, bare i kunst og håndtverk på skolen.

• Liker 2
Skrevet

Problemet er at barnehagen ikke har penger til å få fiksa på uteområdet selv. Så da, kjære foreldre, får dere velge om barna skal ha et stusslig område som forfaller eller at dere bidrar for at de skal ha et oppgradert og trygt uteområde. 

Anonymkode: 42fee...78d

• Liker 5
Skrevet
Disco skrev (2 timer siden):

Da barnet gikk i barnehage (offentlig sådan) så var det dugnad hver vår, maling, raking, noe snekring og vasking. Ganske hyggelig, det var grilling og kos etterpå med barna. Jeg syns det er synd at så mange blir mer og mer anti dugnad.

Når det gjelder fakturering så syns jeg det er en uting for dugnad skal være frivillig arbeid. Og den diskusjonen har jeg hatt med mange, blant annet det lokale idrettslaget. Jobben blir jo ikke gjort for det om noen betaler seg ut av den.

Ja ærlig talt hadde det vært mer sannsynlig at jeg giddet å bidra mer om det faktisk var frivillig. Men når det blir sånn ukoselig mas om å fylle opp dugnadstimer for og ikke få regning for timene man ikke rakk så gidder jeg ikke altså. Syns ikke det er en fin måte å være mot folk på. 

Men uansett jobber mange foreldre begge fulltid, noen turnus også, og så skal barna på fritidsaktiviteter, til lege, noen har syke barn som krever ekstra oppfølging mm. At man da ikke var kapasitet til masse dugnadsarbeid  burde da barnehagen ha forståelse for. Men de fakturerer for hver minste lille time man ikke rakk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...