Gå til innhold

Samværsnekt, kommer ingen vei

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hei. Jeg er far med full foreldrerett, delt bosted på papiret. Mor har nektet meg i 3 år å se barna, jeg tok kontakt med barnevern, familievernskontoret samt advokat da jeg ikke så noe ende på samværsnekt samt trakassering, nedsnakking +++. Ble slikt da jeg og barnas mor flyttet fra hverandre, det var en kjapt brudd så jeg flyttet til en kompis som nødløsning. Hun ønsket dette selv, så det ble en periode der jeg ikke så barna pga mangel av plass.. Det endte med besøk hjemmes hos mor annen hver helg i starten. Tiden kom, jeg fant meg en ny kjæreste jeg flyttet sammen med, jeg ringer mor å i forveien informert at jeg har leilighet med plass til barna. Da fikk hun også vite om kjæresten min, å deretter ble det 100% samværs nekt (barna var kjent med min nye samboer fra tidligere).
Jeg er i en situasjon der jeg lever på AAP, jeg søkte fri rettshjelp som advokat trengte for å fortsette saken, fikk avslag da jeg har samboer da den samlede inntekten overstiger reglene for fri rettshjelp. Med hjelp av advokat, det lille hun kunne hjelpe med, samt barnevern (familivernskontoret har ikke fått til noe), så har jeg fått opptrappet samvær. Men vi er langt ifra 50/50 fordelig slikt det skal være, å pr nå står vi bom fast, mor sier direkte ut at mer samvær kan jeg bare glemme.. det godtar hun ikke, jeg skal være fornøyd med det jeg har, blir det 50/50 så mister hun bidraget, da blir hennes økonomi å falle blabla, bare unnskyldninger for ikke økt samvær. Hva kan jeg gjøre uten fri rettshjelp når jeg lever på AAP, samt ikke har noe i verdi til å selge ? Jeg står der, at jeg føler nesten jeg må bare hente barna i barnehagen annen hver mandag fast, å nekte henne barna i perioden jeg faktisk har krav til de. De ønsker være her mer, å de lurer færlt på hvorfor de ikke kan være mer hos pappa. Dette er en ekstremt sårende situasjon, jeg har ikke noe godt svar til barna, å jeg skydder de imot sannheten for deres eget beste. Men pr nå begynner det bli feile veien, pappa vil ikke se oss å slike reaksjoner. De er små, så å si den brutale sannheten er uaktuelt. Det smerter meg når jeg skal levere de i barnehagen, å at de skal tilbake til mor. Det ender i gråt hos mine to små barn, de vil være mer hos pappa osv. Dette har jo endt i at jeg har holdt de hjemme hele dagen å droppet barnehage, ringt inn til jobb å rett og slett sykemeldt meg. Bare for å få de timene fra morgen, til mor skal hente de i barnehagen 1600.
Tips, forslag ?

Mvh Fortvilt far på 32 år.

Anonymkode: e88ff...4dd

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selv levere stevning hos retten uten advokat. Tingretten plikter å gi kort veiledning på hvordan du gjør det. 

Anonymkode: 58f53...90c

• Liker 5
Skrevet

Å ha 50/50 krever godt samarbeid mellom foreldrene, det virker ikke som dere har det.

Du kan  jo ta kontakt  med jussbuss.

Uansett må du ha fersk meklings attest fra familievern kontoret- så start der , det er vel gratis.

Anonymkode: 90c19...fd9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Å ha 50/50 krever godt samarbeid mellom foreldrene, det virker ikke som dere har det.

Du kan  jo ta kontakt  med jussbuss.

Uansett må du ha fersk meklings attest fra familievern kontoret- så start der , det er vel gratis.

Anonymkode: 90c19...fd9

Allerede i boks, med gyldighet i 6 måneder.
TS

Anonymkode: e88ff...4dd

Skrevet

Du må jo gå å hente ungene. Holder hun dem fanget? Du har rett på å se dine egne barn. Gå å se dem. Hva skal hun gjøre? Ringe politiet, å si at hun nekter far samvær med barna sine? Å

Anonymkode: 57265...cdb

• Liker 2
Skrevet

Her må virkelig barnevernet brukes for alt det er verdt og de MÅ få fingeren ut av ræva. De sitter med to lover, barnevernloven og barneloven. Barneloven trumfer barnevernloven.. Det bør og familievern kontoret forstå også. Barnas rett til å kjenne familien sin, og barnas rett til samvær med forelder. Eneste lure jeg kan tenke meg, er en bekymrings melding på mor, hvorav barnevernet kan opprette 3 måneder undersøkelses sak.. og da må du på banen anyway.... 50/50 kan du nok ikke forvente, men normal samværs plan inntil videre tenker jeg. Men ja, enkelte mødre er grådige på pengene fra far, og gjør alt for å ødelegge for fedre. Ikke rart mange barn blir som de blir når foreldrene driver med samværs sabotasjer. Og kvinnfolk er kvinnfolk værst.  Hilsen kvinne !

Anonymkode: 4dfd1...85a

• Liker 1
Skrevet

Her tror jeg det er to sider av saken. Og med det mener jeg at mor kanskje kjenner på noen følelser som gjør det naturlig for henne å holde barna tilbake. Handler det kun om barnebidrag? 

Det høres egentlig ut som at dere trenger å starte med å jobbe med kommunikasjon og samarbeid. Har du snakket med helsestasjonen? Tror de fleste kommuner tilbyr konfliktveiledning eller samtaleterapi, og det er på et helt annen nivå enn det de tilbyr på familievernkontoret. 

Anonymkode: d1435...403

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her tror jeg det er to sider av saken. Og med det mener jeg at mor kanskje kjenner på noen følelser som gjør det naturlig for henne å holde barna tilbake. Handler det kun om barnebidrag? 

Det høres egentlig ut som at dere trenger å starte med å jobbe med kommunikasjon og samarbeid. Har du snakket med helsestasjonen? Tror de fleste kommuner tilbyr konfliktveiledning eller samtaleterapi, og det er på et helt annen nivå enn det de tilbyr på familievernkontoret. 

Bitterhet, sjalusi og hevn... vil jeg tro. 

Anonymkode: ebc56...27e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Å hva slags følelser mener du er greit å som unnskyldning for å holde på som hun gjør?

Anonymkode: 0e7fd...0b6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må jo gå å hente ungene. Holder hun dem fanget? Du har rett på å se dine egne barn. Gå å se dem. Hva skal hun gjøre? Ringe politiet, å si at hun nekter far samvær med barna sine? Å

Anonymkode: 57265...cdb

Han har samvær. Bare ikke 50/50 slik han vil.

Anonymkode: 64633...aed

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å hva slags følelser mener du er greit å som unnskyldning for å holde på som hun gjør?

Hvordan holder hun på?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan holder hun på?

Har du i det hele tatt lest innlegget til ts? 

samværsnekt samt trakassering,nedsnakking +++

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du i det hele tatt lest innlegget til ts? 

samværsnekt samt trakassering,nedsnakking +++

Ja, har du? Ser ikke noe av dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, har du? Ser ikke noe av dette.

Det står i første innlegh🙄

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke om du vinner frem om det skulle gå så langt som til en rettssak. De dømmer sjelden 50/50-samvær til foreldre der konfliktnivået er høyt.

Anonymkode: 13a1f...3c6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har jo ikke samværsnekt om du har regelmessig samvær... 

50/50 anbefales bare om foreldrene har god kommunikasjon. Dere har elendig kommunikasjon, så det kan jo virkelig ikke anbefales for deg. Det er også ikke å anbefale for små barn, om dine barn er i barnehagen så tenker jeg de er alt for små for å flyte anenvær uke. 

Jeg synes du skal akseptere at mor har hovedomsorgen, og jobbe med å forbedre kommunikasjonen. Husk på at ansvaret ditt ikke er å gjøre ting "retferdig" mellom foreldrene, men å gjøre det beste for barna. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det står i første innlegh🙄

Nei.

Skrevet

Du skriver samværsnekt, men samtidig er det uklart hva som er avtalt. Har du avtale på 50% samvær? I så fall skjønner jeg ikke hvordan hun får noe økonomisk ut av å nekte dette samvære i praksis.

Anonymkode: 18427...aab

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror ts har misforstått mye. Ved 50-50 som han påstår han har, så skal ikke ts betale bidrag

Anonymkode: cd389...97d

• Liker 2
Skrevet

Det må nesten være en grunn til at hun nekter da? Er det av praktiske årsaker? Er det kanskje pga kjæresten? Det er vondt for mange barn å oppleve at foreldrene finner seg nye. 

Altså.. ikke at jeg vet noe som helst om deg, men min bedre halvdel klarer ikke legge ungene til tide og glemte de ute i vogna på vinteren.. Ungen blir sendt avgårde i møkkete klær i barnehagen.. Pusser ikke tenner overhode.. Ikke vindt ment mot deg, men har du virkelig gått i tenkeboksen? Det er mye jobb med barn, kanskje hun tenkte hun hjalp deg gi og med at du er i en økonomisk vanskelig situasjon også for alt jeg vet. 

Dette er ikke for å være nedlatende, noe min andre halvdel alltid tenker når jeg poengterer noen av disse manglene fra hns side, men det er faktisk viktig å innse når man selv er så langt nede og nedbrutt at man ikke er klar for et slikt ansvar enda. Jeg sier enda, jeg sier ikke aldri, Merk deg det. 

Hvis du er ærlig med deg selv, kan noe av dette minne om deres situasjon? 

Anonymkode: fc7ed...4cb

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...