Gå til innhold

Bør vi kjøpe en elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Egenskap skrev (8 timer siden):

men er dette bastant? koster virkelig en batteri 200.000 kr? gjelder på alle el-biler? 

er prisen i tillegg arbeid? hvor mange timer går det å bytte batteri på el-bil?

andre elementære ting som man bør tenke på når det gjelder el-bil?

fossil bil har vel ikke den slags påkostning? 

Mange som bytter batteri henter jo brukt batteri hos huggern til 20-60 kkr. Og som vist i regnestykket tidligere er selv disse høye kostnadene for et nytt batteri spart inn på få år med elbil vs fossilbil. Det er ganske tydelige tall.

Anonymkode: f1bdc...4cc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mange som bytter batteri henter jo brukt batteri hos huggern til 20-60 kkr. Og som vist i regnestykket tidligere er selv disse høye kostnadene for et nytt batteri spart inn på få år med elbil vs fossilbil. Det er ganske tydelige tall.

Anonymkode: f1bdc...4cc

Ikke bare får man rimelig batteri hos huggeren, man får også solgt det defekte batteriet for en ganske pen sum. Ofte såpass at det ikke blir all verdens i mellomlegg. For de som "hugger" batteriene for å bruke battericellene til andre ting spiller det ikke så stor rolle om noen få celler er defekte.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig å reparere elbilbatterier. Man bytter defekte moduler. Mobile i Drammen driver med slikt, samt flere andre selskaper. 

Litt som med fossilbilen... Man bytter ikke hele motoren med girkasse, clutch og eksosanlegg om tennpluggene er dårlige. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Det er også mulig å reparere elbilbatterier. Man bytter defekte moduler. Mobile i Drammen driver med slikt, samt flere andre selskaper. 

Litt som med fossilbilen... Man bytter ikke hele motoren med girkasse, clutch og eksosanlegg om tennpluggene er dårlige. 

Jepp, og nettopp derfor får man godt betalt også for defekte batterier. De hugges for de brukbare delene, som deretter brukes for å reparere andre batterier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (5 minutter siden):

Jepp, og nettopp derfor får man godt betalt også for defekte batterier. De hugges for de brukbare delene, som deretter brukes for å reparere andre batterier. 

Eller faktisk havner på hytta..Har et batteri der satt sammen fra moduler fra elbil..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (20 timer siden):

Til toyota elskere. Kos dere med Toyotaen som er opprusta om 2 år.

Ja, bildene er av en 2022 toyota med knekt ramme pga rust, bladfjørfestene på begge sider er bare kjeks, innfesting til dieseltank er opprusta som du ser på første bilde. Kort fortalt: bilen er faktisk moden for vraking i en alder litt over 1 år! Flotte biler.

20231120_140313.jpg

20231120_140247.jpg

Se der ja! Toyota tar sirkulærøkonomien til et helt nytt nivå..😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 15.17):

Hei. Jeg er på utkikk etter en ny bil. Jeg har tidligere hatt en Volkswagen Golf 1.6TDI, Toyota Avensis 2.0 og nå en Volkswagen Passat 2.0 TDI.  Jeg har kun eid diesel biler før, og føler det er på tide å kjøpe en elbil, ettersom vi vil prøve noe nytt og forhåpentligvis billigere. Men hvilken anbefaler dere? Vi er en familie på 5, så små biler er ikke aktuelt. Vi har et budsjett på maks 400-500k ca, så alt som er mindre eller rundt der er perfekt! 

 

Anonymkode: 2c116...02a

Tesla Y

Ligger mange på finn fra 450-475...

Masse bilmerker har familiebiler i denne prisklassen nå men ingen av de kan måle seg mot Tesla på brukervennlighet..økonomi..og teknologi...Tesla er simpelthen i en klasse for seg selv i denne prisklassen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (1 minutt siden):

Tesla Y

Ligger mange på finn fra 450-475...

Masse bilmerker har familiebiler i denne prisklassen nå men ingen av de kan måle seg mot Tesla på brukervennlighet..økonomi..og teknologi...Tesla er simpelthen i en klasse for seg selv i denne prisklassen.. 

Og i en klasse for seg, ang trøbbel med bilen når verksted finner på alle mulige unnskyldninger for å slippe unna garantireparasjon🤣 Finnes mange artikler om temaet, er bare å google!

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Og i en klasse for seg, ang trøbbel med bilen når verksted finner på alle mulige unnskyldninger for å slippe unna garantireparasjon🤣 Finnes mange artikler om temaet, er bare å google!

Anonymkode: cc372...9f7

Og det er ingen forhandlere av fossile biler som har prøvd noe av det samme? Der er det bare å kjøpe en bil, og selv 10 år senere er det bare å kjøre bort til forhandleren så bytter de hva enn som er galt uten å ta betalt for det? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lars1009 said:

Man får lett en fin E-tron til den prisen. De er på billigsalg. Men husk 4-hjuls-trekk.

Hvis man kommer fra Avensis og Passat har vel ikke nødvendigvis firehjulstrekk vært et absolutt i utgangspunktet. Hvorfor brenne 100k ekstra bare fordi det er firehjulstrekk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, -jk- said:

 De som kjører langt sparer mer på å kjøpe elbil og er derfor mer tilbøyelige til å kjøpe elbil. Dermed blir elbiler kjørt lengre. Kjører man 2000km i året er det jo fint lite å spare på elbil. 

De som kjøper stor, ny familiebil har som regel god råd. De med god råd kjører mer bil enn de med dårlig råd (har mer penger til ferie, hytte på fjellet osv.). Dermed blir store biler kjørt lengre enn små biler. 

Ok, ser hva du mener. Og godt mulig du har rett, men passer ikke min erfaring. De jeg kjenner med større Elbiler kjører mindre enn jeg gjør med min lille elbil. Jeg pendler daglig, de har bil kun for dagene de skal ut av byen. 

Anonymkode: d559c...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi el-biler med kun for- eller bakhjulstrekk er skitt på vinterføre. Har selv en Q4 e-tron med bakhjulstrekk, og angrer som en hund hver vinter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (3 minutter siden):

Hvis man kommer fra Avensis og Passat har vel ikke nødvendigvis firehjulstrekk vært et absolutt i utgangspunktet. Hvorfor brenne 100k ekstra bare fordi det er firehjulstrekk?

 

Fordi el-biler med kun for- eller bakhjulstrekk er skitt på vinterføre. Har selv en Q4 e-tron med bakhjulstrekk, og angrer som en hund hver vinter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe med kjørestil, dekkvalg eller veien du kjører på. Dagens elbiler med bakhjulstrekk og en skikkelig ESP fungerer stort sett ganske ok, selv på vinterføre. Og det er bedre enn forhjulstrekken som har vært vanlig frem til nå.

Men selvfølgelig, om man har pengene tilgjengelig er det ikke noe å lure på. Men med en litt presset husholdningsøkonomi hadde jeg ikke valgt firehjulstrekk, skinnseter og oppgradert lydanlegg fremfor regulering til eldste barn og julegave til kona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars1009 skrev (8 minutter siden):

Fordi el-biler med kun for- eller bakhjulstrekk er skitt på vinterføre. Har selv en Q4 e-tron med bakhjulstrekk, og angrer som en hund hver vinter.  

Ja det er sant, f.eks. Nissan Leaf med framhjulstrekk er og elendig på vinterføre..

Gå for firhjulstrekk, t.o.m når en skal gjøre en kjapp akselrasjon på småglatt føre med tesla kjennes det ut som det er sommerføre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er best av forhjulstrekk og bakhjulstrekk på vinterføre avhenger helt av situasjonen. Vi hadde en Model S RWD tidligere (kjøpt i 2013), den var ikke spesielt god opp til hytta. Problemer er kombinasjonen av bakke, smal vei som er høyere på midten samt høye brøytekanter. Begynte den å spinne så dro bakparten seg fort sideveis, og det var ikke mye som skulle til før den sto inntil brøytekanten. Da kommer man seg ingensteds. Om en forhjulstrekker drar fremparten inntil brøytekanten ved spinning er det derimot bare å rygge og prøve på nytt. Vi endte med å kjøpe kjetting til den, da sto vi aldri fast lengre. Men vi snakker altså om 13km til dels dårlig brøytet skogsvei i bratt terreng, ikke noe de fleste må takle til hverdags. 

De neste bilene ble 4WD, men det var ikke tilgjengelig i 2013.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Og det er ingen forhandlere av fossile biler som har prøvd noe av det samme? Der er det bare å kjøpe en bil, og selv 10 år senere er det bare å kjøre bort til forhandleren så bytter de hva enn som er galt uten å ta betalt for det? 

Beklager, men din påstand har ikke jeg opplevd i alle de år jeg har hatt bil. Det som er blitt byttet ut, er det en klar årsak til, at det blir byttet.

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-Tron er jo tunge, ineffektive elbiler med Volkswagen-konsernets elendige rykte hengende over seg. Hvorfor velge denne fremfor Tesla eller Kia EV6? Skjønner ikke forslaget.

Anonymkode: f1bdc...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld styr unna Tesla! Se på dagsrevyen i kveld, var et innslag om de ansatte som må organisere seg i smug for ledelsen i Tesla Norge. Det har vert i media om hvordan de ansatte i Sverige har slitt med bli organisert, men det er samme leksa her i også. 

Anonymkode: cc372...9f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...