tussi84 Skrevet 7. desember 2023 #41 Del Skrevet 7. desember 2023 Harlekin skrev (6 timer siden): Fra NRK: "Danmark har vedtatt lov som forbyr koranbrenning Det skriver danske medier. Loven ble vedtatt etter en avstemning torsdag, med 94 stemmer for og 77 stemmer mot. Ifølge danske DR blir det straffbart å blant annet brenne Koranen. Det gjelder imidlertid alle religiøse skrifter, eksempelvis Bibelen. De fire regjeringspartiene stemte for, mens alle opposisjonspartiene på både venstre og høyre fløy stemte mot. – Dette er meningsløse handlinger hvor det eneste formålet er å skape splid og hat, sa justisminister Peter Hummelgaard da lovforslaget ble presentert i august." Det var den ytringsfriheten. Syns det var bra det forbudet jeg. Å brenne bibelen, toraen eller Koranen er etter min mening mangel på respekt for andres tro og livssyn. Ja du kunne synes de ulike bøkene eller alle de religøse skriftene er en form for tull og fantasi, eller mene at religion er bare tull og fantasi generelt, og det er greit. Men enn skal respektere at andre mener og tror noe annet enn deg. Alt i alt Så handler det om respekt og medmenneskelighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 7. desember 2023 #42 Del Skrevet 7. desember 2023 tussi84 skrev (18 minutter siden): Syns det var bra det forbudet jeg. Å brenne bibelen, toraen eller Koranen er etter min mening mangel på respekt for andres tro og livssyn. Ja du kunne synes de ulike bøkene eller alle de religøse skriftene er en form for tull og fantasi, eller mene at religion er bare tull og fantasi generelt, og det er greit. Men enn skal respektere at andre mener og tror noe annet enn deg. Alt i alt Så handler det om respekt og medmenneskelighet. Med all respekt så vil jeg be deg lese koranen. Gjerne sammenlign etterpå med bibelen om det gir deg merverdi. Skriver og mener du det samme etter å ha lest koranen blir jeg mildt sagt overrasket. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HemmeligSpion Skrevet 7. desember 2023 #43 Del Skrevet 7. desember 2023 Mooza skrev (34 minutter siden): Jeg tenker det er greit at de forbyr det. Det blir jo bare brukt for å fyre opp stemningen, og er en nasjonal sikkerhetsrisiko for Sverige og Danmark. Ironisk nok er det en danske som fyrer opp koraner i Sverige.. Det går an å kritisere koranen på annet vis enn å sette fyr på den, og det fungerer jo bare som en teit felle for å få borgere i muslimske land til å blir opprørte, sette fyr på flagget vår og rase osv. De ser ikke sammenhengen mellom at enkelte borgere setter fyr på ting, og at myndigheter tillater det- mange av dem. Det er gjerne å undervurdere dem, men jeg tror jo en del av dem har vanskeligheter med å forstå ytringsfrihet og prinsippet rundt det. Fordi de er enkle mennesker. Så er det enkle mennesker som setter fyr på disse koranene, for å fyre disse andre enkle menneskene opp, og så har vi sirkuset i gang. Det blir bare fordummende hele opplegget. Da er det greit å forby det. Så får de finne noe annet å klø seg på... Jeg vil gi deg ros for å innse at skandinavere som fyrer på koraner utgjør en sikkerhetsrisiko for Skandinavia. Nå, følgelig, så vil det jo logisk sett følge at også de gjør denne sikkerhetsrisikoen reell faktisk bor her i store kvanta. Har du gjort deg opp noen tanker om at det er en sammenheng mellom disse folkeslagene og alskens skit svenskene må leve med? Æresdrap, voldtekter, sprengdåd, förnedringsrån osv? Eller er dette bare spennende multikulturell berikelse? Rasmus er født i Danmark, han har dobbelt statsborgerskap. Danmark er på Stram Kurs og debatten er litt mer fornuftig der. Sverige trenger all hjelp fra Rasmus Rasmus kan gi. Jimmie blir fortsatt kalt for nazist på svensk "NRK", selv om han er leder for det nest største partiet i Sverige. Jada, SD var et nazistparti tidligere. Det er ikke lenger et nazistparti. Det er en billig svertekampanje fra desperate sosialister som mangler argumenter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 7. desember 2023 #44 Del Skrevet 7. desember 2023 30 minutter siden, Eva-Lena said: De overtar sakte med sikkert og det står faktisk i Bibelen at Islam skal overta verden. enig med deg men det kan ikke stå noe sånn i Bibelen siden Bibelen er nesten 600 år eldre enn Islam.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooza Skrevet 7. desember 2023 #45 Del Skrevet 7. desember 2023 HemmeligSpion skrev (1 minutt siden): Jeg vil gi deg ros for å innse at skandinavere som fyrer på koraner utgjør en sikkerhetsrisiko for Skandinavia. Nå, følgelig, så vil det jo logisk sett følge at også de gjør denne sikkerhetsrisikoen reell faktisk bor her i store kvanta. Har du gjort deg opp noen tanker om at det er en sammenheng mellom disse folkeslagene og alskens skit svenskene må leve med? Æresdrap, voldtekter, sprengdåd, förnedringsrån osv? Eller er dette bare spennende multikulturell berikelse? Rasmus er født i Danmark, han har dobbelt statsborgerskap. Danmark er på Stram Kurs og debatten er litt mer fornuftig der. Sverige trenger all hjelp fra Rasmus Rasmus kan gi. Jimmie blir fortsatt kalt for nazist på svensk "NRK", selv om han er leder for det nest største partiet i Sverige. Jada, SD var et nazistparti tidligere. Det er ikke lenger et nazistparti. Det er en billig svertekampanje fra desperate sosialister som mangler argumenter. Ja, det kan man jo mene; at man skulle tenkt seg mer om før man ga statsborgerskap til ulike. Men det er nå gjort. Det er realiteten vi må forholde oss til. Jeg har ikke stemt det fram, men "noen" har gjort det. Voila.... Sverige er et tulle-land, som fortjener alt det de nå får servert. Det har de virkelig lagt opp til selv, og dekket sitt eget bord. Norge forsåvidt også...men det er hakket bedre her fordi vi greide å sette på bremsene noe mer, og jeg tenker at vi må jobbe for at det forblir slik. Vi har en del gode borgere av utenlandsk opprinnelse og vi må få det til å fungere. Jeg tenker at norske muslimer er myyye bedre enn svenske, for de er jo våre ❤️ Jeg er nasjonalist ja. NRK er NRK- og de må jo bare jamre seg, og det er vel de færreste som tenker at Sverige tok smarte grep i forhold til hvordan de har taklet dette med innvandring. De som en gang tenkte at Sverige var et forbilde der, har klokelig holdt kjeften lukket de siste årene. Nå er det brannslukking, og at Jimmy Åkesson i det hele tatt gidder å prøve å rydde opp i dritten, er beyond meg. Jeg hadde bare heiset på skuldrene, vist fingeren og gått min vei. Men så ille er det jo ikke her ...enda. Jeg tror ikke det blir så ille her heller. Vi har jo Sverige som vi kan peke på nå...Så vi får være takknemlige for det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 7. desember 2023 #46 Del Skrevet 7. desember 2023 Håper de brenner koranen selv om det er ulovlig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 7. desember 2023 #47 Del Skrevet 7. desember 2023 NatNat skrev (24 minutter siden): enig med deg men det kan ikke stå noe sånn i Bibelen siden Bibelen er nesten 600 år eldre enn Islam.. Jeg mente Koranen. Har rettet det opp nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 7. desember 2023 #48 Del Skrevet 7. desember 2023 Så utrolig rart at må bruke tid og resurser på noe så banalt som å regulere brenning av papir... Hva skiller papir og blekk ifra annet brennbart materiale, sånn sett i bort ifra at enkelte har en "tro" på at disse sammen har noen slags helt bestemt "betydning"??? For en utrolig rar verden man skal måtte leve i... 😅 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fountaine Skrevet 7. desember 2023 #49 Del Skrevet 7. desember 2023 Hva er egentlig forskjellen på å brenne en bok uten blekk og en koran? Har det kommet en lov som forbyr brenning av papir? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 7. desember 2023 #50 Del Skrevet 7. desember 2023 HemmeligSpion skrev (1 time siden): Med all respekt så vil jeg be deg lese koranen. Gjerne sammenlign etterpå med bibelen om det gir deg merverdi. Skriver og mener du det samme etter å ha lest koranen blir jeg mildt sagt overrasket. Jeg har ingen interesse av å lese hverken Koranen eller bibelen. Spiller forsåvidt ingen rolle om jeg hadde lest de heller, og sammenlignet. Har hørt at både bibelen og Koranen består av en rekke ting som ikke er passende i det moderne samfunnet for tiden. Det står forresten skrevet både i det gamle testamentet og i Koranen at man ikke skal spise svin som et eksempel, men de fleste kristne følger ikke det mens muslimer gjør. Egentlig er Koranen en forlengelse av bibelen med en litt annen vri, mens gamle testamentet i bibelen er en variasjon av toraen. I alle de tre religionene nevnes; Abraham. Jesus blir nevnt i både ny testamentet, og i Koranen som en profet, men at det er litt ulik syn på det. Mye er likt med noen forskjeller! Det er dårlige og gode sider med hver religion. Ting er ikke svart/hvitt uansett hvilken religion Man tilhører. Jeg har venner innenfor mange ulike religioner, og samtidige er snille og respektfulle personer. Enn kan ikke dømme folk kun ut fra hvilken religion/livssyn de tilhører. Alle mennesker er forskjellige uansett om det er kristne, muslimer, jøder, humanitikere, attester, buddhist eller hva enn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 7. desember 2023 #51 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker 42 skrev (36 minutter siden): Så utrolig rart at må bruke tid og resurser på noe så banalt som å regulere brenning av papir... Hva skiller papir og blekk ifra annet brennbart materiale, sånn sett i bort ifra at enkelte har en "tro" på at disse sammen har noen slags helt bestemt "betydning"??? For en utrolig rar verden man skal måtte leve i... 😅 Fordi for noen så er bibelen, toraen eller koranen hellig skrift/hellig bok. Det handler om respekt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 7. desember 2023 #52 Del Skrevet 7. desember 2023 tussi84 skrev (Akkurat nå): Fordi for noen så er bibelen, toraen eller koranen hellig skrift/hellig bok. Det handler om respekt! Det finnes jo ikke noe logisk i argumentet ditt. Du må evt. bo i bakvendtland om så mener er tilfellet... Om jeg synes det er "hellig" at damer ikke skal få uttale seg i offentlighet - er det da respektløst ovenfor meg om noen skulle ta seg den "friheten"? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 7. desember 2023 #53 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker 42 skrev (Akkurat nå): Det finnes jo ikke noe logisk i argumentet ditt. Du må evt. bo i bakvendtland om så mener er tilfellet... Om jeg synes det er "hellig" at damer ikke skal få uttale seg i offentlighet - er det da respektløst ovenfor meg om noen skulle ta seg den "friheten"? Hva er det som ikke er logisk med at folk kan vise hverandre respekt? Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. For meg betyr det å være snill, og vise respekt ovenfor andre mennesker uansett religion, rase, hudfarge, legning. Jeg kan først gjøre meg opp en mening etter at jeg har blitt kjent med personen. Aldri før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 7. desember 2023 #54 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) Kunne heller sagt at det ikke er lov å sette fyr på ting i offentligheten fortsett fra griller i parker og bål i marka. Or sumthing, alt er bedre enn forbud mot ytringer. Handler det om å ikke krenke noen så må jeg jo si at jeg blir krenket når folk ikke tar meg i hånda for å hilse. Men skal folks følelse av å bli krenket være grunnlaget for lover og regler??? Endret 7. desember 2023 av Blåttvann 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 7. desember 2023 #55 Del Skrevet 7. desember 2023 (endret) tussi84 skrev (20 minutter siden): Hva er det som ikke er logisk med at folk kan vise hverandre respekt? Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. For meg betyr det å være snill, og vise respekt ovenfor andre mennesker uansett religion, rase, hudfarge, legning. Jeg kan først gjøre meg opp en mening etter at jeg har blitt kjent med personen. Aldri før! Du sliter visst åpenbart med begge konseptene. Både "respekt" og "logikk"... Når du siterer noe så kjekt som "gjør mot andre" - så viser du jo helt klart at du er ute av stand til å kunne være objektiv eller ha noe som helst slags forståelse og perspektiv for nettopp det du sitere. Eneste unnskyldning er å være dypt religiøs, trofast disippel av hykleri og dobbeltmoral, eller summert... Mer eller mindre... Du burde for øvrig ikke trenge å kjenne en person før du gjør deg opp en objektiv mening om noe er rett/gæli, , eller bare tilbakestående, mm. du er villig til å ta det hele på egen kappe, altså... Edith, bare sånn for å svare på selve spørsmålet ditt : Religion gir INGEN "mer-rettigheter" til å ha meninger som er mer "rett" enn andres... Det burde være åpenbart for alle Endret 7. desember 2023 av AnonymBruker 42 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 7. desember 2023 #56 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker 42 skrev (33 minutter siden): Du sliter visst åpenbart med begge konseptene. Både "respekt" og "logikk"... Når du siterer noe så kjekt som "gjør mot andre" - så viser du jo helt klart at du er ute av stand til å kunne være objektiv eller ha noe som helst slags forståelse og perspektiv for nettopp det du sitere. Eneste unnskyldning er å være dypt religiøs, trofast disippel av hykleri og dobbeltmoral, eller summert... Mer eller mindre... Du burde for øvrig ikke trenge å kjenne en person før du gjør deg opp en objektiv mening om noe er rett/gæli, , eller bare tilbakestående, mm. du er villig til å ta det hele på egen kappe, altså... Edith, bare