Gå til innhold

Kildesortere du?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Blåttvann skrev (11 minutter siden):

Alt er avfall, avfall blir sortert.

Av hvem?

Anonymkode: c41bf...9d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men melk og juice kartonger som er varmebehandlet innvendig, de kaster jeg i søpla.  
Dette fordi jeg vet hvor enorm varmebehandling som må til for å fjerne innholdet fra pappen innvendig. 
Husker ikke hva det heter nå…🤔

Ellers sorterer jeg som jeg skal. Nå skal vi snart sortere mat også. Det er jeg skeptisk til. Husker jo hvordan det var med skylledunkene og det var rottemat deluxe 🤔

Skrevet

Ja jeg kildesorterer.

Anonymkode: 3d887...777

Skrevet

Jeg skal begynne å kildesortere på sekundet når staten begynner å fase ut oljeletinga

Anonymkode: ddbe2...929

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Av hvem?

Ikke kødd.

Nissen og hans gode hjelpere så klart!

Skrevet

Ja, det har vi gjort i godt over 10 år. Det er en selvfølge.

• Liker 1
Skrevet

Her har vi vært med på å kildesortere i over 20år, egen sekk til plast, dunker til bio, papir og rest. Nå har vi også fått egen glass og metall dunk hjemme.

Føles rart når en kommer på besøk til kommuner der det ikke er kildesortering, føler en gjør noe feil når en putter alt i rest.

• Liker 3
Skrevet
Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Ikke kødd.

Nissen og hans gode hjelpere så klart!

Det har jo vært mange dokumentarer både fra Norge og England vedr pappinnsamling og hvor den ender. Husker at papp fra Norge havnet i England for så å bli transportert med lastebil til India og brent der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, alt går i rest. Posene havner i samme bil, blir skvist i samme bil og mest sannsynlig sprekker posene i samme bil. Da folk av visse grunner ikke greier å knyte posene godt nok eller at de tynne søppelposene sprekker.

rest, papp og papir, glass og metal er slik jeg sorterer hjemme

Anonymkode: 4a611...c1d

Det kommer helt an på hvilket system som brukes i den kommunen du bor i. Der hvor man bruker fargede poser for ulike sorteringer, men kaster alt i samme sjakt, har du delvis rett. Men det er ikke mange kommuner som har det slik lenger. Det vanlige er at ulike sorteringer samles i ulike containere og hentes på ulike dager. Der de henter flere sorteringer samtidig, har de enten søppelbiler inndelt to eller flere lasterom, eller de kjører flere biler som henter hver sin sortering.

Alt alt går i restavfall, er en seiglivet myte. Har nok vært slik i noen områder, men det blir stadig sjeldnere.

Les litt her om vitsen med å kildesortere. https://www.rogjen.no/er-det-noe-vits-a-sortere-soppel/

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trodde dette med å sortere hjemme var nytt fra det siste tiåret

Hvordan? Må jo bruke trippelt med poser da. 

Du har jo samme mengde søppel, du fordeler det bare etter hvilket avfall det er, så det går jo ikke flere poser enn før med mindre du nå bærer de ned til dunken før posen er fylt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overhodet ikke! Kun symbolpolitikk med kildesortering her i Rogaland vertfall! Jobber på gjenvinningsanlegg det som skal sorters - blir sortert av roboter på samlebånd uansett.

Tull å tøys - akuratt som handlenettet og økte priser på bæreposer SYMBOLPOLITIKK! folk kjøper egne plast søppelposer til søppel istedenfor å bruke vanlige bæreposer ergo plast forbruket akuratt det samme!

Anonymkode: 2c6ec...835

Vil jo være veldig bortkastet om de putter alle de ulike sorteringene på samme samlebånd samtidig, men skjønner at de trenger å dobbeltsjekke for det er jo ikke alltid like enkelt å avgjøre hva som skal i hvilken dunk.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, alt går i rest. Posene havner i samme bil, blir skvist i samme bil og mest sannsynlig sprekker posene i samme bil. Da folk av visse grunner ikke greier å knyte posene godt nok eller at de tynne søppelposene sprekker.

rest, papp og papir, glass og metal er slik jeg sorterer hjemme

Anonymkode: 4a611...c1d

Du er klar over at en bil kan ha flere kammer dunkene tømmes i, her har bilene 3 kammer (1lite forran til mat, og 2 bak som kan brukes til rest/glass og metall/papir eller plast alt etter hva som hentes den uken.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har en dunk til papir.

Så har vi plastsekker til plast, jeg som bor alene fyller en sekk nesten full iløpet av en mnd.

Nå skal vi få egen dunk til matavfall og den er like stor som den jeg har til restavfall. 

Og restavfallet skal nå tømmes hver 14 dag, det samme skal matavfalls dunken.

Jeg må øke matforbruket mitt kraftig hvis jeg skal klare å fylle en slik dunk med matrester iløpet av 14 dager. 

Anonymkode: 573ab...75b

Her har matavfall en litt mindre dunk, men selv om vi er en hel familie så er den sjelden mer enn halvfull.

svartkatt skrev (2 timer siden):

Ikke nå lenger. De har tatt bort restavfall-, papir- og bioavfalldunkene våre, gitt oss felles restavfall. Og dermed fikk vi ikke plast/glass-dunker heller når de kom til andre hushold.. så nå går alt i ett, inkludert mye som ikke burde gå i den dunken. 

Spørs om det var for mange som ikke sorterte riktig, da får vel borettslag/sameie... bøter og om det ble dyrere enn å ha en kontainer som tømmes jevnlig så er det vel bedre å sette bort sorteringen til de som kan 

Skrevet

Kildesortering er da vitterlig ikke noe nytt, har sikkert gjort det i 20 år. Man er jo helt bak mål hvis man ikke gjør det. 

Anonymkode: 2a049...5bb

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Einus skrev (1 time siden):

Men melk og juice kartonger som er varmebehandlet innvendig, de kaster jeg i søpla.  
Dette fordi jeg vet hvor enorm varmebehandling som må til for å fjerne innholdet fra pappen innvendig. 

Ellers sorterer jeg som jeg skal. Nå skal vi snart sortere mat også. Det er jeg skeptisk til. Husker jo hvordan det var med skylledunkene og det var rottemat deluxe 🤔

De fleste matavfallsdunkene jeg har sett er høye, ganske glatte og har tette lokk. Jeg har opplevd at skjærer, rev etc. har dratt utover plastavfallet mitt (som samles i en pose og settes frem før tømming), men aldri at dyr har gått løs på matsøpla. 

Anonymkode: 91428...e7d

Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg det. Her kildesorterer jeg matavfall, restavfall, plast, papir og papp og glass og metall.

Og for små klær gies vekk til Fretex eller UFF.

Kildesorterting har vi hatt i flere år her i byen, så det er helt innarbeidet.

Jeg har tre søppelspann under vasken til plast, restavfall og matavfall,og en plastboks til papir på kjøkkenet. Alt tømmes rett utenfor her i søppelrommet.

Anonymkode: bb44d...cff

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi skal begynne i januar. Fått forklaring på hva vi skal gjøre, så virker greit.

Anonymkode: fa1aa...faf

Jeg får det ikke til å henge sammen at vi i Molde har hatt kildesortering i flere år sikkert minst 10 år, så skal dere akkurat begynne.

• Liker 2
Skrevet
Einus skrev (11 timer siden):

Her i borettslaget har vi en ordning med å vaske søppeldunkene etter hver søppeltømming bortsett fra om vinteren.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg kildesorterer og har gjort det i mange år. Papp/papir, glass, metallemballasje, plast, batterier, lysrør/lyspærer, matavfall, gamle tekstiler/klær.... alt kildesorteres og kastes i de beholderne eller de stedene det skal. Batterier og lysrør leveres inn i butikker som selger sånt, de tar i mot det som skal kildesorteres.

De andre tingene kastes i containere rundt omkring her jeg bor. Bor i blokk i borettslag.

Skrevet

Bor ikke i borettslag, men ja, alltid gjort. Vi har en dunk til matavfall, en til papp, en til glass og metall, en til restavfall, og nylig bestilte vi en dunk til plast for vi var lei av at den svære posen tok plass i boden. Samboer og jeg klarer fint å fylle opp papp og restavfall, men selv om ikke matavfallet blir fullt er det fint de kommer å tømmer jevnlig, hvertfall på sommeren. Det som ikke kan kastes i noen av de, kjører vi til miljøstasjon som brennbart avfall, elektronikk, hageavfall, stor papp, etc. Er 34 år og kan ikke huske en tid jeg ikke kildesorterte. 

Anonymkode: 8b6f2...4ff

Skrevet

Ja, selvfølgelig! Har gjort det hele livet, bortsett fra noen år jeg bodde i USA da det ikke er like tilrettelagt for det der. Er 30 år. Her i Norge blir det jo veldig greit tilrettelagt for det, og man burde absolutt kildesortere….

Anonymkode: 179e8...ae2

Skrevet

Ja, det har jeg gjort hele livet. Er veldig overrasket over at det finnes kommuner som starter med dette nå.

Skrevet

Har kildesortert alt avfallet i 27 år, og ser på det som en selvfølge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...