Gå til innhold

Legen nekter sykemelding.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fått legetime der han skulle ta flere blodprøver. Men det er i januar så hva gjør jeg i mellomtiden.. lever på sparepengene mine nå siden jeg ikke klarer å jobbe men de tar snart slutt. Veldig fortvilet, tror ikke legen har jobbet med mageproblemer før!

Anonymkode: 384f0...dd4

Har du fått fri uten lønn da?

Anonymkode: 8b577...f62

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det høres helt vilt ut! Å ha vedvarende mageproblemer på den måten burde jo definitivt være nok for å få sykemelding. Jeg slet mye med magen selv da jeg var yngre og det var helt forferdelig og totalt hemmende. Jeg var student da, og jobbet bare deltid, men fikk likevel sykemelding i de verste periodene. Hos meg kom og gikk det i perioder. Etter mange undersøkelser fant de heller ikke noe galt med meg, og da får man gjerne diagnosen IBS (som er null verdt spør du meg...betyr bare at de ikke vet hva som er galt). Jeg er heldigvis mye bedre nå og har veldig sjelden tilbakefall. Jeg har totalt lagt om kosten til å kutte ut matvarer jeg merker jeg reagerte på, og jeg fikk i tillegg en skikkelig sjokk kur med antibiotika fra legen for å se om det på en måte kunne restarte systemet - han mente det kanskje kunne være bakterier el i mage/tarm som ikke de fanget opp på testene - og det hjalp veldig! Før det var jeg stort sett dårlig et par ganger i uken, mens etterpå går det år mellom hver gang og langt fra så intenst og vondt. 

Du bør bytte lege og få deg en som tar dette på alvor - å slite med magen/tarmene er grusomt. Du skriver at du bruker opp sparepengene dine siden legen ikke vil gi deg sykemelding - håper virkelig du ikke har måtte sluttet i jobben din pga dette.

Anonymkode: 213e9...908

Jeg kutter ut visse matvarer jeg også, men når jeg får de periodene jeg har nå reagerer jeg på de matvarene som ellers går fint. Det er ingen leger ledig og Maaange på venteliste. Har fått diagnosen ibs, men det er ikke nok for å få støtte i form av sykepenger selvom jeg er syk! Føler meg ikke sett og ikke trodd og det sårer meg veldig!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du fått fri uten lønn da?

Driver eget firma. Bare det beviser for legen at jeg er syk for jeg taper veldig mye penger på å ikke kunne jobbe! Jeg tjener ellers godt på jobb så det er veldig tap for meg å være hjemme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke råd? Det er jo med 100% lønn. Om du klarer å ta hensyn til dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver til tross for sterke smerter, har du umulig SÅ vondt.

Anonymkode: 62ff7...1f0

Jeg vet det, men jeg jobber turnus og kvelds/helgetillegg utgjør en del på lønningen. Det får man ikke om man er sykemeldt. Folk har selvfølgelig forskjellig smerteterskel . Men skal love deg at vondt gjør det for meg og. 

Anonymkode: dae95...d3e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For en tulling, har han glemt at legen skal vurdere funksjonsnivået til hver enkelt? Enhver idiot kan jo google seg frem til at smerter ved IBS er veldig forskjellige, og noen kan være ekstremt hardt rammet. Mener jeg har lest at stress kan forverre det også, så det hjelper jo ikke på din situasjon. Har IBS selv men er nesten ikke plaget med det, så i mitt tilfelle hadde det selvsagt ikke vært sykmeldingsgrunnlag. 

Anbefaler deg å gå til privat lege, da får du sannsynligvis time denne uka. Fortell nøyaktig det du sier her.

Tusen takk for støtte, det varmer veldig! For føler meg ikke sett og ikke trodd av legen. Google meg fram til privat lege?

Skrevet

Første jeg ville gjort var å sette meg på venteliste for en ny lege, han der er en tulling. Jeg er ikke for at man skal skrive ut sykemelding i hytt og pine for hver minste ting, men dette er en god grunn for sykemelding.

For det andre tror jeg at jeg ville spandert på meg en time hos en privat lege, for å se om du ikke kan få deg en sykemelding. Det koster litt, men koster kanskje mindre enn det du holder på med nå.

Anonymkode: cf061...97a

• Nyttig 1
Skrevet

Driver eget firma. Bare det beviser for legen at jeg er syk for jeg taper veldig mye penger på å ikke kunne jobbe! Jeg tjener ellers godt på jobb så det er veldig tap for meg å være hjemme. 

Men hvis du ikke har tatt ut lønn på en stund så hjelper det jo ikke med sykemelding?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kutter ut visse matvarer jeg også, men når jeg får de periodene jeg har nå reagerer jeg på de matvarene som ellers går fint. Det er ingen leger ledig og Maaange på venteliste. Har fått diagnosen ibs, men det er ikke nok for å få støtte i form av sykepenger selvom jeg er syk! Føler meg ikke sett og ikke trodd og det sårer meg veldig!

Har du sjans å komme deg til en privat lege, som en hasteløsning? 

Anonymkode: 213e9...908

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Øverst i magen, over navlen. Legen har sagt jeg har ibs siden prøvene og undersøkelsene ikke viser feil. Men ibs er jo ikke en frisk mage, og jeg kan ikke jobbe sånn jeg har det akkurat nå. Får du sykemld eller er det så kontrollert at det går å jobbe? Det er jo ikke hele året, men i perioder!

1. begynn med å lese her: https://www.monashfodmap.com

Dette er en side alle med ibs bør ha åpen, og fortløpende lese seg opp på. Denne siden er vesentlig mer oppdatert enn alle leger og ernæringseksperter i Norge, muligens utenom det fagmiljøet vi når har fått i Bergen. Følg lowFodmap til du opplever bedring. Vend tilbake til den hver gang du merker tegn til forbedring. 

2. ring ditt nærmeste private legesenter og be om en time så raskt som tenkelig mulig

3. før deg opp på venteliste til ny lege. Husk at du er vesentlig bedre tjent med å feks kjøre 1-2 timer enn å avfinne deg med dårlig helsehjelp.

4. husk at ibs er en alvorlig sykdom. Jo før du starter på lowfoodmap jo mindre blir sjansen for at dette du nå står i er langvarig. For det er absolutt mulig å med livsstilsendringer leve en hverdag der 29 av 30 dager er helt uten symptomer og den siste dagen er preget av vagt magevondt fordi du valgte å spise noe dumt eller stressa for mye. Men det er også mulig å uten livsstilsendringer leve med smertene du har 24/7. og det finnes ingen annetkjent medisinsk behandling - du må endre livsstil for å oppnå god levestandard.

5. husk også at trening er viktig med ibs. Mot smertene du har antar jeg trening av kjernemusklatur vil gjøre godt med kun dagers virkning. Så kom deg i aktivitet - om så bare 5 min med yoga e.l. på badegulvet 4-5 ganger per dag. 

Anonymkode: 88a19...c46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for støtte, det varmer veldig! For føler meg ikke sett og ikke trodd av legen. Google meg fram til privat lege?

Det jeg mente var at man ikke trenger legeutdannelse for å vite at plagene ved IBS varierer veldig fra person til person :) Vet ikke hvor du bor, men på litt sentrale steder har man jo private helseforetak som Aleris, Volvat, Klinikk for alle osv. Du finner helt sikkert noe i nærheten på google, ja.

Støtter også det andre sier om å sette deg på venteliste hos en annen lege med en gang! Jeg sto på venteliste med sånn 170 personer før meg og tenkte det kom aldri til å gå, men plutselig så ble jeg tatt inn på listen, mye raskere enn jeg hadde trodd. Verdt å prøve!

Skrevet

På tide å omskolere deg, eller bare bytte fra eget firma til offentlig ansatt, og få deg en kontorjobb med toalett i lokalet (det har omtrent alle sammen). Så kan du jobbe 120% de dagene du er bra, og sitte på do i 2 timer de dagene du er dårlig. 

Anonymkode: 6ad82...26d

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Finnes ingen ledige på ventelister.

Da må du jo gå privat? Vil tro du taper mer på å være hjemme uten lønn enn å betale for skikkelig hjelp og evt finne en løsning eller få sykepenger! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg vet det, men jeg jobber turnus og kvelds/helgetillegg utgjør en del på lønningen. Det får man ikke om man er sykemeldt. Folk har selvfølgelig forskjellig smerteterskel . Men skal love deg at vondt gjør det for meg og. 

Anonymkode: dae95...d3e

Du får det selv om du er sykmeldt 

Anonymkode: 83df9...656

Skrevet

IBS er ingen diagnose, men du tilhører nok samlebetegnelsen. 

Her sa legen rett ut at man ikke kan sykemelde hver gang en IBS-pasient har en dårlig periode, så enten kommer man seg på jobb eller så begynner kartlegging mot uføretrygd. Uføre-piss orker jeg ikke, så jeg går på jobb.

Vet ikke hvor lenge du har hatt dette men jeg har lært meg å leve med det. De første 10 årene var verst siden jeg ikke kjente magen. Livet er perioder jævlig, men tross alt bedre enn å sitte hjemme å strikke hver dag.

Anonymkode: 9866a...906

Skrevet

IBS er ingen diagnose, men du tilhører nok samlebetegnelsen. 

Her sa legen rett ut at man ikke kan sykemelde hver gang en IBS-pasient har en dårlig periode, så enten kommer man seg på jobb eller så begynner kartlegging mot uføretrygd. Uføre-piss orker jeg ikke, så jeg går på jobb.

Vet ikke hvor lenge du har hatt dette men jeg har lært meg å leve med det. De første 10 årene var verst siden jeg ikke kjente magen. Livet er perioder jævlig, men tross alt bedre enn å sitte hjemme å strikke hver dag.

IBS er en diagnose jo🙄 

Noen fungerer greit , andre ikke. Jeg er en av de som har vært mye plaget. Er ikke ufør, og har ikke vært noe problem med sykemelding for min del. 

Anonymkode: 9af89...70a

Skrevet

Antar det er diaré siden du er på do flere ganger daglig nå. Det finnes noe som heter gallesyreindusert diaré, det er ikke en diagnose i systemet men det finnes medisiner mot det som virker hvis det er gallesyren som forårsaker det. Hvis ikke det er gallesyren som er årsak så virker medisinen ikke. Kanskje greit å be om disse medisinene og se om de hjelper? Er en fin måte å utelukke en årsak til dette iallefall. Har du Facebook så kan du gå inn på IBS gruppa der og søke opp så finner du navnet på medikamentet der. Jeg følger tråden så finner jeg det før deg skal jeg komme tilbake her med det.

Anonymkode: 677c8...d17

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

IBS er en diagnose jo🙄 

Noen fungerer greit , andre ikke. Jeg er en av de som har vært mye plaget. Er ikke ufør, og har ikke vært noe problem med sykemelding for min del. 

Sist jeg var sykemeldt for dette var i mars, så har jeg vært på jobb hver dag etter det. Men nå etter at jeg har fått svar på alle testene er jeg på et blindspor og det virker som at legen ikke tror på meg lener siden jeg har sjekket meg for alt han sa jeg skulle sjekkes for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sist jeg var sykemeldt for dette var i mars, så har jeg vært på jobb hver dag etter det. Men nå etter at jeg har fått svar på alle testene er jeg på et blindspor og det virker som at legen ikke tror på meg lener siden jeg har sjekket meg for alt han sa jeg skulle sjekkes for.

Bytt lege.. Gå privat mens du venter på ny fastlege. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

IBS er en diagnose jo🙄 

IBS forteller INGENTING om hva som er galt med deg, bare symptomer. Feks jeg har ikke diare, jeg nerveskade etter salmonellainfeksjon. Min spesialist sier IBS er merkelappen man setter når man ikke vet årsaken til problemet. En del tilstander kan behandles, og derfor er IBS-taggen skummel.

Har også vært mye plaget. Derfor ufør-spørsmål fra legen. Jeg fungerer selvsagt ikke greit, men alternativet er verre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg har i 3 år slitt med magen og tatt alt av undersøkelser som legen sier jeg skal ta. Det er cøliakitest, blodprøver, gastroskopi og koloskopiundersøkelser. Alle prøver viser at jeg er frisk. I perioder som den jeg er i nå har jeg VELDIG vondt i magen hver dag og er på do flersifret antall om dagen og kan ikke reise hjemmefra. 

Er virkelig ikke dette grunnlag for sykepenger? Jeg ligger i senga i fosterstilling flere ganger om dagen pga magesmerter, hvordan skal jeg klare å gjøre en jobb når jeg har så vondt i magen og samtidig må på do så mye? Hvis dette ikke er grunnlag for sykemld, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal holde ut i arbeidslivet fram til jeg blir pensjonist. Dette er ikke hele tiden, det kommer i perioder på noen mnd, så er jeg bra nok til å jobbe igjen. Men i så dårlige perioder jeg har nå så klarer jeg ikke jobbe!

Hva mener folk her? 

Høres ut som ibs som jeg har. Prøvd fodmap? 

Anonymkode: 1521e...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...