Klossmajor Skrevet 16. desember 2023 #101 Skrevet 16. desember 2023 (endret) Brutex skrev (6 timer siden): Forsøk å forklar da hva som er argumentajonen i å brenne koranen! Tror du at en muslim vil slutte å tro når han ser at boka brenner? Tror du han dermed vil innse at det ikke finnes en gud? Hva er argumentet? Hvordan folk forholder seg til bibelen i andre land har ingenting med saken å gjøre. Ifølge skriftene har den abrahamittiske guden respondert ganske voldsomt ved flere anledninger. Men det er nå flerfoldige generasjoner siden guden har latt høre fra seg, selv om mange tilsynelatende har gjort sitt ytterste for å tvinge fram en reaksjon. Noen vil sikkert argumentere med at Lars Vilks endelikt var guds verk. Etterforskningen av hendelsen tyder vel på noe annet. Så lenge koranbrennerne rundt omkring lever sine liv videre uten at tegn til at gudens vrede har affisert dem på noe vis, bærer nok det gudens tilhengere nærmere en erkjennelse av gudens manglende tilstedeværelse enn gudens eksistens. At mange av gudens tilhengere agerer på vegne av guden, tyder også på en manglende tro på gudens handlekraft...eller kanskje i det hele tatt sviktende tro på eksistensen av guden de hevder å være tilhengere av. Endret 16. desember 2023 av Klossmajor 3
Brutex Skrevet 17. desember 2023 #102 Skrevet 17. desember 2023 16 hours ago, Klossmajor said: Ifølge skriftene har den abrahamittiske guden respondert ganske voldsomt ved flere anledninger. Men det er nå flerfoldige generasjoner siden guden har latt høre fra seg, selv om mange tilsynelatende har gjort sitt ytterste for å tvinge fram en reaksjon. Noen vil sikkert argumentere med at Lars Vilks endelikt var guds verk. Etterforskningen av hendelsen tyder vel på noe annet. Så lenge koranbrennerne rundt omkring lever sine liv videre uten at tegn til at gudens vrede har affisert dem på noe vis, bærer nok det gudens tilhengere nærmere en erkjennelse av gudens manglende tilstedeværelse enn gudens eksistens. At mange av gudens tilhengere agerer på vegne av guden, tyder også på en manglende tro på gudens handlekraft...eller kanskje i det hele tatt sviktende tro på eksistensen av guden de hevder å være tilhengere av. Jeg tror man påvirker mennesker lettere ved å følge de inn i deres tankeverden og stille spørsmål ved hva de tror enn ved å forsøke å fornærme de. Jeg tror at ved å brenne kornanen så skyver man unna både troende muslimer og ikke-troende som er vandt med en mer sivilisert og intelektuell argumentasjonform. 1
Stina234 Skrevet 17. desember 2023 #103 Skrevet 17. desember 2023 Brutex skrev (På 16.12.2023 den 7.25): Forsøk å forklar da hva som er argumentajonen i å brenne koranen! Tror du at en muslim vil slutte å tro når han ser at boka brenner? Tror du han dermed vil innse at det ikke finnes en gud? Hva er argumentet? Hvordan folk forholder seg til bibelen i andre land har ingenting med saken å gjøre. Å kunne demonstrere mot Islam er både lovlig og i mange tilfeller riktig. Koranbrenning er nettopp det. Det har ingenting med om en mulsim skulle slutte å tro. Når man ser på de landene der islam er den dominerende religionen så har ikke kvinnene mye de skulle ha sagt. De er der mindreverdige sammenlignet med mannen. I den vestlige verden må islam foreløpig rette seg etter vestlig lovverk, men dette blir sakte men sikkert svekket og islam vinner frem med sine regler. Danmark sitt forbud mot koran brenning er nettopp et slikt eksempel. 4 1 1
NatNat Skrevet 17. desember 2023 #104 Skrevet 17. desember 2023 14 minutter siden, Stina234 said: I den vestlige verden må islam foreløpig rette seg etter vestlig lovverk, men dette blir sakte men sikkert svekket og islam vinner frem med sine regler. Danmark sitt forbud mot koran brenning er nettopp et slikt eksempel. AKKURAT ! og hvem hjelper dem ? VENSTRE.. eller rettere sagt "moderne venstre". Islamo Venstre. Jeg har den største respekt for den gamle Venstre, den som gjorde Frankrike til et sekulær land, den som var imot religioner. De ville klikke fullstendig om de kom tilbake til livet i dag og vitnet hva arvetakere gjør 5
bysummerfall Skrevet 17. desember 2023 #105 Skrevet 17. desember 2023 18 minutter siden, Stina234 said: I den vestlige verden må islam foreløpig rette seg etter vestlig lovverk, men dette blir sakte men sikkert svekket og islam vinner frem med sine regler. Danmark sitt forbud mot koran brenning er nettopp et slikt eksempel. Dette er en bekymring jeg har og de reaksjonære og konservative sidene ved islam vil sette likestillingskampen og skeives rettihgeter tilbake minst 100 år. Når det er sagt så gikk blant annet KRF i mot et forbud mot konverteringsterapi rettet mot homofile og transpersoner. I tillegg er de i en del kretser langs bibelbeltet og i Nord-Norge minst like farlige som konservative som en del muslimer. Vi kan ikke ha for mange religiøse innenfor landets grenser rett og slett. 2
NatNat Skrevet 17. desember 2023 #106 Skrevet 17. desember 2023 2 minutter siden, bysummerfall said: Dette er en bekymring jeg har og de reaksjonære og konservative sidene ved islam vil sette likestillingskampen og skeives rettihgeter tilbake minst 100 år. Når det er sagt så gikk blant annet KRF i mot et forbud mot konverteringsterapi rettet mot homofile og transpersoner. I tillegg er de i en del kretser langs bibelbeltet og i Nord-Norge minst like farlige som konservative som en del muslimer. Vi kan ikke ha for mange religiøse innenfor landets grenser rett og slett. Enkelte kristne er til å kaste opp, enig med deg, men like farlig ? nei. De respekterer norsk lov vanligvis. Det er ikke hverdag du hører om en gal kristen som kutta av hodet til en ikke troende ... 1 1
bysummerfall Skrevet 17. desember 2023 #107 Skrevet 17. desember 2023 Just now, NatNat said: Enkelte kristne er til å kaste opp, enig med deg, men like farlig ? nei. De respekterer norsk lov vanligvis. Det er ikke hverdag du hører om en gal kristen som kutta av hodet til en ikke troende ... Er ikke så ofte man hører om slik brutal vold heldigvis, men en del religiøse opperer i gråsoner. Det er mange som har blitt utsatt for psykisk vold i disse miljøene og hvor man gjemmer seg bak tros- og religionsfrihet. Hvorfor tror du KRF stemte i mot loven om konverteringsterapi? 1
NatNat Skrevet 17. desember 2023 #108 Skrevet 17. desember 2023 Just now, bysummerfall said: Er ikke så ofte man hører om slik brutal vold heldigvis, men en del religiøse opperer i gråsoner. Det er mange som har blitt utsatt for psykisk vold i disse miljøene og hvor man gjemmer seg bak tros- og religionsfrihet. Hvorfor tror du KRF stemte i mot loven om konverteringsterapi? helt enig med deg her ! Men, i moderne tider, jeg tror fremdeles, nei, JEG VET, at Islam er den største trussel. merk at alle tør å snakke imot KRF og disse ekstreme kristne men ikke mange tør å snakke imot Islam i fred for å være kalt rasist eller whatever.. 3 1
bysummerfall Skrevet 17. desember 2023 #109 Skrevet 17. desember 2023 6 minutter siden, NatNat said: helt enig med deg her ! Men, i moderne tider, jeg tror fremdeles, nei, JEG VET, at Islam er den største trussel. merk at alle tør å snakke imot KRF og disse ekstreme kristne men ikke mange tør å snakke imot Islam i fred for å være kalt rasist eller whatever.. Det handler litt om måten man sier det på. Å brenne koraner er defintivt ikke rette veien å gå. Det fører til at konservative og illjoljale muslimske ledere kan spille på dette og skape en enda større avstand.
Example Skrevet 17. desember 2023 #110 Skrevet 17. desember 2023 Dette handler i stor grad om forståelsen av hva ytringsfrihet er for noe. Å forsvare retten til å ytre en mening, selv om man et uenig i denne meningen, er å forsvare denne retten. Det betyr ikke at man liker meningen eller de som forstår den. At de som kommer fra et annet land uten sterke tradisjoner med ytringsfrihet, ikke forstår dette skillet, kan til en viss grad forstås. Dette går på kappen over dårlig integrering i et nytt land. At mennesker født og oppvokst i Skandinavia ikke klarer å forstå det er mer skremmende. Det er også veldig ironisk, på en svært trist måte, at man sitter på et politikkforum og argumenterer for innskrenkning i ytringsfriheten. Det er kjempetrist at slike illiberale krefter har fått såpass innpass i Norge. 5 1 4
Klossmajor Skrevet 18. desember 2023 #111 Skrevet 18. desember 2023 Brutex skrev (17 timer siden): Jeg tror man påvirker mennesker lettere ved å følge de inn i deres tankeverden og stille spørsmål ved hva de tror enn ved å forsøke å fornærme de. Jeg tror at ved å brenne kornanen så skyver man unna både troende muslimer og ikke-troende som er vandt med en mer sivilisert og intelektuell argumentasjonform. Som jeg allerede har forklart, kan man bedrive koranbrenning uten at det er forsøk på å fornærme andre enn selve guden som gudens tilhengere flest hevder å ha stått bak forfatterskapet av boken. Så lenge den påstått allmektige guden ikke foretar seg noe som respons, burde den logiske konsekvensen bli at tilhengerne stiller seg spørsmål ved gudens handlekraft og eksistens, ettersom skriftene forteller om en gud som ikke tillater den slags og ved flere anledninger har reagert ganske voldsomt.
Proaktiv Skrevet 18. desember 2023 #112 Skrevet 18. desember 2023 Noen snakker om ytringsfrihet og brudd på dette. Men de velger samtidig å frata andre viktige symboler. I andre land er det forbudt å brenne landets flagg pga symbolet det gir, men ikke i Norge. Slik jeg ser det må vi akseptere andre lands symboler like mye som vi aksepterer våre meninger om yttringsfriheten. Hvem skal egentlig bestemme hva vi skal akseptere. Er det en gruppe lovgivere på Stortinget, er den en gruppe motstandere av religion eller hudfarge, er det flertallet av den norske befolkningen, skal vi la oss påvirke av andre menneskers meninger utenfor vårt eget land ? De som er så sterke tilhengere av ytringfriheten bør også akseptere FRIHETEN til respekt for symboler. Still opp I Roma og Brenn Jomfru Maria. Still opp i Washington og brenn det amerikanske flagget. Begge land har "ytringsfrihet". For meg er det ganske tydelig at det ikke er verdien av friheten til å ytre seg eller til å verdien til å ha sine egenverdi i symboler, men verdien til å tråkke og sjikanere andre som er det som egntlig blir verdsatt. Årsaken er ofte redsel for det ukjente. Hvis vi skulle motsette oss andre verdier enn de vi selv har som f.eks. det som beskrives som Klimakampen og retten til på forurense vers retten til å forhindre forurensing, så vil vi ikke nå noen vei. Vi må alltid inngå kompromiss og akseptere andres meninger såfremt det ikke skader noen.
HemmeligSpion Skrevet 6. januar 2024 #113 Skrevet 6. januar 2024 NatNat skrev (På 13.12.2023 den 13.48): Jeg hadde svart med det samme. Kansje ikke lurt, med det er hva instinktene mine forteller meg. Jeg har en slags "regel" i hodet mitt som går litt sånn : vær snill med snille mennesker, beskytt fredfulle minoriteter, vær tolerant med de som er tolerante MEN vær volsom med volsomme mennesker, vær utolerant mot utolerance og svare til terror med det samme. Det virker helt logisk, syns jeg , men jeg har ikke vært særlig påvirket av judeo-kristen kultur. Ingen "vende det andre kinnet til" her. Det virker ikke. Det er mennesker som bare forstår et språk. .. Dersom vi er uinnskrenket tolerante, selv mot dem som er intolerante, dersom vi ikke er beredt til å forsvare et tolerant samfunn mot de intolerantes angrep, så vil de tolerante bli tilintetgjort, og toleransen med dem. --- Karl Popper Sagt på et enklere vis; hvis du er tolerant så vil det intolerante vinne. Woke er ideologisk subversjon (Bezmenov, 1983). Du skal ikke si til barna dine at de skal gi fra seg eiendeler når "berikelsen" fornedringsraner dem. Barna dine skal vise at slik oppførsel får konsekvenser. 2 1
HemmeligSpion Skrevet 6. januar 2024 #114 Skrevet 6. januar 2024 Example skrev (På 17.12.2023 den 14.11): At mennesker født og oppvokst i Skandinavia ikke klarer å forstå det er mer skremmende. Mange muslimer forstår konseptet 100%. Men de er først og fremst muslimer, Allah's soldater, i følge quran, hadith og surah. Det norske statsborgerskapet er kun aktuelt når det gjelder NAV. 1 2
frivis Skrevet 7. januar 2024 #115 Skrevet 7. januar 2024 (endret) "Om du sover i et demokrati våkner du opp i et diktatur" Det er dette som kommer til å skje, dessverre. Endret 7. januar 2024 av frivis 2 1 2
Apis Skrevet 8. januar 2024 #116 Skrevet 8. januar 2024 Jeg tenker å brenne bøker og aviser, er et symbol på det motsatte av ytringsfrihet. Det er diktatur, sensur og også religiøs og kulturell kontroll, 1
Purple Basil Skrevet 10. januar 2024 #117 Skrevet 10. januar 2024 Brutex skrev (På 17.12.2023 den 7.07): Jeg tror man påvirker mennesker lettere ved å følge de inn i deres tankeverden og stille spørsmål ved hva de tror enn ved å forsøke å fornærme de. Jeg tror at ved å brenne kornanen så skyver man unna både troende muslimer og ikke-troende som er vandt med en mer sivilisert og intelektuell argumentasjonform. Dette! Folk som brenner Koranen er ikke det spor bedre enn religionen de kritiserer. Å sette noe i brann er en voldelig handling. De klager over voldelige religioner samtidig som at de utøver vold selv. 1
Drizzt Skrevet 12. januar 2024 #118 Skrevet 12. januar 2024 (endret) HemmeligSpion skrev (På 6.1.2024 den 22.56): Dersom vi er uinnskrenket tolerante, selv mot dem som er intolerante, dersom vi ikke er beredt til å forsvare et tolerant samfunn mot de intolerantes angrep, så vil de tolerante bli tilintetgjort, og toleransen med dem. --- Karl Popper Sagt på et enklere vis; hvis du er tolerant så vil det intolerante vinne. Woke er ideologisk subversjon (Bezmenov, 1983). Du skal ikke si til barna dine at de skal gi fra seg eiendeler når "berikelsen" fornedringsraner dem. Barna dine skal vise at slik oppførsel får konsekvenser. Karl Popper var en veldig smart mann. Hvis toleransen skal overleve, må den ha tydelige grenser hvor intoleransen begynner. Dagens Norge og Vesten generelt mangler disse grensene og berøringsangsten er omfattende. Man er mer redd å bli feilaktig stemplet som rasist enn å stå for demokratiske verdier og likestilling. Endret 12. januar 2024 av Drizzt 2 1 1
Maleficenta Skrevet 12. januar 2024 #119 Skrevet 12. januar 2024 Purple Basil skrev (På 10.1.2024 den 20.18): Dette! Folk som brenner Koranen er ikke det spor bedre enn religionen de kritiserer. Å sette noe i brann er en voldelig handling. De klager over voldelige religioner samtidig som at de utøver vold selv. Å sette en bok i brann er en voldelig handling? Er det voldelig å fyre i peisen og da eller? 2 2 1
HemmeligSpion Skrevet 12. januar 2024 #120 Skrevet 12. januar 2024 NatNat skrev (På 13.12.2023 den 13.48): Ingen "vende det andre kinnet til" her. Det er til kinship. Naboene dine, omgangskretsen din. Flokken din. Muslimer er et annet fremmed folkeslag som hverken deler dine verdier eller vestlig tankemåte. Det er flokken din, oss, og det er dem. For dem sies det noe annet enn å vende kinnet til når de forulemper ens omgangskrets. De skal straffes. Ikke en gang, ikke to, ikke fem, ikke syv, men... Sitat Jesus saith unto him, I say not unto thee, Until seven times: but, Until seventy times seven. Matteus 18:22. Electric Boogaloo: Gates of Vienna #2.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå