Ulrikke Skrevet 6. desember 2023 #41 Skrevet 6. desember 2023 Jeg hadde prioritert barnebursdagen selv om den andre invitasjonen kom først. Særlig når barnet kan komme og være med på slutten av mormor-selskapet. Som sagt før her, bursdagen er ikke bare de to timene den varer, det er før og etterprat, og det er dumt å være utenfor det hvis man ikke absolutt må. Høres ut som om avstandene her er såpass overkommelige at det går an å frakte barnet fra a til b også. "Først til mølla"-prinsippet har vi også alltid gått etter, man kan ikke avlyse det første man har sagt ja til fordi det dukker opp noe mer spennende. Men akkurat det med barnebursdager er litt annerledes, og da har vi prøvd å tilpasse så mye som overhodet mulig. 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #42 Skrevet 6. desember 2023 Er selv bonusmor og her kommer vennebursdager først. Familie kan man se når som helst. Vennebursdager ikke. Anonymkode: 32b44...0e3 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #43 Skrevet 6. desember 2023 Ville latt barnet dra i barnebursdag, og komme to timer senere. Null problem. Vennene er nok viktigere for barnet enn en voksenbursdag hos noen de ikke kjenner. Hvis livet med stebarn skal fungere, så må du klare å være litt raus, og ikke henge deg opp i småting 🙂 Anonymkode: cb3af...948 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #44 Skrevet 6. desember 2023 Jeg synes det er dårlig gjort å melde avbud med 4 dagers varsel fordi noe bedre dukket opp. Samboer kunne i det minste ha arrangert at moren tok 9-åringen i den åpenbart ekstremt viktige bursdag, slik han og det andre barnet kunne dra med deg til familen som planlagt. Anonymkode: cdb4d...594 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #45 Skrevet 6. desember 2023 Det blir jo potensielt mange barnebursdager og man kan jo ikke få tid til å gå i alle. Men her høres det ut som en større greie der flere i klassen skal feire sammen og kanskje alle skal, så ville forsøkt å prioritert det. Jeg ville forsøkt å finne en løsning der eldste kan få gå i bursdag og så være med en kamerat hjem etterpå eller at moren hans henter han etter bursdagen, slik at du, samboer og jenta kan dra i din bursdag sammen. Heller enn at han må komme senere og det bare blir styr og samboeren din og kommer sent osv. Anonymkode: 4858a...a5c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #46 Skrevet 6. desember 2023 Synes det er litt spesielt å invitere til stor barnebursdag i desember med under 1 ukes varsel da. Det er jo allerede mye som skjer i desember og de fleste har en del planer allerede? Dess mer jeg tenker på dette dess mer synes jeg samboeren din ikke burde droppe deres, som jeg anser som ganske viktige, planer pga dette. Og om han vil at sønnen skal gå i barnebursdag må han finne en løsning der noen andre henter ham der og passer på ham til dere er hjemme igjen. Ville han droppet egne planer like kjapt om det dukket opp noe barna ville, eller er det bare planer som har med deg å gjøre som er mindre viktig? Pleier han alltid å sette barna foran seg selv også? Om han ikke gjør det så ville jeg iallfall pushet litt på at det var viktig for deg å ha med ham og jenta til dette men at det går fint at sønnen ikke blir med. Kompromiss. Anonymkode: 4858a...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #47 Skrevet 6. desember 2023 En ting forundrer meg litt.. du sier at du har fint lite med barna å gjøre, bortsett fra å be dem slukne lyset etter seg eller slutte å krangle. Du har altså veldig lite med oppdragelsen å gjøre. Men dæven kor opptatt du er å ha de med på den feiringa. Skjerp deg... Anonymkode: 83c34...67c 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #48 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er dårlig gjort å melde avbud med 4 dagers varsel fordi noe bedre dukket opp. Samboer kunne i det minste ha arrangert at moren tok 9-åringen i den åpenbart ekstremt viktige bursdag, slik han og det andre barnet kunne dra med deg til familen som planlagt. Anonymkode: cdb4d...594 Dette tenker jeg også. For meg er en avtale en avtale. Anonymkode: 74194...b14
