Gå til innhold

Må barna sove borte hos venner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barn må ikke på overnattingsbesøk, men på et tidspunkt vil de nok føle seg utenfor om de ikke får lov. Det var en stor del av min barndom, og jeg har venner som ikke fikk lov som synes det var sårt den dag i dag. 

Det beste her er å bli bedre kjent med disse foreldrene tenker jeg. 

Anonymkode: 40f36...317

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har strengt nulltoleranse for overnatting borte. Jeg merker i min krets at de voksne som opplevde overgrep som barn, gjerne på overnatting er mye mye strengere på dette enn de som ikke opplevde det. Sikkert fordi overgrep er mer ekte for oss som har blitt utsatt for det selv, og veldig fjernt for de som ikke har opplevd det. Barna våre sover ikke over hos slekt heller. Nettopp fordi jeg stoler ikke på en sjel, familie er oftest de som forgriper seg. Gjerne bestefar. 

Anonymkode: 8af32...ac8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Våre barn får ikke lov å sove borte. Eldste vet hvorfor og respekterer det. Overgrep skjer hver dag, ja det kan skje på dagtid men enda enklere om barnet sover der. Det kan være en bror, en far, barnas egen bestefar osv. Støtter den over her, folk har en «skjer ikke meg» mentalitet. 

Jeg hatet overnatting som barn. Det knyttet seg i magen når venner spurte for jeg følte plikt til å si ja selv om jeg ikke ville. Hater overnatting den dag i dag i private hjem. Hyttetur går fint, men private hjem, aldri. 

Endret av Mamajune11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det å sove borte og å ha venner på overnatting er en greie de vil og som er viktig for dem. For oss voksne virker det ubetydelig men, for dem er det ikke det. Det er også viktig å få selvstendighet, og være steder uten mor og far. Det er sunt å oppleve hvordan andre har det hjemme og at andre har det anerledes. 

Du skal være svært forsiktig med å overføre din utrygghet over på barna dine. Å ikke kunne sove borte blir en bagasje å ha med seg inn i ungdom og voksenlivet. 

Anonymkode: 0ad61...a6a

Hvorfor overfører man noe med å ta ting opp til vurdering? Er det slik andre oppdrar sine barn å legge sine egne følelser på barnet eller er det slik at når foreldre er annerledes enn dere selv så tenker man automatisk dårlig foreldre? 
Og det har aldri vært en bagasje for meg å ikke sove borte, alle har ikke det behovet. Mitt barn har det så derfor må vi se hva vi kan gjøre med den saken. Og derfor denne tråden 

Skrevet

Jeg er introvert selv, TS, så jeg forstår tankene dine. For meg høres det heller ikke kjekt ut med hytteferie med andre familier, mye overnattingbesøk osv.

Men det er meg og min personlighet, jeg kan ikke la det gå utover barna. Det er helt naturlig at vi foreldre har ting vi er redd for, men vi bør jobbe med disse tingene selv og ikke la frykten styre hva barna får lov til og ikke.

Anonymkode: 9abf3...5dd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes at hvis barna har lyst, så må de få lov til å overnatte og ha overnattingsbesøk. Min overnatter hos de hun kjenner best og leker mest med, det er 3 jenter i klassen. Jeg kjenner foreldrene sånn noenlunde. Man kan aldri være sikker, med tanke på at de kan komme til å oppleve noe uheldig (jeg tenker ikke på pedofili og sånt, men krangling/kjefting hos andre). Men man kan jo ikke skjerme dem mot alt heller.

Anonymkode: 754a7...5b5

Skrevet

Glemte å si at det blir ikke overnatting hver helg altså. Hun blir veldig trøtt av det, fordi de blir veldig gira, ligger og snakker og sovner mye senere, så det blir maks en gang per mnd. 

Jeg er selv veldig introvert og sjenert og turte ikke overnatte som barn forresten. 

Skrevet

Man må ikke, men for de fleste barn er dettr noe de ønsker! Nekter du defekt så er du sær og jeg tenker du må jobbe med deg selv. 
min har overnattet hos andre siden bhg.

hva tenker du å gjøre den dagen de skal på leirskole ? Aldri overnatter borte og skal være borte 5 dager

Anonymkode: 04193...6c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Selvsagt  ikke barn overnatte borte, men om barna vil det selv, så syns jeg du frarøver de både erfaringer og opplevelser om du ikke lar de hverken overnatte borte eller ha venner på overnatting. 

Anonymkode: 579ba...ab2

👏

Skrevet
Forvirret23 skrev (16 timer siden):

Vi lever da ikke i isolasjon fordi vi ikke har fremmede barn på overnatting?! 
Det er vel å ta det litt langt?

Selv om jeg ikke liker å dele hjemmet mitt på natten med andre så betyr ikke det at vi aldri har besøk eller at barna mine er på besøk hos andre. Nå lager du din egen fantasi uten av ingenting. 
Som jeg skrev føles trygt når jeg kjenner foreldrene når de skal på overnatting, slik som en av mine nære venninner, der har barna vært og barna til min venninne har vært her. 
Vi har vært masse på ferie sammen, og vi er med mange venner både hjemme og borte. 
Og jo verden er faktisk grusom og jeg synes mange foreldre er helt udugelige foreldre som gir blanke i barna sine og har null grenser. 
Jeg velger ikke vennene til barna mine, og noen av de foreldrene imponerer ikke. 
Jeg har venner som har barn og de har svært sjeldent sove borte de heller hos skolevenner, så jeg opplever dette ikke som normalt. Så derfor måtte jeg høre hvordan det er rundt. 
Jeg har ikke angst av noe slag, men jeg vet også at du kan ikke se på andre om de vil barnet ditt godt eller ikke heller. 
Og alle opplever ikke overnatting som gøy altså, alle barn er ikke trygge på dette, og det er ikke noe galt med de likevel

Du er utrolig dømmende overfor andre, det er noe du bør jobbe med

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja, man får sette en diagnose også på det å ikke sende barn bort i fremmede hjem over natten. Nei dette er ikke angst, men mine barn er det kjæreste jeg har. Det er ikke alle foreldre jeg kan stole på når det gjelder mine barn ;) 

Mine eldste barn er helt normale de også kan jeg forsikre deg om, de har masse venner og eldste som nå er ganske stor overnatter også samme kjæresten både her og der, det er annerledes enn å sende et lite barn bort, det er også annerledes for den kjæresten er en del av vår familie og jeg kjenner foreldrene, ingen problem da verken å sove der eller hos oss. Min eldste hatet å sove borte hos venner, og har ikke trivdes med det. Og ja vi har hatt lite barnevakt, det er ikke vår feil alle har ikke familie som stiller opp. 
Ja, min yngste er mer sosial enn oss. Jeg ser derimot ikke hvordan det barnet er mer selvstendig enn de andre? For å være helt ærlig fungerer det barnet dårligst og må ha mest hjelp i hverdagen. 

Har su noen gang tenkt på at din oppførsel og din engstelse har gjort at dine største ikke har villet overnattet?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette er jo bare tullete, man fratar ikke barn noe fordi man ikke får sove borte når de går på småskolen. 

Jo så absolutt!

• Nyttig 3
Skrevet

Å overnatte borte har mine fått lov til uten problem, men ikke hos noen der vi ikke kjenner foreldrene. Og ikke før de kom opp i en viss alder. 

Skrevet
Forvirret23 skrev (15 timer siden):

Jeg har hatt to barn på leirskole, det gikk kjempe fint. Det er noe helt annet når de er 10/12 enn 6-7 år, min mening da. Man kan få tryggebarn selv om barn ikke overnatt hos fremmede mennesker. 
Så skjønner jeg ikke helt denne at du fratar de, jeg har ikke fratatt mitt barn noe. Det er en ny problemstilling i vårt hjem, jeg undersøker hva som er vanlig. 

Det er jo svarene i denne tråden som tar litt av, sånn egentlig tenker jeg det er grunn til bekymring til bv for det at jeg sjekker ut hva som er vanlig før jeg konkluderer med noe. For jeg fratar mine barn barndom, isolerer de, overfører angst til mine barn. Alt dette pga jeg lurer på hva er som er normalt rundt om. Jeg liker det ikke, det betyr ikke at jeg nekter barna alt.

Det er jeg helt enig i. Jeg hadde ikke overnattet hos andre før jeg dro på leirskole som 12-13-åring og det gikk helt fint. Det er stor forskjell på større barn og barn i småskolealder. Det er langt fra alle i klassen som har begynt å overnatte hos klassekamerater ennå (andre klasse). Noen, blant de min datter, overnatter hos venner, og da kun hos de hun kjenner godt og har lekt sammen med siden barnehagen. 

Jeg tror det virker mot sin hensikt å presse de før de er klar. Hvis barna har lyst, kjør på hos venner som de kjenner godt, og der du kjenner foreldrene litt og har et greit inntrykk. Har ikke barnet lyst, så tror jeg det er best å vente.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jeg helt enig i. Jeg hadde ikke overnattet hos andre før jeg dro på leirskole som 12-13-åring og det gikk helt fint. Det er stor forskjell på større barn og barn i småskolealder. Det er langt fra alle i klassen som har begynt å overnatte hos klassekamerater ennå (andre klasse). Noen, blant de min datter, overnatter hos venner, og da kun hos de hun kjenner godt og har lekt sammen med siden barnehagen. 

Jeg tror det virker mot sin hensikt å presse de før de er klar. Hvis barna har lyst, kjør på hos venner som de kjenner godt, og der du kjenner foreldrene litt og har et greit inntrykk. Har ikke barnet lyst, så tror jeg det er best å vente.

Likevel er det mange lærere som opplever at det ikke går fint med de barna sol ikke har overnattet før leirskole!

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har su noen gang tenkt på at din oppførsel og din engstelse har gjort at dine største ikke har villet overnattet?

Hvorfor tenker du? Tror du alle foreldre ytrer alle sine dype tanker til sine barn? 
Om du gjør det bør du tenke deg både 2 og 3 ganger igjen for det er ikke greit for barna. 
Sove borte har ikke vært ett tema før de ble kjærester og da får de selvfølgelig sove sammen :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du er utrolig dømmende overfor andre, det er noe du bør jobbe med

Lever godt med det :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, altså enig med deg. Man må vist ha barn som liker å sove borte om ikke så har man påvirket barna negativt. 
Leirskole har gått kjempe bra her uten masse press for å sove hos andre mennesker. 
Hos venner jeg kjenner godt så hadde avgjørelsen vært lettere også, vi får prøve å finne en trygg familie :) 

Skrevet
Forvirret23 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tenker du? Tror du alle foreldre ytrer alle sine dype tanker til sine barn? 
Om du gjør det bør du tenke deg både 2 og 3 ganger igjen for det er ikke greit for barna. 
Sove borte har ikke vært ett tema før de ble kjærester og da får de selvfølgelig sove sammen :) 

Det var er enkelt spørsmål, men låten du svarer på sier i grunn nok

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Likevel er det mange lærere som opplever at det ikke går fint med de barna sol ikke har overnattet før leirskole!

Likevel er det mange som takler det likevel. Barn kommer ikke med fasit de er forskjellige vesner og er det noe jeg har fått beskjed mye fra både barnehage og skole er det at jeg har trygge barn. Så å presse barn for de skal passe inn i normalen er ikke greit. 
Nå har jeg et tredje barn som ønsker dette, så får vi se hva vi gjør med det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...