Gå til innhold

Inntekt og antall barn

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2023 den 15.21):

Vi har tilsammen 4 barn, tre av dem tenåringer som bor hos oss fulltid. Vi har inntekt på 2.4 mnok, og det trengs med de kostnadene det innebærer med mat, bolig, klær til ungdommer som vokser fort, fritidsaktivitet, busskort, lommepenger, ferie (selv på lavbudsjett der vi får låne feriehus og bor gratis), mobiltelefon, telefonregning +++

Anonymkode: e8a73...b80

Det trengs med 2,4 mill??

Andre er nødt til å klare å forsørge en familie med 4 barn på mye mindre inntekt enn det - ofte under halvparten!

dere er veldig veldig priviligerte!

provoserende!!

Anonymkode: b7608...7fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 1,2 til sammen. Har foreløbig 1 barn og avventer flere fordi vi må ha lån til å pusse opp bolig, i tillegg til at vi vil se hvordan økonomien etter dette blir. 

Anonymkode: 2105c...18c

• Liker 1
Skrevet

Husk at dette skulle være en dømmefri tråd ☺️ vi har alle ulike inntekter og utgifter og gjør valg basert på kapasitet og/ eller økonomisk behov. 

Anonymkode: 61153...3b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ser på muligheten for fire barn, men slik det fremlegges her virker det alt for dyrt..

2.5 mill og likevel sliter dere / mener at det er "dyrt" med fire stk? Hva er hovedutgiftene i så fall? Skulle gjerne hatt 3-4 men inntekten min er på 1.3 mill...

Anonymkode: 72def...aa0

Hovedutgiften er bolig og alle kostnader som følger med. Skatt, kommunale avgifter, vedlikehold, strøm, forsikring, renter, avdrag, Så kommer bil, barnepass og ferier. Alt blir dyrere når man passerer to barn. Vi har 2,5mill, sliter ikke, men lever ikke i luksus heller. Helt normal middelklasse. 

Vi har valgt å bosette oss i Oslo, vi har fått venner og nettverk, samme har barna. Om vi skulle gått fra tre til fire barn måtte vi kjøpe ny bolig, kostnad for en enebolig i skolekretsen med plass til en storfamilie er 30mill. Ingen overdådig enebolig, ikke spesielt høy standard, bolig med plass er luksus her.

Vi ønsker å eie bolig, vi ønsker ett soverom per barn og plass til tenåringer. 

Begge ønsker karriere, vi liker jobbene våre og jobber mer enn 100% Jobbene våre er krevende, derfor de betaler bra. Men det betyr også at vi kjøper oss fri fra enkelte ting (både tidsmessig og mentalt.), for å kunne bruke tid sammen som familie. 

Tjener også over 1 mill, men hadde slitt med boligkostnadene om jeg ble alene. 

Anonymkode: aab07...12e

• Liker 2
Skrevet
Yodas skrev (På 12.11.2023 den 12.13):

Hvis dere vurderer barn nr 2 nå, så er det jo over 13 år til det barnet blir tenåring, og innen den tid har dere kanskje høyere lønn og nedbetalt en del på lånet.

Ja, men det vil likevel være svindyrt med en ålreit femroms innenfor ring 2. Mannen min er dessuten lærer og har ikke potensial til å få så veldig mye mer i lønn, men jeg vil tjene en del mer om jeg beholder den jobben jeg har eller tilsvarende. Uansett får vi gjøre unna barn nr to først, så får vi se.

Anonymkode: f0bd6...71a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men det vil likevel være svindyrt med en ålreit femroms innenfor ring 2. Mannen min er dessuten lærer og har ikke potensial til å få så veldig mye mer i lønn, men jeg vil tjene en del mer om jeg beholder den jobben jeg har eller tilsvarende. Uansett får vi gjøre unna barn nr to først, så får vi se.

Trenger dere 4 soverom på 2 voksne og 2 barn? Holder fint med 3, selv 2 hadde holdt. Og må dere absolutt bo der, dere bor innenfor ring 2? Det er jo ikke rart at dere mener at dere ikke har råd til nr 2 når dere prioriterer luksus. Det går fint ann å skaffe seg en 4 roms leilighet utenfor Oslo til 6-7 millioner. Og det er i Oslo sine naboer kommuner. Flytter man lenger ut så kan man fint få eneboliger til 4-5 mill..

Skrevet

1,6 mill. Tre barn. 

Anonymkode: ba80e...a85

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (1 minutt siden):

Trenger dere 4 soverom på 2 voksne og 2 barn? Holder fint med 3, selv 2 hadde holdt. Og må dere absolutt bo der, dere bor innenfor ring 2? Det er jo ikke rart at dere mener at dere ikke har råd til nr 2 når dere prioriterer luksus. Det går fint ann å skaffe seg en 4 roms leilighet utenfor Oslo til 6-7 millioner. Og det er i Oslo sine naboer kommuner. Flytter man lenger ut så kan man fint få eneboliger til 4-5 mill..

Ikke meg du siterer, men er eget soverom til barna er luksus? Da har vi forskjellig definisjon av luksus.  Det å flytte langt fra jobb, venner og bekjente er jo ren forringing av livskvalitet. 

Anonymkode: c7d37...62a

• Liker 2
Skrevet
tussi84 skrev (4 minutter siden):

Nei, ikke til to voksne og to barn. Men til to voksne og tre tenåringer ville jeg ideelt sett hatt fire soverom, ja. 

For oss er det viktigere å bo sentralt i Oslo enn å ha tre barn. To barn har vi råd til, både med tanke på bolig og å kunne ta dem med på ferier og restauranter og kulturtilbud og alt annet vi vil gjøre. Å bo i en enebolig langt utenfor Oslo framstår som utrolig lite attraktivt for oss. Da blir vi heller boende i byen med to barn. Poenget var at om boligmarkedet var annerledes eller vi hadde hatt mer inntekt, kunne vi godt ha blitt en familie med tre barn.

• Liker 1
Skrevet

Vi er visst blant de «fattige» i tråden her. Har ca 1,2 til sammen i året. Skriver fattig i hermetegn fordi jeg tenker vi er en helt vanlig familie som klarer oss bra så lenge vi gidder å planlegge og prioritere litt.

Anonymkode: 083ca...0f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er visst blant de «fattige» i tråden her. Har ca 1,2 til sammen i året. Skriver fattig i hermetegn fordi jeg tenker vi er en helt vanlig familie som klarer oss bra så lenge vi gidder å planlegge og prioritere litt.

Glemte å skrive 2 barn. 

• Liker 1
Skrevet

1,1 - 4 barn - bygda så lav boliglån: men det betyr også mer kjøring til alle fritidsaktiviteter, kamper, etc... 

• Liker 1
Skrevet

Samlet ca. 2,2 mill brutto, ganske likt fordelt. To barn på 8 og 13. Skatt og boliglån spiser skremmende mye av pengene..

Anonymkode: bdb4a...380

• Liker 2
Skrevet

2,5 og 4 barn. Kjenner godt på dyrtiden.

Anonymkode: 90c6f...36a

• Liker 2
Skrevet

Herregud så mye folk tjener 😅 jeg trodde 600k var bra lønn.. Men alle har jo nesten over 1 million

Anonymkode: 73e38...2dd

• Liker 1
Skrevet

1.6 m og tre barn i barnehage og småskolealder. Vi klarer oss greit. 

• Liker 1
Skrevet

1,2 i samlet inntekt og tre barn. Synes vi klarer oss greit. Vi har nyoppusset hus og dermed toppet lån, så vi snur litt på krona om dagen. Ingen luksus, men jeg tror ikke barn har så godt av å vokse opp i overflod. Barna våre lærer seg gode verdier og mangler ingenting selv om bergansjakka er kjøpt på Finn og bilen er 15 år gammel. 

Anonymkode: 7eb6f...7cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Herregud så mye folk tjener 😅 jeg trodde 600k var bra lønn.. Men alle har jo nesten over 1 million

600 000 er jo grei lønn. Det folk oppgir her er jo samlet inntekt for to personer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

600 000 er jo grei lønn. Det folk oppgir her er jo samlet inntekt for to personer. 

Ja? Og en samlet inntekt på 2,4 blir 1,2 per pers. Det er mye penger og høy lønn! Jeg og lurer på hva folk jobber med. Synes det er rystende å lese hvor mye folk tjener.

Anonymkode: 37606...a53

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt enig med deg. Vanvittig hvor mye penger folk har mellom hendene. Mange nordmenn er utrolig bortskjemte.

Vi bor ikke i Norge, og lever på mannens lønn, enn så lenge (jeg er student). Hans lønn er ca 900 000, men han har en lederjobb og jobber masse! Vi har to barn og lever helt fint, men det er dyrt her vi bor og. Forskjellen er at vi ikke kjøper masse ting og klær, og bruker penger i øst og vest. Det er også uvanlig i landet vi bor, folk sparer mer og tenker fornuftig ang penger. Mye mindre forbruk og kjøpekraft enn jeg ser i Norge.

Anonymkode: 37606...a53

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...