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #49 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja jeg er kanskje vrang og vanskelig, det syns samboeren min og. Han syns reaksjonen min var veldig rar 😅 Jeg er veldig sta og når jeg har en plan i hodet er det vanskelig for meg å omstille meg. Det viser seg at det er det mye av når det er barn i bildet, så jeg øver. Mye derfor jeg kom hit for råd også. Vet at jeg ikke alltid kan stole på meg selv når jeg reagerer slik. Veldig glad for at jeg gjorde det da, føler meg mye bedre allerede. Anonymkode: 4c75b...69f At du er sta og litt rar/fastlåst skal da ikke gå utover din samboers barn. La barnet få lov til å gå i klassebursdag. Det betyr nok mye for han å kunne være sammen med venner og han gleder seg sikkert til bursdagen. Vil du virkelig ta fra han det, bare for å få rett av rent prinsipp? Siden du lurer, ja det er du som er urimelig og urettferdig her . Anonymkode: 1e1ea...0bf 1
Mufle Skrevet 6. desember 2023 #50 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei, Jeg er "bonusmamma" til ei jente på 4 og en gutt på 9. Jeg skriver bonusmamma i hermetegn fordi jeg har fint lite med oppdragelsen deres å gjøre, bortsett fra å be de slukke lyset etter seg eller slutte å krangle typ. Samboeren og jeg har vært sammen i 2 år og vi går veldig godt overens alle 4. Nok om det. På søndag er vi invitert til min mormor for trippel bursdagsfeiring. Vi skal feire meg, min mor og søskenbarnet mitt. Vi voksne har visst om dette lenge, og barna har visst om dette i over 2 uker. Vi har snakket mye og lenge om det, ettersom det blir første gang barna møter familien min (bortsett fra min mor og søster som de har møtt mange ganger før). I dag fikk eldste invitasjon til en trippel bursdagsfeiring til noen i klassen samme dag. Klokkeslettet overlapper hverandre, men er allikevel slik at eldste kan komme i siste del av bursdagen hos min mormor. Mitt synspunkt og prinsipp er at vi som familie har planer som inkluderer andre og at det eneste rette er å melde avbud til bursdagen til klassekameratene. Samboeren mener at barna er førsteprioritet, han vil gjøre alt for at barna har det best og han vil komme med barna to timer etter at bursdagen hos min mormor har startet slik at eldste får gå i bursdagen til klassekameratene. Jeg kjente jeg ble lei meg og skuffa av svaret. Jeg skjønner jeg må være fleksibel og ikke forvente å være førsteprioritet når vi har barna, men syns det er dritt å føle seg nedprioritert på sin egen bursdagsfeiring. I tillegg er jeg vokst opp med at når vi har planer og avtaler som inkluderer andre mennesker utenom oss 4 så skal vi holde de. Samtidig syns jeg kanskje samboer syr litt vel puter under armene til ungene... Man tåler vel å få et nei en gang i blant? Hva syns dere? Er jeg totalt urimelig?? Hvis ja - si det gjerne for da trenger jeg å høre det! Anonymkode: 4c75b...69f Barnet har null interesse av din mormor. La ungen gå i bursdag. 1
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 6. desember 2023 #51 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg hadde syns det var helt supert om jeg kunne tatt med meg minste, men jenta er ganske sjenert og far vil ikke at hun skal møte så mange nye mennesker (5) uten han tilstede. Syns også det er ganske kjipt å komme alene i sin egen bursdag som vi skulle komt i som familie, men det er sikkert bare et såret ego som snakker. Problemet er at vi må kjøre et stykke og ta ferje, så det er ikke bare bare for sønnen å komme seg dit etterpå, eller la noen andre følge han. Derfor må far også bli igjen, og siden han ikke vil at minste skal bli med meg så må jeg dra alene. Anonymkode: 4c75b...69f Du er helt på viddene urimlig. Jeg kan fortelle deg her og nå du ikke passer til å være sammen med en mann som har barn fra før. For barnas del og din egen bør du finne deg noen andre. Det vil komme mange slike episoder. Hundrevis av slike episoder gjennom årene. Når du blir så krenka av en bursdag, ja da kommer du til å bli det mange mange mange ganger i løpet av livet.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #52 Skrevet 6. desember 2023 Mufle skrev (3 minutter siden): Barnet har null interesse av din mormor. La ungen gå i bursdag. Jeg synes det er så rart at så mange her kun har fokus på hva barnet vil. Og overhodet ikke tenker på den de allerede har inngått en avtale med. Kanskje mormoren har handlet inn mat med tanke på at de skal komme? Kanskje kjøpt noe spesielt hun tror de vil llike, som ingen andre liker? Hun har kanskje stresset med å låne stoler, styre med hvordan hun skal få plass til alle? En avtale er en avtale, jeg synes det er så rart hvor lett folk tar på det. Jeg hadde blitt irritert om jeg hadde fått beskjed få dager i forveien at "åja, forresten 3 stk gjester kommer ikke som avtalt, de kommer mye seinere, og bryter opp og forstyrrer i besøket". Anonymkode: 74194...b14
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 6. desember 2023 #53 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville latt barnet dra i barnebursdag, og komme to timer senere. Null problem. Vennene er nok viktigere for barnet enn en voksenbursdag hos noen de ikke kjenner. Hvis livet med stebarn skal fungere, så må du klare å være litt raus, og ikke henge deg opp i småting 🙂 Anonymkode: cb3af...948 Er bare å lese første avsnitt i HI så ser alle ts ikke burde være bonusmor for noen.
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 6. desember 2023 #54 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes det er så rart at så mange her kun har fokus på hva barnet vil. Og overhodet ikke tenker på den de allerede har inngått en avtale med. Kanskje mormoren har handlet inn mat med tanke på at de skal komme? Kanskje kjøpt noe spesielt hun tror de vil llike, som ingen andre liker? Hun har kanskje stresset med å låne stoler, styre med hvordan hun skal få plass til alle? En avtale er en avtale, jeg synes det er så rart hvor lett folk tar på det. Jeg hadde blitt irritert om jeg hadde fått beskjed få dager i forveien at "åja, forresten 3 stk gjester kommer ikke som avtalt, de kommer mye seinere, og bryter opp og forstyrrer i besøket". Anonymkode: 74194...b14 Fordi barnet er viktigere enn ditt ego. Du skriver du ikke har noe med barna å gjøre annet enn å si skru av lyset, men likevell er det døds viktig for deg å vise dem fram i en kjedlig voksen bursdag?? Veldig merklig.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #55 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er så rart at så mange her kun har fokus på hva barnet vil. Og overhodet ikke tenker på den de allerede har inngått en avtale med. Kanskje mormoren har handlet inn mat med tanke på at de skal komme? Kanskje kjøpt noe spesielt hun tror de vil llike, som ingen andre liker? Hun har kanskje stresset med å låne stoler, styre med hvordan hun skal få plass til alle? En avtale er en avtale, jeg synes det er så rart hvor lett folk tar på det. Jeg hadde blitt irritert om jeg hadde fått beskjed få dager i forveien at "åja, forresten 3 stk gjester kommer ikke som avtalt, de kommer mye seinere, og bryter opp og forstyrrer i besøket". Anonymkode: 74194...b14 Oh lord… Anonymkode: c21e7...970 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #56 Skrevet 6. desember 2023 Den første avtalen gjelder, og man ødelegger ikke bursdagen til mormor, som jo ikke kommer til å leve evig. Anonymkode: 5aad9...e20 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #57 Skrevet 6. desember 2023 Jentamedtekopp skrev (3 minutter siden): Fordi barnet er viktigere enn ditt ego. Du skriver du ikke har noe med barna å gjøre annet enn å si skru av lyset, men likevell er det døds viktig for deg å vise dem fram i en kjedlig voksen bursdag?? Veldig merklig. Lræ deg å lese koder før du er spydig. Jeg er ikke ts. Barn må lære seg å holde avtaler, og at man ikke dumper en avtale bare fordi noe gøyere kommer opp. Jada, barnet synes helt sikkert at det er gøyere med en barnebursdag enn en voksenbursdag. Men så har barnet også godt av å lære at å holde avtaler er viktig. OG: hvorfor skal mormoren bli skadelidende her...? Jeg har barn, og har vi en avtale, så har vi en avtale, og det lærer vi ungene. Anonymkode: 74194...b14 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #58 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den første avtalen gjelder, og man ødelegger ikke bursdagen til mormor, som jo ikke kommer til å leve evig. Anonymkode: 5aad9...e20 Men her er det jo mulig å få til begge deler. Det betyr bare at barna og deres far må komme noe senere i mormors bursdag. Men det er altså en mormor barna ikke har noe forhold til fra før, og som ikke har et forhold til barna. Og for å være helt ærlig, det er nok lite sannsynlig at disse bonus-oldebarna får noe nært forhold til henne heller. Og jeg er helt sikker på at gamle mormor setter mest pris på å få tid med de hun kjenner og er glad i på bursdagen sin. Selvfølgelig synes hun det er hyggelig å møte disse barna og deres far. Men det er ikke det hun kommer til å bruke hele kvelden på likevel. Så det har antagelig liten betydning om det er tidlig eller sent i selskapet det skjer. Hadde det vært slik at det var enten-eller, altså enten familiebusdag eller klassebursdag, f.eks. om familiebursdagen var et annet sted og innebefattet reise og overnatting, så hadde nok vurderingen vært annerledes. Da ville nok også jeg sagt at første avtale teller. Men her er det altså åpning for å delta på begge, selv om den ene feiringen blir noe begrenset. Den viktigste deltageren i familiebursdagen er jo TS. Det er hennes familie, og hennes feiring. Og hun skal jo ikke i barnebursdagen, og kan sitte på med andre, så da er jo det løst. I tillegg kommer far og barn et par timer senere. Så de får vært med. TS kan også forklare hvorfor de ikke kommer med en gang, med at "Vi måtte tilpasse planene slik at barnet også fikk med seg klassebursdagen." (Som er ting man gjør i en familie, tilpasser planene der man har mulighet.) Jeg tror også gutten hadde vært ganske kranglete å ha med å gjøre, hvis han kjedet seg i familiebursdag og visste at alle klassevennene var i klassebursdag samtidig. Nå vil han jo være ekstra fornøyd fordi han får med seg begge deler. Anonymkode: 8cdb6...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #59 Skrevet 6. desember 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Men i alle dager… ! Dere får det til å høres ut som barnebursdag er det viktigste i verden. Barnebursdager er det jo i perioder hele tiden, mens familiebursdag er sjeldnere hos oss i hvertfall. Her hadde jeg hørt med barnet og hvis det virket som det var veldig viktig, hadde den fått dra dit. Men her hadde de planlagt familiebursdagen lenge, og den burde være førstepri spør du meg. Tipper mormor hadde blitt lei seg hvis barnebarnene ikke kom også. Mulig det er annerledes med bonusbarn da. Anonymkode: 23b8c...14e Her samles barnebursdager i klassen, så min har vært invitert i én dette skoleåret. Familiebursdag har det vært 4 av denne høsten. Men alle skjønner at kompisen prioriterte bestemors 100 års dag fremfor barnebursdag, min mor derimot ønsket at barnebarnet prioriterte barnebursdag fremfor hennes 70 års feiring Anonymkode: b528f...20b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #60 Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En ting forundrer meg litt.. du sier at du har fint lite med barna å gjøre, bortsett fra å be dem slukne lyset etter seg eller slutte å krangle. Du har altså veldig lite med oppdragelsen å gjøre. Men dæven kor opptatt du er å ha de med på den feiringa. Skjerp deg... Anonymkode: 83c34...67c Jeg har ikke fint lite med barna å gjøre, vi bor sammen 50% av tiden, jeg henter i barnehagen, er med på trening, leker og spiller med de, har de med på aktiviteter, lager frokost, lunsj og middag til de, tegner med de, ser film med de, legger de osv. Hvis du leser så skriver jeg at jeg har fint lite med selve oppdragelsen å gjøre. Det er det mor og far som står for. Du kan også lese at saken allerede er løst 😊 Anonymkode: 4c75b...69f 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå