Gå til innhold

Hva synes dere om måten Foie Gras blir lagd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er driver et hotell med restaurant. Jeg legger meg lite opp i menyen, men har 3 krav. Ingen foie gras, ikke hval (her i området er hval en stor greie) og kun kjøtt/egg fra frittgående dyr. Heldigvis har jeg en kjøkkensjef med samme verdier som meg. 

Anonymkode: e38dc...da3

Hva med hestekjøtt?

Anonymkode: 835fe...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med hestekjøtt?

Anonymkode: 835fe...8ae

Det har aldri vært aktuelt, men hestekjøttet som selges i Norge kommer vel primært fra land der kontrollen er under pari så svaret er enkelt nei. Å servere en avdød hobbyhest hadde nok heller ikke vært særlig hyggelig. Trav og galoppsporten er jeg imot (egnt all hestekonkurranse på høyt nivå) så ville sagt nei til de og. 

Det korte svaret: nei :p 

Anonymkode: e38dc...da3

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er driver et hotell med restaurant. Jeg legger meg lite opp i menyen, men har 3 krav. Ingen foie gras, ikke hval (her i området er hval en stor greie) og kun kjøtt/egg fra frittgående dyr. Heldigvis har jeg en kjøkkensjef med samme verdier som meg. 

Anonymkode: e38dc...da3

Skulle gjerne spist hos deg 

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har aldri vært aktuelt, men hestekjøttet som selges i Norge kommer vel primært fra land der kontrollen er under pari så svaret er enkelt nei. Å servere en avdød hobbyhest hadde nok heller ikke vært særlig hyggelig. Trav og galoppsporten er jeg imot (egnt all hestekonkurranse på høyt nivå) så ville sagt nei til de og. 

Det korte svaret: nei 😛

Anonymkode: e38dc...da3

Pari?

Anonymkode: 835fe...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Skulle gjerne spist hos deg 

Enig høres ut som en flott respektabel restaurant :)

Anonymkode: 835fe...8ae

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Topsi said:

Skulle gjerne spist hos deg 

 

11 hours ago, AnonymBruker said:

Enig høres ut som en flott respektabel restaurant :)

Anonymkode: 835fe...8ae

Hyggelig å høre! Vi er nå i en konseptualiseringsfase. Når vi er ferdig med den til våren kommer vi til å gå ganske "hardt" ut med at vi serverer "dyrevennlig" mat. Kjøtt og fisk må vi ha på menyen men fra lokale og fornuftige bønder med dyra i fokus. Fisken får vi fra egen fisker rett fra havet. 

Vi skal også ut med en meget hundevennlig profil. Alle som booker rom og hytter med hund får hundeseng og snacks, samt at vi skal ha en slags hunderett på menyen. 

Det er moro å drive eget sted når man får lov og støtte av eiere til å forme det selv! 

Når alt er klart så kaaanskje jeg tør "stå frem" med en link her 😆 

 

Anonymkode: e38dc...da3

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (6 minutter siden):

Liker det ikke, men spiser posteien allikevel. Har den fast på bordet under julefrokosten.

Trass i hvordan det lages?

Anonymkode: 835fe...8ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trass i hvordan det lages?

Anonymkode: 835fe...8ae

Ja. Vi har alltid hatt det på bordet 1. juledag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at alle dere som fordømmer foie gras kun kjøper egg og kjøtt fra økologiske, lykkelige høns og kyllinger?

Ikke det, nei. ;) 

Anonymkode: 26b2c...1ab

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg regner med at alle dere som fordømmer foie gras kun kjøper egg og kjøtt fra økologiske, lykkelige høns og kyllinger?

Ikke det, nei. ;) 

Anonymkode: 26b2c...1ab

Ikke det samme..

Anonymkode: 835fe...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke det samme..

Anonymkode: 835fe...8ae

Jo, det er det. Handler det ikke om dyrevelferd da? 😄

Dere mener da at det er helt i orden at høns lever i trange bur siden det er eggene dere vil ha, men vi skal ikke spise postei? :hoho:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 timer siden):

Jo, det er det. Handler det ikke om dyrevelferd da? 😄

Dere mener da at det er helt i orden at høns lever i trange bur siden det er eggene dere vil ha, men vi skal ikke spise postei? :hoho:

Jeg ville mye heller bodd i et trangt rom fremfor å bli tvangsfôre…

Anonymkode: 835fe...8ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 10.17):

Jeg regner med at alle dere som fordømmer foie gras kun kjøper egg og kjøtt fra økologiske, lykkelige høns og kyllinger?

Ikke det, nei. ;) 

Anonymkode: 26b2c...1ab

Tvangsforing av gjess er noen hakk verre enn behandlingen "vanlige" høns og kyllinger blir utsatt for, og det sier litt.

Og ja, jeg prøver å holde meg til økologiske produsenter eller andre produsenter med fokus på dyrevelferd når jeg kjøper egg og kylling. 

Anonymkode: c1212...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt forferdelig og jeg fatter ikke at de fortsatt praktiserer det i 2023.  Vi giftet oss i søreuropa og foie gras sto som et alternativ på en forrett vi kunne velge.  Det var ikke så mange å velge mellom men dette hadde vært helt uaktuelt..  Kan ikke skjønne at det skal være så forferdelig godt heller.  Overforet andelever liksom???

Anonymkode: 22931...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosa Limonade
AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 10.17):

Jeg regner med at alle dere som fordømmer foie gras kun kjøper egg og kjøtt fra økologiske, lykkelige høns og kyllinger?

Ikke det, nei. ;) 

Anonymkode: 26b2c...1ab

Hva mente du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tvangsforing av gjess er noen hakk verre enn behandlingen "vanlige" høns og kyllinger blir utsatt for, og det sier litt.

Og ja, jeg prøver å holde meg til økologiske produsenter eller andre produsenter med fokus på dyrevelferd når jeg kjøper egg og kylling. 

Anonymkode: c1212...535

Fint det, men det gjelder nok ikke de fleste som uttaler seg sterkt i mot foie gras. 

Rosa Limonade skrev (15 timer siden):

Hva mente du nå?

At vanlige industrikyllinger (AKA det meste av kylling folk kjøper her i landet) har det jævlig hele livet, mens foie gras-gjess kun tvangsfores i en viss periode. Selvsagt ikke uproblematisk det heller, men dobbeltmoralen er iøyenfallende. :roll: 

Jeg er trygg på at det ene foie gras-måltidet jeg unner meg i året (samtidig som jeg kun kjøper økologiske egg og tilsvarende kylling) totalt sett fører til langt mindre lidelse enn gjennomsnittsnordmannens egg- og kyllingforbruk gjennom året. Greia er at foie gras er et luksusprodukt det er lett for hvermansen å fordømme, samtidig som man tenker økonomi og ikke dyrevelferd når man er i butikken selv. 

Anonymkode: 26b2c...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...