Gå til innhold

Flere reagerer på at jeg forholder meg nøytral i Gaza-debatten


Marihone

Anbefalte innlegg

Marihone skrev (6 timer siden):

Mange mener jeg skal ta et tydelig standpunkt og støtte Palenstina. En person jeg ikke kjenner, ble virkelig opprørt når jeg sa at jeg ønsker å være nøytral. Samtlige mener at alle BØR og SKAL støtte Palenstina. Siste som ble presset på meg var at jeg skulle perle free-Palenstine hjerter med barna å henge det på juletreet vårt. Jeg nektet og vedkommende ble sur. Hva skjer med samfunnet? :o 

Jeg informerte vedkommende at det aldri kommer til å skje at hele verden støtter Palenstina, da mange støtter Israel av religiøse og økonomiske årsaker. Jeg sa også at jeg ikke liker når folk skal fortelle hva andre bør gjøre og ikke gjøre, eller når noen er moralens voktere og mener de sitter på fasiten og at de er bedre mennesker enn andre. 

Ja, det er trist når sivile blir drept uansett hvilket land de kommer i fra, men jeg har nok å stri med i livet mitt om jeg også skal involvere meg i en krig i Midtøsten. Midtøsten og Afrika har jo tilsammen 45 militære konflikter. Hvorfor skriker ingen høyt om de andre? Og har alle bare glemt krigen i Ukraina nå? 

At Gaza-debatten fører til splittelse i befolkningen er skremmende. 

 

Tanker?

Jeg støtter Palestina.  Og det gjør jeg aktivt når jeg møter folk. Jeg legger ikke skjul på det når jeg snakker med folk  men jeg gjør ikke det på Facebook eller andre sosiale medier.  Jeg skriver heller ikke debattinnlegg eller deler linker. Jeg har familie som er jødisk ( er ikke jødisk selv) fra Israel, som jeg ikke har lyst til å blande inn i debatten. Men jeg tar gjerne en god diskusjon ansikt til ansikt hvis noen spør.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

iliah skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror mange at man velge én side? Hva med å være fullstendig i mot krig, terror, folkemord fra begge sider, og ellers i verden?

Og hvordan kan noen være sjokkerte over at mennesker som har blitt behandlet som dyr, oppfører seg som dyr (Hamas)? Hvorfor klarer ikke andre stormakter å stoppe Israel?

Og hvordan i huleste kunne Israel, som har et forsvar av verdensklasse, tillate å slippe inn Hamas?  

Jeg tror det er på tide at vi stiller flere spørsmål, enn å skape fiktive sider hvor vi også er i mot hverandre. 

Dyr oppfører seg ikke sånn, du mente kanskje udyr? 

Blir kvalm av folk som er så avstumpede at de anser kjip behandling som å «behandle noen som dyr» (er det sånn du selv behandler dyr kanskje?) eller som kaller monstrøs oppførsel for å «oppføre seg som dyr»

Dyr planlegger ikke å torturere, brenne, voldta og mishandle hverandre. Det er menneskelig adferd, ikke dyrisk.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laraa skrev (1 time siden):

Jeg støtter Palestina.  Og det gjør jeg aktivt når jeg møter folk. Jeg legger ikke skjul på det når jeg snakker med folk  men jeg gjør ikke det på Facebook eller andre sosiale medier.  Jeg skriver heller ikke debattinnlegg eller deler linker. Jeg har familie som er jødisk ( er ikke jødisk selv) fra Israel, som jeg ikke har lyst til å blande inn i debatten. Men jeg tar gjerne en god diskusjon ansikt til ansikt hvis noen spør.  

Er ikke det litt sært når målet til lederne av Palestina vil utslette hele Israel? Og søker hjelp hos gale fundamentalister i Libanon og Iran? Heia Hamas? Støtter du verdisettet med kvinneundertrykkelse og drap på homoseksuelle også?

Tror kanskje ikke du skal nevne din sympati med Hamas til den jødiske familien din, da tenker jeg du ikke har familie så mye lengre. 

  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, iliah said:

Og hvordan kan noen være sjokkerte over at mennesker som har blitt behandlet som dyr, oppfører seg som dyr (Hamas)? Hvorfor klarer ikke andre stormakter å stoppe Israel?

nei, nei,nei ! Her, stopper jeg deg med en gang ! Psychopater fra IS var ikke behandlet som dyr, mange bodde i Vesten, i Norge, Frankrike, Storbritannia, etc... De oppførte seg som "dyr" likevel (forresten, kan vi stoppe med dyr, dyr er grei) brente folk levende, etc... Disse mennesker er galninger, Hamas har det mye bedre enn vanlige folk i Gaza i tillegg !

Endret av NatNat
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, velociraptor said:

Dyr oppfører seg ikke sånn, du mente kanskje udyr? 

Blir kvalm av folk som er så avstumpede at de anser kjip behandling som å «behandle noen som dyr» (er det sånn du selv behandler dyr kanskje?) eller som kaller monstrøs oppførsel for å «oppføre seg som dyr»

Dyr planlegger ikke å torturere, brenne, voldta og mishandle hverandre. Det er menneskelig adferd, ikke dyrisk.

Takk ! ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Værre said:

Folk må ikke ta stilling til alle mulige konflikter rundt om i verden. Gaza hylekoret her i Norge gir beng i flere millioner undertrykte muslimer i Kina.

500 000 døde i Yemen osv.

Palestina er mote i Norge. 

I Sverige også.. til og med Thunberg støtter Palestina for tida, miljø er litt "last year"...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

iliah skrev (4 timer siden):

Hvorfor tror mange at man velge én side? Hva med å være fullstendig i mot krig, terror, folkemord fra begge sider, og ellers i verden?

Og hvordan kan noen være sjokkerte over at mennesker som har blitt behandlet som dyr, oppfører seg som dyr (Hamas)? Hvorfor klarer ikke andre stormakter å stoppe Israel?

Og hvordan i huleste kunne Israel, som har et forsvar av verdensklasse, tillate å slippe inn Hamas?  

Jeg tror det er på tide at vi stiller flere spørsmål, enn å skape fiktive sider hvor vi også er i mot hverandre. 

En ting er jeg enig med deg i: At Israel ikke greide å stoppe angrepet før. Det pågikk jo i timevis før IDF fikk kontroll. Er definisjonen av å bli tatt på senga…

Men ikke enig i det du sier om at de som blir behandlet som dyr, oppfører seg som dyr. For det første oppfører ikke dyr seg så sadistisk. For det andre, det er masse mennesker som har vært og er blitt behandlet mye verre enn Palestina. Sjelden de utagerer på den måten der. Det er den utilslørte sadismen som opprører meg mest. Som Douglas Murray sier: «They did it with glee».

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (11 timer siden):

Så svenskene støttet nazistene, og Sveits som stort sett alltid er nøytrale er på feil side i en hver krig og konflikt?

Mange svensker innkludert kongen var relativt tyskervennlig. Og ikke minst Sverige og Sveits var på mange måter tysklands nyttige idioter. Særlig banksektoren i begge land ble brukt av tyskerne for alt det var verdt. Siden de naturlig nok var stengt ute fra å bruke allierte banker. Men via svenske og sveitsiske banker kunne de gjøre de handler og transaskjoner de trengte.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (7 timer siden):

De som bodde der kalte seg vel for ottomanere før storbritannia tok over kontrollen. 
Du må gjerne sjekke med FN, men palestina eksisterte ikke før 1988.

Duraton skrev (7 timer siden):

Jeg ser problemet som folk har. 
Palestina som område er avskilt ifra Palestina som stat. 
Tenk på norske fylker. En person bor gjerne i trøndelag og kaller seg selv trønder. Men trøndelag er ikke ett eget land.

Du klarte ikke å finne et bedre eksempel enn trøndelag? De hadde egne pass...

Xdu33SbbFpkVccPTfHOv0Q.jpg

275881f.jpg

... mynter etc.

Ja, de har en komplisert historie med okkupasjon av ottomanere (akkurat som at Portugal var en del av det romerske riket en gang, uten at det betyr at det ikke eksisterer portugisere eller at det er fritt frem for hvem som helst å ta landet deres og fordrive dem.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (12 timer siden):

Så svenskene støttet nazistene, og Sveits som stort sett alltid er nøytrale er på feil side i en hver krig og konflikt?

Sverige har en åpenbar dårlig historie fra krigen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (12 timer siden):

Å være nøytral i denne saken er som å være nøytral under andre verdenskrig. Var du det, var du egentlig med nazistene. Det finnes temaer der det ikke er mulig å være nøytral uten å være på feil side, og dette er ett av dem.

Det er like ille å støtte palestinerne som israelerne, så nøytral er bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (12 timer siden):

Å herregud da 🙄 

Hvem er nazistene i eksempelet ditt da? Palestinerene som bedriver terrorisme, voldtekt og tar bleiebarn som gisler og ønsker å utrydde alle jøder from the river to the sea, eller israelerene som bedriver terrorisme og på Vestbredden og som bomber Gaza sønder og sammen uten å ta nok hensyn til de sivile?

Det er en komplisert konflikt med mye skyld på begge sider, det er IKKE en opplagt god og ond side her. Synes den ukritiske støtten til palestinerene er skremmende. Israelerene gjør mye feil men det gjør jammen palestinerene også. 

Israelerne har jo drept og lemlestet tusenvis av barn. De begynner å nærme seg samme effektivitet som nazistene, det er sikkert og visst.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marihone skrev (12 timer siden):

Så svenskene støttet nazistene, og Sveits som stort sett alltid er nøytrale er på feil side i en hver krig og konflikt?

Ja, svenskene var ikke så lojale mot oss. Anga nordmenn gjorde de og. 

Skravlekaspar skrev (12 timer siden):

Fordi Palestina-Israel konflikten har eksistert så lenge er det logisk den får mye oppmerksomhet. Husker fortsatt Stein Lillevolden og hans Blitz-raddiser gikk stolte rundt med palestinaskjerfet og laget bråk og opptøyer i Oslo gater på 80-tallet. 

Og 90-tallet. Jeg gikk flere fredelige demonstrasjoner for et fritt Palestina. Mitt skjerf er fra 70-tallet. 

For ordensskyld; jeg er for både jøder og palestinere. Zionister derimot, har jeg ikke mye til overs for. 

Endret av miss summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (58 minutter siden):

Du klarte ikke å finne et bedre eksempel enn trøndelag? De hadde egne pass...

Xdu33SbbFpkVccPTfHOv0Q.jpg

275881f.jpg

... mynter etc.

Ja, de har en komplisert historie med okkupasjon av ottomanere (akkurat som at Portugal var en del av det romerske riket en gang, uten at det betyr at det ikke eksisterer portugisere eller at det er fritt frem for hvem som helst å ta landet deres og fordrive dem.

 

Se der ja. Her er det både arabisk og hebraisk skrift (på mynten).

Passer dårlig med narrativet til de som påstår at jøder ikke er hjemmehørende i regionen. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (15 minutter siden):

Se der ja. Her er det både arabisk og hebraisk skrift (på mynten).

Passer dårlig med narrativet til de som påstår at jøder ikke er hjemmehørende i regionen. 

Hvem sier det? Jeg kan ikke huske påstander om at det ikke har vært en jødisk minoritet der fra noen.

Demographic history of Palestine (region) - Wikipedia

Sitat

In the late nineteenth century, prior to the rise of Zionism, Jews are thought to have comprised between 2% and 5% of the population of Palestine, although the precise population is not known.

Etter WWI var det masseinnvandring, litt som om vi plutselig skulle fått noen millioner samer hit med maskingevær som tok over Norge og stuet nordmenn inn i Rogaland.

At samene i tusener av år har vært en minoritet i Norge ville ikke rettferdiggjort noe slikt, like lite som jødenes minoritetsstatus i Palestina rettferdiggjør det de har gjort der.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

likestilling skrev (25 minutter siden):

Hvem sier det? Jeg kan ikke huske påstander om at det ikke har vært en jødisk minoritet der fra noen.

Demographic history of Palestine (region) - Wikipedia

Etter WWI var det masseinnvandring, litt som om vi plutselig skulle fått noen millioner samer hit med maskingevær som tok over Norge og stuet nordmenn inn i Rogaland.

At samene i tusener av år har vært en minoritet i Norge ville ikke rettferdiggjort noe slikt, like lite som jødenes minoritetsstatus i Palestina rettferdiggjør det de har gjort der.

Saken er ikke så enkel som det nei, uten at jeg gidder å drive voksenopplæring for ørtende gang. 
Uansett, nå er vi her. Nå er nå, og det må nesten alle forholde seg til. Også araberne. 
Går ikke an å holde på sånn her. At noe urettferdig hendte i 48 gjør ingen berettighet til å oppføre seg som ville aper på draps-og voldtektsraid. Ingen.

(unnskyld til apene)

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattergalen82
Bacteria skrev (5 minutter siden):

Saken er ikke så enkel som det nei, uten at jeg gidder å drive voksenopplæring for ørtende gang. 
Uansett, nå er vi her. Nå er nå, og det må nesten alle forholde seg til. Også araberne. 
Går ikke an å holde på sånn her. At noe urettferdig hendte i 48 gjør ingen berettighet til å oppføre seg som ville aper på draps-og voldtektsraid. Ingen.

(unnskyld til apene)

Jeg må bare stille meg bak det du skriver kloke dame. Du skriver godt og nyansert, mye bedre enn jeg selv klarer! 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catliner skrev (13 timer siden):

Ingen dreper spedbarn som Israel. Det verste jeg har sett er hvordan de kuttet strømmen til sykehuset og de mest sårbare premature babyene som lå i kuvøser ble forlatt til å dø. Israel raidet sykehuset og hevdet at Hamas hadde tunneler under sykehusene og viste til en liste med liksom terroristers navn. Det var et kalender og ingen terrorister å spore. De løy og viste tuneller fra Sverige på sin offisielle twitter. Verste landet med det verste menneskesynet. Det er bare å åpne vinduet til helvete på Tiktok å se palestinernes undertrykkelse i 75 år! Når man stiller seg nøytral til folkemordet så forteller det mye om menneskesynet sitt. Ikke rart Hitler fikk oppslutning.    

Dette stemmer jo ikke. Hamas har interesse av at folk tror dette, men IDF har hele verdens øyne på seg, og er faktisk også mer empatiske enn som så. De ordnet med drivstoff, strøm, trygg evakuering osv. Men for Hamas er babyene mer verdt døde da det høster sympati og således makt. 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Saken er ikke så enkel som det nei, uten at jeg gidder å drive voksenopplæring for ørtende gang. 
Uansett, nå er vi her. Nå er nå, og det må nesten alle forholde seg til. Også araberne. 
Går ikke an å holde på sånn her. At noe urettferdig hendte i 48 gjør ingen berettighet til å oppføre seg som ville aper på draps-og voldtektsraid. Ingen.

(unnskyld til apene)

Jeg trodde et øyeblikk at du hadde tatt deg tid til å se den israelske dokumentaren jeg linket til tidligere og at det var disse du siktet til, siden de forteller hvordan de drar på voldtektsraid, brenner palestinere levende med flammekastere, torturerer dem og skjærer av dem genitalier etc.

... men, du har vel neppe tatt deg tid til å se noe slikt?

'Tantura' Review: What Really Went on in Israel's War of Independence (variety.com)

Sitat

Alon Schwarz's film looks at testimony by Israeli soldiers who say Israel covered up its war crimes.

How to Cover Up a Massacre - Israel News - Haaretz.com

Interessant film om du er lei av å se reruns av hvor fæle nazistene var, her får du mye av det samme (og mer til), fortalt fra de som gjorde det.

... sånn apropos voksenopplæring, aldri for sent å lære noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...