Gå til innhold

Hva er din go-to frokost for stabilt blodsukker og god metthetsfølelse (lenge)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet med frokost, og kjenner faktisk mindre på sult fram til lunsj enn før. Men har lunsj allerede 11.30 da. 
Wasa husman knekkebrød med kokt egg, og fylle på med knaskegulrøtter etterpå syns jeg holder godt. Gjerne en liten neve nøtter også. Også smådrikker jeg kaffe, det tror jeg demper min sult også.

Anonymkode: 41f90...e1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg først skal spise frokost og trenger å holde meg mett lenge, så er havregrøt et elendig forslag. Man blir veldig mett der og da og så blir man fort holsulten igjen. 

Sammenlignet med havregrøt eller brødskiver med pålegg, så holder dette meg mett over dobbelt så lenge med samme antall kalorier:

  • Omelett
  • Egg og bacon

Anonymkode: 30ebd...cf7

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 12.38):

Hvordan blir det å koke på kokosmelk? Koker på mandelmelk ettersom jeg ikke tåler melk, men den er jo prosessert. Hvordan bløtlegger du havregrynene kvelden i forveien?🥰 Jeg pleier å legge havregrynene i en kasserolle med mandelmelk på kjøkkenbenken over natten, men det kan jeg kan jeg kanskje ikke gjøre med kokosmelk. Hehe litt noob og prøver meg frem på matlagingsfronten om dagen.

Anonymkode: 16cb9...65e

Mandelmelk fungerer helt fint :) 

du kan lese om årsak til bløtlegging her: 

https://www.barebrabarnemat.no/blotlegging-av-havre-og-hirse/

Anonymkode: a6dc9...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt av store havregryn, kokt på vann. Holder meg gående halve dagen. 

Anonymkode: a8fa3...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.11.2023 den 9.36):

Trenger tips, tas imot med stor takk 🥰

Anonymkode: 16cb9...65e

Chiagrøt med frø + kanel+ eple + rosiner 

Anonymkode: 40062...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt lagd på havregryn, vann og egg, med et halvt eple, knuste valnøtter, peanøttsmør og kanel. I blant med et dryss sukrin

Anonymkode: 6f4c9...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havre og chiagrøt kokt på usøtet soyamelk toppet med banan og hjemmelaget nøttesmør.

Anonymkode: a6dc9...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vanligvis kjøleskapsgrøt av 1 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 1 dl melk og 1 dl yoghurt. Topper med noe frukt/bær og nøtter. Det holder meg greit mett fram til lunsj 4 timer senere.

Men om jeg vil holde meg mett virkelig lenge, lager jeg lapper av 2 ss cottage cheese, 4 ss egg og 2 egg, som jeg steker i smør. Spiser vanligvis disse med banan til. Da er jeg mett mange timer.

Anonymkode: 3b6a3...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn med melk og syltetøy. Som en frokostblanding, ikke som grøt. 

Anonymkode: 50b27...d28

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så sulten på morran/formiddagen og kan godt la være å spise til kl 13, men jeg får høyt blodsukker som varer ekstra lenge dersom jeg dropper frokosten, eller bare hiver i meg noe smått á la skyr, selv om jeg er aktiv. Virker som at levra mi blir litt overivrig med å frigjøre glukose dersom den synes det er lenge siden siste måltid...

Min standard frokost er et par grove knekkebrød med egg eller gulost og kaviar, samt et glass melk. Da har jeg fint blodsukker etterpå (forutsatt at jeg ikke sitter helt i ro utover formiddagen). Vet jeg at det blir ekstra lenge til lunsj, eller jeg skal gjøre mye og kommer til å bli raskere sulten igjen, koker jeg havregrynsgrøt tilsatt en ss kokosmel og rører inn et egg på slutten. Spiser grøten med kanel, sukrin gold og et smørøye. Jeg får høyt blodsukker av "vanlig" havregrynsgrøt, men det tilsatte egget gjør hele forskjellen.

Anonymkode: ecca4...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2023 den 18.51):

Havregryn med melk og syltetøy. Som en frokostblanding, ikke som grøt. 

Anonymkode: 50b27...d28

Å skulle ønske jeg hadde fått dette i oppveksten. Men mor likte heller ikke at vi barna spiste havregryna.

Anonymkode: 42028...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor Omelett som jeg fyller med grønnsaker og avocado og kikerter. Litt frukt.

Anonymkode: 3f1e1...816

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havregrøt på melk med banan/blåbær. Evt. kjøleskapgrøt på proteinrik yoghurt

Anonymkode: 18c59...891

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg, bacon og tomatbønner. Typisk søndagsfrokost hos oss (står aldri opp tidlig nok til å kunne lage det i ukedagene), og det er det eneste som holder meg mett i maaaange timer etter inntak. 

Anonymkode: 8625c...45d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke alle dere som svarer havregrøt 😅 Har aldri fått til å holde meg mett på det i mer enn en times tid, og blir da ekstremt sulten igjen etter en time. Hva er galt med meg da? 😅

Anonymkode: 82097...30e

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.11.2023 den 23.14):

Jeg forstår ikke alle dere som svarer havregrøt 😅 Har aldri fått til å holde meg mett på det i mer enn en times tid, og blir da ekstremt sulten igjen etter en time. Hva er galt med meg da? 😅

Anonymkode: 82097...30e

Man må tilsette litt protein. Jeg koker alltid grøten på melk og bruker en stor spiseskje med cottage cheese oppi. Eventuelt rører inn et egg.

Anonymkode: 1f3dc...283

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste frokosten som metter mer enn to timer er egg. Omelett, eggerøre, kokt egg whatever. Alt annet virker bare til å kickstarte systemet mitt og forbrenne det bort på to timer. Egg holder meg mett mye lengre. 

Anonymkode: 884d6...552

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 20.11.2023 den 11.53):

Havregrøt av store havregryn, kokt på vann. Holder meg gående halve dagen. 

Anonymkode: a8fa3...b5a

Utrolig så forskjellige vi er.

Jeg blir sulten etter et par timer av vanlig havregrøt.

Jeg spiser et proteinrundstykke med skinke og agurk, og 100g yough naturell, 40g granola og en liten dæsj honning. Mett fra 06  til 11-12 tia

Anonymkode: 0e910...087

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Utrolig så forskjellige vi er.

Jeg blir sulten etter et par timer av vanlig havregrøt.

Jeg spiser et proteinrundstykke med skinke og agurk, og 100g yough naturell, 40g granola og en liten dæsj honning. Mett fra 06  til 11-12 tia

Anonymkode: 0e910...087

Hva mener du med et proteinrundstykke ?

Anonymkode: 42028...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...