Gå til innhold

Her er de nye foreslåtte klimatiltakene.


Concert

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (20 timer siden):

mindre matsvinn, er jeg 100% for, det gjør meg kvalm å se hvor mye mat enkelte mennesker kaster i søppel. Og kjøtt, spiser jeg ikke. Men tog og sykkel foran bil ? nei takk, over my dead body. Det er som å ta bort  selve min frihet. Spesielt når jeg vet at det skal gjøre null forskjell.

Jeg spiser kjøtt, men kaster svært lite mat i søpla. Kjøper mye datovarer, både for økonomien og miljøets skyld. Tog og sykkel? Tog har vi ikke her jeg bor. Buss har vi ikke der jeg bor. 10 km til nærmeste butikk, der mesteparten av veien går over svært trafikkert vei med 80 km/t. Nope.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (1 time siden):

Problemet er at vi er ca en milliard mennesker i den vestlige verden som er avhengig at syv milliarder andre, som i har en levestandard og frihet langt under vår, skal ta det meste av kuttene. Noe som vil medføre at de ikke får noe særlig bedre levestandard. Tror du de vil gå med på det uten at vi også ofrer noe?

Problemet er at for eksempel jeg kommer meg verken til jobb, butikk eller fritidsaktiviteter for barna ved å gå eller sykle. Mange land har svært dårlig styring og klimafiendtlige holdninger. Det er klimafiendtlig å produsere 12 barn per familie i et land med mye sult, tørke og svært få arbeidsplasser. Samtidig er store makter som Kina, USA, Russland osv. svært lite opptatt av klima og pøser ut klimagasser i hytt og vær. Problemet er ikke at lille Norge spiser kjøtt og kjører bil på steder der det ikke finnes tog. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (8 minutter siden):

Elbiler blir produsert med 100% fornybart innen få år...og lades med 100% fornybar strøm også om noen få år..

Det er fossilt som skal bort,..for vår del OLJEINDUSTRIEN ...Ikke biler, båter, fly, anleggsmaskiner, landbruksmaskiner og alt annet som går på bensin/ diesel i dag......Alt det der vil gå på strøm i morgen og koste 1/10 av nå....

 

Vet du at batteriene på elbiler har begrenset levetid? Vet du hvordan de produseres i dag? Vet du hvor mye det koster å bytte et batteri på en elbil? Vet du at rekkefølge på 200 km er svært lite tilstrekkelig i områder med mye kulde på vinteren og lange avstander?

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (21 minutter siden):

Skal kansje få meg e-bil dagen de har stor rekkevide, de små inkludert. Jeg er alltid i sjokk når jeg ser størrelse på de fleste e-bil for tiden. så tunge, hvorfor ? Hvordan skal alt gå på strøm  uten å bygge små kjernekraftverk? Det kommer til å trenges en del mer strøm enn nå.

De første har passert 100 mil reell rekkevidde...

Og skal du kjøpe en siste ny fossilbil i norge bør du gjøre det innen 24 mnd..Etter det er de borte fra nybilhallene..Bensin har 1% markedsandel i dag ...diesel 2%..men det er stort sett håndverkerbiler...

Kjernekraft er ikke og blir ikke lønnsom mer..det som skjer nå er at utbyggingen globalt av vind og særlig solkraft har gått opp i hypermode...verden vil gå på sol/vind med batterilagring før vi blir ferdig med konsekvensutredningen for kjernekraft ...og det av økonomiske årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (25 minutter siden):

Vet du at batteriene på elbiler har begrenset levetid? Vet du hvordan de produseres i dag? Vet du hvor mye det koster å bytte et batteri på en elbil? Vet du at rekkefølge på 200 km er svært lite tilstrekkelig i områder med mye kulde på vinteren og lange avstander?

Ikke bekymre deg, jeg vet alt om elbiler..Og jeg mener ALT. 

Jeg vet og at fossilbilen snart er historie, vi ligger an til at de siste fossilbiler til massemarkedet blir produsert i 2028...etter det vil fossilbil finnes kun som et nisjeprodukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rosalilje84 said:

Vet du at batteriene på elbiler har begrenset levetid? Vet du hvordan de produseres i dag? Vet du hvor mye det koster å bytte et batteri på en elbil? Vet du at rekkefølge på 200 km er svært lite tilstrekkelig i områder med mye kulde på vinteren og lange avstander?

Alt har vel begrenset levetid. Levetiden på elbilbatterier blir bare lengre og lengre, og de blir stadig mer energikompakte. Så jeg er helt enig i påstanden om at i fremtiden så vil man kunne produsere vesentlig bedre batterier enn det man har i dag, relativt utslippsfritt til en lavere pris. Rekkevidden på nyere elbiler på vinterstid ligger jo rundt 400-500 km nå, så innen få år så vil selv de som bor langt ute i ødemarka ikke ha noen unnskyldning lengre. 

Når omsider faststoff batterier kommer i serieproduksjon og blir standarden så tror jeg det er spikeren i kista for fossilbilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

drohatha skrev (2 minutter siden):

Alt har vel begrenset levetid. Levetiden på elbilbatterier blir bare lengre og lengre, og de blir stadig mer energikompakte. Så jeg er helt enig i påstanden om at i fremtiden så vil man kunne produsere vesentlig bedre batterier enn det man har i dag, relativt utslippsfritt til en lavere pris. Rekkevidden på nyere elbiler på vinterstid ligger jo rundt 400-500 km nå, så innen få år så vil selv de som bor langt ute i ødemarka ikke ha noen unnskyldning lengre. 

Når omsider faststoff batterier kommer i serieproduksjon og blir standarden så tror jeg det er spikeren i kista for fossilbilene. 

Nyere, DYRE biler, ja, som mange småbarnsfamilier ikke har råd til. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (3 minutter siden):

Ikke bekymre deg, jeg vet alt om elbiler..Og jeg mener ALT. 

Jeg vet og at fossilbilen snart er historie, vi ligger an til at de siste fossilbiler til massemarkedet blir produsert i 2028...etter det vil fossilbil finnes kun som et nisjeprodukt.

Så det vil si at bilen igjen blir en luksusvare som de færreste har råd til, og bygdene blir avfolket. Men kanskje er det det som er meningen, hva vet jeg.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

drohatha skrev (3 minutter siden):

Alt har vel begrenset levetid. Levetiden på elbilbatterier blir bare lengre og lengre, og de blir stadig mer energikompakte. Så jeg er helt enig i påstanden om at i fremtiden så vil man kunne produsere vesentlig bedre batterier enn det man har i dag, relativt utslippsfritt til en lavere pris. Rekkevidden på nyere elbiler på vinterstid ligger jo rundt 400-500 km nå, så innen få år så vil selv de som bor langt ute i ødemarka ikke ha noen unnskyldning lengre. 

Når omsider faststoff batterier kommer i serieproduksjon og blir standarden så tror jeg det er spikeren i kista for fossilbilene. 

Den siste spikeren i den kista er forlengst slått i...og vi trenger ikke fastoffbatterier..

Elbilbatterier har blitt ca 11% billigere pr år siden 2010...og fått ca 10% høyere energitetthet pr år..

Da Tesla leverte de første model S-ene i 2011 var kostprisen på batteriet 1200$ pr kw...i dag koster batteriene Tesla 85$/ kw...og prisen synker stadig. 

Markedsandelen for elbil i Kina passerte 40% for noen uker siden...i en av de tre siste mnd neste år passeres 50 %.....i verdens desidert største bilmarked ( 35ish % av det globale bilmarkedet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (7 minutter siden):

Så det vil si at bilen igjen blir en luksusvare som de færreste har råd til, og bygdene blir avfolket. Men kanskje er det det som er meningen, hva vet jeg.

Slutt å tulle nå!...😂🙈...Iflg Bloomberg nådde elbiler prisparitet med fossile for et par mnd siden.

DVS at fra nå vil en ny elbil koste mindre enn en ny fossilbil.. resten av utgifene med bil som drivstoff og servise/ vedlikehold er allerede 5 ggr billigere for elbiler .

Du kan kjøpe og kjøre brukt fossilbil i mange år ennå og brukte fossilbiler kommer til å bli drittbillige, etter det får du brukte elbiler billige og...

Totalt sett er vi på vei mot at bilhold blir mye billigere enn i dag..mye billigere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste tiltaket her må jo være å innføre incentiv for å øke andelen arbeidsgivere som tillater 100% hjemmekontor, med fysisk oppmøte kun ved behov. 🤷‍♀️

Hver morgen står jeg i tettpakket kø til jobb, og jeg antar at de aller fleste andre i køen har like liten grunn til å stå der som jeg har. Ikke bare er det svært lite miljøvennlig, det hindrer også framkommeligheten for nødvendig transport av varer, ansatte i helsevesen, skole, brannvesen, politi osv. 

I tillegg bør unødvendig produksjon og import av varer begrenses til et minimum. I dag ser vi et forbruk av f. eks. klær som på ingen måte er bærekraftig. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (16 minutter siden):

Så det vil si at bilen igjen blir en luksusvare som de færreste har råd til, og bygdene blir avfolket. Men kanskje er det det som er meningen, hva vet jeg.

Quoter deg igjen for det virker ikke som om du vet hva ståa er på det norske bilmarkedet i dag..

Det selges omtrent ikke fossilbiler og det har det ikke gjort på lenge...Her er tallene.

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-september-2023

IMG_20231130_101801.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (50 minutter siden):

Ikke bekymre deg, jeg vet alt om elbiler..Og jeg mener ALT. 

Nei, du kan ikke ALT om elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, LadeJarl said:

De første har passert 100 mil reell rekkevidde...

Og skal du kjøpe en siste ny fossilbil i norge bør du gjøre det innen 24 mnd..Etter det er de borte fra nybilhallene..Bensin har 1% markedsandel i dag ...diesel 2%..men det er stort sett håndverkerbiler...

Kjernekraft er ikke og blir ikke lønnsom mer..det som skjer nå er at utbyggingen globalt av vind og særlig solkraft har gått opp i hypermode...verden vil gå på sol/vind med batterilagring før vi blir ferdig med konsekvensutredningen for kjernekraft ...og det av økonomiske årsaker.

Er helt for solkraft, nå vindkraft, nei ! Ingen får lov å rasere natur for strøm :( Spesielt i Norge hvor naturen er så pen og fremdeles vill. Ikke så farlig i Danmark, det er stygg uansett... men der også, det dreper fugler og insekter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concert skrev (2 timer siden):

Klimapsykosen handler kun om å tjene penger på det, tilskudd/støtter etc.

Ja, ulike, veldig romslige statlige støtteordninger gjør at lokale politikere går av skaftet etter vindmøller, og forskjellige såkalte "miljøpakker" som bare er klovneri uten annen praktisk betydning enn at vi må betale stadig mer skatt til Staten, som igjen gir noe tilbake til kommunene. Lokalpolitikere bryr seg kun om å utløse statlige tilskudd og skape ikke bærekraftige arbeidsplasser.

Nasjonale politikere derimot, skuer over hele jordkloden etter internasjonal status, og drømmer om å framstå som progressive klimahelter. Alt sammen går på bekostning av Norges befolkning, som ikke kan annet enn å betale. Når ting går fullstendig galt, som med norsk strøm som er overgitt til Europa, da snur de seg og kaster støtteordninger etter folket, våre egne penger altså, for at vi skal roe oss ned en periode, og glemme, og akseptere. 

Det aller mest patetiske er at mange nordmenn faktisk tror på dommedagsprofetiene og klimahysteriet, de er hjernevasket til å tro at vi er viktige, spesielt vi nordmenn.
Aldri har vel uttrykket "laughing out loud", LOL!!! vært mer riktig brukt enn akkurat her...

Endret av 1000x
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tutte skrev (11 timer siden):

Dette. Alle bør bemerke seg akkurat disse ordene, og det er så sant som det er sagt.

Klimatoppmøtet ledes av en oljesheik, i Dubai. Dette er intet mindre enn en farse! 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Concert skrev (1 time siden):

Nei, du kan ikke ALT om elbiler.

Opplagt ikke. Var ment å være en humoristisk snert fordi hu jeg svarte startet alle setningene med " vet du" ......så fulgte noe feilaktig om elbiler...ser ganske uhumoristisk ut nå ser jeg..😂🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...