AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #1 Skrevet 28. november 2023 Hei. Jeg har i 3 år slitt med magen og tatt alt av undersøkelser som legen sier jeg skal ta. Det er cøliakitest, blodprøver, gastroskopi og koloskopiundersøkelser. Alle prøver viser at jeg er frisk. I perioder som den jeg er i nå har jeg VELDIG vondt i magen hver dag og er på do flersifret antall om dagen og kan ikke reise hjemmefra. Er virkelig ikke dette grunnlag for sykepenger? Jeg ligger i senga i fosterstilling flere ganger om dagen pga magesmerter, hvordan skal jeg klare å gjøre en jobb når jeg har så vondt i magen og samtidig må på do så mye? Hvis dette ikke er grunnlag for sykemld, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal holde ut i arbeidslivet fram til jeg blir pensjonist. Dette er ikke hele tiden, det kommer i perioder på noen mnd, så er jeg bra nok til å jobbe igjen. Men i så dårlige perioder jeg har nå så klarer jeg ikke jobbe! Hva mener folk her? Anonymkode: 384f0...dd4 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #2 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei. Jeg har i 3 år slitt med magen og tatt alt av undersøkelser som legen sier jeg skal ta. Det er cøliakitest, blodprøver, gastroskopi og koloskopiundersøkelser. Alle prøver viser at jeg er frisk. I perioder som den jeg er i nå har jeg VELDIG vondt i magen hver dag og er på do flersifret antall om dagen og kan ikke reise hjemmefra. Er virkelig ikke dette grunnlag for sykepenger? Jeg ligger i senga i fosterstilling flere ganger om dagen pga magesmerter, hvordan skal jeg klare å gjøre en jobb når jeg har så vondt i magen og samtidig må på do så mye? Hvis dette ikke er grunnlag for sykemld, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal holde ut i arbeidslivet fram til jeg blir pensjonist. Dette er ikke hele tiden, det kommer i perioder på noen mnd, så er jeg bra nok til å jobbe igjen. Men i så dårlige perioder jeg har nå så klarer jeg ikke jobbe! Hva mener folk her? Anonymkode: 384f0...dd4 Endometriose? Anonymkode: 48574...793 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #3 Skrevet 28. november 2023 Jeg kan ikke svare for legen, men når du sier "magen" er det da faktisk magen eller mer i tarmene du sliter? Altså venstre/høyre nedre kvadrant? For jeg hadde det helt likt deg og når de ikke fant noe feil så fikk jeg diagnosen IBS. Anonymkode: 2e575...bda 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #4 Skrevet 28. november 2023 Har du spurt legen hvordan han/hun mener du skal fungere på jobb? Om vedkommende ikke vil sykemelde så må jo han/hun ha et svar på hvordan du skal takle å jobbe i den tilstanden. Anonymkode: 5c9d8...cd1 13
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #5 Skrevet 28. november 2023 gå privat og sjekk galleblæren Anonymkode: 4b608...f42 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #6 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): gå privat og sjekk galleblæren Anonymkode: 4b608...f42 Det var lurt. Det skal jeg gjøre, men i mellomtiden lever jeg på sparepengene mine siden legen ikke gir meg sykemld. De tar slutt etterhvert men jeg klarer ikke jobbe akkurat nå så er veldig fortvilet.. Anonymkode: 384f0...dd4 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #7 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du spurt legen hvordan han/hun mener du skal fungere på jobb? Om vedkommende ikke vil sykemelde så må jo han/hun ha et svar på hvordan du skal takle å jobbe i den tilstanden. Anonymkode: 5c9d8...cd1 Fått legetime der han skulle ta flere blodprøver. Men det er i januar så hva gjør jeg i mellomtiden.. lever på sparepengene mine nå siden jeg ikke klarer å jobbe men de tar snart slutt. Veldig fortvilet, tror ikke legen har jobbet med mageproblemer før! Anonymkode: 384f0...dd4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #8 Skrevet 28. november 2023 Jeg hadde gått til en annen lege! Anonymkode: 7ba0b...6b7 14 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #9 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var lurt. Det skal jeg gjøre, men i mellomtiden lever jeg på sparepengene mine siden legen ikke gir meg sykemld. De tar slutt etterhvert men jeg klarer ikke jobbe akkurat nå så er veldig fortvilet.. Anonymkode: 384f0...dd4 Når var du hos legen sist? Fortalte du alt du skriver her? Høres jo kjemperart ut om dette ikke gir grunnlag for sykepenger. Anonymkode: 62ff7...1f0
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #10 Skrevet 28. november 2023 Jeg fikk diagnosen IBS etter en koloskopi US for noen år siden. Har det også lignende det du beskriver i perioder. Jeg har tvunget meg selv på jobb til tross.. har rett og slett ikke råd til å sykemelde meg, ei heller samvittighet ovenfor arbeidsgiver . Jeg har dog funnet ut at det faktisk hjelper å holde kroppen i bevegelse, selv om jeg må bite tenna sammen noen ganger 😅 Anonymkode: dae95...d3e 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #11 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg kan ikke svare for legen, men når du sier "magen" er det da faktisk magen eller mer i tarmene du sliter? Altså venstre/høyre nedre kvadrant? For jeg hadde det helt likt deg og når de ikke fant noe feil så fikk jeg diagnosen IBS. Anonymkode: 2e575...bda Øverst i magen, over navlen. Legen har sagt jeg har ibs siden prøvene og undersøkelsene ikke viser feil. Men ibs er jo ikke en frisk mage, og jeg kan ikke jobbe sånn jeg har det akkurat nå. Får du sykemld eller er det så kontrollert at det går å jobbe? Det er jo ikke hele året, men i perioder! Anonymkode: 384f0...dd4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #12 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde gått til en annen lege! Anonymkode: 7ba0b...6b7 Finnes ingen ledige på ventelister. Anonymkode: 384f0...dd4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #13 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk diagnosen IBS etter en koloskopi US for noen år siden. Har det også lignende det du beskriver i perioder. Jeg har tvunget meg selv på jobb til tross.. har rett og slett ikke råd til å sykemelde meg, ei heller samvittighet ovenfor arbeidsgiver . Jeg har dog funnet ut at det faktisk hjelper å holde kroppen i bevegelse, selv om jeg må bite tenna sammen noen ganger 😅 Anonymkode: dae95...d3e Da har du ikke like vondt som meg, jeg må holde meg i ro for bevegelse gjør det verre syns jeg. Så skal man holde ut i arbeidslivet noen år til og da funker det dårlig å tvinge seg på jobb.. Anonymkode: 384f0...dd4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #14 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når var du hos legen sist? Fortalte du alt du skriver her? Høres jo kjemperart ut om dette ikke gir grunnlag for sykepenger. Anonymkode: 62ff7...1f0 Sendte legen mld igår og fikk legetime i januar for blodprøver. Han sier ibs (irritabel tarm) ikke er grunnlag for sykemld. Anonymkode: 384f0...dd4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #15 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk diagnosen IBS etter en koloskopi US for noen år siden. Har det også lignende det du beskriver i perioder. Jeg har tvunget meg selv på jobb til tross.. har rett og slett ikke råd til å sykemelde meg, ei heller samvittighet ovenfor arbeidsgiver . Jeg har dog funnet ut at det faktisk hjelper å holde kroppen i bevegelse, selv om jeg må bite tenna sammen noen ganger 😅 Anonymkode: dae95...d3e Ikke råd? Det er jo med 100% lønn. Om du klarer å ta hensyn til dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver til tross for sterke smerter, har du umulig SÅ vondt. Anonymkode: 62ff7...1f0 2
MissKatt Skrevet 28. november 2023 #16 Skrevet 28. november 2023 Hei! Jeg har også IBS og er i periodevis veldig plaget med kronisk diaré og kronisk kvalme. Opplever at IBS blir "bagatallisert" av fastlegen siden det er en sykdom som ikke vises på prøver. Føler med deg TS. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #17 Skrevet 28. november 2023 Det høres helt vilt ut! Å ha vedvarende mageproblemer på den måten burde jo definitivt være nok for å få sykemelding. Jeg slet mye med magen selv da jeg var yngre og det var helt forferdelig og totalt hemmende. Jeg var student da, og jobbet bare deltid, men fikk likevel sykemelding i de verste periodene. Hos meg kom og gikk det i perioder. Etter mange undersøkelser fant de heller ikke noe galt med meg, og da får man gjerne diagnosen IBS (som er null verdt spør du meg...betyr bare at de ikke vet hva som er galt). Jeg er heldigvis mye bedre nå og har veldig sjelden tilbakefall. Jeg har totalt lagt om kosten til å kutte ut matvarer jeg merker jeg reagerte på, og jeg fikk i tillegg en skikkelig sjokk kur med antibiotika fra legen for å se om det på en måte kunne restarte systemet - han mente det kanskje kunne være bakterier el i mage/tarm som ikke de fanget opp på testene - og det hjalp veldig! Før det var jeg stort sett dårlig et par ganger i uken, mens etterpå går det år mellom hver gang og langt fra så intenst og vondt. Du bør bytte lege og få deg en som tar dette på alvor - å slite med magen/tarmene er grusomt. Du skriver at du bruker opp sparepengene dine siden legen ikke vil gi deg sykemelding - håper virkelig du ikke har måtte sluttet i jobben din pga dette. Anonymkode: 213e9...908
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #18 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sendte legen mld igår og fikk legetime i januar for blodprøver. Han sier ibs (irritabel tarm) ikke er grunnlag for sykemld. Anonymkode: 384f0...dd4 For en tulling, har han glemt at legen skal vurdere funksjonsnivået til hver enkelt? Enhver idiot kan jo google seg frem til at smerter ved IBS er veldig forskjellige, og noen kan være ekstremt hardt rammet. Mener jeg har lest at stress kan forverre det også, så det hjelper jo ikke på din situasjon. Har IBS selv men er nesten ikke plaget med det, så i mitt tilfelle hadde det selvsagt ikke vært sykmeldingsgrunnlag. Anbefaler deg å gå til privat lege, da får du sannsynligvis time denne uka. Fortell nøyaktig det du sier her. Anonymkode: 62ff7...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #19 Skrevet 28. november 2023 En sånn lege hadde jeg ikke stolt på, for andre ting heller. Så sett deg ihvertfall på venteliste hos en annen, først som sist! Sjekk gjerne legelisten.no først, for å se hva andre tenker om andre tilgjengelige leger. Har du mulighet for å gå privat? Det koster, og det kan være lengre avstander, avhengig av hvor du bor, men du kan ikke ha det sånn som dette. Legen min sykemelder heller ikke i tide og utide, men hun ville aldri avfeid meg hvis jeg forklarte det du forklarer her, tvert i mot. Nå har jeg vært syk med tung pust, hoste, lungebetennelse og forverret astma osv i snart to måneder, og på fredag var det hun som tok avgjørelsen om at jeg ikke fikk lov til å jobbe enda, selv om jeg selv mente at jeg kunne prøve. "Hvis noen på jobben er misfornøyd med det, send dem til meg, denne avgjørelsen tar JEG, for du har faktisk vært alvorlig syk og du trenger tid til å komme deg samtidig som du ikke skal pådra deg noe nytt umiddelbart!" Hun har garantert rett, jeg er ikke like syk som jeg var, men jeg er ikke frisk heller. Det er jo sånne leger man får tillit til, og som man ønsker skal behandle en. Så jeg ville satt himmel og jord i bevegelse for å kunne komme til en annen lege, TS! Du kan ikke skulle bli blakk og enda sykere mens du venter! Anonymkode: fd8c0...413
AnonymBruker Skrevet 28. november 2023 #20 Skrevet 28. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Øverst i magen, over navlen. Legen har sagt jeg har ibs siden prøvene og undersøkelsene ikke viser feil. Men ibs er jo ikke en frisk mage, og jeg kan ikke jobbe sånn jeg har det akkurat nå. Får du sykemld eller er det så kontrollert at det går å jobbe? Det er jo ikke hele året, men i perioder! Anonymkode: 384f0...dd4 Du må bytte lege. Anonymkode: a2624...3b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå