Gå til innhold

Moxnes tatt for fem nye tyveri


Nevian

Anbefalte innlegg

Oi, her var det tidvis manglende kunnskap om - og enorm fordømmelse av psykiske lidelser. Håper at dere det gjelder ikke har familiemedlemmer som sliter med psykisk uhelse. I så fall, stakkars de. 
 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daisy_B skrev (3 minutter siden):

Det vil alltid være noen som har gjort noe enda verre. Det betyr ikke at en kleptoman stortingsrepresentant er uproblematisk. 

Men gir det ikke mer mening og bekymre seg for de som faktisk hat misbrukt makt eller beriket seg på felleskapet? Det er jo ikke som om jeg argumenterer med sultne barn i Afrika her, det er snak om Bjørnar kollegaer. Folk som har samme jobb og samme ansvar, men i motsetning til Bjørnar så har problemene deres fått dem til å gjøre feil på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så stusselig. En mann som tjener opp mot en million i året, og som på ingen måte kommer fra trange kår, stjeler ost og kjeks. Selvsagt er det kleptomani. 

Det som gjør meg sympatisk er jo at det er en så skammelig sykdom. Det er flaut liksom. Hadde Moxnes fått en litt mindre flau sykdom, så hadde jo ikke folk vært så fordømmende. Samtidig er det jo ikke slik at det kan sammenlignes med pedofili, som noen over meg gjør...siden det egentlig ikke skader noen, bortsett fra Moxnes selv som får skammen av å ha gjort seg til kjeltring over en pakke kjeks. Det skader jo en butikk, men altså til sammenligning da, så er det først og fremst han selv som rammes. 

Så jeg håper han får hjelp.. Jeg tilhører høyresiden, men jeg har alltid hatt respekt for han. Jeg synes dette er trasig og det føles så forferdelig bortkastet at et talent som han skal forvitre over ost og kjeks. 

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe sykelig selvdestruktivt over disse handlingene, og ingen tvil om at dette er en person som sliter. Solbrillegate levnet liten tvil om at dette ikke var første gangen, så ikke overraskende at han har fortsatt. Omfanget er nok mye større enn de betydelig antall gangene han er tatt, noe annet er naivt å tro. Samtidig hadde saken stilt seg ganske annerledes hadde Moxnes selv bedt om hjelp med ønske om å slutte å stjele. Det svekker troverdigheten ytterligere at det ikke er tilfelle. Diagnose eller ei, så er uansett ikke gjentatt fullstendig mangel på impulskontroll og dømmekraft forenlig med tillitsverv på Stortinget.

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

Men gir det ikke mer mening og bekymre seg for de som faktisk hat misbrukt makt eller beriket seg på felleskapet? Det er jo ikke som om jeg argumenterer med sultne barn i Afrika her, det er snak om Bjørnar kollegaer. Folk som har samme jobb og samme ansvar, men i motsetning til Bjørnar så har problemene deres fått dem til å gjøre feil på jobb. 

Jeg vet foreløpig ingenting om han har misbrukt makt, eller ikke. Jeg ser en mann som ikke er til å stole på, som stjeler, bagatelliserer og bortforklarer. Og hvis det er det «eneste» han har gjort, er det uansett nok. 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daisy_B said:

Jeg vet foreløpig ingenting om han har misbrukt makt, eller ikke. Jeg ser en mann som ikke er til å stole på, som stjeler, bagatelliserer og bortforklarer. Og hvis det er det «eneste» han har gjort, er det uansett nok. 

Det er ikke å bagatellisere å skylde på psykisk sykdom. 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Chestnut said:

Det er jo noe sykelig selvdestruktivt over disse handlingene, og ingen tvil om at dette er en person som sliter. Solbrillegate levnet liten tvil om at dette ikke var første gangen, så ikke overraskende at han har fortsatt. Omfanget er nok mye større enn de betydelig antall gangene han er tatt, noe annet er naivt å tro. Samtidig hadde saken stilt seg ganske annerledes hadde Moxnes selv bedt om hjelp med ønske om å slutte å stjele. Det svekker troverdigheten ytterligere at det ikke er tilfelle. Diagnose eller ei, så er uansett ikke gjentatt fullstendig mangel på impulskontroll og dømmekraft forenlig med tillitsverv på Stortinget.

Ja, ser det er mange som ikke bryr seg om dette.

Moxnes har et tillitsverv. Det er litt vanskelig å ha tillit til en person som stjeler lommeboka di med en gang du snur ryggen til.

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Chupacabra said:

Ja, ser det er mange som ikke bryr seg om dette.

Moxnes har et tillitsverv. Det er litt vanskelig å ha tillit til en person som stjeler lommeboka di med en gang du snur ryggen til.

Stygt sagt.  Det er dessuten ingen som vet hvor lenge han kommer til å være sykmeldt. I den perioden har han stedfortreder på Stortinget, og du trenger ikke å ha tillit til ham. 

Endret av Muskath
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (9 minutter siden):

Det er ikke å bagatellisere å skylde på psykisk sykdom. 

Men dette er: 

I en uttalelse til flere medier sa Moxnes at han ikke hadde til hensikt å ta solbrillene fra tax free-butikken på Gardermoen.

– Mitt ønske har vært å gjøre opp for meg. Jeg har jo gått ut av en butikk med briller uten å betale, så selv om det ikke var med vilje er det ryddigst sånn.

(https://www.nrk.no/norge/opplysninger-til-nrk_-solbrillene-moxnes-stjal-ble-funnet-i-bagasjen-uten-prislapp-1.16467972)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Daisy_B said:

Men dette er: 

I en uttalelse til flere medier sa Moxnes at han ikke hadde til hensikt å ta solbrillene fra tax free-butikken på Gardermoen.

– Mitt ønske har vært å gjøre opp for meg. Jeg har jo gått ut av en butikk med briller uten å betale, så selv om det ikke var med vilje er det ryddigst sånn.

(https://www.nrk.no/norge/opplysninger-til-nrk_-solbrillene-moxnes-stjal-ble-funnet-i-bagasjen-uten-prislapp-1.16467972)

Ja, han hadde nok ikke mot nok til å innrømme psykisk sykdom.  Han blir jo dømt nord og ned uansett. Folk elsker å sparke på de som ligger nede. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 minutt siden):

Ja, han hadde nok ikke mot nok til å innrømme psykisk sykdom.  Han blir jo dømt nord og ned uansett. Folk elsker å sparke på de som ligger nede. 

Nei. Men psykisk sykdom er ikke et fripass, heller.

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de som ble straffet med fengsel og vanvittige bøter for å ha dratt på ferie mens de mottok sykepenger var også psykisk syke. Mange hadde til og med fått godkjenning fra lege og NAV sjøl, men det var like forbanna forventet at de forsto at det de gjorde var galt likevel. Og de ble altså hardt straffet for det. Mange mistet inntekten sin, mistet dermed hus og hjem og flere ble skilt. Familier ødelagt der altså.

Å stjele vet alle over 3 år at man ikke får lov til.

Har man et tillitsverv, som i tillegg gjelder en hel befolkning og man får lønn av folket, så forventes det at man ikke unnskylder de gale tingene man gjør men står for sine handlinger. Noe han ikke har gjort før det ble tvingende nødvendig. Selv da var det med fluffy ord, ikke lua i hånda. Og nå er han psykisk syk. Javel. Han beholder jobben med millionlønn og huset sitt. Han har ikke mistet noe, virkelig mistet det.

 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Daisy_B said:

Nei. Men psykisk sykdom er ikke et fripass, heller.

Nei, syns du det virker som han har fått fripass?

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Så du tror bare "dårlige menesker" kan slite? At ingen kan sette opp en fasade og fremstå friskere på utsiden en hva de er? 

Merkelig om det finnes så ignorante holdninger i 2023. Er faktisk ekstremt vanlig at mentalt sykke skjuler det de sliter med, det og skjule det vonde og ikke klare å være åpen kan til og med være et symptom i seg selv.

Hva prøver du å skrive? 

Jeg skrev at jeg tror at han er syk. Hva er galt med det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Mooza said:

Det er jo så stusselig. En mann som tjener opp mot en million i året, og som på ingen måte kommer fra trange kår, stjeler ost og kjeks. Selvsagt er det kleptomani.

Har han stjålet kjeks også i tillegg til ost og fisk?

Endret av Helgekarjol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helgekarjol skrev (Akkurat nå):

Har han stjålet kjeks også i tillegg til ost og sild?

:) Mulig det var ost og sild? Eller var det laks? Poenget består. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Hva prøver du å skrive? 

Jeg skrev at jeg tror at han er syk. Hva er galt med det. 

Oi, jeg overså et "ikke" der. Leste det på ny nå, og jeg er helt enig med deg!

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mooza said:

:) Mulig det var ost og sild? Eller var det laks? Poenget består. 

Det var laks. (Har rettet opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på at han har psykiske vansker, og håper han får god hjelp, men det gjør det ikke mindre usympatisk at han prøvde å lyve seg ut av den forrige meditestormen.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...