Gå til innhold

Hva feiler folk kjøper og tar imot gratis ting på Finn.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd en del ting ettersom jeg bruker Finn ganske regelmessig. Og jeg gir bort en del ting også. Jeg tenker det at siden jeg er den som gir bort noe du vil ha gratis så er det IKKE opp til meg å minne folk på avtaler de har gjort.

Er en fyr nå som "skulle se hva han fikk til", men som hverken har dukket opp eller sagt ifra noe om når et godt tidspunkt for han er. Og jeg kommer ikke til å spørre om de virkelig skal ha tingen eller ikke etter at jeg ikke har hørt noe på over et døgn. Da går det til nestemann som faktisk gir meg et ordentlig tidspunkt på når de kommer.

Anonymkode: 6485f...249

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Her er jeg enig med den som først tok kontakt. I slikt tilfelle ville jeg svart interessent nr 2 at varen er reservert, men jeg tar kontakt hvis den som har reservert ikke henter innen avtalt tid, f eks kl 17 dagen etter. Å vente at folk skal sitte opp og vente på at du svarer klokken sent på kvelden, det kan du ikke forvente.

De andre tilfellene du nevner, er grunnen til at jeg har begynt å gi til gjenbruksbutikker. Mye mindre styr, og jeg hverken taper eller vinner på det, ettersom tingen skulle gies bort/selges veldig rimelig uansett.

Anonymkode: ca6d8...906

Det blir himla mye jobb for noe en gir bort gratis. Å styre med å svare nr 1, og 2 og 3 i køen. Min erfaring er også at det er mange som skriver at de er interresert, men så hører jeg ikke mer. Slik er det når ting er gratis. Her er det kun førstemann til mølla som gjelder. Hadde jeg fått timebetaling så hadde det vært noe annet…

Anonymkode: 21c28...642

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Når noen tar seg bryet med å sende melding kl 23 om kvelden, velger man jo å tro at de også er interessert nok til å vente på svar og gi respons. Å bare kaste ut en melding sent på kvelden, logge av og legge seg til å sove, for så å forvente at varen fremdeles er ledig dagen etterpå er i overkant optimistisk.
Det er en gratis vare, ikke en vare man betaler for.

Det går også an for den som er interessert å følge opp meldingen før vedkommende logger av og legger seg. Når noe gis bort gratis, er det førstemann til mølla, og man må jobbe litt for å få varen.
Den som gir bort noe gratis kan jo i teorien bare kaste den på søppeldynga, så hvorfor skal de strekke seg så langt for folk som er trege i avtrekkeren eller forventer masse ekstraservice? De har egentlig ingenting igjen for å gi noe bort gratis, så her er det mottaker som bør være på tilbuddsiden.

Anonymkode: 552d6...3d5

Jeg har gitt bort masse ting og jeg forventer aldri at de svarer i løpet av 20 minutter. Eller to timer for den saks skyld. Jeg har da forståelse for at folk har et liv utenom telefonen. Hvis det går et døgn og jeg ikke hører mer selv om jeg har sendt de melding, så går jeg jo videre. Men folk må da få spise, sove, ha familieliv og jobb. Det er ikke viktig for meg å få gitt bort tingen på minuttet.

Anonymkode: 7212a...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har gitt bort masse ting og jeg forventer aldri at de svarer i løpet av 20 minutter. Eller to timer for den saks skyld. Jeg har da forståelse for at folk har et liv utenom telefonen. Hvis det går et døgn og jeg ikke hører mer selv om jeg har sendt de melding, så går jeg jo videre. Men folk må da få spise, sove, ha familieliv og jobb. Det er ikke viktig for meg å få gitt bort tingen på minuttet.

Anonymkode: 7212a...9ab

Om de har tid til å skrive at de er interessert, så har de tid til å skrive når de kan hente. 

Anonymkode: a4e6e...162

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Her er jeg enig med den som først tok kontakt. I slikt tilfelle ville jeg svart interessent nr 2 at varen er reservert, men jeg tar kontakt hvis den som har reservert ikke henter innen avtalt tid, f eks kl 17 dagen etter. Å vente at folk skal sitte opp og vente på at du svarer klokken sent på kvelden, det kan

Anonymkode: ca6d8...906

Men vedkommende har jo ikke reservert varen? Varen er verken reservert eller gitt bort før man har avtalt en overlevering. Frem til da er det faktisk først til mølla. Om han ikke fikk svart raskt nok er kjedelig for han, men ikke TS sitt problem. 

Anonymkode: f83de...03e

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts skriver at hen inngikk en avtale med neste person som var interessert etter kun 20 minutter. Det går vel an å være litt mer tålmodig. 

Anonymkode: 7212a...9ab

Tydeligvis ikke gitt bort/solgt ting på Finn 😅 om dem ikke sier veldig tydelig klokke når dem kommer osv, neste mann på lista. Jeg har snakket med så mange der inne som ikke er til og stole på. Ikke gidder jeg og mase for og få solgt det. Så der inne har jeg ingen dårlig samvittighet hva keg velger og gjøre lengre. Førstemann frem får den, ferdig 

Anonymkode: 5cc05...c3b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men vedkommende har jo ikke reservert varen? Varen er verken reservert eller gitt bort før man har avtalt en overlevering. Frem til da er det faktisk først til mølla. Om han ikke fikk svart raskt nok er kjedelig for han, men ikke TS sitt problem. 

Anonymkode: f83de...03e

Normal forståelse av "førstemann til mølla" er at førstemann som melder interesse er den som reserverer varen. Hvis TS opererer med utgangspunkt i at førstemann som avtaler hentetidspunkt er den som reserverer, så bør dette spesifiseres i annonsen.

Anonymkode: 8757b...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er veldig mange som jobber nattskift som er våkne selvom du sover.

Anonymkode: d6bde...1b8

Ja, men man får likevel holde seg til normal døgnrytme. Men kan ikke forvente noe svar eller avtale på natters tid. 

 

Anonymkode: bb809...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Normal forståelse av "førstemann til mølla" er at førstemann som melder interesse er den som reserverer varen. Hvis TS opererer med utgangspunkt i at førstemann som avtaler hentetidspunkt er den som reserverer, så bør dette spesifiseres i annonsen.

Anonymkode: 8757b...cc1

Absolutt ikke. Av erfaring får man MANGE henvendelser av typen «passer det i morgen?» osv. Mange slutter å svare, noen er på gjennomreise og kan ikke komme og hente en annen dag osv. Med mindre man eksplisitt spør om å få den holdt av og får positivt svar, så har man ikke inngått en avtale om å holde den av. Ikke rart det er mye snodig på Finn når folk mangler helt grunnleggende avtaleforståelse. 

Den som selger/gir bort er heller ikke forpliktet til å selge eller gi bort bare fordi noen har sendt melding. I det hele tatt er det MIN ting frem til annet er avtalt, og da bestemmer jeg hvem som eventuelt skal få den av interessenter. 

 

Anonymkode: f83de...03e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke. Av erfaring får man MANGE henvendelser av typen «passer det i morgen?» osv. Mange slutter å svare, noen er på gjennomreise og kan ikke komme og hente en annen dag osv. Med mindre man eksplisitt spør om å få den holdt av og får positivt svar, så har man ikke inngått en avtale om å holde den av. Ikke rart det er mye snodig på Finn når folk mangler helt grunnleggende avtaleforståelse. 

Den som selger/gir bort er heller ikke forpliktet til å selge eller gi bort bare fordi noen har sendt melding. I det hele tatt er det MIN ting frem til annet er avtalt, og da bestemmer jeg hvem som eventuelt skal få den av interessenter. 

 

Anonymkode: f83de...03e

Da bør man unngå å bruke uttrykket "førstemann til mølla".

Anonymkode: 8757b...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg selger og gir bort mye på finn nå, og noen ting er veldig populære og det raser inn med meldinger.

Noen sender en melding kl 22:30 om kvelden og skriver at de vil ha varen, jeg spør da tilbake om de kan hente den dagen etter klokken 17.

Jeg får ikke noe svar og etter 20 minutter lager jeg avtale med en annen som er interessert.

Jeg går og legger meg og om morgenen etter når jeg slår på telefonen, kommer det en melding fra personen som ikke svarte meg kvelden før.

Da er han er sint fordi han ser at tingen er gitt bort, og mener at jeg kunne ventet på at han svarte.

Grunnen til at han ikke svarte, var fordi han gikk og la seg og trodde at varen var hans dagen etter, og jeg blir da skjelt ut via melding.

Andre ganger opplever jeg når jeg gir bort gratis ting, at de ønsker jeg skal sende den til de, møte de i sentrum og overlevere tingen eller holde av tingen i dager og uker til de får tid til å komme og hente den.

Jeg har også opplevd noen ganger at folk ikke orker å gå opp 4 etasjer og hente det de har kjøpt eller det de har fått gratis, og spør om jeg kan komme ned til bilen med varen.

Folk er så late og frekke at jeg får helt fnatt.

Skjerp dere!

Anonymkode: 9e646...a98

Det er bortkastet å irritere seg. Jeg gir bort mye på Finn. De som svarer f.eks. «Jeg tar den» eller «ja takk» - svarer jeg ikke. Et minimum av oppegående kommunikasjon krever jeg. Med en gang jeg får et svar, sjekker jeg ratingen deres. I annonsen bruker jeg å sette at jeg ikke reserverer og at det er førstemann til mølla. Jeg gir ikke ut adressen min heller, før de har forpliktet seg på et tidspunkt, og det kan ikke ligge for langt frem i tid. Samme dag eller dagen etter, max.  Det funker bra. De som ikke er på, får ikke tingen, enkelt og greit. Sure kommentarer får jeg minimalt av. Og de jeg har fått bare ignorerer jeg. Hvis noen bli riktig ufine, kan du bare blokkere dem. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det synes jeg var skikkelig dårlig gjort av deg. Jeg vet hvor irriterende det er at folk dukker opp uten grunn. Men ting skjer, og barnet ble neppe syk for å irritere deg. 

Anonymkode: 7212a...9ab

Av meg?? Det var han som sa at jeg kunne gi det til neste person.. Han hadde unnskyldninger begge gangene, og bodde ca 10 min unna med bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...