Gå til innhold

Flere reagerer på at jeg forholder meg nøytral i Gaza-debatten


Marihone

Anbefalte innlegg

14 hours ago, Marihone said:

da mange støtter Israel av religiøse og økonomiske årsaker

•Støtter Israel helt uten religiøse eller økonomiske motiver. Det er en kamp mellom rett og galt. Om man setter seg inn i hva Hamas og store deler av palestinske begolkningen vil, og deres støtte spillere vil er det ren ondskap. Det kom tydelig frem med det grusome angrepet på sivile.
 

14 hours ago, Marihone said:

når noen er moralens voktere og mener de sitter på fasiten og at de er bedre mennesker enn andre. 

•Jeg er litt moralens vokter, sannsynligvis ser jeg på meg selv som bedre enn islamister, uten at det nødvendigvis er sånn jeg ser på det. Jeg tenker ikke dårlig om venner og familie som har palestina flagg på facebook etc. Jeg tenker derimot at de er litt lite opplyst. Forstår meg virkelig ikke på de som mener Hamas ikke skal fjernes. 

 

14 hours ago, Marihone said:

Hvorfor skriker ingen høyt om de andre? 

•Hørte noen sa at det ikke er så ille når muslimer dreper muslimer, som det som oftes er. At det er godt gammeldags jødehat som gjør seg gjeldende. Ikke vet jeg, disse palestina flagg folkene jeg kjenner, tviler jeg sterkt på er jødehatere. 

14 hours ago, Marihone said:

At Gaza-debatten fører til splittelse i befolkningen er skremmende. 

Ja, jeg så den linken til vg, trusler om vold mot jøder her i landet, fordi de er jøde.
Skremmende. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at hat avler hat. Når nesten alle mine arabiske elever gjennom 10 år som lærer har omtalt jøder i negativt ordlag, så tenker jeg at det kulturelt ligger et usmakelig hat blant dem. Når dette har blitt dyrket år etter år, så har det parallelt vokst frem en vrede i den israelske befolkningen. Det har på et vis kommet til et punkt der det koker over. Når man som folk har opplevd å bli systematisk utryddet med gass i leirer, og vært forfulgt i tusenvis av år, så finnes det vel en grense, en slags erkjennelse av at nå er det nok. Forsvarer ikke det israelerne har gjort med tanke på at så mange barn har dødd, babyer som ikke har fått helsehjelp på sykehus. Det er grusomt, umenneskelig. Men det er en konsekvens av hatet araberne/muslimene har dyrket. Et slags karma. Fortsett sånn, så blir det mer «action». Mer død, fordervelse. Det var Hamas som startet slakten. Mentalt har araberne slaktet jødene i årtusener. Et umettelig hat. 
 

Kun ved å stagge det hatet, blir det fred. Ingen trenger ta side, handler kun om en ting, fjerne hatet. Men det virker som arabere er genetisk ute av stand til å endre sin holdning til jøder. 

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (11 minutter siden):

Jeg trodde et øyeblikk at du hadde tatt deg tid til å se den israelske dokumentaren jeg linket til tidligere og at det var disse du siktet til, siden de forteller hvordan de drar på voldtektsraid, brenner palestinere levende med flammekastere, torturerer dem og skjærer av dem genitalier etc.

... men, du har vel neppe tatt deg tid til å se noe slikt?

'Tantura' Review: What Really Went on in Israel's War of Independence (variety.com)

How to Cover Up a Massacre - Israel News - Haaretz.com

Interessant film om du er lei av å se reruns av hvor fæle nazistene var, her får du mye av det samme (og mer til), fortalt fra de som gjorde det.

... sånn apropos voksenopplæring, aldri for sent å lære noe nytt.

Godt mulig at noe sånt har foregått,  men hva er relevansen? Det er historie, mange tiår siden. 
Vi må forholde oss til situasjonen slik den er blitt, ja enig at det er viktig å kjenne historien men nå må palestinerne også se fremover. 
Tenk på alt det jævlige som skjedde her i Europa under WW2, skulle vi misbrukt samme offerrollen som palestinerne ville det sett like ille ut her og. Skulle tatt seg ut. Både aksemaktene og de allierte gjorde seg skyldig i terror. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Marihone skrev (14 timer siden):

Mange mener jeg skal ta et tydelig standpunkt og støtte Palenstina. En person jeg ikke kjenner, ble virkelig opprørt når jeg sa at jeg ønsker å være nøytral. Samtlige mener at alle BØR og SKAL støtte Palenstina. Siste som ble presset på meg var at jeg skulle perle free-Palenstine hjerter med barna å henge det på juletreet vårt. Jeg nektet og vedkommende ble sur. Hva skjer med samfunnet? :o 

Jeg informerte vedkommende at det aldri kommer til å skje at hele verden støtter Palenstina, da mange støtter Israel av religiøse og økonomiske årsaker. Jeg sa også at jeg ikke liker når folk skal fortelle hva andre bør gjøre og ikke gjøre, eller når noen er moralens voktere og mener de sitter på fasiten og at de er bedre mennesker enn andre. 

Ja, det er trist når sivile blir drept uansett hvilket land de kommer i fra, men jeg har nok å stri med i livet mitt om jeg også skal involvere meg i en krig i Midtøsten. Midtøsten og Afrika har jo tilsammen 45 militære konflikter. Hvorfor skriker ingen høyt om de andre? Og har alle bare glemt krigen i Ukraina nå? 

At Gaza-debatten fører til splittelse i befolkningen er skremmende. 

 

Tanker?

Tenker man har ulike hjertesaker/ting man engasjerer seg for som bør respekteres av andre rundt. 

Tenker også at hvis man tar et tydelig standpunkt/side i denne konflikten og krigen - uansett side - er man ganske naiv eller farget. Det er en komplisert konflikt hvor ingen av sidene er gode. 

Folk bryr seg nok mest om sivile uansett om de er palestinske eller israelere. Det er de som er ofrene her, særskilt palestinere. Resten roper nok bare veldig høyt slik at inntrykket blir noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (9 minutter siden):

Godt mulig at noe sånt har foregått,  men hva er relevansen? Det er historie, mange tiår siden. 
Vi må forholde oss til situasjonen slik den er blitt, ja enig at det er viktig å kjenne historien men nå må palestinerne også se fremover. 
Tenk på alt det jævlige som skjedde her i Europa under WW2, skulle vi misbrukt samme offerrollen som palestinerne ville det sett like ille ut her og. Skulle tatt seg ut. Både aksemaktene og de allierte gjorde seg skyldig i terror. 

Jødene misbrukte sin offerrolle fra WWII, og det kvernes ut filmer om holocaust for å opprettholde den.

Ja, det ser ille ut der nede, og det blir ikke bedre av at begge sider tar på seg offerrollen. Relevansen til dokumentaren (og litt faktisk historie om opprettelsen av Israel) er at det er ukjent historie, i motsetning til det meste fra WWII som vesten har tatt et oppgjør med. Jødene får fortsatt erstatning av Tyskland for sine tidligere lidelser, samtidig som de fortsetter i samme spor mot sine ofre.

Dersom folk hadde satt seg litt bedre inn i historie så hadde man i alle fall kunnet ha en felles forståelse av virkeligheten.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (22 timer siden):

Mange mener jeg skal ta et tydelig standpunkt og støtte Palenstina. En person jeg ikke kjenner, ble virkelig opprørt når jeg sa at jeg ønsker å være nøytral. Samtlige mener at alle BØR og SKAL støtte Palenstina. Siste som ble presset på meg var at jeg skulle perle free-Palenstine hjerter med barna å henge det på juletreet vårt. Jeg nektet og vedkommende ble sur. Hva skjer med samfunnet? :o 

 

Gjør deg selv en stor tjeneste, og kutt kontakten med sånne mennesker. De er ikke helt i vater.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Catliner skrev (På 30.11.2023 den 9.46):

Ingen dreper spedbarn som Israel. Det verste jeg har sett er hvordan de kuttet strømmen til sykehuset og de mest sårbare premature babyene som lå i kuvøser ble forlatt til å dø. Israel raidet sykehuset og hevdet at Hamas hadde tunneler under sykehusene og viste til en liste med liksom terroristers navn. Det var et kalender og ingen terrorister å spore. De løy og viste tuneller fra Sverige på sin offisielle twitter. Verste landet med det verste menneskesynet. Det er bare å åpne vinduet til helvete på Tiktok å se palestinernes undertrykkelse i 75 år! Når man stiller seg nøytral til folkemordet så forteller det mye om menneskesynet sitt. Ikke rart Hitler fikk oppslutning.    

Det som florerer i sosiale medier er propaganda.. du hopper rett på limpinnen. Du trot sikkert ennå på white helmets og.. det var Hamas terrorister

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som de fleste som hisser seg opp når andre er nøytrale egentlig ikke er sinte fordi andre ikke har valgt side, men fordi de ikke har valgt akkurat deres side. I Norge virker dette som oftest å komme til uttrykk gjennom en relativt ensidig støtte til Palestinere og "Palestina", uten at denne alltid fremstår så reflektert. Da synes jeg det står respekt av å si at dette er en konflikt som er såpass komplisert og har så mange fasetter at en ikke ønsker å tydelig velge side enn å "marsjere i takt", og jeg synes det er foruroligende når bloggere og andre som ikke fremstår særlig reflekterte forsøker å hetse andre til å velge deres side. 

For egen del synes jeg situasjonen er tragisk, særlig når det rammer barn, men jeg ser samtidig med en viss skepsis på "Palestinakomiteen" og andre som etter terroraksjonen 7. oktober valgte å gå ut med støttemarkeringer til palestinere mens terroraksjonen mer eller mindre fortsatt var pågående. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Purple Basil said:

Israelerne har jo drept og lemlestet tusenvis av barn. De begynner å nærme seg samme effektivitet som nazistene, det er sikkert og visst.

Unnskyld ???? Nazistene drepte barn og voksne med hensyn. IDF prøver ikke å drepe barn, sikker det motsatte, de er ikke fullstendig dumme vet du, de vet godt hvordan det ser ut internationalt. Hamas vet også hvordan folk reagerer i Vesten og de gjør alt de kan for å få en maks siviler drept.

og jeg kan tenke meg en del andre land som har drept tusenvis av barn forresten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, herzeleid said:

For egen del synes jeg situasjonen er tragisk, særlig når det rammer barn, men jeg ser samtidig med en viss skepsis på "Palestinakomiteen" og andre som etter terroraksjonen 7. oktober valgte å gå ut med støttemarkeringer til palestinere mens terroraksjonen mer eller mindre fortsatt var pågående. 

Det var forkastelig.

Endret av NatNat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, likestilling said:

Jødene misbrukte sin offerrolle fra WWII, og det kvernes ut filmer om holocaust for å opprettholde den.

Du er litt på grensen her...🤢🤮

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Møkkalei said:

Jeg tenker at hat avler hat. Når nesten alle mine arabiske elever gjennom 10 år som lærer har omtalt jøder i negativt ordlag, så tenker jeg at det kulturelt ligger et usmakelig hat blant dem. Når dette har blitt dyrket år etter år, så har det parallelt vokst frem en vrede i den israelske befolkningen. Det har på et vis kommet til et punkt der det koker over. Når man som folk har opplevd å bli systematisk utryddet med gass i leirer, og vært forfulgt i tusenvis av år, så finnes det vel en grense, en slags erkjennelse av at nå er det nok. Forsvarer ikke det israelerne har gjort med tanke på at så mange barn har dødd, babyer som ikke har fått helsehjelp på sykehus. Det er grusomt, umenneskelig. Men det er en konsekvens av hatet araberne/muslimene har dyrket. Et slags karma. Fortsett sånn, så blir det mer «action». Mer død, fordervelse. Det var Hamas som startet slakten. Mentalt har araberne slaktet jødene i årtusener. Et umettelig hat. 
 

Kun ved å stagge det hatet, blir det fred. Ingen trenger ta side, handler kun om en ting, fjerne hatet. Men det virker som arabere er genetisk ute av stand til å endre sin holdning til jøder. 

takk for et kjempe godt inlegg ! "en slags erkjennelse av at nå er det nok". Jeg tror du beskriver akkurat hva Jødene og Israel tenkte. Ikke mer "good guy", heller kansje se ut som drittsekker men få fred og respekt eller bli forfulgt igjen og igjen. Derfor har jeg så stor respekt for de. De klager ikke så mye men "they don't take shit from anyone".

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (32 minutter siden):

takk for et kjempe godt inlegg ! "en slags erkjennelse av at nå er det nok". Jeg tror du beskriver akkurat hva Jødene og Israel tenkte. Ikke mer "good guy", heller kansje se ut som drittsekker men få fred og respekt eller bli forfulgt igjen og igjen. Derfor har jeg så stor respekt for de. De klager ikke så mye men "they don't take shit from anyone".

Var vel Golda Meir som sa noe ala «we will rather be alive and despiced, than dead and pitied»

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Bacteria said:

Var vel Golda Meir som sa noe ala «we will rather be alive and despiced, than dead and pitied»

yesss ! Og hun hadde rett !

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borgfrid skrev (14 timer siden):

Det som florerer i sosiale medier er propaganda.. du hopper rett på limpinnen. Du trot sikkert ennå på white helmets og.. det var Hamas terrorister

Du må få hodet ditt ut av rumpen og fatte hva som faktisk skjer der. Gå inn på db.no og se hva de gjorde med de små babyene. Israel er en morderstat og verden har fått opp øynene endelig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (På 30.11.2023 den 9.23):

Å være nøytral i denne saken er som å være nøytral under andre verdenskrig. Var du det, var du egentlig med nazistene. Det finnes temaer der det ikke er mulig å være nøytral uten å være på feil side, og dette er ett av dem.

Kunne ikke vært mer uenig.

Det å ta parti med Palestina er som å ta parti med Tyskland i 1944. Man kan gjerne kritisere den allierte bombingen av Dresden, uten å støtte Hitler. Man kan kritisere Hiroshima uten å støtte japansk fascisme.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt greit å være nøytral, viktig å se flere sider. Men å støtte palestina uten å sette seg inn i forholdene er problematisk. Personlig er jeg på Israels side.

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ikke Israels "rettferdighetstog" gjennom palestina, da de er suverent overlegne militært og ikke til å stole på. Støtter heller ikke Hamas som åpenlyst bedriver terrorisme og på lik linje som Israel målretter angriper sivile. Hamas har helt tydelig veldig stor støtte i palestina, hvis ikke hadde de ikke overlevd. Derfor er jeg også nøytral. Begge sider oppfører seg bedritent mtp hvordan deres krigføring/terrorisme stadig går ut over de sivile.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å la være å tenke at de som tar suveren side i denne konflikten ikke har satt seg like mye inn i begge sidene. Mange har bestemt seg på forhånd hvem de vil støtte og fokuserer dermed mest på kilder som støtter denne siden. Dette fører forståelig nok til at støtten og meningene man hadde i utgangspunktet bare blir forsterket.

Jeg bestemte meg tidlig for å ikke ta side før jeg følte jeg hadde satt meg godt nok inn i krigshistorien på begge sider. Var da også nøye med å velge ut kilder. Sørge for at de var mest mulig nøytrale. Aviser og tidsskrift på nett er ikke veien å gå. Historiebøker må man også lese kritisk da det ofte speiler igjennom at forfatteren har tatt side. Feks er jeg rimelig sikker på at forfatteren av nyere historiebøkene mine fra vgs støttet Palestina. Av samme grunn støttet de fleste jeg kjente på videregående Palestina.

I dag føler jeg meg nok belest på begge sider tIl at jeg har skjønt det er håpløst å bare støtte den ene siden. De har gjort for mye dumt og grusomt på begge sider.

Jeg opplever det som at de som tar side ofte har mye av det samme hatet inni seg  som vi ser i krigen. Og det er skremmende. Diskusjonene blir dermed ofte svart-hvite. «Støtter du Palestina støtter du Hamas terroristene🤬» « Støtter du Israel støtter du folkemord/ ‘drap av tusenvis av barn/babyer»💔

Stiller meg vantro til at folk faktisk tenker slik, eller om det bare er en billig hersketeknikk😶

Det mest skremmende av alt er uansett alt hatet fra krigen som smitter over på befolkningen. Når vi ser hvordan vanlige folk går i tottene på hverandre bare fordi man har ulike meninger om krigen…så er det som man sier: ‘ Jammen ikke rart det er krig i verden’.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catliner skrev (På 30.11.2023 den 9.46):

Ingen dreper spedbarn som Israel. Det verste jeg har sett er hvordan de kuttet strømmen til sykehuset og de mest sårbare premature babyene som lå i kuvøser ble forlatt til å dø. Israel raidet sykehuset og hevdet at Hamas hadde tunneler under sykehusene og viste til en liste med liksom terroristers navn. Det var et kalender og ingen terrorister å spore. De løy og viste tuneller fra Sverige på sin offisielle twitter. Verste landet med det verste menneskesynet. Det er bare å åpne vinduet til helvete på Tiktok å se palestinernes undertrykkelse i 75 år! Når man stiller seg nøytral til folkemordet så forteller det mye om menneskesynet sitt. Ikke rart Hitler fikk oppslutning.    

Ikke kall det folkemord når det ikke er det,  du bør sette deg inn i hva folkemord er.

Dessuten finnes det mange land med verre menneskesyn enn israel

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...