Gå til innhold

Hva er den beste filmen noensinne?


AnonymBruker

Hva er historiens beste film?  

39 stemmer

  1. 1. Hva er historiens beste film?

    • Come and See (1985)
      1
    • Napoleon (1927)
      0
    • Barry Lyndon (1975)
      1
    • Au hasard Balthazar (1966)
      0
    • Seven Samurai (1954)
      3
    • La grande illusion (1937)
      0
    • Andrej Rublev (1966)
      0
    • Der letzte Mann (1924)
      1
    • Körkarlen (1921)
      0
    • Fanny och Alexander (1982)
      2
    • Ordet (1955)
      1
    • Annet
      30


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker gjerne å høre hva dere anser som den beste filmen noensinne, derfor har jeg opprettet denne undersøkelsen. Alle filmer får dessverre ikke plass på listen, og det er selvsagt leit, men derfor har jeg foretatt et representativt utvalg i filmhistoriens skattkammer. Foreslå gjerne utelatte filmer i kommentarfeltet under :)

Anonymkode: 79d16...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du som svarte "annet", vennligst skriv i kommentarfeltet.

Anonymkode: 79d16...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At The Dark Knight er på tredjeplass gjør hele den listen til en vits.

Anonymkode: 229d0...53a

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor bare eldgamle filmer på lista? 

Anonymkode: 992d2...d65

Alle filmene på lista er med fordi de er nyskapende. Kunne godt tatt med Dogtooth eller The Cave of Forgotten Dreams hvis det var plass til fler artikler på listen, men dessverre er det bare plass til 11 (pluss "annet") og derfor har jeg måttet velge de mest nyskapende filmene.

Anonymkode: 79d16...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

1. Titanic

2. Frihetens regn

3. Den grønne mil

 

Anonymkode: 76d75...3b4

Så standard kjedelig.

Anonymkode: 7feed...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett alle filmer som er lagd, så jeg må forholde meg til hva jeg har sett. Så er det også hva som legges i bunn som kriterier, er det underholdningsverdi, nyskapende filmteknikk, enkelt prestasjoner osv. Jeg har faktisk sett halvparten av filmene på listen og ingen av de slår meg som best på noen måte. Min personlige favoritt som ser ut til å være en film man elsker eller hater er Magnolia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

At The Dark Knight er på tredjeplass gjør hele den listen til en vits.

Anonymkode: 229d0...53a

Synes det er så merkelig at folk mener den filmen er et mesterverk. Helt generisk actionfilm basert på en tegneserie.

Anonymkode: 0ecd9...83a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lolita fra 1962

Fuglene (Hitchcock)

Trollmannen fra Oz...sett den såå mange ganger.

The shining

 

Anonymkode: 464d9...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Alle filmene på lista er med fordi de er nyskapende. Kunne godt tatt med Dogtooth eller The Cave of Forgotten Dreams hvis det var plass til fler artikler på listen, men dessverre er det bare plass til 11 (pluss "annet") og derfor har jeg måttet velge de mest nyskapende filmene.

Anonymkode: 79d16...3b5

Så du spør egentlig ikke etter den beste, men etter den nyskapende? De to kategoriene trenger ikke være overlappende. Også interessant å indirekte påstå at det ikke har skjedd noe nyskapende nok de siste 40 årene, når det i samme periode har vært en teknisk revolusjon. Og innen det tidsrommet og det kriteriet du har valgt ville jeg trodd at Citizen Kane var selvskreven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt spesielt å skulle stemme over beste film, også er de siste 40 årene utelatt? Det er mildt sagt mange filmer som ble borte fra regnestykket 

Anonymkode: 9c1ca...2c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (22 minutter siden):

Så du spør egentlig ikke etter den beste, men etter den nyskapende? De to kategoriene trenger ikke være overlappende. Også interessant å indirekte påstå at det ikke har skjedd noe nyskapende nok de siste 40 årene, når det i samme periode har vært en teknisk revolusjon. Og innen det tidsrommet og det kriteriet du har valgt ville jeg trodd at Citizen Kane var selvskreven.

Kunsten må være nyskapende, ellers slutter den å være kunst, så til en viss grad er jeg uenig i at de beste filmene ikke må oppfylle dette kriteriet. Men jeg er enig i at ikke alle eksperimentelle filmer er gode. Selv om vi har sett mange tekniske nyvinninger de siste førti årene er det ikke selvsagt at film-mediet utvikler seg videre. Mange av de største auteurene spiller for eksempel fremdeles inn filmene sine på fysisk film, ikke som digitale filer.

Den (nest) viktigste grunnen til at det ikke er med noen filmer fra de siste førti årene er at filmbransjen i større grad ble kommersialisert på 80-tallet. Det ble fra produsentenes side stilt krav til inntjening som gikk på bekostning av filmenes estetiske egenverdi. Jeg sier ikke at det ikke finnes viktige og estetisk interessante filmer etter 80-tallet, men de er sjeldnere og i større grad underlagt kravet om profitt.

Jeg hadde faktisk tenkt å ta med Citizen Kane på listen, men byttet den ut med Körkarlen. Det var dessverre bare plass til tolv artikler på listen.

Anonymkode: 79d16...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Litt spesielt å skulle stemme over beste film, også er de siste 40 årene utelatt? Det er mildt sagt mange filmer som ble borte fra regnestykket 

Anonymkode: 9c1ca...2c6

Jeg blir bare glad hvis du foreslår noen nye filmer og skriver hvilke filmer på listen du ville byttet dem ut med.

Anonymkode: 79d16...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Personlig synes jeg Across the Spider-Verse er den beste filmen. Parasite på en god andreplass.

Objektivt tror jeg det er 2001 a Space Odyssey. En av de mest innflytelsesrike filmene fra vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmer som er 60-80år gamle gir meg oftest lite, finnes noen som faller i smak, men synes det ofte er veldig kleint skuespill, nesten mer teater enn film, da klarer jeg ikke bli engasjert. For meg personlig er Goodfellas på topp, eller helt i toppen, men nå er det en sjanger jeg elsker, og finnes vel ingen som lager det bedre enn Scorsese.

2001 a space odyssey er også helt der oppe for meg, en sjanger jeg også elsker, men som det er så latterlig mange dårlige filmer i, ikke tellingen på hvor mange sci-fi filmer jeg har sett som hadde stort potensiale, men som i bestefall ble middelmådig.

Edit. For å legge til en i samme sjanger, som etter min smak er en av de bedre jeg har sett, og definitivt nr2 Sci-fi film, Interstellar. Skulle så ønske det var mer kvalitet i den sjangeren, må grave i møkk for å finne gullet 

Endret av Artmo3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- De urørlige 

- fucking Åmål

- Forrest Gump 

- Catch me if you can

-Imitation game 

- Siderhusreglene

- Titanic  

- Lisbeth Salander filmene 

-Tilsammans  

- Den grønne mil

- Beck-serien

Dette er mine favoritter som jeg kommer på akkurat nå. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...