AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #61 Skrevet 9. november 2023 Bare matavfall. Det er praktisk fordi det begynner å lukte, og jeg kaster den posen oftere enn den andre posen. Absolutt alt annet går rett i "vanlig" søppel. Anonymkode: c6038...2c2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #62 Skrevet 9. november 2023 18 hours ago, Mt3 said: Du har jo samme mengde søppel, du fordeler det bare etter hvilket avfall det er, så det går jo ikke flere poser enn før med mindre du nå bærer de ned til dunken før posen er fylt. Man må kaste de lenge før de er fulle fordi de begynner å lukte. Trenger ikke det om alt går i samme. Anonymkode: c6038...2c2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #63 Skrevet 9. november 2023 Gjort det i 25 år. Så helt normalt. Krav i kommunen jeg bor. De har folk som kontrollerer søpla og de som ikke kildesorterer kan få bøter opp till 5000. Anonymkode: 1d716...09d 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #64 Skrevet 9. november 2023 Ja, selvfølgelig. Nye leietakere feilsorterer, så det må vi ta opp med dem (vi har ulike farger på posene etter hva slags søppel det er); da er det i det minste bedre å legge alt i restsøppelpose enn å legge alt mulig i plast-/mat- og papiravfallposer. Vi har egen dunk for glass og metall. Anonymkode: 2bfa2...658 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #65 Skrevet 9. november 2023 Ja, vi har fem forskjellige dunker. Plast, glass/metall, restavfall, matavfall og papp/papir. Synes det er veldig kjekt. Anonymkode: b1e56...9dc
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #66 Skrevet 9. november 2023 Det har vi gjort i kommunen vår siden jeg var liten. Og jeg er født i 1984😁 I kommunen vår har alle nå 5 dunker hver. Plast, glass/metall, papir, rest og mat. Her i huset går det sport i å ha minst mulig mat og restavfall😊 Anonymkode: b0bff...360
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #67 Skrevet 9. november 2023 For meg er sorteringen en selvfølge. Matavfall, plast, papir/papp, glass/metall, rest. Og spesialavfall så klart. I starten var det litt skriverier om at det vi sorterte endte opp på samme plass, men det tok jeg ikke så tungt. Jeg tenker som så at dersom sorteringen først starter hos forbrukerne, så er rutinen godt inne når den er ordentlig på plass på mottaket, og dermed blir det sorterte avfallet "renere" og det er mer som kan resirkuleres. Anonymkode: 249fb...4fb
Sitronterte Skrevet 10. november 2023 #71 Skrevet 10. november 2023 Ja jeg kildesorterer. Har gjort det i mange år. Trodde det var noe "alle" gjorde.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #72 Skrevet 10. november 2023 On 11/8/2023 at 9:27 PM, Blåttvann said: Ikke kødd. Nissen og hans gode hjelpere så klart! Her hvor jeg bor så har vi 300 alver i grønne kostymer som gjør jobben for oss. Men det er kun på sommeren når verkstedet til nissefar er stengt. Anonymkode: 72fda...471
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #73 Skrevet 10. november 2023 Nei, bortsett fra papp hvis det er mye. Vi er bare to og har såpass lite søppel at vi puter alt i en bøte. Ellers hadde vi vel 4-5 forskjellige beholdere stående i flere uker før de er fulle og kastes. I tillegg betales det ganske mye kommunale avgifter og søppelhåndtering, at jeg synes det burde være billigere hvis vi skal ta den jobben. Anonymkode: 1523d...7f4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #74 Skrevet 10. november 2023 NatNat skrev (På 8.11.2023 den 19.38): ja. Du sparer penger i tillegg. Hvordan sparer man penger med dette? Anonymkode: 1523d...7f4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #75 Skrevet 10. november 2023 Ja, vi er nødt til å kildesortere i kommunen min plast, papir, restavfall, matavfall og glass/metall. I tillegg leverer jeg elektrinikk, teksiler etc. på egne mottakssteder Anonymkode: 77ef3...2a2
NatNat Skrevet 10. november 2023 #76 Skrevet 10. november 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan sparer man penger med dette? Anonymkode: 1523d...7f4 Det koster en god del mindre å tømme brun dunk, metal og glass dunk, grønn dunk enn restavfall dunk. Ved å sortere, vi klarer å tømme grå dunk (restavfall) kun 2 ganger/måned i steden for hver uke.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #77 Skrevet 10. november 2023 Vi har enebolig og dunk til matavfall, papp, glass/metall og restavfall. 4 store dunker på gårdsplassen, ja. I tillegg får vi poser til plastsøppel og en beholder til elektrisk/batterier (som vi riktignok må ta med til gjenvinningsstasjonen selv). Har hatt det omtrent sånn alle steder jeg har bodd siden jeg flyttet hjemmefra for 25 år siden, så jeg har "alltid" kildesortert. Når det gjelder priser så har kommunen KUN pris på restavfallsdunken, der går renovasjonsavgiften kraftig opp hvis du trenger større dunk. Men for de andre dunkene kan du gratis oppgradere til så stor dunk du bare vil. Så for litt større husholdninger er det mye penger å spare på å kildesortere riktig. Anonymkode: 3b685...30c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå