Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Honey Dew skrev (11 timer siden):

Det er ikke ytringsfrihet å krenke andre.

Jeg blir krenket av at du ytrer den setningen. Vennligst avstå fra det i framtiden. Takk.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Stina234 said:

Dette har ingenting med krenking å gjøre, Men begrepet blir dessverre brukt for å oppnå taushet.  

Skal man bruke ordet krenking så passer det bedre på praktiseringen av islam opp mot kvinner sin rolle i samfunnet.

Å brenne en hellig bok er nærmere opp mot et ønske om å krenke noen enn å argumentere for noe. Slik brenning medfører ikke at noen slutter å tro. Det har ikke noe annet resultat enn at noen av de troende blir mer forbannet.

• Nyttig 3
Skrevet
Brutex skrev (28 minutter siden):

Å brenne en hellig bok er nærmere opp mot et ønske om å krenke noen enn å argumentere for noe. Slik brenning medfører ikke at noen slutter å tro. Det har ikke noe annet resultat enn at noen av de troende blir mer forbannet.

Kan bare si at jeg er 100% uenig med deg.  vi skal ikke la oss presse.  

Om noen brente en bibel i et muslimsk land så hadde det nok ikke engang nådd nyhetsbildet.

• Liker 9
Skrevet
magic carpet skrev (På 7.12.2023 den 15.59):

Bra, din ytringsfrihet skal ikke trumfe andres religionsfrihet. Vekk med alt hat!

Så hvis jeg var homofil og en bok fortalte at jeg i prinsippet var et umenneske og burde drepes? Og om jeg brant denne boken så drev jeg med hat?

Siden jeg ikke er homofil driver med stråmannsargumentasjon her. Men det er noe veldig lite logisk over at mennesker som blir negativt omtalt i en bok ikke skal kunne protestere mot boken. Den er nemlig vernet pga. andres følelser.

Vi har kommet dit...våre liberale verdier har begynt å spise seg selv.

Voltaire, Montesquieu, Jean Le Rond d'Alembert, Denis Diderot, Jean-Jacques Rousseau og andre representanter for opplysningstiden hadde vi trengt i dag.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

En liten sniktitt inn i framtiden der her. Triste greier.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, Commander said:

Vi har kommet dit...våre liberale verdier har begynt å spise seg selv.

Voltaire, Montesquieu, Jean Le Rond d'Alembert, Denis Diderot, Jean-Jacques Rousseau og andre representanter for opplysningstiden hadde vi trengt i dag.

🤙Bra sagt !

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis man tror på en allmektig gud er det lite logisk å la seg krenke på vegne av guden. Hvis man virkelig tror de religiøse tekstene er guds ord, blir det logiske å betrakte kritikk/angrep på tekstene som kritikk/angrep på gud og gudens ideer, ikke menneskene som tror på gudens eksistens. Guden kan ha grunn til å føle seg krenket, men egentlig ikke de som tror på guden.

I den grad noen krenkes av koranbrenning er det jo logisk at det må være forfatteren selv - som angivelig er gud. Ikke tilhengerne. Boka må anses som en åpenbaring til menneskeheten som helhet, ikke en begrenset andel av menneskeheten. Tilhengerne bedriver tross alt misjonering. Så de prøver aktivt å nå ut til alle med bokas innhold. Hvis tilhengerne av en religion føler seg støtt som følge av kritikk/angrep på religionen, må det likevel innebære at de føler et eierskap til religionen. Men å føle eierskap til religionen blir jo da nærmest å regne som blasfemisk overfor gud. Det er den allmektige guds bok, ikke tilhengernes. Å bli krenket på vegne av gud blir vanskelig å forsvare med logikk.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
20 hours ago, Havspeil said:

Det kan aldri bli dialog om noe,dersom man dømmer ting nord og ned på forhånd. 

Å ha respekt betyr ikke å være enig. 

Men.. det er akkurat det.. Jeg dømmer ikke på forhand. Det er ingen dialog, det er bare hva folk som bor i Vesten inbiller seg.

Jeg skal gi deg litt å lese Først Belgia. Nei, det er ikke tull, det er faktisk i Belgia et politisk parti som  heter ISLAM.

https://en.wikipedia.org/wiki/ISLAM_(Belgian_political_party)  "The party also advocates for gender segregation on public transportation"
Riktig nok, de får ikke mange stemmer nå.. men hva om en sånn parti om 50 år ?

https://www.rights.no/2023/05/belgia-kan-bli-vest-europas-forste-islamske-stat/    "I Vallonia, regionen Charleroi, ble antallet moskeer doblet mellom 2007 og 2017."

Sist men ikke minst, The MUSLIM BROTHERHOOD IN EUROPE "No one sums up the Muslim Brotherhood’s eerie vision for Europe better than the figure-head of non-violent Islamism, Yusuf al-Qa-radawi. As he stated on Qatar TV in July 2007: “The peaceful conquest has foundations in this religion, and therefore, I expect that Islam will conquer Europe without resorting to the sword or fighting. It will do so by means of da’wa and ideology.

Litt langt men verdt å lese : https://ecrgroup.eu/files/MuslimBrotherhood.pdf

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg trodde Danmark var langt mindre religiøst enn Norge?

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, Silva Pluvialis said:

Jeg trodde Danmark var langt mindre religiøst enn Norge?

Det er de nok ? Men, det er ikke av religiøse grunner men rett og slett fordi de er redde.

• Liker 8
Skrevet
NatNat skrev (18 timer siden):

Det er de nok ? Men, det er ikke av religiøse grunner men rett og slett fordi de er redde.

Terror virker.

• Liker 6
Skrevet
5 hours ago, Commander said:

Terror virker.

Jeg hadde svart med det samme. Kansje ikke lurt, med det er hva instinktene mine forteller meg.
Jeg har en slags "regel" i hodet mitt som går litt sånn : vær snill med snille mennesker, beskytt fredfulle minoriteter, vær tolerant med de som er tolerante MEN vær volsom med volsomme mennesker, vær utolerant mot utolerance og svare til terror med det samme.
Det virker helt logisk, syns jeg , men jeg har ikke vært særlig  påvirket av judeo-kristen kultur. Ingen "vende det andre kinnet til" her. Det virker ikke. Det er mennesker som bare forstår et språk. ..

• Liker 2
Skrevet
NatNat skrev (2 timer siden):

Jeg hadde svart med det samme. Kansje ikke lurt, med det er hva instinktene mine forteller meg.
Jeg har en slags "regel" i hodet mitt som går litt sånn : vær snill med snille mennesker, beskytt fredfulle minoriteter, vær tolerant med de som er tolerante MEN vær volsom med volsomme mennesker, vær utolerant mot utolerance og svare til terror med det samme.
Det virker helt logisk, syns jeg , men jeg har ikke vært særlig  påvirket av judeo-kristen kultur. Ingen "vende det andre kinnet til" her. Det virker ikke. Det er mennesker som bare forstår et språk. ..

helt enig!! visse folk utnytter bare når man vender det andre kinnet til. Da strekker de strikken ennå lengre. Litt som unger som tester grenser for å se hvor langt de kan gå før det blir konsekvenser

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
On 12/11/2023 at 9:02 AM, Stina234 said:

Kan bare si at jeg er 100% uenig med deg.  vi skal ikke la oss presse.  

Om noen brente en bibel i et muslimsk land så hadde det nok ikke engang nådd nyhetsbildet.

Forsøk å forklar da hva som er argumentajonen i å brenne koranen! Tror du at en muslim vil slutte å tro når han ser at boka brenner? Tror du han dermed vil innse at det ikke finnes en gud? Hva er argumentet? 

Hvordan folk forholder seg til bibelen i andre land har ingenting med saken å gjøre.

Skrevet
3 hours ago, Brutex said:

Forsøk å forklar da hva som er argumentajonen i å brenne koranen! Tror du at en muslim vil slutte å tro når han ser at boka brenner? Tror du han dermed vil innse at det ikke finnes en gud? Hva er argumentet? 

"Se hva som skjer når jeg gjør dette" - handlingene som forekommer fra muslimer når en Koran brennes bør være argument nok i seg selv.

Det er åpenbart ikke for å overbevise muslimer om noe som helst, det er for å vise hva som skjer til de som observerer utenfra; resten av samfunnet.

• Liker 4
Skrevet
Harlekin skrev (På 7.12.2023 den 15.09):

Fra NRK:

"Danmark har vedtatt lov som forbyr koranbrenning

Det skriver danske medier. Loven ble vedtatt etter en avstemning torsdag, med 94 stemmer for og 77 stemmer mot.

Ifølge danske DR blir det straffbart å blant annet brenne Koranen. Det gjelder imidlertid alle religiøse skrifter, eksempelvis Bibelen.

De fire regjeringspartiene stemte for, mens alle opposisjonspartiene på både venstre og høyre fløy stemte mot.

– Dette er meningsløse handlinger hvor det eneste formålet er å skape splid og hat, sa justisminister Peter Hummelgaard da lovforslaget ble presentert i august."

Det var den ytringsfriheten.

Jeg tenker at ytringsfriheten er veldig viktig, ja kanskje det viktigste vi har, MEN!!!!

Det er en del folk som misbruker ytringsfriheten til å sjikanere folk og til å være stygg med folk. Vi skal bruke ytringsfriheten vår, og vi skal si det vi mener, men vi skal ha respekt for de som mener noe annet. Å si at man er uenig i det kristendommen står for, er greit, men å kalle de kristne for idioter og det som verre er, det er respektløst og misbruk av ytringsfriheten. Å si at man er uenig i det Islam står for er greit, men å brenne koranen, det er respektløst og misbruk av ytringsfriheten. Dette gjelder også politikk, hvor det er veldig fint at man sier i fra om at man er uenig i politikken som føres, men å sjikanere sine politiske motstandere ved å kalle dem all verdens stygge ting, det er respektløs misbruk av ytringsfriheten.

Eller vi kan ta noe helt nært og kjent som det å delta her på KG. Bruk gjerne ytringsfriheten til å fortelle på en saklig måte at du ikke er enig i det en meddebattant skriver, men ikke misbruk ytringsfriheten din til å angripe personen med nedlatende språk og kalle vedkommende både det ene og det andre. Du skal ha respekt for dine medmennesker og ikke være stygg med dem. De er mennesker med følelser de også. Kanskje skriver du til en som sitter med selvmordstanker, og den tiraden du lirer av deg, er kanskje det som skal til for at vedkommende gjør alvor av det. Har du ikke noe annet å by på enn trolling og tullball, er det bedre å la være å delta i debatten.

Skrevet
8 minutter siden, aksase said:

Jeg tenker at ytringsfriheten er veldig viktig, ja kanskje det viktigste vi har, MEN!!!!

Det er en del folk som misbruker ytringsfriheten til å sjikanere folk og til å være stygg med folk. Vi skal bruke ytringsfriheten vår, og vi skal si det vi mener, men vi skal ha respekt for de som mener noe annet. Å si at man er uenig i det kristendommen står for, er greit, men å kalle de kristne for idioter og det som verre er, det er respektløst og misbruk av ytringsfriheten. Å si at man er uenig i det Islam står for er greit, men å brenne koranen, det er respektløst og misbruk av ytringsfriheten. Dette gjelder også politikk, hvor det er veldig fint at man sier i fra om at man er uenig i politikken som føres, men å sjikanere sine politiske motstandere ved å kalle dem all verdens stygge ting, det er respektløs misbruk av ytringsfriheten.

Eller vi kan ta noe helt nært og kjent som det å delta her på KG. Bruk gjerne ytringsfriheten til å fortelle på en saklig måte at du ikke er enig i det en meddebattant skriver, men ikke misbruk ytringsfriheten din til å angripe personen med nedlatende språk og kalle vedkommende både det ene og det andre. Du skal ha respekt for dine medmennesker og ikke være stygg med dem. De er mennesker med følelser de også. Kanskje skriver du til en som sitter med selvmordstanker, og den tiraden du lirer av deg, er kanskje det som skal til for at vedkommende gjør alvor av det. Har du ikke noe annet å by på enn trolling og tullball, er det bedre å la være å delta i debatten.

Det handler om at vi skal respektere mennesker, men ideer (politiske, religiøse eller annet) skal granskes, stilles spørsmål ved og kritiseres. Det folk tror og er overbevist om påvirker valgene deres i livet, og hva de stemmer på. Så hvis folk tror på ting som ikke stemmer overens med virkeligheten (som f.eks homofile er "syndere") vil det kunne slå uheldig ut i samfunnet vårt (konverteringsterapi var jo eksempelvis et tema for bare et år siden).

• Liker 4
Skrevet
proghodet skrev (1 minutt siden):

Det handler om at vi skal respektere mennesker, men ideer (politiske, religiøse eller annet) skal granskes, stilles spørsmål ved og kritiseres. Det folk tror og er overbevist om påvirker valgene deres i livet, og hva de stemmer på. Så hvis folk tror på ting som ikke stemmer overens med virkeligheten (som f.eks homofile er "syndere") vil det kunne slå uheldig ut i samfunnet vårt (konverteringsterapi var jo eksempelvis et tema for bare et år siden).

Enig, men det er ikke så enkelt, fordi det er ulike meninger om hva som er "virkeligheten". Selv om det i vår virkelighet f.eks. er helt innlysende at homofili er helt OK, må vi allikevel ha respekt for mennesker som lever i en annen "virkelighet" hvor homofili er en synd mot Gud. 

Det er helt greit, og ofte riktig, å angripe ideer, men vi skal passe oss for å angripe folk. Den grensen kan være vanskelig å se, derfor er det fort gjort å tråkke over den. Danmark har nå bestemt seg for at koranbrenning er på feil side av grensa, og det kan jeg være enig i, fordi koranen(og bibelen) føles veldig hellig og personlig for folk. Ikke stor forskjell på å sette fyr på hellige bøker, og å sette fyr på kirker og moskéer, bortsett fra den økonomiske verdien.

Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Enig, men det er ikke så enkelt, fordi det er ulike meninger om hva som er "virkeligheten". Selv om det i vår virkelighet f.eks. er helt innlysende at homofili er helt OK, må vi allikevel ha respekt for mennesker som lever i en annen "virkelighet" hvor homofili er en synd mot Gud. 

Det er helt greit, og ofte riktig, å angripe ideer, men vi skal passe oss for å angripe folk. Den grensen kan være vanskelig å se, derfor er det fort gjort å tråkke over den. Danmark har nå bestemt seg for at koranbrenning er på feil side av grensa, og det kan jeg være enig i, fordi koranen(og bibelen) føles veldig hellig og personlig for folk. Ikke stor forskjell på å sette fyr på hellige bøker, og å sette fyr på kirker og moskéer, bortsett fra den økonomiske verdien.

Det er veldig stor forskjell på å sette fyr på ting en selv eier og ting en selv ikke eier. Derfor er det stor forskjell på å sette fyr på kirker og moskeer, og å sette fyr på religiøse skrifter en selv har gått til innkjøp av.

Det er ikke særlig logisk for muslimer å ta brenning av en koran personlig. Den gjengse forståelsen av islam er at koranen tilhører gud. Gud overleverte koranen til menneskeheten i sin helhet. Gud er forfatteren og har eierskapet til koranen. Ikke muslimer. Koranen er ment som et budskap for alle mennesker. Ikke bare noen bestemte. For muslimer kan derfor brenning av en koran ikke betraktes som et angrep på muslimer. Det må betraktes som et angrep på gud og guds budskap.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, aksase said:

. Selv om det i vår virkelighet f.eks. er helt innlysende at homofili er helt OK, må vi allikevel ha respekt for mennesker som lever i en annen "virkelighet" hvor homofili er en synd mot Gud.

Hvorfor skal vi ha respekt ???? Hvis de holder hatet de har for homo for seg selv, ok... men det er ikke tilfelle og det er mange gay som har vært angrepet i gatene i Europa fordi disse mennesker forstår ikke at vi kan ha en forskjellig måte å tenke enn de. Så, NEI, ingen respekt fra meg. De fleste muslimer her er innvandrer. Innvandrer skal tilpasse seg landet de bor i, ikke det motsatte. (hva de tenker privat er helt ok)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...