Ardwinna Skrevet 12. januar 2024 #121 Del Skrevet 12. januar 2024 Hesmeta skrev (På 8.12.2023 den 0.31): Så du tenker det er ytringsfrihet og ikke en provokasjon? Det å gjemme seg bak ytringsfriheten når det er så tydelig at det er å provosere man ønsker er helt feil bruk av demokratiet, som ytringsfriheten er en viktig del av. Friheten til å provosere, enten det er gjennom bildekunst, musikk, litteratur eller gjennom brenning av bøker er også en del av ytringsfriheten. Hvorfor skal provokasjon være ulovlig? Jeg kan selvfølgelig ikke følge etter naboen min og fortelle dem dagen lang hvor dum de er som tror på religionen sin, eller stjele den hellige boken deres og brenne den, da det er krenkelse av friheten deres og i tillegg tyveri og ødeleggelse av annen manns eiendom. Men om jeg ønsker å kjøpe en kopi av den hellige boken og brenne den i hagen min mens jeg ler og smiler til naboene, så går det faktisk under ytringsfriheten. Det er respektløst og noe jeg personlig aldri ville ha gjort, men det er faktisk innafor i et demokratisk samfunn med ytringsfrihet. Så snart man begynner å kriminalisere noe på grunnlag av at det er respektløst eller provokativt, så begynner snøballen å rulle. Det finnes mye som er respektløst og provoserende i noens øyne, så hva er da argumentet for å ikke forby flere ting som kan såre noen? Hva om veganer-naboen blir dypt krenket av at man åpenlyst griller kjøtt i hagen, og lukta siver over i deres hage? Og i tillegg smiler man og vinker til naboen, noe som de oppfatter som svært provoserende? Hvorfor er det verre å brenne en bok enn å "brenne" deler av døde dyr i hagen, mens man gliser til naboen? For veganere er livsstilen deres nærmest som religion å betrakte, så da burde det bli forbudt å grille kjøtt også. Så kommer neste sårede og krenkede gruppe, osv osv. Hvor stopper det? Hvor går grensene? Hva er krenkende nok til å kunne forbys og hva er ikke krenkende nok? og ikke minst: vil man virkelig ha et samfunn der man blir arrestert og straffet for å såre andres følelser? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå