Gå til innhold

Flere reagerer på at jeg forholder meg nøytral i Gaza-debatten

Marihone

Anbefalte innlegg

Marihone skrev (1 time siden):

Mange mener jeg skal ta et tydelig standpunkt og støtte Palenstina. En person jeg ikke kjenner, ble virkelig opprørt når jeg sa at jeg ønsker å være nøytral.

Er det mange personer, eller en person du sliter med å komme på bølgelengde med i forhold til Palestina? 

Jeg synes det er litt rart å være nøytral, og da mest sannsynlig ikke innlede eller delta i samtaler om et emne, og så ha mange som vil at du skal ha en mening om det? Og hvis det bare er en person, som du altså ikke kjenner, så forstår jeg ikke hvorfor det er et problem for deg at denne personen mener at du skal mene noe. Har det noe betydning hva en du ikke kjenner mener om dine meninger (eller mangel på meninger)?

Selv har jeg ikke noen bastante meninger om denne konflikten, og reagerer mer negativt på folk som har det. Hvordan kan man mene at en folkegruppe er mer verdt enn en annen? Jeg synes det er et mye større problem at enkelte blir fanatisk i forhold til den siden de forsvarer, f eks Listhaug fra Frp. Hun virker jo totalt blind for perspektiv. 

Som du selv skriver, det er så mye elendighet i denne verden. Skal man gå dypt inn i alt og ta standpunkt, blir det et veldig trist liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sariou skrev (2 timer siden):

Å være nøytral i denne saken er som å være nøytral under andre verdenskrig. Var du det, var du egentlig med nazistene. Det finnes temaer der det ikke er mulig å være nøytral uten å være på feil side, og dette er ett av dem.

Ja, det er ufattelig tåpelig å sammenligne Israel som ble offer for den største massakren på jøder siden nettopp andre verdenskrig, med nazistene som drepte jøder 

Å ukritisk støtte Palestina er å ukritisk støtte terror ig jødehat. Jeg støtte ingen av partene ukritisk

Endret av Topsi
  • Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (1 time siden):

Å være nøytral i denne saken er som å være nøytral under andre verdenskrig. Var du det, var du egentlig med nazistene. Det finnes temaer der det ikke er mulig å være nøytral uten å være på feil side, og dette er ett av dem.

HELT uenig. Dette er verdens mest fastlåste og ikke minst kompliserte konflikt, hvis man skal ta et standpunkt her er det minste man må gjøre å sette seg inn i bakgrunnen for konflikten. Og den er som sagt meget kompleks. 
Om ikke man gidder det, er det best å holde kjeft. 
Alt for mange tar er standpunkt kun basert på dem Palestina-vridde dekningen til NRK, og influencere med Palestina-flagg. 
Minimum må være å høre poddene som Thomas Seltzer har laget ( de ligger faktisk på NRK, en fra Israels perspektiv og en fra palestinaarabernes).

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (8 minutter siden):

Å systematisk fengsle barn uten dom, og utsette dem for overgrep, grov vold og drepe dem, kan aldri kalles å forsvare seg. Heller ikke å bombe sykehus, flyktningeleirer eller andre steder med sårbare grupper. Ikke å be folk flykte til ett sted fordi det skal være trygt der, og så bombe det stedet. Israel bedriver folkemord, ikke beskyttelse av seg selv.

Nå var vel ikke massakren den 7. oktober forsvar heller. Spedbarn, skolebarn og ungdom ble drept og flere lemlestet. Mange unge jenter og kvinner ble voldtatt.

Jeg forstår at Israel ønsker å bli kvitt Hamas.

Hvordan tenker du at man skal kunne ta Hamas når befolkningen jubler over terroranslaget de gjorde?
De gjemmer seg blant sivilbefolkningen og bruker de som menneskelige skjold.
De har utskytning av raketter fra barnehager og skoler.

Ingen er bare helter eller ofre i denne situasjonen. Skal noe skje så må begge parter anerkjenne hverandres rett til å eksistere.

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (1 time siden):

Fordi Palestina-Israel konflikten har eksistert så lenge er det logisk den får mye oppmerksomhet. Husker fortsatt Stein Lillevolden og hans Blitz-raddiser gikk stolte rundt med palestinaskjerfet og laget bråk og opptøyer i Oslo gater på 80-tallet. 

Lillevolden har «skiftet side». Leste nylig en velskrevet kronikk av ham ang konflikten. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem må betale prisen for krigen? er det Ukraina? jeg hører ikke et ord om ukrainske flyktininger for tiden...det kan jo hendede må vike for de palestinerne som ikke allerede har dobbelt statsborgerskap og norske trygder , som bodde på gaza da krigen startet...jeg har jo en mistanke om at norske politikere ønsker å prioritere dette... nå vil jeg bare ta med i en apostrof at hamas var folkevalgt i valg, der de folkevalgte har kastet sine innbyggere ut i en katastrofe...men tolker de det som en katastrofe..? nordmenna og svenskene som har vært der og ikke sluppet ut er palestinere med dobbelt statsborgerskap..hvis noen lurte...kan jo ha vært at noen tolket journalistene til å tro at det var etnisk norske turister etc...

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Lillevolden har «skiftet side». Leste nylig en velskrevet kronikk av ham ang konflikten. 

Å. Han har blitt eldre og klokere med årene? Interessant…han var jo virkelig ekstrem på den tiden. Hvilken kronikk?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med samme gjengen også fordømmer handlingene til Hamas? Eller støtter de totalt en side helt ukritisk, som så alt for mange andre? Skremmende hvor svart/hvit tankegang folk har her. Enten for eller imot, null nyanser. Intellektuelt fordummende 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 time siden):

Å presse andre til å ta standpunkt, hva de skal engasjere seg i og hvordan de skal pynte sitt juletre er ekstremt kontrollerende. Jeg hadde svart at jeg ikke liker å bli kontrollert, og velger selv når,hva og hvordan jeg skal engasjere meg i noe. 

Neste blir vel svastika på juletreet, som i 40-45 i Tyskland.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skravlekaspar skrev (13 minutter siden):

Å. Han har blitt eldre og klokere med årene? Interessant…han var jo virkelig ekstrem på den tiden. Hvilken kronikk?

Legger ved screenshot fra fb-siden til podcaster Henrik Beckheim. Greier ikke å se hvilket tidsskrift den er utgitt i, står ikke i tråden heller så vidt jeg kan se. 

IMG_6846.jpeg

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må ikke ta stilling til alle mulige konflikter rundt om i verden. Gaza hylekoret her i Norge gir beng i flere millioner undertrykte muslimer i Kina.

500 000 døde i Yemen osv.

Palestina er mote i Norge. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Legger ved screenshot fra fb-siden til podcaster Henrik Beckheim. Greier ikke å se hvilket tidsskrift den er utgitt i, står ikke i tråden heller så vidt jeg kan se. 

IMG_6846.jpeg

Ser ut som Klassekampen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, likestilling said:

What?

På kart fra 1946 står det "Palestina" og de som bodde der kaller seg palestinere.

Du må gjerne kalle de som bodde der før for "den eksisterende befolkningen" for min del, selv om de kalte seg noe annet. De hadde pass der det sto "Palestine" på før Israel ble opprettet. Det endrer ikke faktumet at IDF massakrerte den opprinnelige befolkningen.

De som bodde der kalte seg vel for ottomanere før storbritannia tok over kontrollen. 
Du må gjerne sjekke med FN, men palestina eksisterte ikke før 1988.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duraton skrev (2 minutter siden):

De som bodde der kalte seg vel for ottomanere før storbritannia tok over kontrollen. 

Ja, og Palestina inkluderte også Jordan og Syria i eldre tider. Palestina er et gammelt navn på området.
I 1988 erklærte imidlertid de imidlertid som selvstendig stad og består av Vestbredden og Gaza

Israel er et enda eldre navn på deler av området og stammer fra oldtiden.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (4 timer siden):

Så svenskene støttet nazistene, og Sveits som stort sett alltid er nøytrale er på feil side i en hver krig og konflikt?

Svenskene støttet ikke nazistene, men ved å sette seg i nøytral posisjon ble de etterhvert tvunget til å inngå avtaler med Hitler -som gjorde at de ikke lenger var veldig nøytrale.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror mange at man velge én side? Hva med å være fullstendig i mot krig, terror, folkemord fra begge sider, og ellers i verden?

Og hvordan kan noen være sjokkerte over at mennesker som har blitt behandlet som dyr, oppfører seg som dyr (Hamas)? Hvorfor klarer ikke andre stormakter å stoppe Israel?

Og hvordan i huleste kunne Israel, som har et forsvar av verdensklasse, tillate å slippe inn Hamas?  

Jeg tror det er på tide at vi stiller flere spørsmål, enn å skape fiktive sider hvor vi også er i mot hverandre. 

Endret av iliah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, Duraton said:

(I filmen «Raiders of the Lost Ark» fra 1981 er det et kart som viser Palestina der hvor Israel er. Det er fordi filmen var satt i tiden 1936, og Israel var ikke deklarert som stat før 1948: 
IMG_3198.thumb.jpeg.8f9d1692b24fa4bedbd2084757a606f3.jpeg)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peanut said:

(I filmen «Raiders of the Lost Ark» fra 1981 er det et kart som viser Palestina der hvor Israel er. Det er fordi filmen var satt i tiden 1936, og Israel var ikke deklarert som stat før 1948: 
IMG_3198.thumb.jpeg.8f9d1692b24fa4bedbd2084757a606f3.jpeg)

Jeg ser problemet som folk har. 
Palestina som område er avskilt ifra Palestina som stat. 
Tenk på norske fylker. En person bor gjerne i trøndelag og kaller seg selv trønder. Men trøndelag er ikke ett eget land.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2022 var det 55 væpnede konflikter i verden. Har alle satt seg inn i de og valgt side? Eller er det kun de som skrives om i vestlig media vi føler vi må ta en side på?

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...