Gå til innhold

Invitert i bursdag - men vi har planer

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lræ deg å lese koder før du er spydig. 

Jeg er ikke ts. 

Barn må lære seg å holde avtaler, og at man ikke dumper en avtale bare fordi noe gøyere kommer opp. 

Jada, barnet synes helt sikkert at det er gøyere med en barnebursdag enn en voksenbursdag. 

Men så har barnet også godt av å lære at å holde avtaler er viktig. 

OG: hvorfor skal mormoren bli skadelidende her...? 

Jeg har barn, og har vi en avtale, så har vi en avtale, og det lærer vi ungene. 

Anonymkode: 74194...b14

Må bare påpeke at det ikke er mormor som skal feires, det er min bursdag som skal feires sammen med min mor og mitt søskenbarn. Vi har alle tre bursdag over to dager. Det et bare mormor som har invitert til felles feiring hos henne.

Vi har som sagt funnet en løsning hvor eldste går i klassebursdag, og så kommer de senere. Fikk noen veldig fine svar i starten her som gjorde det veldig lett for meg å se den andre siden og snakke med samboer. All is well 😊

Anonymkode: 4c75b...69f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jentamedtekopp skrev (3 timer siden):

Du er helt på viddene urimlig. Jeg kan fortelle deg her og nå du ikke passer til å være sammen med en mann som har barn fra før. For barnas del og din egen bør du finne deg noen andre. 

Det vil komme mange slike episoder. Hundrevis av slike episoder gjennom årene. Når du blir så krenka av en bursdag, ja da kommer du til å bli det mange mange mange ganger i løpet av livet. 

Oki sjef 😘

Skrevet

Jeg tenker i hovedsak at andre invitasjoner utgår for en allerede planlagt bursdag man har sagt ja til.

Men det er muligens enda viktigere for barnet å faktisk få feire med venner. Det er ikke sånn at barnet ikke kommer i det hele tatt, det kommer når barnebursdagen er over. Det bør være ok. Barnet først, barnets beste og så videre.
Det som derimot ikke er like ok, er at BEGGE BARNA OG FAR er fraværende den første delen av bursdagen. Det yngste barnet og far bør faktisk være til stede i bursdagen til din familie, og så må det andre barnet kjøres til og fra bursdag utenom. Det kommer selvfølgelig an på avstand og kjøretid, men det yngste barnet bør uansett delta fra første stund.

Anonymkode: 0a5aa...4e9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ser du har fått gode svar og ser det litt mer fra samboers og bonusbarn sin side.

Her trumfer barnebursdag det meste. Vi har vært i flere voksenbursdager hvor det har krasjet med barnebursdager og hvorpå barnet kommer senere. Enten alene, eller sammen med en av oss voksne eller at vi voksne har kjørt ut for å hente barnet. 

Vi har også avbrutt hytteturer for å la barnet gå i selskap.

Tror at gjennom mange år, med tre barn, kan det være snakk om 2 eller 3 barnebursdager barna ikke har stilt opp i. Både for våre egne barns skyld, men også for bursdagsbarnas skyld. De gangene de ikke har stilt opp, har vært en ferie lengre borte, samt sykdom.

• Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt skal barnet få gå i bursdag til sine venner. Du høres veldig barnslig og selvopptatt ut som blir sur fordi de går glipp av din "bursdagsfeiring". Voksne og deres "bursdagsfeiringer" er siste prioritet 

Anonymkode: 391c3...398

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker i hovedsak at andre invitasjoner utgår for en allerede planlagt bursdag man har sagt ja til.

Men det er muligens enda viktigere for barnet å faktisk få feire med venner. Det er ikke sånn at barnet ikke kommer i det hele tatt, det kommer når barnebursdagen er over. Det bør være ok. Barnet først, barnets beste og så videre.
Det som derimot ikke er like ok, er at BEGGE BARNA OG FAR er fraværende den første delen av bursdagen. Det yngste barnet og far bør faktisk være til stede i bursdagen til din familie, og så må det andre barnet kjøres til og fra bursdag utenom. Det kommer selvfølgelig an på avstand og kjøretid, men det yngste barnet bør uansett delta fra første stund.

Anonymkode: 0a5aa...4e9

Hei! Ja det var det jeg også innså når jeg fikk hodet ut av ræva litt. Fikk mange gode svar her som fikk meg til å se litt "klarere" kan man si 😊 Dessverre er det ikke mulig for barnet å komme seg fra barnebursdagen til voksenbursdagen uten at far kjører (må kjøre et stykke + ta ferje), og far vil ikke sende yngste med meg alene da hun er sjenert og han ikke har lyst å utsette henne for det stresset å møte så mange nye mennesker (5 stk) uten han tilstede. Det skjønner jeg. 

Vi har blitt enige om at de kommer to timer senere, så får gutten gjort begge deler. Da blir han fornøyd, far blir fornøyd og jeg blir fornøyd for at de er happy 🥰

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei! Ja det var det jeg også innså når jeg fikk hodet ut av ræva litt. Fikk mange gode svar her som fikk meg til å se litt "klarere" kan man si 😊 Dessverre er det ikke mulig for barnet å komme seg fra barnebursdagen til voksenbursdagen uten at far kjører (må kjøre et stykke + ta ferje), og far vil ikke sende yngste med meg alene da hun er sjenert og han ikke har lyst å utsette henne for det stresset å møte så mange nye mennesker (5 stk) uten han tilstede. Det skjønner jeg. 

Vi har blitt enige om at de kommer to timer senere, så får gutten gjort begge deler. Da blir han fornøyd, far blir fornøyd og jeg blir fornøyd for at de er happy 🥰

Det virker jo som et masete (og faktisk litt uhøflig) opplegg. Regner med at det skal serveres mat dit dere kommer? Hadde vel vært mye bedre om du, far og datter reiste sammen på familieselskap mens sønn enten kunne være hos sin mor eller en venn som kunne levere og hente i bursdag.

Anonymkode: ecdd7...525

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei,

Jeg er "bonusmamma" til ei jente på 4 og en gutt på 9. Jeg skriver bonusmamma i hermetegn fordi jeg har fint lite med oppdragelsen deres å gjøre, bortsett fra å be de slukke lyset etter seg eller slutte å krangle typ. Samboeren og jeg har vært sammen i 2 år og vi går veldig godt overens alle 4. Nok om det.

På søndag er vi invitert til min mormor for trippel bursdagsfeiring. Vi skal feire meg, min mor og søskenbarnet mitt. Vi voksne har visst om dette lenge, og barna har visst om dette i over 2 uker. Vi har snakket mye og lenge om det, ettersom det blir første gang barna møter familien min (bortsett fra min mor og søster som de har møtt mange ganger før). I dag fikk eldste invitasjon til en trippel bursdagsfeiring til noen i klassen samme dag. Klokkeslettet overlapper hverandre, men er allikevel slik at eldste kan komme i siste del av bursdagen hos min mormor. 

Mitt synspunkt og prinsipp er at vi som familie har planer som inkluderer andre og at det eneste rette er å melde avbud til bursdagen til klassekameratene. Samboeren mener at barna er førsteprioritet, han vil gjøre alt for at barna har det best og han vil komme med barna to timer etter at bursdagen hos min mormor har startet slik at eldste får gå i bursdagen til klassekameratene. 

Jeg kjente jeg ble lei meg og skuffa av svaret. Jeg skjønner jeg må være fleksibel og ikke forvente å være førsteprioritet når vi har barna, men syns det er dritt å føle seg nedprioritert på sin egen bursdagsfeiring. I tillegg er jeg vokst opp med at når vi har planer og avtaler som inkluderer andre mennesker utenom oss 4 så skal vi holde de. Samtidig syns jeg kanskje samboer syr litt vel puter under armene til ungene... Man tåler vel å få et nei en gang i blant?

Hva syns dere? Er jeg totalt urimelig?? Hvis ja - si det gjerne for da trenger jeg å høre det! 

De må gå gå i bursdag. Selvsagt. Slutt å være kjip 

Anonymkode: 64ebc...b95

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Synes det er litt spesielt å invitere til stor barnebursdag i desember med under 1 ukes varsel da. Det er jo allerede mye som skjer i desember og de fleste har en del planer allerede?

Dess mer jeg tenker på dette dess mer synes jeg samboeren din ikke burde droppe deres, som jeg anser som ganske viktige, planer pga dette. Og om han vil at sønnen skal gå i barnebursdag må han finne en løsning der noen andre henter ham der og passer på ham til dere er hjemme igjen. Ville han droppet egne planer like kjapt om det dukket opp noe barna ville, eller er det bare planer som har med deg å gjøre som er mindre viktig? Pleier han alltid å sette barna foran seg selv også? Om han ikke gjør det så ville jeg iallfall pushet litt på at det var viktig for deg å ha med ham og jenta til dette men at det går fint at sønnen ikke blir med. Kompromiss. 

Anonymkode: 4858a...a5c

Det er helt vanlig å invitere med en ukes varsel.  Hvis ikke glemmer folk det

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde syns det var helt supert om jeg kunne tatt med meg minste, men jenta er ganske sjenert og far vil ikke at hun skal møte så mange nye mennesker (5) uten han tilstede. Syns også det er ganske kjipt å komme alene i sin egen bursdag som vi skulle komt i som familie, men det er sikkert bare et såret ego som snakker.

Problemet er at vi må kjøre et stykke og ta ferje, så det er ikke bare bare for sønnen å komme seg dit etterpå, eller la noen andre følge han. Derfor må far også bli igjen, og siden han ikke vil at minste skal bli med meg så må jeg dra alene. 

Mor til ungene må ta med barna i klasse bursdagen selvsagt. 

Anonymkode: cc8fa...631

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar folkens. Jeg er vant til å gjøre slike ting på en helt annen måte, men forstår at far har sin oppdragelse og får heller være fleksibel. Jeg har ordnet skyss med min mor så får de andre komme etter barnebursdagen. 

Du er oppvokst med biologisk familie, det blir noe helt annet enn å ha stebarn. Da blir det slik som nå

Anonymkode: cc8fa...631

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei,

Jeg er "bonusmamma" til ei jente på 4 og en gutt på 9. Jeg skriver bonusmamma i hermetegn fordi jeg har fint lite med oppdragelsen deres å gjøre, bortsett fra å be de slukke lyset etter seg eller slutte å krangle typ. Samboeren og jeg har vært sammen i 2 år og vi går veldig godt overens alle 4. Nok om det.

På søndag er vi invitert til min mormor for trippel bursdagsfeiring. Vi skal feire meg, min mor og søskenbarnet mitt. Vi voksne har visst om dette lenge, og barna har visst om dette i over 2 uker. Vi har snakket mye og lenge om det, ettersom det blir første gang barna møter familien min (bortsett fra min mor og søster som de har møtt mange ganger før). I dag fikk eldste invitasjon til en trippel bursdagsfeiring til noen i klassen samme dag. Klokkeslettet overlapper hverandre, men er allikevel slik at eldste kan komme i siste del av bursdagen hos min mormor. 

Mitt synspunkt og prinsipp er at vi som familie har planer som inkluderer andre og at det eneste rette er å melde avbud til bursdagen til klassekameratene. Samboeren mener at barna er førsteprioritet, han vil gjøre alt for at barna har det best og han vil komme med barna to timer etter at bursdagen hos min mormor har startet slik at eldste får gå i bursdagen til klassekameratene. 

Jeg kjente jeg ble lei meg og skuffa av svaret. Jeg skjønner jeg må være fleksibel og ikke forvente å være førsteprioritet når vi har barna, men syns det er dritt å føle seg nedprioritert på sin egen bursdagsfeiring. I tillegg er jeg vokst opp med at når vi har planer og avtaler som inkluderer andre mennesker utenom oss 4 så skal vi holde de. Samtidig syns jeg kanskje samboer syr litt vel puter under armene til ungene... Man tåler vel å få et nei en gang i blant?

Hva syns dere? Er jeg totalt urimelig?? Hvis ja - si det gjerne for da trenger jeg å høre det! 

Her i huset trumfer barnebursdager det meste. Ikke bare fordi det som regel er morsommere for barna, men av hensyn til bursdagsbarnet. Jeg hadde altså tenkt som din samboer, og hadde som voksen forventet at du hadde forståelse for dette.

Anonymkode: c9306...3e7

Skrevet

Siden det er så vanskelig å komme seg mellom stedene tror jeg vi ville valgt at 9åringen dro i bursdag sammen med en kompis (og var det til vi kom hjem) eller at mor kjørte og hentet. Det virker urimelig at 9åringens behov skal trumfe alle andres. Nå går jo lillesøster glipp av feiring også, fordi hun må sitte hjemme og vente på storebror? 

Anonymkode: ebae4...007

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

At du er sta  og litt rar/fastlåst skal da ikke gå utover din samboers barn.  La barnet få lov til å gå i klassebursdag.  Det betyr nok mye for han å kunne være sammen med venner og han gleder seg sikkert til bursdagen.  Vil du virkelig ta fra han det, bare for å få rett av rent prinsipp? Siden du lurer, ja det er du som er urimelig og urettferdig her .

Anonymkode: 1e1ea...0bf

Nei det er det ikke

Anonymkode: b1936...297

Skrevet
Jentamedtekopp skrev (7 timer siden):

Du er helt på viddene urimlig. Jeg kan fortelle deg her og nå du ikke passer til å være sammen med en mann som har barn fra før. For barnas del og din egen bør du finne deg noen andre. 

Det vil komme mange slike episoder. Hundrevis av slike episoder gjennom årene. Når du blir så krenka av en bursdag, ja da kommer du til å bli det mange mange mange ganger i løpet av livet. 

Tull! 🤦🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet
Jentamedtekopp skrev (7 timer siden):

Er bare å lese første avsnitt i HI så ser alle ts ikke burde være bonusmor for noen. 

Skjerp deg!  Heregud 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt ikke vanlig her

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke fint lite med barna å gjøre, vi bor sammen 50% av tiden, jeg henter i barnehagen, er med på trening, leker og spiller med de, har de med på aktiviteter, lager frokost, lunsj og middag til de, tegner med de, ser film med de, legger de osv. Hvis du leser så skriver jeg at jeg har fint lite med selve oppdragelsen å gjøre. Det er det mor og far som står for. 

Du kan også lese at saken allerede er løst 😊

Men herre da.. det du nevner ER jo en stor del av oppdragelsen. Du må jo skrive det så folk veit litt mer om situadjonen. Første inlegget fikk det til å se ut som at en blomstervase i huset har høyere rang enn barna.. 

Anonymkode: 83c34...67c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er heldigvis ikke vanlig på trinnet til mitt barn. Her kommer invitasjonen ut på fb siden ihvertfall 1 mnd før. 

Anonymkode: bc598...57c

• Liker 1
Skrevet

Vi er en familie med mine og dine. Vi har to hver i tett alder, 5, 6, 7 og 8 år. Så her har vi det travelt. Vi strekker oss langt for at barna skal få delta i bursdager til sine venner, men hvis besteforeldre på den ene eller andre siden har invitert til selskap så stiller vi alle.

Anonymkode: 9825d...7cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...