Gå til innhold

Makta NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer det en sesong til? 

Anonymkode: 468d4...808

Ja, den heter "Pengene" og handler om maktkonsensusen i Høyre.

Anonymkode: 248f2...6de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, den heter "Pengene" og handler om maktkonsensusen i Høyre.

Anonymkode: 248f2...6de

Nå tuller du bare.

Anonymkode: 28bdd...3ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 12.26):

Jeg hadde håpt på en serie som gav oss innblikk i maktens korridorer og kanskje litt interessant tidskoloritt ala «Lykkeland».

Nå vet jeg ikke helt hva vi fikk. Et kunstprosjekt av 20-årige filmstudenter med 50-åringer som målgruppe?

Anonymkode: 4dde8...3d3

jeg synes egentlig den ga en veldig god tidskoloritt, jeg. Er oppvokst på 70-tallet, var ungdom på 80-tallet, og opplevde tidskoloritten i Makta som gjenkjennelig på en helt annen måte enn Lykkeland, som jeg synes ble for glatt og perfekt til at det var gjenkjennelig.

Leste et sted at kostymene i Makta var en blanding av 50-, 60- og 70- tallsklær, fordi folk gikk jo rent faktisk ikke rundt i tidsriktige klær - de gikk i en blanding av nye klær og gamle klær. I Lykkeland derimot så de ut som de var klippet ut fra moteblader, og det blir feil i forhold til følelsen av tiden og tidskoloritten.

Anonymkode: 348fe...4f2

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå tuller du bare.

Anonymkode: 28bdd...3ba

Ja, det kommer dessverre ingen annen sesong.

Anonymkode: 248f2...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det kommer dessverre ingen annen sesong.

Anonymkode: 248f2...6de

Var det ikke nettopp annen sesong som ble avsluttet?

Anonymkode: 28bdd...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (20 timer siden):

Ante ikkje at Sogn og Fjordane var utlandet

Det har ikke jeg sagt noe om

Anonymkode: eda2e...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 17.50):

Var det ikke nettopp annen sesong som ble avsluttet?

Anonymkode: 28bdd...3ba

Nei, det var del to av første (og siste) sesong. 

Anonymkode: 8e7a7...c6c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så episode 12 i går.

Det jeg sliter med, er å se den røde tråden fra episode 1 og ut til episode 12. Serien sporer liksom litt av. Jeg hadde forventet en mer rød tråd gjennom serien, men nei. Og hvorfor var plutselig møbelhandleren med som noe helt annet i siste episode?

Det føles litt uferdig. Som om de like gjerne kunne laget episode 13 om noen helt andre. Hvor ble det av Reiulf f.eks?

Næh. Bra serie, men noe uferdig for min del. 

Anonymkode: a04d9...e6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg ser den røde tråden mellom episode 1 og 13. I episode 1 møter vi et arbeiderparti i identitetskrise. Fra å være folkets parti er de nå litt i utakt med tiden, og episode 13 bekrefter på måte at AP nå er enda lengre unna, altså har den negative tendensen bare fortsatt. 

Videre så er undertittelen, som også gjenspeiles tydelig i handlingen, «all makt til ingen» et tydelig brudd fra både serietittelen og premissene vi møter i resten av serien. Første del av Makta handler jo om maktspillet internt i AP, mens andre del handler om å kapre makta i stortinget. Der blir Gro og Kåre først fremstilt som motpoler som kjemper på hver sin side. 

Episode 13 bryter dette helt sammen. Fra fortellerperspektivet ser vi at de to maktspillene vi har vært vitne til egentlig ikke betyr noe, at det fra ungdommenes perspektiv er liten forskjell på de to alternativene som presenteres. Og i tillegg gjøres det narr av ideen om at makt i det hele tatt skal være sentralisert i noen få roller. 

Episoden kommer også med flere stikk til andre historier som har blitt fortalt i Makta. Kontrastene er stor fra gateungdommene til de idealistiske ungdommene vi så sitte i fjæresteinene på Utøya mens Reiulf fortalte om Chile. 

At historien blir fortalt gjennom Nini Stoltenbergs øyne forsterker selvsagt den ironien, siden vi har blitt godt kjent med både Thorvald og Jens i serien. Men selv om hun overhodet ikke deler sin families engasjement for valget (noe vi ser i det åpenbart overdrevne klippet der de regelrett gråter over valgresultatet), så ser vi også at hun selv ikke klarer å løsrive seg helt fra sin oppvekst: for eksempel så prøver hun å bruke politikkens virkemidler i anarkistbevegelsen, som når de inviterer Sissel Rønbeck til et folkemøte som ikke går bra. Så selv om hun deler anarkistenes idealisme søker hun løsninger gjennom de tradisjonelle kanalene. 

Men til tross for at episode 13 inneholder masse referanser og metakommentarer til de foregående episodene så synes jeg fortsatt at resultatet er sånn middels. Jeg synes ikke at karakterene som presenteres skaper samme engasjement. Gro, Odvar, Kåre og Reiulf er karakterer som er fantastisk bygd opp der både manus og skuespillerprestasjoner er satt helt på spissen, særlig Gro-karakteren med sine gode og litt snåle sider er et mesterstykke.

Episode 13 er ikke i nærheten av like godt fremført på karakter-siden. Det kan være et bevisst grep om at individet ikke skal telle, men uansett så blir jeg ikke like investert. Jeg skulle heller sett at Gro-karakteren fikk mer plass og at man faktisk fikk fulgt henne under maktbyttet. 

 

Anonymkode: ac82b...c05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva/hvem var Flodhesten i Trondheim? Kan det ha vært Trond Giske?

Anonymkode: 28bdd...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hva/hvem var Flodhesten i Trondheim? Kan det ha vært Trond Giske?

Anonymkode: 28bdd...3ba

neppe. Trond Giske har da ingenting med innholdet i den episoden å gjøre. Mange gode tolkningsmuligheter i innlegget som det er lenket til over her.

Anonymkode: 348fe...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.2.2024 den 19.10):

neppe. Trond Giske har da ingenting med innholdet i den episoden å gjøre. Mange gode tolkningsmuligheter i innlegget som det er lenket til over her.

Anonymkode: 348fe...4f2

Det kan være seksuell trakassering generelt (inkludert TG), som vi har sett antydet flere ganger i serien allerede. I episode tre, for eksempel. At seksuell trakassering og/eller maktmisbruk  er flodhesten i rommet, om du vil, og at det vil skape store problemer for partiet på sikt. 

Anonymkode: 8e7a7...c6c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Makta nominert til Gullrute. Blir premie i år!

Anonymkode: 248f2...6de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Makta nominert til Gullrute. Blir premie i år!

Anonymkode: 248f2...6de

Håper de får det! Det er i tilfelle vel fortjent. 

Anonymkode: 8e7a7...c6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...