LadeJarl Skrevet 23. november 2023 #181 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt det finnes alternativer til Tesla🤭 Anonymkode: cc372...9f7 😊...Hvis du liker kineserne så..de andre går konkurs i dette 10året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 23. november 2023 #182 Del Skrevet 23. november 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ...og dieselentusiast på Kvinneguiden. sveip venstre Anonymkode: f1bdc...4cc Takk for tipset 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2023 #183 Del Skrevet 23. november 2023 LadeJarl skrev (3 timer siden): Den siste lenken din er jo klassisk...Kunden oppsøker Tesla for å kreve en reparasjon på garantien..Han blir bedt om å legge den inn i appen...Noe han IKKE gjør og så starter problemene .. Tesla gjør ting på nye måter så alt blir bedre og billigere for kundene.. Det gjelder både i fabrikkene og på verkstedene...Hvis folk ikke vil bruke teknologien og systemet til Tesla må de ansette folk igjen til å sitte å ta telefoner fra kunder...og det er DU som betaler lønna deres!.. Derfor for å unngå at en gruppe saboterer systemet går de til sak for å sette et eksempel og de kommer ikke til å gi seg på at folk skal bruke appen! Sånn er det ellers i samfunnet og, ta f.eks Mc Donalds der du bestiller på svære skjermer i resturangene så de slipper å ha folk til å ta imot bestillinger.. Ja, skyld på kunden. Det er åpenbart Teslas policy. Og i mange tilfeller går de til og med så langt som å saksøke dem. Tesla havner for øvrig på jumboplass på TÜVs siste oversikt. Snakk om bedriften kvalitet. LadeJarl skrev (3 timer siden): Åpenbart for deg kanskje, i den virkelige verden fungerer automatiseringen fantastisk bra.. Ta f.eks varmepumpa tesla bruker, enkleste og beste konstruksjonen i bilindustrien og produseres 100% av roboter.. Samme med alt av batterier innen elbil, 100% automatiserte linjer ..Ville aldri fungert med halvsløve fabrikkarbeidere der .. De beste i bilindustrien er kun få år unna helatomatisert produksjon... laggardsene dør i dette 10året. Ta VW f.eks.. bruker over 30 arbeidstimer på ID3 mens Tesla gjorde model 3 på ca. 8,5 timer..Nå på den nye 3 ern går det trolig ennå raskere.. Ikke rart VW ceo sier at taket brenner ...ingen ting kan redde de nå Det fungerer åpenbart ikke bra når så mange biler produseres med feil. Fremont-fabrikken har 22k ansatte og et årlig produksjonsvolum på under 500k biler. Toyota og GM eide fabrikken tidligere og produserte over 400k biler med under 6k ansatte. Teslas fabrikk i Tyskland har over 11,5k ansatte og produserer under 300k biler årlig. Effektivt! Anonymkode: a4d79...9ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 23. november 2023 #184 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, skyld på kunden. Det er åpenbart Teslas policy. Og i mange tilfeller går de til og med så langt som å saksøke dem. Tesla havner for øvrig på jumboplass på TÜVs siste oversikt. Snakk om bedriften kvalitet. Det fungerer åpenbart ikke bra når så mange biler produseres med feil. Fremont-fabrikken har 22k ansatte og et årlig produksjonsvolum på under 500k biler. Toyota og GM eide fabrikken tidligere og produserte over 400k biler med under 6k ansatte. Teslas fabrikk i Tyskland har over 11,5k ansatte og produserer under 300k biler årlig. Effektivt! Anonymkode: a4d79...9ff Den TÜV oversikten er riktig, 95% av anmerkningene er på overflaterust på bremseskiver. Tesla har så god regen at bremsene knappt brukes så hadde folk bremset en gang ila dagen hadde det vært null problem..Reglene for overflaterust på skiver er under endring så snart vil det ikke bli registrert som feil. Både 3 og Y er forøvrig sgs feilfrie biler Siste avsnittet ditt stemmer ikke, dokumenter det! Endret 23. november 2023 av LadeJarl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 23. november 2023 #185 Del Skrevet 23. november 2023 LadeJarl skrev (På 17.11.2023 den 12.55): Bmw stanset produksjonen av fossile biler i tyskland for noen dager siden..Volvo stanser produksjonen av dieselbiler ut på nyåret en gang og VW stopper salget av fossilbiler i norge siste desember i år ...Går lynraskt nå, R.I.P. fossilbiler. https://www-carscoops-com.cdn.ampproject.org/v/s/www.carscoops.com/2023/11/bmw-ends-ice-production-in-germany-with-last-v8-but-wont-abandon-combustion-power/amp/?amp_gsa=1&_js_v=a9&usqp=mq331AQIUAKwASCAAgM%3D#amp_tf=Fra %1%24s&aoh=17002217812878&csi=1&referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com&share=https%3A%2F%2Fwww.carscoops.com%2F2023%2F11%2Fbmw-ends-ice-production-in-germany-with-last-v8-but-wont-abandon-combustion-power%2F EVs var 17% av solgte biler October 2023 i Tyskland, så tror ikke vi er helt der enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 23. november 2023 #186 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) NakenPanda skrev (1 time siden): EVs var 17% av solgte biler October 2023 i Tyskland, så tror ikke vi er helt der enda Naja...Elbiler hadde en markedsandel på 37% i tyskland i august...Oktober var spesiell fordi de fjernet insentiver fo elbil.. Denne bommer nok ikke mye tipper jeg.. https://newautomotive.org/blog/valley-of-death Endret 23. november 2023 av LadeJarl 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 23. november 2023 #187 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) LadeJarl skrev (7 timer siden): Naja...Elbiler hadde en markedsandel på 37% i tyskland i august...Oktober var spesiell fordi de fjernet insentiver fo elbil.. Denne bommer nok ikke mye tipper jeg.. https://newautomotive.org/blog/valley-of-death Vel hva forandrer det? Du quoter en syk høy måned der det var siste mulighet å få rabatt, men jeg quoter hvordan det er nå og rabattene kommer ikke tilbake. EV vil sakte men sikkert øke men dette pisset med død innen 5 år må du lengre ut på landet med, til det er EV rett og slett for dyre og begrenset i rekkevidde til. Endret 23. november 2023 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 23. november 2023 #188 Del Skrevet 23. november 2023 (endret) NakenPanda skrev (1 time siden): Vel hva forandrer det? Du quoter en syk høy måned der det var siste mulighet å få rabatt, men jeg quoter hvordan det er nå og rabattene kommer ikke tilbake. EV vil sakte men sikkert øke men dette pisset med død innen 5 år må du lengre ut på landet med, til det er EV rett og slett for dyre og begrenset i rekkevidde til. Insentivene spiller omtrent ingen rolle framover, elbil nådde prisparitet med fossile ca. i august i år. Fra og med nå er elbil billigere å produsere enn fossile og i årene som kommer blir de myye billigere.. ca 5 år er et globalt anslag...for europa er det ca 4 år som gjelder.. Det du og dine likesinnede ikke forstår er at vi er godt oppe i det største teknologiskiftet i historien. Elbiler er ikke bare en annen motor i den samme bilen...disse bilene vil kjøre selv og veldig få i tettbygde strøk vil ønske å eie en .. Jeg spådde sent i 2016 da elbiler tippet en markedsandel på 15% at de ville ha en markedsandel på over 85% på senhøsten 2021 nøyaktig 5 år senere... Det hadde de ikke men i februar-22 nådde de 83,7 %...og i mars 86 %... Jeg kan godt bomme med noen mnd nå og..men det spiller fint liten rolle om fossilbilene fosvinner fra salgshallene høsten 2027...eller våren -28...Borte blir de og de kommer ikke tilbake. Vil bare presisere at høsten -27 gjelder EU...her i landet er fossile personbiler overveiende sannsynlig borte fra nybilhallene 24 mnd fra nå. Endret 23. november 2023 av LadeJarl 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 24. november 2023 #189 Del Skrevet 24. november 2023 NakenPanda skrev (9 timer siden): Vel hva forandrer det? Du quoter en syk høy måned der det var siste mulighet å få rabatt, men jeg quoter hvordan det er nå og rabattene kommer ikke tilbake. EV vil sakte men sikkert øke men dette pisset med død innen 5 år må du lengre ut på landet med, til det er EV rett og slett for dyre og begrenset i rekkevidde til. Selvfølgelig faller salget i månedene etter at den kraftige rabatten blir borte, "alle" har jo sørget for å kjøpe til rabattert pris. Da tar det naturlig nok litt tid før salget er oppe i god gjenge igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 24. november 2023 #190 Del Skrevet 24. november 2023 (endret) -jk- skrev (1 time siden): Selvfølgelig faller salget i månedene etter at den kraftige rabatten blir borte, "alle" har jo sørget for å kjøpe til rabattert pris. Da tar det naturlig nok litt tid før salget er oppe i god gjenge igjen. Det samme skjedde med Norge da moms kom til og salget gikk berserk fram mot desember 2022, deretter ble sakte men sikkert fordelene med elbil erodert akkurat som i Tyskland. Ingen sponsing av lading lengre, bompenger for elbiler øker mer en for andre biler, parkeringskostnader på kommunal el ladere og mindre tilgang til kollektivt felt, I Norge gikk vel salget svakt opp eller egentlig ikke i det hele tatt i 2023 da mye av kjøpene var for profitt og det er ikke lengre mulig. Salget av 2023 er vel i snitt svakere en 2022 i snitt og akkurat det samme vil skje i Yyskland i tiden framover. Ingenting som sier at 2024 blir veldig forskjellig en 2023 bortsett fra bransjesider for elbil salg som jo per def er lobby virksomhet. Derfor kjøper jeg ikke ladejarl bullshit om at EVs blir 100% om 5 år fordi at dette aldri kommer til å skje, til det er de for dyre, de menneskene som har råd til ny EV er stort sett oppbrukt. Bruken av EVs vil bare stige i kostnad og dette unntaket av at EVs ikke mister vedi over tid er nå mer eller mindre borte og horder av Model Y er til salgs og de selges tregt. Skiftet vil skje framover sakte, men hva hvis strømprisen (som også er en av ladejarl bullshit teorier) blir veldig dyr over lang tid og strømstøtten fjernes (som den til slutt vil bli) da er de ikke lengre like stor ulempe med bisel/bensin i pris lengre. Vi vil få en blandings scenario der alle sorter biler er representert, ingen radikal EV revulusjon til det er nyttekjøretøyene med EV rett og slett for dårlig. Endret 24. november 2023 av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 24. november 2023 #191 Del Skrevet 24. november 2023 (endret) LadeJarl skrev (9 timer siden): Insentivene spiller omtrent ingen rolle framover, elbil nådde prisparitet med fossile ca. i august i år. Fra og med nå er elbil billigere å produsere enn fossile og i årene som kommer blir de myye billigere.. ca 5 år er et globalt anslag...for europa er det ca 4 år som gjelder.. Det du og dine likesinnede ikke forstår er at vi er godt oppe i det største teknologiskiftet i historien. Elbiler er ikke bare en annen motor i den samme bilen...disse bilene vil kjøre selv og veldig få i tettbygde strøk vil ønske å eie en .. Jeg spådde sent i 2016 da elbiler tippet en markedsandel på 15% at de ville ha en markedsandel på over 85% på senhøsten 2021 nøyaktig 5 år senere... Det hadde de ikke men i februar-22 nådde de 83,7 %...og i mars 86 %... Jeg kan godt bomme med noen mnd nå og..men det spiller fint liten rolle om fossilbilene fosvinner fra salgshallene høsten 2027...eller våren -28...Borte blir de og de kommer ikke tilbake. Vil bare presisere at høsten -27 gjelder EU...her i landet er fossile personbiler overveiende sannsynlig borte fra nybilhallene 24 mnd fra nå. Som vi alle vet tar du rett og slett feil, EU er ekstremt pragmatiske og vil aldri tvinge gjennom en slik lov. Til elbiler blir det billigeste kjøpet vil de aldri ta over, og der er nok skiftet godt unna da batteriprodusenter og bil produsenter med EVs går konkurs så de synger nå, og de globale statistikkene er holdt oppe av dumping av elbiler i krise i Kina. Solceller vil heller ikke ta over så det er mye du tar feil på. Endret 24. november 2023 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #192 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (På 9.11.2023 den 15.17): Hei. Jeg er på utkikk etter en ny bil. Jeg har tidligere hatt en Volkswagen Golf 1.6TDI, Toyota Avensis 2.0 og nå en Volkswagen Passat 2.0 TDI. Jeg har kun eid diesel biler før, og føler det er på tide å kjøpe en elbil, ettersom vi vil prøve noe nytt og forhåpentligvis billigere. Men hvilken anbefaler dere? Vi er en familie på 5, så små biler er ikke aktuelt. Vi har et budsjett på maks 400-500k ca, så alt som er mindre eller rundt der er perfekt! Anonymkode: 2c116...02a Hva med den nye wolksvagen kassebilen? Den som ligner på den surfebilen. Jeg skulle gjerne kjøpt den, men er alene med et barn så det er litt for stor bil for meg, hehe. Anonymkode: e834a...d03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 24. november 2023 #193 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva med den nye wolksvagen kassebilen? Den som ligner på den surfebilen. Jeg skulle gjerne kjøpt den, men er alene med et barn så det er litt for stor bil for meg, hehe. Anonymkode: e834a...d03 ID buzz! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 24. november 2023 #194 Del Skrevet 24. november 2023 NakenPanda skrev (3 minutter siden): Det samme skjedde med Norge da moms kom til og salget gikk berserk fram mot desember 2022, deretter ble sakte men sikkert fordelene med elbil erodert akkurat som i Tyskland. Ingen sponsing av lading lengre, bompenger for elbiler øker mer en for andre biler, parkeringskostnader på kommunal el ladere og mindre tilgang til kollektivt felt, I Norge gikk vel salget svakt opp eller egentlig ikke i det hele tatt i 2023 da mye av kjøpene var for profitt og det er ikke lengre mulig. Salget av 2023 er vel i snitt svakere en 2022 i snitt og akkurat det samme vil skje i Yyskland i tiden framover. Grafen din er i prinsippet riktig men likevel helt feilvisende. Bilsalget totalt er kraftig ned i 2023 pga. de høye rentene, samtidig fortsetter elbilandelen å øke. Det betyr at det knapt selges diesel-, bensin- og hybridbiler lengre. I september i år ble det satt ny rekord i elbilandel, den ble på 87%. Og ja, forrige rekord var også fra i år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 24. november 2023 #195 Del Skrevet 24. november 2023 (endret) -jk- skrev (1 minutt siden): Grafen din er i prinsippet riktig men likevel helt feilvisende. Bilsalget totalt er kraftig ned i 2023 pga. de høye rentene, samtidig fortsetter elbilandelen å øke. Det betyr at det knapt selges diesel-, bensin- og hybridbiler lengre. I september i år ble det satt ny rekord i elbilandel, den ble på 87%. Og ja, forrige rekord var også fra i år. Joda men så er vel dette salg av ny bil, ikke registrering av nye bileri Norge i bruk, så alt kan variere litt, dessutten økte den vel egentlig ikke i 2023 i det hele tatt. Endret 24. november 2023 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2023 #196 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (På 21.11.2023 den 18.34): E-Tron er jo tunge, ineffektive elbiler med Volkswagen-konsernets elendige rykte hengende over seg. Hvorfor velge denne fremfor Tesla eller Kia EV6? Skjønner ikke forslaget. Anonymkode: f1bdc...4cc Solgte Teslaen og kjøpte ny Audi nå i sommer. Har kjørt mye EV6 og Ioniq5. Audien er i en klasse over Teslaen, EV6 og Ioniq5 hva «følelse» og komfort angår. Jevnt over kan ikke kvalitetsfølelsen sammenlignes. Faktisk en litt urettferdig sammenligning da. Alle har ulike preferanser hva bil angår selvfølgelig. Anonymkode: 6d9ea...c24 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 24. november 2023 #197 Del Skrevet 24. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Solgte Teslaen og kjøpte ny Audi nå i sommer. Har kjørt mye EV6 og Ioniq5. Audien er i en klasse over Teslaen, EV6 og Ioniq5 hva «følelse» og komfort angår. Jevnt over kan ikke kvalitetsfølelsen sammenlignes. Faktisk en litt urettferdig sammenligning da. Alle har ulike preferanser hva bil angår selvfølgelig. Anonymkode: 6d9ea...c24 Hvordan er veilyd nivået på Audi, bedre en Tesla? Synes det er mye støy fra dekk inn i bilen på Tesla? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 24. november 2023 #198 Del Skrevet 24. november 2023 (endret) NakenPanda skrev (19 minutter siden): Som vi alle vet tar du rett og slett feil, EU er ekstremt pragmatiske og vil aldri tvinge gjennom en slik lov. Til elbiler blir det billigeste kjøpet vil de aldri ta over, og der er nok skiftet godt unna da batteriprodusenter og bil produsenter med EVs går konkurs så de synger nå, og de globale statistikkene er holdt oppe av dumping av elbiler i krise i Kina. Solceller vil heller ikke ta over så det er mye du tar feil på. Du skjønner jo rett og slett ikke hva som foregår...Politikerne har ingenting med når fossilbilen forsvinner å gjøre....markedet bestemmer!.. Å forby fossilbiler etter 2035 er som å forby BilledrørsTVer etter 2025..... Dette er en disruptsjon...det hele er over LENGE før 2035. Og la meg legge til at elbilhold allerede er mye billigere enn fossilt...ila neste år vil batteriprisen synke nye 10-20% ( som den har gjort hvert år siden 2010) og elbiler blir billigere enn fossile over hele verden. Endret 24. november 2023 av LadeJarl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 24. november 2023 #199 Del Skrevet 24. november 2023 (endret) LadeJarl skrev (15 minutter siden): Du skjønner jo rett og slett ikke hva som foregår...Politikerne har ingenting med når fossilbilen forsvinner å gjøre....markedet bestemmer!.. Å forby fossilbiler etter 2035 er som å forby BilledrørsTVer etter 2025..... Dette er en disrupsjon...det hele er over LENGE før 2035. Har det blitt 2035 nå? Trodde det var over om 5 år jeg som du hevdet tidligere. Det du ikke skjønner er at elbiler ikke er en revolusjon det har vært i bruk i lang tid, det har bare ikke vært økonomisk å bruke før nå, og når staten skjønner at den trenger mer penger vil de innføre avgifter på den som moms og vekt/effekt avgifter fordi i Norge er disse avgiftene importvern siden vi ikke har egen bil industri. Kostnad i bruk er alltid det som driver fram skifter i alle bransjer eller nye kapasiteter (som jo elbil ikke har faktisk verre i oppetid og levetid). Så inntil det skjer vil ikke verden skifte over, bare oss Apple nasjoner som har råd til det. Endret 24. november 2023 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadeJarl Skrevet 24. november 2023 #200 Del Skrevet 24. november 2023 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Har det blitt 2035 nå? Trodde det var over om 5 år jeg som du hevdet tidligere. Det du ikke skjønner er at elbiler ikke er en revulusjon det har vært i bruk i lang tidd, det har bare ikke vært økonomisk å bruke før nå, og når staten skjønner at den trenger mer panger vil de innføre avgifter på den som moms og vekt/effekt avgifter fordi i Norge er disse avgiftene importvern siden vi ikke har egen bil industri. Kostnad i bruk er alltid det som driver fram skifter i alle bransjer eller nye kapasiteter (som jo elbil ikke har faktisk verre i oppetid og levetid). Så inntil det skjer vil ikke verden skifte over, bare oss Apple nasjoner som har råd til det. Jeg snakker om myndighetenes forbud av fossilbiler som de fleste steder er fra 2035...prøv å følge med litt..! Du skjønner ikke stort av det som foregår og ikke leser du det jeg skriver heller. Så for min del må du tro akkurat hva du vil og jeg gidder faktisk ikke bruke mer tid på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå