Gå til innhold

Kildesortere du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Husker ikke når vi begynte med det, men det var helt vanlig da jeg flyttet ut etter VGS i 2003. Husker vi hadde alt i en stor søppelsekk da jeg var liten, men det virker som en fjern fortid.

Matavfall hentes to ganger i måneden, restavfall, plast og papir en gang i måneden og glass og metall er vel rundt 12 uker mellom hver henting nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sofakona skrev (10 minutter siden):

Vi har 3 dunker utenfor oss ( bortelag) glass konteinere et på et annet sted

Jeg synes alltid det er så vanskelig å huske hva som skal i hva, hjernen min går i spinn :P

Anonymkode: c41bf...9d2

Skrevet

Jøss. Det har jeg gjort hele livet (32) 😂 vokste opp med søppelsortering på kykkeli kokkos, og har alltid hatt minimum 3 dunker- mat, rest og papp/papir. Nå har vi i tillegg plast og glass/metallembalasje. Er virkelig ikke vanskelig 

Anonymkode: dfe18...92a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja selvfølgelig. Trodde det var noe nesten alle gjorde? Har vokst opp med å lære dette av mamma og så på det som en selvfølge å gjøre det selv fra jeg flyttet hjemmefra. Er 35 år, og har som sagt gjort det hele livet 🤗

Anonymkode: d9551...7fd

Trodde dette med å sortere hjemme var nytt fra det siste tiåret

NatNat skrev (1 minutt siden):

ja. Du sparer penger i tillegg.

Hvordan? Må jo bruke trippelt med poser da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jøss. Det har jeg gjort hele livet (32) 😂 vokste opp med søppelsortering på kykkeli kokkos, og har alltid hatt minimum 3 dunker- mat, rest og papp/papir. Nå har vi i tillegg plast og glass/metallembalasje. Er virkelig ikke vanskelig 

Der nrk programmet med han med den morsomme hatten og briller?:p

• Liker 1
Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde dette med å sortere hjemme var nytt fra det siste tiåret

Hvordan? Må jo bruke trippelt med poser da. 

det koster mindre å tømme grønne, metal og brune dunker enn den med restavfall. Og når du sortere, får du mye mindre restavfall.

Endret av NatNat
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg synes alltid det er så vanskelig å huske hva som skal i hva, hjernen min går i spinn :P

Blå lokk papp...grønn restavfall og helt grønn med merke på mat ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Der nrk programmet med han med den morsomme hatten og briller?:p

Ja :nigo:

• Hjerte 1
Skrevet
NatNat skrev (3 minutter siden):

det koster mindre å tømme grønne, metal og brune dunker enn den med restavfall. Og når du sortere, får du mye mindre restavfall.

Må du betale for å kaste boss?

Skrevet

Overhodet ikke! Kun symbolpolitikk med kildesortering her i Rogaland vertfall! Jobber på gjenvinningsanlegg det som skal sorters - blir sortert av roboter på samlebånd uansett.

Tull å tøys - akuratt som handlenettet og økte priser på bæreposer SYMBOLPOLITIKK! folk kjøper egne plast søppelposer til søppel istedenfor å bruke vanlige bæreposer ergo plast forbruket akuratt det samme!

Anonymkode: 2c6ec...835

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Blå lokk papp...grønn restavfall og helt grønn med merke på mat ;)

Her er mat brunt lokk, svart lokk er rest, blått lokk er papp og oransje er glass/metall. Så det der varierer gitt 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skal det bli obligatorisk her i Boretslaget å kildesortere, andre som har det samme? Skjønner meg ikke på dette 

Ja, selvfølgelig. Har gjort det i over 20 år. Da vi satte inn nytt kjøkken for 25 år siden, fikk vi satt inn kildesorteringssystem i skuff/skap under kjøkkenvasken og har brukt det aktivt siden.

Finnes det virkelig folk som lever i "steinalderen" og fortsatt ikke kildesorterer? Da er det JAGGU på tide!! Makan!!

Her sorteres papp/papir, plast, mat, elektronisk avfall, batterier, lyspærer, metall, glass og farlig avfall. Det som ikke passer i noen av disse fraksjonene blir restavfall. Om vi drar på gjenvinningsstasjonen er det enda flere fraksjoner, som dekk med felg, dekk uten felg, impregnert treverk, ubehandlet treverk, hageavfall, mykplast, hardplast og klær.

Det er bare å fråtse i ulike sorteringer. MEN det er viktig å sortere riktig, fordi feil ting på feil sted kan være ødeleggende for gjenvinningen, eller enda verre, farlig. Batterier i restavfallet kan f.eks. føre til giftutslipp og branner.

Sett deg inn i informasjonen fra renovasjonsselskap/kommune og lær deg hvordan det skal gjøres. Etter en stund går det helt automatisk, og uten at man tenker så mye over det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
aksase skrev (9 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. Har gjort det i over 20 år. Da vi satte inn nytt kjøkken for 25 år siden, fikk vi satt inn kildesorteringssystem i skuff/skap under kjøkkenvasken og har brukt det aktivt siden.

Finnes det virkelig folk som lever i "steinalderen" og fortsatt ikke kildesorterer? Da er det JAGGU på tide!! Makan!!

Her sorteres papp/papir, plast, mat, elektronisk avfall, batterier, lyspærer, metall, glass og farlig avfall. Det som ikke passer i noen av disse fraksjonene blir restavfall. Om vi drar på gjenvinningsstasjonen er det enda flere fraksjoner, som dekk med felg, dekk uten felg, impregnert treverk, ubehandlet treverk, hageavfall, mykplast, hardplast og klær.

Det er bare å fråtse i ulike sorteringer. MEN det er viktig å sortere riktig, fordi feil ting på feil sted kan være ødeleggende for gjenvinningen, eller enda verre, farlig. Batterier i restavfallet kan f.eks. føre til giftutslipp og branner.

Sett deg inn i informasjonen fra renovasjonsselskap/kommune og lær deg hvordan det skal gjøres. Etter en stund går det helt automatisk, og uten at man tenker så mye over det.

Ikke alle som har plass til sånt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man er ikke idiot hvis ikke

Man er idiot hvis man ikke kildesorterer når man kan jo. Det er for de fleste bare snakk om å kaste ulike ting i separate poser eller dunker, det er så latterlig enkelt.

I tillegg samles glass- og metallemballasje, lyspærer, batterier, større plastting, metall, treverk, osv samlet opp i en dunk som jeg tømmer ulike steder der det ulike avfallet skal når den er full. 

Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Man er idiot hvis man ikke kildesorterer når man kan jo. Det er for de fleste bare snakk om å kaste ulike ting i separate poser eller dunker, det er så latterlig enkelt.

I tillegg samles glass- og metallemballasje, lyspærer, batterier, større plastting, metall, treverk, osv samlet opp i en dunk som jeg tømmer ulike steder der det ulike avfallet skal når den er full. 

Nei.

All boss havner på samme plass uansett, dyngen. 

Skrevet

Nei, alt går i rest. Posene havner i samme bil, blir skvist i samme bil og mest sannsynlig sprekker posene i samme bil. Da folk av visse grunner ikke greier å knyte posene godt nok eller at de tynne søppelposene sprekker.

rest, papp og papir, glass og metal er slik jeg sorterer hjemme

Anonymkode: 4a611...c1d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei.

All boss havner på samme plass uansett, dyngen. 

Nei det gjør det da virkelig ikke.

Er du så uopplyst fordi du velger å være det? Sikkert behagelig å tenke at alt havner samme sted så man slipper å gjøre noe ekstra.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Skrevet
Blåttvann skrev (Akkurat nå):

Nei det gjør det da virkelig ikke.

Er du så uopplyst forsi du velger å være det eller forsi du vil være det? Sikkert behagelig å tenke at alt havner samme sted så man slipper å gjøre noe ekstra.

Alt er jo søppel… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt er jo søppel… 

Alt er avfall, avfall blir sortert.

• Liker 1
Skrevet

Så klart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...