Gå til innhold

Hva feiler folk kjøper og tar imot gratis ting på Finn.no?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg selger og gir bort mye på finn nå, og noen ting er veldig populære og det raser inn med meldinger.

Noen sender en melding kl 22:30 om kvelden og skriver at de vil ha varen, jeg spør da tilbake om de kan hente den dagen etter klokken 17.

Jeg får ikke noe svar og etter 20 minutter lager jeg avtale med en annen som er interessert.

Jeg går og legger meg og om morgenen etter når jeg slår på telefonen, kommer det en melding fra personen som ikke svarte meg kvelden før.

Da er han er sint fordi han ser at tingen er gitt bort, og mener at jeg kunne ventet på at han svarte.

Grunnen til at han ikke svarte, var fordi han gikk og la seg og trodde at varen var hans dagen etter, og jeg blir da skjelt ut via melding.

Andre ganger opplever jeg når jeg gir bort gratis ting, at de ønsker jeg skal sende den til de, møte de i sentrum og overlevere tingen eller holde av tingen i dager og uker til de får tid til å komme og hente den.

Jeg har også opplevd noen ganger at folk ikke orker å gå opp 4 etasjer og hente det de har kjøpt eller det de har fått gratis, og spør om jeg kan komme ned til bilen med varen.

Folk er så late og frekke at jeg får helt fnatt.

Skjerp dere!

Anonymkode: 9e646...a98

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har så og si sluttet å gi bort gratis på Finn. Bare frekke og rare folk som svarer. Ofte kommer de ikke som avtalt heller. 

Jeg har heller begynt å gi bort ting på facebookgrupper hvor man kan arve/ gi bort ting. Syns det er mye mer pålitelig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet. 90% av de jeg har vert i kontakt med i forbindelse med å gi bort ting på Finn har vert regelrette idioter. Elendig kommunikasjon, møter ikke til avtaler, kommer med absurde krav. Har begynt å ta en tier for ting i steden for å gi bort, bare for å sile ut de mest useriøse 

Anonymkode: c57de...89e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du som bommer. 22.30 så ville ikke jeg ventet svar før morgenen

Anonymkode: 2a075...695

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er det du som bommer. 22.30 så ville ikke jeg ventet svar før morgenen

Anonymkode: 2a075...695

Du bommer. Les HI skikkelig 

Anonymkode: c57de...89e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår problemet med folk som ikke dukker opp og fol som haler det ut i det evinnelige for så å trekke seg. Men du kan ikke forvente at man svarer på minuttet. 22:30 er sent på kvelden men hva om han ikke så annonsen tidligere på dagen og hadde lyst på tingen? Folk må få lov å gå og legge seg. 

Jeg synes det er en uting at man forventer svar til alle døgnets tider. Her kunne du han ventet til dagen etter og gitt han en sjanse til å svare. 

Anonymkode: 7212a...9ab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en uting å avtale noe kjøp sent på kvelden eller om natta, det blir feil uansett. Eks bud på FB som kommer på natta og har 24 timers budrunde ; JEG sitter ikke oppe på natta for å følge med . SLike nettsteder og sider burde vært stengt om natta. 

Anonymkode: bb809...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Det er førstemann til mølla (spesielt når det gjelder gratisting) og når personen ikke gidder å svare før neste dag, så blir det selvfølgelig gitt bort til person som kan hente først! Dere gjorde jo heller ingen avtale. Du spurte jo bare om han kunne hente dagen etter. 
Ga bort en ting på Finn og det var flere andre som ville ha den. Personen som først ville ha den, kunne komme og hente etter jobb, men dessverre rakk h•n det ikke da og ønsket å hente dagen etter (h•n var helt sikker på at h•n skulle ha det), så sa greit. Da dagen kom sa h•n at h•n var på vei, og plutselig fikk jeg melding om at h•n måtte kjøre kidden sin til legen. Ble irritert og lot det gå til neste mann. Var første gangen jeg ga bort noe, og kommer ikke til å holde av igjen. Fra nå av er det første mann som kan hente.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bommer. Les HI skikkelig 

Anonymkode: c57de...89e

Ts skriver at hen inngikk en avtale med neste person som var interessert etter kun 20 minutter. Det går vel an å være litt mer tålmodig. 

Anonymkode: 7212a...9ab

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knottogtott skrev (1 minutt siden):

Enig! Det er førstemann til mølla (spesielt når det gjelder gratisting) og når personen ikke gidder å svare før neste dag, så blir det selvfølgelig gitt bort til person som kan hente først! Dere gjorde jo heller ingen avtale. Du spurte jo bare om han kunne hente dagen etter. 
Ga bort en ting på Finn og det var flere andre som ville ha den. Personen som først ville ha den, kunne komme og hente etter jobb, men dessverre rakk h•n det ikke da og ønsket å hente dagen etter (h•n var helt sikker på at h•n skulle ha det), så sa greit. Da dagen kom sa h•n at h•n var på vei, og plutselig fikk jeg melding om at h•n måtte kjøre kidden sin til legen. Ble irritert og lot det gå til neste mann. Var første gangen jeg ga bort noe, og kommer ikke til å holde av igjen. Fra nå av er det første mann som kan hente.

Det synes jeg var skikkelig dårlig gjort av deg. Jeg vet hvor irriterende det er at folk dukker opp uten grunn. Men ting skjer, og barnet ble neppe syk for å irritere deg. 

Anonymkode: 7212a...9ab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det synes jeg var skikkelig dårlig gjort av deg. Jeg vet hvor irriterende det er at folk dukker opp uten grunn. Men ting skjer, og barnet ble neppe syk for å irritere deg. 

Anonymkode: 7212a...9ab

Jeg kan visst ikke skrive i dag. Jeg mente at det er irriterende med folk som ikke dukker opp uten grunn. 

Anonymkode: 7212a...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen sender en melding kl 22:30 om kvelden og skriver at de vil ha varen, jeg spør da tilbake om de kan hente den dagen etter klokken 17.

Jeg får ikke noe svar og etter 20 minutter lager jeg avtale med en annen som er interessert.

Jeg går og legger meg og om morgenen etter når jeg slår på telefonen, kommer det en melding fra personen som ikke svarte meg kvelden før.

Da er han er sint fordi han ser at tingen er gitt bort, og mener at jeg kunne ventet på at han svarte.

Grunnen til at han ikke svarte, var fordi han gikk og la seg og trodde at varen var hans dagen etter, og jeg blir da skjelt ut via melding.

Her er jeg enig med den som først tok kontakt. I slikt tilfelle ville jeg svart interessent nr 2 at varen er reservert, men jeg tar kontakt hvis den som har reservert ikke henter innen avtalt tid, f eks kl 17 dagen etter. Å vente at folk skal sitte opp og vente på at du svarer klokken sent på kvelden, det kan du ikke forvente.

De andre tilfellene du nevner, er grunnen til at jeg har begynt å gi til gjenbruksbutikker. Mye mindre styr, og jeg hverken taper eller vinner på det, ettersom tingen skulle gies bort/selges veldig rimelig uansett.

Anonymkode: ca6d8...906

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en uting å avtale noe kjøp sent på kvelden eller om natta, det blir feil uansett. Eks bud på FB som kommer på natta og har 24 timers budrunde ; JEG sitter ikke oppe på natta for å følge med . SLike nettsteder og sider burde vært stengt om natta. 

Anonymkode: bb809...618

Men det er veldig mange som jobber nattskift som er våkne selvom du sover.

Anonymkode: d6bde...1b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha førstemann til mølla-prinsipp, og skriv det i annonsen. At den første som betaler er den som får kjøpe varen. Da kan ingen misforstå og tro at varen er reservert bare fordi de skriver meldinger til deg. Og skulle de misforstå likevel, så henviser du bare til at det står i annonsen. 
 

Og når du gir bort varer, så skriv at den gies kun bort ved at varen blir hentet. Om noen spør om å møtes/sende varen likevel (det er jo lov til å spørre), så sier du bare at du ikke har mulighet til det. At det er kun ved henting at varen gis bort. 

Anonymkode: 9a60a...0fd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv "gis bort, må hentes i morgen klokken 17.00". Jeg ville også blitt irritert (men ikke skjelt ut noen da) om jeg hadde sendt melding om at jeg ville ha den også hadde du gitt den til noen andre fordi jeg ikke satt på mobilen hele kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her er det du som bommer. 22.30 så ville ikke jeg ventet svar før morgenen

Anonymkode: 2a075...695

Når noen tar seg bryet med å sende melding kl 23 om kvelden, velger man jo å tro at de også er interessert nok til å vente på svar og gi respons. Å bare kaste ut en melding sent på kvelden, logge av og legge seg til å sove, for så å forvente at varen fremdeles er ledig dagen etterpå er i overkant optimistisk.
Det er en gratis vare, ikke en vare man betaler for.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts skriver at hen inngikk en avtale med neste person som var interessert etter kun 20 minutter. Det går vel an å være litt mer tålmodig. 

Anonymkode: 7212a...9ab

Det går også an for den som er interessert å følge opp meldingen før vedkommende logger av og legger seg. Når noe gis bort gratis, er det førstemann til mølla, og man må jobbe litt for å få varen.
Den som gir bort noe gratis kan jo i teorien bare kaste den på søppeldynga, så hvorfor skal de strekke seg så langt for folk som er trege i avtrekkeren eller forventer masse ekstraservice? De har egentlig ingenting igjen for å gi noe bort gratis, så her er det mottaker som bør være på tilbuddsiden.

Anonymkode: 552d6...3d5

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Forstår problemet med folk som ikke dukker opp og fol som haler det ut i det evinnelige for så å trekke seg. Men du kan ikke forvente at man svarer på minuttet. 22:30 er sent på kvelden men hva om han ikke så annonsen tidligere på dagen og hadde lyst på tingen? Folk må få lov å gå og legge seg. 

Jeg synes det er en uting at man forventer svar til alle døgnets tider. Her kunne du han ventet til dagen etter og gitt han en sjanse til å svare. 

Anonymkode: 7212a...9ab

Det var 18 stk som svarte meg rundt 22:30 om kvelden 

Ts

Anonymkode: 9e646...a98

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut noe på gis bort for noen dager siden. Fikk 30 meldinger på få minutter. Jeg fikk helt panikk. Folk er jo helt gale, og frekke. Jeg gikk inn på profilene og så hvem som hadde best omdømme og valgte dem. Skal aldri legge på gis bort igjen. For noe stress. 

Anonymkode: a4e6e...162

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen menneskerett å få noe gratis. Kjipt å gå glipp av noe fordi man ikke svarte raskt nok, men sånn er livet.

De gangene jeg har gitt bort på Finn så har jeg opplevd mange ganger at folk sender melding for å avtale overlevering uten å følge opp. Ofte vil jeg bli kvitt tingen raskt og da tar jeg meg ikke tid til å vente på at noen svarer.

Unntaket er hvis man blir enige om et konkret tidspunkt. Da holder jeg av tingen til det avtalte tidspunktet, men hvis henter ikke dukker opp uten å gi beskjed, så åpner jeg for at andre kan hente. Pleier å skrive eksplisitt «da holder jeg den av til deg til kl. 17 i morgen», slik at vedkommende er klar over at tingen ikke er reservert lengre enn det. 

Anonymkode: f83de...03e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er en uting å avtale noe kjøp sent på kvelden eller om natta, det blir feil uansett. Eks bud på FB som kommer på natta og har 24 timers budrunde ; JEG sitter ikke oppe på natta for å følge med . SLike nettsteder og sider burde vært stengt om natta. 

Anonymkode: bb809...618

Jeg jobber turnus og sitter mye våken om natta.. De burde være stengt på dagtid 🤪

Anonymkode: 4e096...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...