Gå til innhold

Hva er den beste filmen noensinne?


AnonymBruker

Hva er historiens beste film?  

39 stemmer

  1. 1. Hva er historiens beste film?

    • Come and See (1985)
      1
    • Napoleon (1927)
      0
    • Barry Lyndon (1975)
      1
    • Au hasard Balthazar (1966)
      0
    • Seven Samurai (1954)
      3
    • La grande illusion (1937)
      0
    • Andrej Rublev (1966)
      0
    • Der letzte Mann (1924)
      1
    • Körkarlen (1921)
      0
    • Fanny och Alexander (1982)
      2
    • Ordet (1955)
      1
    • Annet
      30


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvem har sett de filmene? Sikkert svart/hvitt. Ikke tenkt å prøve å se en av de.

Anonymkode: 979dc...345

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "nyskapende" er hovedkriteriet synes jeg det er snodig at Quentin Tarantino ikke er representert, men nyskapende i denne sammenhengen er filmteknisk? Uansett var den tidvis absurde dialogen i f.eks. Reservoir Dogs etter min mening nyskapende for film som genre, i tillegg til metaperspektivet/hyllesten til "pulp-filmer" som Spagetti westerns etc.

Anonymkode: 12d52...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Quentin Tarantino burde vært representert på lista, men jeg hadde nok heller valgt Mystic River eller Inglorious Basterds. 

Jeg ville også hatt med den første John Wick filmen, pga fargebruk, historie, effekter og skuespill. 

Og hvis du skal gå for de gamle, Gjøkeredet. Jack Nicholson er fantastisk i den filmen. 

Anonymkode: 4e623...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvem har sett de filmene? Sikkert svart/hvitt. Ikke tenkt å prøve å se en av de.

Anonymkode: 979dc...345

Verken Come and See, Barry Lyndon eller Fanny och Alexander er svart-hvitt, så der har du noe å se frem til 😊

Anonymkode: 79d16...3b5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis "nyskapende" er hovedkriteriet synes jeg det er snodig at Quentin Tarantino ikke er representert, men nyskapende i denne sammenhengen er filmteknisk? Uansett var den tidvis absurde dialogen i f.eks. Reservoir Dogs etter min mening nyskapende for film som genre, i tillegg til metaperspektivet/hyllesten til "pulp-filmer" som Spagetti westerns etc.

Anonymkode: 12d52...975

Jeg ville tatt med Tarantino om det var plass, men før ham hadde jeg tatt med noen representanter for den franske nybølgen som Melville og Godard, ettersom disse banet veien for Tarantino. Hovedkriteriet er forøvrig at filmen går opp i en estetisk enhet.

Anonymkode: 79d16...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frihetens regn og Tatt av vinden er mine absolutte favoritter. Har sett de hundre ganger, og de forblir like bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være nyskapende er ikke det samme som å være best.

Å være nyskapende betyr bare at man først, ikke at man var best.

Det er som å si at den første datamaskinen som ble oppfunnet er tidenes beste datamaskin. Det er utrolig merklig måte å definere "best" på.

Anonymkode: 1efa9...87d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der letze Mann er min favoritt i utvalget, men den er jo ikke beste filmen noensinne (ikke Murnaus beste heller, for den del). Seven Samurai er vel det eneste alternativet her som passer til spørsmålet.

Anonymkode: 7f003...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.11.2023 den 11.37):

At The Dark Knight er på tredjeplass gjør hele den listen til en vits.

Anonymkode: 229d0...53a

At The Dark Knight i det hele tatt ligger på en toppliste gjør det hele useriøst...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt av vinden hadde fått min stemme om den hadde vært med. Ellers kom det mye gode forslag i kommentarfeltet. 

Anonymkode: 675c5...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...