Gå til innhold

Trenger man alarm om man bor i blokk? Hvor vanlig er det egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du trenger brann varslere i alle rom (kan droppe kjøkken og rom med dusj) 
innbrudds alarm kan du velge selv. men spør deg selv dette.

du er uheldig å har innbrudd. hva hadde du følt er tryggest?
at et alarm selskap kommer, sørger for at boligen er lukket og låst mens du er på 2 uker ferie
eller
at du kommer hjem til åpen dør etter 2 uker ferie. hva om de som gjorde innbrudd var litt fulle av faen og lukket opp dører/vindu slik at du virkelig fyrer for kråka og er du skikkelig uheldig så regner/snør det inn disse dørene/vinduene som de åpnet.

valget er ganske enkelt for meg i værtfall

 

Anonymkode: 0227f...784

Er ikke det vanlig at naboene reagerer hvis døra står åpen? 

Anonymkode: 08aaf...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 12/3/2023 at 8:34 PM, AnonymBruker said:

Takk til alle som svarer 

Anonymkode: 08aaf...e34

Jeg har alarm med kameraer uansett hvor jeg bor.

Innbrudd er en ting, mulighet til å se på kameraer om det f.eks. er røyk i leiligheten er en annen fordel. Jeg stoler på de som har systemnøkler som slipper de inn over alt, men siden jeg jobber i en zero trust-verden innen IT så kjører jeg mer på prinsippet "trust, but verify". Kameraene mine tar opp konstant, og sier ifra om det er bevegelse om jeg skrur på alarmfunksjonen. I tillegg kan jeg se og snakke med vedkommende som måtte ha entret leiligheten.

Så jo, jeg vil absolutt mene at det er et godt sikkerhetstiltak, også i blokk.

Innen IT jobber vi mye med "sikkerhet i lag". Alarm i blokkleilighet vil være nok et lag, etter lukket og låst ytterdør, samt dør inn til leiligheten fra oppgangen.

Det koster ikke stort, så det er en rimelig ekstra sikkerhet.

Anonymkode: 4355c...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har alarm med kameraer uansett hvor jeg bor.

Innbrudd er en ting, mulighet til å se på kameraer om det f.eks. er røyk i leiligheten er en annen fordel. Jeg stoler på de som har systemnøkler som slipper de inn over alt, men siden jeg jobber i en zero trust-verden innen IT så kjører jeg mer på prinsippet "trust, but verify". Kameraene mine tar opp konstant, og sier ifra om det er bevegelse om jeg skrur på alarmfunksjonen. I tillegg kan jeg se og snakke med vedkommende som måtte ha entret leiligheten.

Så jo, jeg vil absolutt mene at det er et godt sikkerhetstiltak, også i blokk.

Innen IT jobber vi mye med "sikkerhet i lag". Alarm i blokkleilighet vil være nok et lag, etter lukket og låst ytterdør, samt dør inn til leiligheten fra oppgangen.

Det koster ikke stort, så det er en rimelig ekstra sikkerhet.

Anonymkode: 4355c...1cc

Kult da, hvis man f.eks har hunden hjemme mens man er på jobb osv, og kan snakke med den hvis den gjør ting den ikke skal hehe. Er enig om at det er lurt med alarm og kameraer.Har også jobbet innen IT 🙂

Anonymkode: 3caaa...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i bygård innenfor ring 3 i Oslo og har gjort det de siste 20 årene. Opplevd innbrudd i boder to ganger, aldri innbrudd i leiligheter. 

Det gjelder å bo i bygårder uten mange utleieenheter, der eiere selv bor i leilighetene. 

Anonymkode: 2b397...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvem er det som orker å løpe opp fire etasjer for å prøve å bryte opp en låst dør? 

Anonymkode: c49b8...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, hvem er det som orker å løpe opp fire etasjer for å prøve å bryte opp en låst dør? 

Anonymkode: c49b8...df5

Det skjer jo innbrudd i blokkleiligheter stadig vekk 

Anonymkode: 08aaf...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke alarm, men det er kameraovervåkning i fellesoppgangen og begge heisene, fulltids vaktmester, innglasset balkong og sentrallåser. Har ikke hørt om noe innbrudd her.

Det bor mange eldre i denne blokka som har bodd her i 30+ år og trives godt. Det er et såkalt belastet område i denne byen, men det er noe som henger igjen fra 80-tallet og pga stor andel innvandrere. Sistnevnte opplever jeg som veldig greie og stille selv om de har flere barn.

Tror det er én eller to narkomane i blokka, men det er 40 leiligheter totalt så de utgjør ikke akkurat noe flertall. Høye felleskostnader er det også så styret er veldig «på» og regnskapet er i pluss hvis det må gjøres noe. 

Uteområdet er veldig barnevennlig med flere fotballbaner, basketbane, lekeplass og gangveier mellom blokkene. Skolen er ikke den beste, men vi har en del private skoler som alternativ i byen. 

Anonymkode: 61aa4...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi har ikke alarm, men det er kameraovervåkning i fellesoppgangen og begge heisene, fulltids vaktmester, innglasset balkong og sentrallåser. Har ikke hørt om noe innbrudd her.

Det bor mange eldre i denne blokka som har bodd her i 30+ år og trives godt. Det er et såkalt belastet område i denne byen, men det er noe som henger igjen fra 80-tallet og pga stor andel innvandrere. Sistnevnte opplever jeg som veldig greie og stille selv om de har flere barn.

Tror det er én eller to narkomane i blokka, men det er 40 leiligheter totalt så de utgjør ikke akkurat noe flertall. Høye felleskostnader er det også så styret er veldig «på» og regnskapet er i pluss hvis det må gjøres noe. 

Uteområdet er veldig barnevennlig med flere fotballbaner, basketbane, lekeplass og gangveier mellom blokkene. Skolen er ikke den beste, men vi har en del private skoler som alternativ i byen. 

Anonymkode: 61aa4...75b

Fint med mange eldre som har bodd der i lang tid. Hos oss er det mange ganske unge som har kjøpt og leier ut 

Anonymkode: 08aaf...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fint med mange eldre som har bodd der i lang tid. Hos oss er det mange ganske unge som har kjøpt og leier ut 

Anonymkode: 08aaf...e34

Her må man bo i minst to år selv før man kan søke om å leie ut. Kanskje det utgjør en forskjell. De eldre er faktisk verdens beste naboer. 

Anonymkode: 61aa4...75b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 21.02):

Hadde jeg aldri brydd meg om. Hos oss er det flere lag med sikkerhet før man kommer så langt som til leilighetene og det er i tillegg bemannet resepsjon og vektere på bygget. Låsesystemet er i tillegg nøkkelfritt og døra er så tjukk at den hadde tålt en tanks, så jeg kan ikke se for meg at noen bryter seg inn her. I 30. etasje er nok ikke vinduene et alternativ heller 😅

Anonymkode: 5442c...0fa

Hvor i all verden bor du? Ikke i Norge, vel?

Anonymkode: b9d66...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke boligalarm i bygård, men heller ikke noe særlig av verdi.

 

Anonymkode: b9d66...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke boligalarm i bygård, men heller ikke noe særlig av verdi.

 

Anonymkode: b9d66...e2b

Det er jo ikke bare verdien av noen ting. Det er den ekle følelsen at noen har vært inne og tatt på dine ting som er verst, at man ikke kan føle seg trygg i sitt eget hjem lenger 

Anonymkode: 08aaf...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor i all verden bor du? Ikke i Norge, vel?

Anonymkode: b9d66...e2b

Det tviler jeg på at den du siterer gjør. Jeg bor i Oslo og det er ingen 30.etasjers boligblokker her. Tviler på at det er noen i de andre av Norges mindre byer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 9.26):

Her må man bo i minst to år selv før man kan søke om å leie ut. Kanskje det utgjør en forskjell. De eldre er faktisk verdens beste naboer. 

Anonymkode: 61aa4...75b

Enig. Her er det mange unge som flytter inn og ut, leier ut osv.

Anonymkode: 08aaf...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 23.03):

Nei, hvem er det som orker å løpe opp fire etasjer for å prøve å bryte opp en låst dør? 

Anonymkode: c49b8...df5

Hørt om heis...? Vi hadde innbrudd i 12 etasje i blokk.. 

Anonymkode: f9b4a...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Innbrudd i blokker skjer, sett i forhold til antall så er det nok sjelden. Vanligere at løse fugler smetter inn i garasjeanlegg og felles boder. 

 

Anonymkode: 35686...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hørt om heis...? Vi hadde innbrudd i 12 etasje i blokk.. 

Anonymkode: f9b4a...c91

Tilfeldig leilighet? 

Anonymkode: 08aaf...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Innbrudd i blokker skjer, sett i forhold til antall så er det nok sjelden. Vanligere at løse fugler smetter inn i garasjeanlegg og felles boder. 

 

Anonymkode: 35686...184

Felles boder er jo låst, men noen gir nøkkel til uvedkommende...

Anonymkode: 08aaf...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tilfeldig leilighet? 

Anonymkode: 08aaf...e34

Ja. De tok både vår og naboen sin rett over gangen. De tok nok våre to fordi de er på toppen, med null "gjennomgangstrafikk" siden det ikke er noen over oss. 

Anonymkode: f9b4a...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...