NatNat Skrevet 7. desember 2023 #21 Del Skrevet 7. desember 2023 3 hours ago, Purple Basil said: Det største problemet her er jo at det finnes mennesker som ikke klarer å kritisere religioner uten å sette fyr på ting. Som jeg sier til min femåring når hn utagerer: du har ord, bruk ordene dine fremfor å ødelegge ting. Du forstår ikke helt hvorfor de gjør det. De gjør det for å vise hvor intolerant Islam kan være, sammenlignet med andre religioner. Brenn en Torah eller en Bibel i gata, du trenger ikke å være bekymret. Derfor ingen brenner de. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #22 Del Skrevet 7. desember 2023 3 hours ago, Jadaomatte said: Kuer er hellige i India, kanskje slutte med kjøttproduksjon? Folk i India er veldig grei... Men jeg vet at de har en ganske stor problem med den muslimske minoritet der også.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 7. desember 2023 #23 Del Skrevet 7. desember 2023 Dette bør innføres i Norge også under paragraf 185 (hatyrtringer) i straffeloven. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 7. desember 2023 #24 Del Skrevet 7. desember 2023 Jaja, får vel begynne med makulator nå da.. 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #25 Del Skrevet 7. desember 2023 5 minutter siden, ThereGoesBob said: Jaja, får vel begynne med makulator nå da.. 😂 takk for dette ! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 7. desember 2023 #26 Del Skrevet 7. desember 2023 Havspeil skrev (3 timer siden): Det er problematisk at ethvert demokrati skal straffe enhver ytringsfrihet. Da er det ikke lengre et demokrati ! Da er det Nord-Korea . ( og jeg er ingen tilhenger av brenning av bøker,- men om jeg vil - skal jeg ikke puttes i fengsel 😔) Brenning er handling - ikke ytring! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 7. desember 2023 #27 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) On 12/7/2023 at 7:13 PM, ThereGoesBob said: Jaja, får vel begynne med makulator nå da.. Ei side av gangen - det blir en spennende affære! Om helligdommer, fra Tim Minchin. Inkluderer Qur'an og Harry Potter and the Deathly Hallows: (Fra 1:27:42 - til 1:34:37) Oppsummert i tekstform om du ikke ønsker å se videoen: Folk som brenner bøker er idioter. Folk i media som hauser opp at folk brenner bøker er idioter. Folk som truer med vold fordi andre brenner bøker er idioter. Det som går igjen i disse sakene (foruten en forbannet overvekt av idioter) er forestillingen om at et objekt kan være "hellig". Og hva gjør at noe er hellig? Hva er det som gjør at Qur'an er mer hellig enn f.eks en gitt Harry Potter bøkene. Er det ordene som står i boka? Isåfall er jo de takket være trykkerikunsten og internett reprodusert hundrevis av millioner av ganger. Selve ordene er derfor udødeliggjort. Er det omslaget på boka som gjør den hellig? Eller selve ordet Qur'an? Hva isåfall om man tar en post-it lapp med ordet Qur'an og fester til Harry Potter boka? Hva om man tar omslaget av Qur'an og plasserer på en Harry Potter bok? Etc. ad absurdum. Helligdom holdes ikke av objekter, mennesker eller institusjoner, men i det kollektive sinn til de som har blitt lært opp til eller overbevist om at noe er hellig. Og det er helt greit - det er vår menneskelige rett å holde hellig det man ønsker. Hvis du ønsker å gi overnaturlige attributter til jordiske objekter, så er det din rett, og vi burde gå i tog for hverandres rett til å holde hellig det du vil. Men, dette gir deg ikke en automatisk rett til å fortelle andre hva de skal holde hellig. Du skal ikke fortelle andre hvilke historiske eller mytologiske vesener jeg kan, eller ikke kan gjøre narr av i tegneserieform, eller hva jeg kan eller ikke kan kritisere, eller hvilket språk jeg kan bruke når jeg kritserer det. Hvis det er en ting historien har lært oss er det at hvis for mange mennesker har en tro om at en ting, en person eller institusjon er hellig, så er de per definisjon hinsides kritikk, og dessverre har det som er hinsides kritikk en tendens til å lede mot korrupsjon. Endret 16. desember 2023 av proghodet 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. desember 2023 #28 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Purple Basil skrev (4 timer siden): Det største problemet her er jo at det finnes mennesker som ikke klarer å kritisere religioner uten å sette fyr på ting. Som jeg sier til min femåring når hn utagerer: du har ord, bruk ordene dine fremfor å ødelegge ting. av og til er ord kanskje ikke tilstrekkelig... Endret 7. desember 2023 av Maleficenta 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havspeil Skrevet 7. desember 2023 #29 Del Skrevet 7. desember 2023 Lawyam skrev (8 minutter siden): Brenning er handling - ikke ytring! Det er begge deler . DERSOM DU BRENNER EN BOK ,SÅ YTRER DU DEG MOT ALLE DENS BOKSTAVER !!! Disse hellige skrifter. Jeg synes de egentlig bør være mellom enkeltmennesket og Gud ,uansett religion. ❤ Innad - som en kanal for tro ,hvile og innsikt. Og etthvert oppegående og kultivert menneske har respekt for andres tro og bøker. Og trygge i seg selv med sin fred. At HAT da infiltrerer er forståelig, men det hjelper ingen. Det konsumerer kun de som lider🥲 Og de valgte det ikke selv. Men få alternativ og løsninger presentert.. så da gjentar historien seg . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #30 Del Skrevet 7. desember 2023 2 minutter siden, Havspeil said: Og etthvert oppegående og kultivert menneske har respekt for andres tro og bøker. vet du hva ? Jeg skal ha respekt for andres tro når disse "andre" har respekt for de som ikke tror. Og de som er ikke A4. Og kvinner. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 7. desember 2023 #31 Del Skrevet 7. desember 2023 Stonegiant skrev (4 timer siden): Denne uttalelsen er jeg helt enig med. Synes fremdeles det skulle være lov. Hva man gjør med sine egne eiendeler har ikke staten noe med. Det er nok ingen som kommer til å arrestere deg hvis du brenner en koran hjemme i all stillhet. Men lager du en demonstrasjon der du brenner en koran, er det kun for å så splid og spre hat. Visste du for øvrig at hvis man må kvitte seg med en koran fordi den er utslitt, skal den faktisk destrueres ved brenning. Den skal ikke rives i stykker eller kastes i søpla. Men da gjør man det i all stillhet, uten å informere noen om det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 7. desember 2023 #32 Del Skrevet 7. desember 2023 Pinlig av Danmark, rett og slett. Dette kommer ikke til å løse noe som helst. Snart ser vi de samme menneskene finne andre måter å demonstrere på. For eksempel ved å dynke bilder av Muhammed i piss og avføring. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #33 Del Skrevet 7. desember 2023 2 minutter siden, Example said: Pinlig av Danmark, rett og slett. Dette kommer ikke til å løse noe som helst. Snart ser vi de samme menneskene finne andre måter å demonstrere på. For eksempel ved å dynke bilder av Muhammed i piss og avføring. Eller makuleringsmaskin som noen her har foreslått... 😅 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concert Skrevet 7. desember 2023 #34 Del Skrevet 7. desember 2023 Svakt og pinlig.....redd for muslimene. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 7. desember 2023 #35 Del Skrevet 7. desember 2023 Harlekin skrev (5 timer siden): Det var den ytringsfriheten. Når jeg så antall liker og hjerter her ble jeg redd folk ble glad for at koranbrenning ble forbudt. Koranbrenning i seg selv er jo ikke så konstruktivt for å lære naive europeere hva islam er, men jeg tenker at reaksjonene fra sanddynefolket taler for seg selv. Og hvor mange år har vel ikke de brent amerikanske flagg der nede? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 7. desember 2023 #36 Del Skrevet 7. desember 2023 Concert skrev (10 minutter siden): Svakt og pinlig.....redd for muslimene. Det gir meg håp å se at også kvinner tenker dette. Jeg håper jeg møter en kvinne som er like negativt innstilt til islam som jeg. Det er altfor få som virker i stand til å skille på å kritisere islam og å faktisk hate folk fordi de ikke er som en selv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 7. desember 2023 #37 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Jeg tenker det er greit at de forbyr det. Det blir jo bare brukt for å fyre opp stemningen, og er en nasjonal sikkerhetsrisiko for Sverige og Danmark. Ironisk nok er det en danske som fyrer opp koraner i Sverige.. Det går an å kritisere koranen på annet vis enn å sette fyr på den, og det fungerer jo bare som en teit felle for å få borgere i muslimske land til å blir opprørte, sette fyr på flagget vår og rase osv. De ser ikke sammenhengen mellom at enkelte borgere setter fyr på ting, og at myndigheter tillater det- mange av dem. Det er gjerne å undervurdere dem, men jeg tror jo en del av dem har vanskeligheter med å forstå ytringsfrihet og prinsippet rundt det. Fordi de er enkle mennesker. Så er det enkle mennesker som setter fyr på disse koranene, for å fyre disse andre enkle menneskene opp, og så har vi sirkuset i gang. Det blir bare fordummende hele opplegget. Da er det greit å forby det. Så får de finne noe annet å klø seg på... Endret 7. desember 2023 av Mooza 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #38 Del Skrevet 7. desember 2023 38 minutter siden, HemmeligSpion said: Det gir meg håp å se at også kvinner tenker dette. Jeg håper jeg møter en kvinne som er like negativt innstilt til islam som jeg. Det er altfor få som virker i stand til å skille på å kritisere islam og å faktisk hate folk fordi de ikke er som en selv. Tro meg, du kommer til å møte flere her 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 7. desember 2023 #39 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Helt sinnsykt at islam ig muslimer skal få ha så stor makt. De overtar sakte med sikkert og det står faktisk i Koranen at Islam skal overta verden. Jeg hadde ikke brydd meg om noen brant Bibelen. Ei heller andre religiøse skrifter. Norge følger nok snart etter med forbudet. Endret 7. desember 2023 av Eva-Lena 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #40 Del Skrevet 7. desember 2023 9 minutter siden, Mooza said: De ser ikke sammenhengen mellom at enkelte borgere setter fyr på ting, og at myndigheter tillater det- mange av dem. Det er gjerne å undervurdere dem, men jeg tror jo en del av dem har vanskeligheter med å forstå ytringsfrihet og prinsippet rundt det. Fordi de er enkle menneske ok, men ser du ikke problem her ? enig med deg at det er teit i seg selv å brenne Koranen. Men å forby folk å brenne det er meget symbolisk. Det betyr at man underordner seg disse "enkle mennesker", at vold vinner over fornuft, at primitiv vinner over sivilisert. Hva kommer neste gang ? forbudt å snakke ille om Islam fordi enkelte tåler ikke det ? 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå