Gå til innhold

Bør vi kjøpe en elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Så altså ikke så mange feil likevel, slik din opprinnelige påstand var?

Anonymkode: 5e2dc...9f2

Nåja...min opprinnelige påstand var at Toyota Bz4X er en drittbil, vet ikke annet ord å bruke...den er objektivt sett rett og slett for dårlig i 2023.

Og jo den har hatt flere feil bl.a at 12V batteriet er dødt på morgenen så den må startes med kabler....

Den største feilen (om en kan kalle det det da) er likevel at den ikke kan måle seg mot konkurrentene på noe som helst egentlig....Den lader t.o.m like sakte som en gammel Nissan Leaf..60 kw i tester ...

I verdens største bilmarked Kina har de nesten halvert prisen på Bz4X ( 20000 usd/ 220 000 nok) og de klarer fortsatt ikke selge den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

newman01 skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke helt sant. De bruker (brukte) slike batterier i hybridserien fra 2010 og utover, men nå er vel det erstattet av et lithiumbatteri. 

Det kan da ikke være nok energi i et slikt batteri til å fungere som elbil? 

Du har rett, har sjekket og jeg blandet sammen specs med hybridene. Min feil, skal slette den påstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Trenger ikke service for å justere lys. Utslitte bremseklosser lager lyd, er skivene for rustne blir det oppdaget på PKK. Smøring og sjekk av bremser bør som sagt gjøres, men har ikke noe med service på resten av bilen å gjøre. En service er en definert mengde arbeid som man må ta for å få stempel i serviceheftet hos mange merker. Hos Tesla finnes ikke denne definerte mengden arbeid, og det er uansett dumt å betale dobbelt så mye for at Tesla skal gjøre det som noen andre. For den nevenyttige er dette ganske enkelt å gjøre selv også. 

Jeg tar smøring av bremser annethvert år sånn circa. Det holder. I land uten salting av vei kan man gå mye lengre mellom hver gang.

Jeg gjør det selv også, klossene ut av klaven og skrape rent/ smøre på litt kobberfett ca annethvert år...Kommer aldri til å skje på en service at mekken tar av caliperen og tar ut klossene..og det er eneste vedlikeholdet en elbil trenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (7 minutter siden):

Jeg gjør det selv også, klossene ut av klaven og skrape rent/ smøre på litt kobberfett ca annethvert år...Kommer aldri til å skje på en service at mekken tar av caliperen og tar ut klossene..og det er eneste vedlikeholdet en elbil trenger..

Nettopp. Men bestiller jeg bremsesmøring istedenfor service er det nettopp det de gjør. Og ikke alt det andre tullet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (6 timer siden):

Nettopp. Men bestiller jeg bremsesmøring istedenfor service er det nettopp det de gjør. Og ikke alt det andre tullet 

Og det andre tullet består vel av å drite i å få sjekket om hjuloppheng er i orden?

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (7 timer siden):

Nåja...min opprinnelige påstand var at Toyota Bz4X er en drittbil, vet ikke annet ord å bruke...den er objektivt sett rett og slett for dårlig i 2023.

Og jo den har hatt flere feil bl.a at 12V batteriet er dødt på morgenen så den må startes med kabler....

Den største feilen (om en kan kalle det det da) er likevel at den ikke kan måle seg mot konkurrentene på noe som helst egentlig....Den lader t.o.m like sakte som en gammel Nissan Leaf..60 kw i tester ...

I verdens største bilmarked Kina har de nesten halvert prisen på Bz4X ( 20000 usd/ 220 000 nok) og de klarer fortsatt ikke selge den!

Nei, den var ikke det.

Anonymkode: 5e2dc...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til toyota elskere. Kos dere med Toyotaen som er opprusta om 2 år.

Ja, bildene er av en 2022 toyota med knekt ramme pga rust, bladfjørfestene på begge sider er bare kjeks, innfesting til dieseltank er opprusta som du ser på første bilde. Kort fortalt: bilen er faktisk moden for vraking i en alder litt over 1 år! Flotte biler.

20231120_140313.jpg

20231120_140247.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.11.2023 den 18.43):

Bil har man for å komme seg fra A til B. At noen bruker 500k på en bil sier så mye om hvem de er og hvor lite de bryr seg om fattige barn som sulter.

Anonymkode: af458...d31

Hvis man bruker for mye på bil så er det risiko for at de fattige barna som sulter er sine egne barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (5 minutter siden):

Til toyota elskere. Kos dere med Toyotaen som er opprusta om 2 år.

Ja, bildene er av en 2022 toyota med knekt ramme pga rust, bladfjørfestene på begge sider er bare kjeks, innfesting til dieseltank er opprusta som du ser på første bilde. Kort fortalt: bilen er faktisk moden for vraking i en alder litt over 1 år! Flotte biler.

20231120_140313.jpg

20231120_140247.jpg

2007-modellen min ser ikke sånn ut 🤷‍♀️

Anonymkode: abf2f...df2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/18/2023 at 2:45 PM, -jk- said:

De fleste større el-SUVer kjører 12.000km? Det vil jeg gjerne ha en kilde på. Gjennomsnittet for elbiler er 12.800km i følge SSB, og da er det mange gamle og små elbiler (Leaf osv.) med kort rekkevidde som trekker ned. Større biler kjøres også lengre per år enn små, og nyere lengre enn eldre. Noen regnet på Tesla Model S for noen år siden og da lå snittet for de på nesten 24.000km årlig. Jeg tviler på at e-Tron ligger særlig mye under 20.000km. Kjører man under 15.000km i året blir jo servicekostnad per kilometer ennå høyere siden intervallet er 30.000km eller 2 år. 

I 2021 var servicekostnaden oppgitt til ca. 17.000,- for 3 servicer, kjører man bare 12.000km per år blir servicekostnaden 24 øre per km. Det er jo ca. like mye som strømkostnaden. 

Jeg skjønner ille logikken din. Jeg kjører ikke mer i året selv om jeg har bedre rekkevidde på bilen i dag vs bilen i 2017. Jeg bare lader sjeldnere.

Anonymkode: d559c...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

2007-modellen min ser ikke sånn ut 🤷‍♀️

Anonymkode: abf2f...df2

Toyota = Jo nyere jo værre.

Ganske sikker på at det er rusthull i din også under alle 1000000 plasdeksler😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2023 den 0.28):

Toyota vet at elektrisk er en flopp og kommer garantert til å gå over til andre typer energi. Men om jeg måtte absolutt kjøpt noe så måtte det vært Toyota.

Dessverre er det bare naive folk som kjøper en 10 år gammel brukt el-bil man ikke vet om man må skifte ut batteriet til 200 000kr dagen etter, den dagen dere ønsker å selge.

Anonymkode: af458...d31

men er dette bastant? koster virkelig en batteri 200.000 kr? gjelder på alle el-biler? 

er prisen i tillegg arbeid? hvor mange timer går det å bytte batteri på el-bil?

andre elementære ting som man bør tenke på når det gjelder el-bil?

fossil bil har vel ikke den slags påkostning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (51 minutter siden):

Toyota = Jo nyere jo værre.

Ganske sikker på at det er rusthull i din også under alle 1000000 plasdeksler😂

Det er det sikkert, men ikke så ille som du legger det frem her ;) Men ja, Toyota var betydelig mer solid før 2010-ish.

Anonymkode: abf2f...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

2007-modellen min ser ikke sånn ut 🤷‍♀️

Anonymkode: abf2f...df2

Sønnen min har en 2007 Toyota. Gikk rett gjennom EU kontroll med null feil nettopp 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (41 minutter siden):

men er dette bastant? koster virkelig en batteri 200.000 kr? gjelder på alle el-biler? 

er prisen i tillegg arbeid? hvor mange timer går det å bytte batteri på el-bil?

andre elementære ting som man bør tenke på når det gjelder el-bil?

fossil bil har vel ikke den slags påkostning? 

Nei, min ex betalte 150 000 for nytt batteri på hans Tesla S, riktignok for snart to år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Egenskap said:

men er dette bastant? koster virkelig en batteri 200.000 kr? gjelder på alle el-biler? 

er prisen i tillegg arbeid? hvor mange timer går det å bytte batteri på el-bil?

andre elementære ting som man bør tenke på når det gjelder el-bil?

fossil bil har vel ikke den slags påkostning? 

På MG var det vel mer enn bilen med nytt batteri 

Anonymkode: d559c...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er det sikkert, men ikke så ille som du legger det frem her ;) Men ja, Toyota var betydelig mer solid før 2010-ish.

Anonymkode: abf2f...df2

Hvis du leser det jeg skrev så gjelder det nyere biler. Og jeg sa heller ikke noe anna enn at det garantert er rusthøl i yota'n din også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silvia515 skrev (8 minutter siden):

Sønnen min har en 2007 Toyota. Gikk rett gjennom EU kontroll med null feil nettopp 

Ja min gikk også rett gjennom tidligere i år, og det gjorde også min mors 2003 RAV. Gamle Toyotaer er vel kjent for å gå til hjulene ramler av nærmest ;) 

Anonymkode: abf2f...df2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (1 time siden):

men er dette bastant? koster virkelig en batteri 200.000 kr? gjelder på alle el-biler? 

er prisen i tillegg arbeid? hvor mange timer går det å bytte batteri på el-bil?

andre elementære ting som man bør tenke på når det gjelder el-bil?

fossil bil har vel ikke den slags påkostning? 

Ja desverre, det ligger opp mot den prisen og dyrer. Og det man ikke vet noen ting om, er om batteriet da er nytt eller brukt og om det er byttet moduler i det. Da vet man heller ikke hvor lenge det vil holde.

Anonymkode: cc372...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ille logikken din. Jeg kjører ikke mer i året selv om jeg har bedre rekkevidde på bilen i dag vs bilen i 2017. Jeg bare lader sjeldnere.

Anonymkode: d559c...7ae

 De som kjører langt sparer mer på å kjøpe elbil og er derfor mer tilbøyelige til å kjøpe elbil. Dermed blir elbiler kjørt lengre. Kjører man 2000km i året er det jo fint lite å spare på elbil. 

De som kjøper stor, ny familiebil har som regel god råd. De med god råd kjører mer bil enn de med dårlig råd (har mer penger til ferie, hytte på fjellet osv.). Dermed blir store biler kjørt lengre enn små biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...