Gå til innhold

Finnes det forsikringsselskap hvor uføreforsikring og kritisk sykdom er ÉN og samme forsikring? 🤔


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er to ulike forsikringer, men du kan selvsagt kjøpe de hos samme selskap samtidig slik at du betaler de under "ett". 

Jeg har det slik, altså de er to ulike forsikringer. Men de de er i samme selskap og på samme "avtalenumner", betaler 265  for uføreforsikring og 144 for kritisksykdom, men betaler under ett i mnd så 409 kr. Oversikt over begge forsikringer ligger under mine sider på xxx avtalenumner.

Anonymkode: 0f936...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er to ulike forsikringer, men du kan selvsagt kjøpe de hos samme selskap samtidig slik at du betaler de under "ett". 

Jeg har det slik, altså de er to ulike forsikringer. Men de de er i samme selskap og på samme "avtalenumner", betaler 265  for uføreforsikring og 144 for kritisksykdom, men betaler under ett i mnd så 409 kr. Oversikt over begge forsikringer ligger under mine sider på xxx avtalenumner.

Anonymkode: 0f936...fc9

Bare 265? Er du veldig ung? 🙂

Anonymkode: c3b0e...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 50 og betaler 300 pr mnd for kritisk sykdom og 700 for uførekapital mens uførepensjon er 1200 pr mnd, de har topp dekning på alle tre hos sparebank 1

Anonymkode: 94b47...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bare 265? Er du veldig ung? 🙂

Anonymkode: c3b0e...c12

30årene, dekning på 10200 i mnd eller 122 400 i året da. Singel å uten barn så bare 500 000 på kritisk sykdom. Nordea. 

Har i tillegg igjen jobb men de har som regel litt mer shitty vilkår kontra privat tegnede. 

Anonymkode: 0f936...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er over 50 og betaler 300 pr mnd for kritisk sykdom og 700 for uførekapital mens uførepensjon er 1200 pr mnd, de har topp dekning på alle tre hos sparebank 1

Anonymkode: 94b47...e54

Hvorfor har du både kapital og pensjon, i tillegg til kritisk? Det blir jo smør på flesk 

Anonymkode: 0f936...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har du både kapital og pensjon, i tillegg til kritisk? Det blir jo smør på flesk 

Anonymkode: 0f936...fc9

Nå spør du litt om hvorfor folk har forsikring i det hele tatt…

Kapital er en engangsutbetaling ved uførhet, pensjon er månedlig erstatning for tapt inntekt fram til pensjonsalder, mens kritisk sykdom kommer til utbetaling ved enkelte alvorlige diagnoser uavhengig av arbeidsevne.

Hvis du mener noen av de er unødvendige er det greit nok, deg om det.

Anonymkode: daf0b...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo to ulike forsikringer.

Du kan nok få det i samme selskap ja, men kritisk sykdom er én utbetaling, uføre er månedlig utbetaling. 

Anonymkode: f196d...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo to ulike forsikringer.

Du kan nok få det i samme selskap ja, men kritisk sykdom er én utbetaling, uføre er månedlig utbetaling. 

Anonymkode: f196d...f0d

Aahh. Skjønner. 

Anonymkode: c3b0e...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nå spør du litt om hvorfor folk har forsikring i det hele tatt…

Kapital er en engangsutbetaling ved uførhet, pensjon er månedlig erstatning for tapt inntekt fram til pensjonsalder, mens kritisk sykdom kommer til utbetaling ved enkelte alvorlige diagnoser uavhengig av arbeidsevne.

Hvis du mener noen av de er unødvendige er det greit nok, deg om det.

Anonymkode: daf0b...aa0

Beklager viste ikke at du var så ømfintlig. Hadde ikke spurt om du hadde lagt med en " NB ; ikke spør meg om det jeg oppgir ". 

Ha en fortsatt fortreffelig dag :)

Anonymkode: 0f936...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nå spør du litt om hvorfor folk har forsikring i det hele tatt…

Kapital er en engangsutbetaling ved uførhet, pensjon er månedlig erstatning for tapt inntekt fram til pensjonsalder, mens kritisk sykdom kommer til utbetaling ved enkelte alvorlige diagnoser uavhengig av arbeidsevne.

Hvis du mener noen av de er unødvendige er det greit nok, deg om det.

Anonymkode: daf0b...aa0

Så om du får kritisk sykdom og blir ufør av den så får du på alle tre tenker du? Det tror ikke jeg.  I prinsippet ja, men i praksis nei. 

Anonymkode: 6c072...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så om du får kritisk sykdom og blir ufør av den så får du på alle tre tenker du? Det tror ikke jeg.  I prinsippet ja, men i praksis nei. 

Anonymkode: 6c072...9c5

I praksis, ja.

Det er ikke uvanlig å få kritisk sykdom først, når diagnose stilles. Og de to andre senere når arbeidsevnen er dokumentert forsvunnet, avklaring/omskolering forsøkt og uførhet bekreftet (av nav).

Anonymkode: daf0b...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager viste ikke at du var så ømfintlig. Hadde ikke spurt om du hadde lagt med en " NB ; ikke spør meg om det jeg oppgir ". 

Ha en fortsatt fortreffelig dag :)

Anonymkode: 0f936...fc9

Beklager at jeg var krass. Det var forresten første innlegget mitt i denne tråden.

Forsikringene du nevner er tre forskjellige forsikringer. Noen ønsker ikke å betale for forsikring i det hele tatt, noen forsikrer det de synes er viktigst, og noen velger full pakke. Hva du eller andre velger for seg er selvfølgelig individuelt, og ingen trenger forsvare valgene sine.

Men når du spør om hvorfor noen velger «smør på flesk» er det fordi de ønsker begge deler, betaler for begge deler og får begge utbetalt ved maksimal uflaks.

Anonymkode: daf0b...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Beklager at jeg var krass. Det var forresten første innlegget mitt i denne tråden.

Forsikringene du nevner er tre forskjellige forsikringer. Noen ønsker ikke å betale for forsikring i det hele tatt, noen forsikrer det de synes er viktigst, og noen velger full pakke. Hva du eller andre velger for seg er selvfølgelig individuelt, og ingen trenger forsvare valgene sine.

Men når du spør om hvorfor noen velger «smør på flesk» er det fordi de ønsker begge deler, betaler for begge deler og får begge utbetalt ved maksimal uflaks.

Anonymkode: daf0b...aa0

Hvis man MÅ velge én av dem, hvilken er viktigst: kritisk sykdom eller uføreforsikring? 

Anonymkode: c3b0e...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man MÅ velge én av dem, hvilken er viktigst: kritisk sykdom eller uføreforsikring? 

Anonymkode: c3b0e...c12

Ufør, definitivt. Egentlig både uførekapital og uførepensjon, for det blir erstatning for tapt arbeidsinntekt for resten av yrkesaktivt liv. Det et et betydelig fall i inntekt å bli ufør, og det betyr ikke noe for forsikringen hvorfor man blir ufør, den gjelder uansett når arbeidsevnen blir borte.

Kritisk sykdom er absolutt fint å ha, men ikke strengt nødvendig og gjelder bare enkelte sykdommer. Mange lever gode liv og kan fortsatt være i jobb selv om de får en alvorlig diagnose.

Anonymkode: daf0b...aa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis man MÅ velge én av dem, hvilken er viktigst: kritisk sykdom eller uføreforsikring? 

Anonymkode: c3b0e...c12

Du må neste velge selv hva du mener er viktigst, men ingen vet om de blir kritisk syk eller uføre. Veldig kjipt å velge bort kritisk sykdom, så får man plutselig kreft og går glipp av en skikkelig utbetaling. Men også kjipt å velge bort uføre og gå glipp av for eks 10 000 ekstra i måneden til man er pensjonist. Men skulle jeg valgt, hadde jeg valgt uførepensjon.

Anonymkode: d2dad...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare litt skeptisk til å tegne uføreforsikring med selskapet som banken min samarbeider med. Det betyr jo at alle helseopplysninger jeg gir til forsikringsselskapet får bankansatte også med seg. 

Anonymkode: c3b0e...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man MÅ velge én av dem, hvilken er viktigst: kritisk sykdom eller uføreforsikring? 

Anonymkode: c3b0e...c12

Uføreforsikring. Mye viktigere med fast utbetaling over årene enn én utbetaling, etter min erfaring. Den dekker alt du kan bli uføre av, og det veldig mye mer enn kritiske sykdommer.

Anonymkode: f196d...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor har du både kapital og pensjon, i tillegg til kritisk? Det blir jo smør på flesk 

Anonymkode: 0f936...fc9

Det er tre forskjellige forsikringer.

Kapital er engangsutbetaling. Pensjon kan du få månedlig, og Kritisk sier seg selv:  Blir du kritisk syk og sykdommen kvalifiserer til forsikringen får du den utbetalt kort tid etter at diagnose er stilt.

Anonymkode: c85f8...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...