sånn for å svare på selve spørsmålet ditt : Religion gir INGEN "mer-rettigheter" til å ha meninger som er mer "rett" enn andres... Det burde være åpenbart for alle Jeg går etter hva jeg vil ville ha reagert på selv. Hvis jeg hadde reagert med å bli opprørt over noe, så lar jeg være å gjøre det mot en annen. Jeg gjør ikke noe mot andre som jeg selv ikke hadde likt. Er det så vanskelig å forstå? Hvis jeg hadde en mening om at koranen skulle brennes, så ville jeg ikke utført det, fordi jeg ville ikke ha synes det å brenne noe som er viktig for meg hadde vært noe greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trubadur Skrevet 7. desember 2023 #57 Del Skrevet 7. desember 2023 Harlekin skrev (9 timer siden): Fra NRK: "Danmark har vedtatt lov som forbyr koranbrenning Det skriver danske medier. Loven ble vedtatt etter en avstemning torsdag, med 94 stemmer for og 77 stemmer mot. Ifølge danske DR blir det straffbart å blant annet brenne Koranen. Det gjelder imidlertid alle religiøse skrifter, eksempelvis Bibelen. De fire regjeringspartiene stemte for, mens alle opposisjonspartiene på både venstre og høyre fløy stemte mot. – Dette er meningsløse handlinger hvor det eneste formålet er å skape splid og hat, sa justisminister Peter Hummelgaard da lovforslaget ble presentert i august." Det var den ytringsfriheten. Jeg synes det er provoserende og respektløst å brenne andres religiøse skrifter. Banalt og dumt. Jeg støtter det ikke. Når det er sagt, et lovforbud mot dette er helt på trynet. Hva skjedde med ytringsfriheten? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 7. desember 2023 #58 Del Skrevet 7. desember 2023 tussi84 skrev (Akkurat nå): Jeg går etter hva jeg vil ville ha reagert på selv. Hvis jeg hadde reagert med å bli opprørt over noe, så lar jeg være å gjøre det mot en annen. Jeg gjør ikke noe mot andre som jeg selv ikke hadde likt. Er det så vanskelig å forstå? Hvis jeg hadde en mening om at koranen skulle brennes, så ville jeg ikke utført det, fordi jeg ville ikke ha synes det å brenne noe som er viktig for meg hadde vært noe greit. Det er veldig fin måte å gjøre ting på (om man selv etterlever). Det er mer eller mindre en "gullstandard", og noe som folk setter pris på. Det er bare det at de "strengeste" på nettopp den ikke følger den selv ... Du gjør jo IKKE det, åpenbart... Hvorfor skal andre føye seg etter den da? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hesmeta Skrevet 7. desember 2023 #59 Del Skrevet 7. desember 2023 Trubadur skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er provoserende og respektløst å brenne andres religiøse skrifter. Banalt og dumt. Jeg støtter det ikke. Når det er sagt, et lovforbud mot dette er helt på trynet. Hva skjedde med ytringsfriheten? Så du tenker det er ytringsfrihet og ikke en provokasjon? Det å gjemme seg bak ytringsfriheten når det er så tydelig at det er å provosere man ønsker er helt feil bruk av demokratiet, som ytringsfriheten er en viktig del av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 7. desember 2023 #60 Del Skrevet 7. desember 2023 Mooza skrev (3 timer siden): Jeg tenker det er greit at de forbyr det. Det blir jo bare brukt for å fyre opp stemningen, og er en nasjonal sikkerhetsrisiko for Sverige og Danmark. Ironisk nok er det en danske som fyrer opp koraner i Sverige.. Det går an å kritisere koranen på annet vis enn å sette fyr på den, og det fungerer jo bare som en teit felle for å få borgere i muslimske land til å blir opprørte, sette fyr på flagget vår og rase osv. De ser ikke sammenhengen mellom at enkelte borgere setter fyr på ting, og at myndigheter tillater det- mange av dem. Det er gjerne å undervurdere dem, men jeg tror jo en del av dem har vanskeligheter med å forstå ytringsfrihet og prinsippet rundt det. Fordi de er enkle mennesker. Så er det enkle mennesker som setter fyr på disse koranene, for å fyre disse andre enkle menneskene opp, og så har vi sirkuset i gang. Det blir bare fordummende hele opplegget. Da er det greit å forby det. Så får de finne noe annet å klø seg på... Det er bare ikke greit å la muslimer innskrenke ytringsfriheten vår fordi de truer med vold og terror hvis ikke. Hva mer skal vi forby fordi de «enkle» menneskene misliker det? Karikatur-tegninger? Negative fremstillinger av muslimer i film/litteratur? Homofili? Ekteskap mellom likekjønnede? Kvinner som kjører bil? Kvinner som viser frem håret eller anklene eller skuldrene sine? At men esker av forskjellig kjønn håndhilser? 9 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå