Gå til innhold

Ingen elsker Bamsegutt

Gjest tøttaa

Anbefalte innlegg

Nettrollet skrev (8 minutter siden):

Jeg håper han får mange mange mange millioner og økonomisk forvaltning.  En skikkelig oppreisning for det bedritne livet han har hatt. Men uten forvaltning eller verge tror jeg ikke det går så bra. Han virker ikke som han har så mye konsekvenstenkning.

Nå står det ikke at pengene blir utbetalt til han. Men at de vil gå til reisen tilbake til Norge og etablering i Norge. 

I tillegg til hjelp av denne advokaten som jeg la ut skjermbilde og link til i tråden fra før:

IMG_6417.jpeg

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillehammer sykehus kommer ikke spesielt godt ut av dette. De er den indirekte årsaken til at han havnet på FIllipinene i utgangspunktet.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

Nå står det ikke at pengene blir utbetalt til han. Men at de vil gå til reisen tilbake til Norge og etablering i Norge. 

I tillegg til hjelp av denne advokaten som jeg la ut skjermbilde og link til i tråden fra før:

IMG_6417.jpeg

Så bra! Veldig long overdue, men så bra at det faktisk skjer til slutt. Han hadde ingen sjanse uten omfattende hjelp etter en sånn start i livet. Det betyr ikke at han ikke har gjort masse dumt, men kan hende har han ikke modenhetsnivået til en strafferettslig tilregnelig person egentlig. Ikke alle traumatiserte blir så svekka, men endel får virkelig ødelagt evne til konsekvens-tenkning og mentalisering.  Han fremstår jo som en bortkomne gutt i en gammel kropp. De skulle skamme seg de ansvarlige i NAV. Det er åpenbart med et halvt øye hvor skadeskutt han er.

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

IMG_6417.jpeg

Fornuftig advokat

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett serien ferdig. Jeg syns det er en viktig historie, men irriterer meg særlig over to ting:

At Tore later som at det ikke er mer å gjøre i siste episode. Han VET meget godt at innsamlingen vil skyte fart når serien sendes på tv. Prioriteten burde være å få ut historien kjappest mulig, og ikke mase på myndighetene i årevis om å gjøre noe. 

Og det plager meg at det tas for gitt at familien som helhet vil få det bedre i Norge og at en ikke reflekterer over hvor alvorlig, tungt og ødeleggende det kan være å flytte en tenåring til Norge, bort fra venner og kultur. Man tar det bare for gitt at det vil være det beste. Bamsegutt bryr seg jo lite om sønnens ve og vel, men NRK burde jo stille noen kritiske spørsmål her. Kanskje er det best for Bamsegutt å komme hjem, men kanskje er det også best for kone og sønn å få økonomisk støtte til å etablere et stabilt liv i eget hjemland. Det er en sånn underliggende norsk arroganse i at det selvfølgelig er bedre for alle fattige å bo i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteballetten skrev (1 time siden):

Mener du at de skal brette ut absolutt alt av opplysninger på tv ?

Altså han var ikke spesielt redd for å snakke om rumpehullet sitt og andre ord rundt dette. Så ja, de faktiske opplysningene rundt skulle vært tatt tak i når de velger å sende dette på nrk

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vi har 3 millioner brukere". B***h! Hovedandelen av NAV-brukere mottar barnetrygd og trenger ikke noe oppfølging. En stor andel er relativt friske arbeidsledige. En mindre gruppe er på AAP og trygd. En liten andel av dem igjen trenger massivt med oppfølging. Det er INGEN unnskyldning å skylde på at de må følge opp 3mill. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (19 minutter siden):

Så bra! Veldig long overdue, men så bra at det faktisk skjer til slutt. Han hadde ingen sjanse uten omfattende hjelp etter en sånn start i livet. Det betyr ikke at han ikke har gjort masse dumt, men kan hende har han ikke modenhetsnivået til en strafferettslig tilregnelig person egentlig. Ikke alle traumatiserte blir så svekka, men endel får virkelig ødelagt evne til konsekvens-tenkning og mentalisering.  Han fremstår jo som en bortkomne gutt i en gammel kropp. De skulle skamme seg de ansvarlige i NAV. Det er åpenbart med et halvt øye hvor skadeskutt han er.

Mange aner ikke hvor skadet ett menneske kan bli. Jeg kjenner ett søskenpar som ble utsatt for ekstreme mengder vold som barn, de ble flyttet til ett godt fosterhjem men skaden var allerede skjedd. De bor i leilighet med døgntilsyn, kan ikke gå ut uten å ha med en miljøarbeider. Kognitivt gikk vi forbi de i 1 klasse og der står de forsatt i dag som 50 åringer.

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (7 minutter siden):

Og det plager meg at det tas for gitt at familien som helhet vil få det bedre i Norge og at en ikke reflekterer over hvor alvorlig, tungt og ødeleggende det kan være å flytte en tenåring til Norge, bort fra venner og kultur. Man tar det bare for gitt at det vil være det beste. Bamsegutt bryr seg jo lite om sønnens ve og vel, men NRK burde jo stille noen kritiske spørsmål her. Kanskje er det best for Bamsegutt å komme hjem, men kanskje er det også best for kone og sønn å få økonomisk støtte til å etablere et stabilt liv i eget hjemland. Det er en sånn underliggende norsk arroganse i at det selvfølgelig er bedre for alle fattige å bo i Norge. 

Akkurat det jeg tenker på og. Folk skriver at vi må få de hjem til Norge - mor og sønn er allerede hjemme de. Bamsegutt har ikke lært sønnen sin norsk, han har ikke lært ham noe om norge, og sønnen sier selv at han ikke har lyst til å flytte. Kona er filippinsk og jobber (som Strømøy respektløst omtaler som at «hun er ute og driver med grillgreiene sine»). Hva for et liv er det for de to i Norge? Og usikker om de vil få noe særlig bedre levestandard i norge selv om de vil få noe mer trygd? 

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Silvia515 said:

2 500 360 kroner innsamlet

10 489 givere

Det renner inn! Blir hypnotisert av å se på tallene stige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Duff said:

Mange aner ikke hvor skadet ett menneske kan bli. Jeg kjenner ett søskenpar som ble utsatt for ekstreme mengder vold som barn, de ble flyttet til ett godt fosterhjem men skaden var allerede skjedd. De bor i leilighet med døgntilsyn, kan ikke gå ut uten å ha med en miljøarbeider. Kognitivt gikk vi forbi de i 1 klasse og der står de forsatt i dag som 50 åringer.

Ikke sant! Jeg har jobbet med endel som søskenparet du nevner. Det er hjerteskjærende. De er fortapte barn i voksne kropper. De trenger omsorg, støtte og hjelp over lang tid. De NAV-ansatte er totalt avstumpa. Håper tv-serien gjenvekker noe av empatien deres - hvis de noen gang har hatt den.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver flere han burde vært IS-kriger?   Det var ikke lett for dem å komme til Norge.  De levde i elendighet i leiren flere år, og brukte mye tid og energi på å komme seg til Norge.

En av Kongo guttene døde i fengsel og den andre var døende.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Akryl said:

Hvorfor skriver flere han burde vært IS-kriger?   Det var ikke lett for dem å komme til Norge.  De levde i elendighet i leiren flere år, og brukte mye tid og energi på å komme seg til Norge.

En av Kongo guttene døde i fengsel og den andre var døende.

I tillegg har Joshua French en mor med et stort nettverk og masse ressurser på å holde saken hans i media, legge press på myndighetene m.m. Hvem skulle kjempa for Bamsegutt? 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Dette var opprørende. Må slå av. Har binge-watcha 2,5 episoder. Jeg som til vanlig er en iskald kyniker blir så jævlig forbanna over maktmennesker som gir totalt eff i alvorlig syke mennesker og slipper unna med det.

• Liker 8
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettrollet skrev (13 minutter siden):

I tillegg har Joshua French en mor med et stort nettverk og masse ressurser på å holde saken hans i media, legge press på myndighetene m.m. Hvem skulle kjempa for Bamsegutt? 

Fellesnevner for begge sakene er at oppmerksomhet i media måtte til. Uten dette kunne også moren banke hode mot veggen uten resultat.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper han får hjelp til økonomi eller at kone er bedre ruttet til å styre penger. Hvis han klarte å kaste bort erstatningen på nesten 1 million kroner, som skal ha gått til hus og opphold i Thailand og som nå er på avbetaling, som ikke gir helt mening.. er det noe som ikke stemmer helt. Unner guttungen et godt liv med trygge og økonomiske rammer. Blir ikke lett å reise fra venner og det han kjenner til, til et helt nytt kaldt land for å starte på nytt.❤️

Endret av Mikase
  • Liker 9
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Burde ikke han fått voldsoffererstatning for overgrepene han ble utsatt for i oppveksten , mens han var under det offentlige sin omsorg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er de 3 spleisene til sammen oppe i 2,85 millioner 🎉🥳 Ingen tvil om at mange i Norge ønsker at denne mannen skal føle seg elsket og tatt vare på ❤️

Godt å se. Hadde vært gøy å sett hvordan den lille familien på 3 opplever dette der nede. Hvordan de har det nå, mens de ser at så mye penger gis villig fra så mange nordmenn, sammen så mange hjertelige gode ønsker og hilsninger til de. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kddkd skrev (51 minutter siden):

Syns det er veldig rart at de bruker flere år på å lage en slik dokumentar når de enkelt kunne sendt alle 3 på fly hjem til Norge for 20.000. 

Syns ikke det gir mening

Det handler nok om at produksjonen ønsker å fortelle historien og sette fokus og søkelys på de uføre som grunnet dårlige livsforutsetninger står så sårbare og skadet uten å få hjelp. Og det er nok flere som er strandet slik uten å komme seg hjem. Dette er en sak ikke bare for én mann. Kanskje fører dette til endringer? 

i tillegg kan ikke Tore Strømøy med NRK drive med veldedighet for trengende. Det er mange nok som er det, og de kan ikke være denne redningen for alle. De må holde sin rolle som samfunnsopplyser

Endret av Samfunnsdebatt
  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...