Gå til innhold

Makta NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Boetica skrev (På 10.11.2023 den 6.15):

Jeg har ikke sett serien ennå, men reagerer på at de ikke har tatt seg bryet med å sette den i tidsriktige omgivelser. Er dette et «arti» og «lekent» grep??? Bare irriterende, spør du meg. Gjør det skikkelig, eller la vær. Samme med at Einar Førde spilles av en med innvandrerbakgrunn. Er så lei av politisk korrekthet. Hvorfor ikke være tro mot historien og legge woke-ismen på hylla. Tror folk flest er rimelig lei av det der. 

Jeg trodde jeg skulle bry meg veldig om dette og at det ville ødlegge serien for meg men det gjorde ikke det. Forteller karakteren sier på et tidspunkt at *jeg er jo dau jeg*og den moderne bakgrunnen spiller litt inn i det. At de blir spøkelser også metaforisk fordi det viser hvordan dette påvirker politikken i dag og fortsatt sitter i veggene hos dagens AP. 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Og det er kjempegøy! 

Det er ikke en dokumentar, men satire, basert på "sannhet, løgn og dårlig hukommelse" som det tydelig står før hver episode. Jeg synes den er veldig bra og  tidvis kjempemorsom. Filmingen er strålende. Anbefaler Aftenpodden hver mandag der de omtaler helgens episode samt Seriesnakk-podcasten på NRK for bakgrunnsmateriale. Eksempelvis den snedige dansescenen på slutten av togtur-episoden der Førde (kjent for å være glad i damer) danser tett med en ung kvinne på eksakt samme måte som Giske danset på Bar Vulkan. Utrolig bra gjort. 

Eller partiprogrammet: Kanskje, kanskje ikke vil vi finne ut av tingene. :hoho: 

Anonymkode: 36e56...e9c

La merke til det samme og knegget godt der jeg satt.

Det er mange drypp som kommer lagvis, og sikkert mye som går over hodet på meg som er født på midten av 80-tallet.

Anonymkode: 74cf5...8cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde håpt på en serie som gav oss innblikk i maktens korridorer og kanskje litt interessant tidskoloritt ala «Lykkeland».

Nå vet jeg ikke helt hva vi fikk. Et kunstprosjekt av 20-årige filmstudenter med 50-åringer som målgruppe?

Anonymkode: 4dde8...3d3

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde håpt på en serie som gav oss innblikk i maktens korridorer og kanskje litt interessant tidskoloritt ala «Lykkeland».

Nå vet jeg ikke helt hva vi fikk. Et kunstprosjekt av 20-årige filmstudenter med 50-åringer som målgruppe?

Anonymkode: 4dde8...3d3

Det var det jeg også hadde håpet på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker serien,men på samme måte som jeg  ler og koser meg med karrikaturtegninger 😂

Det er mange som ikke husker eller opplevde den tiden, så en dokumentarserie hadde også vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (På 10.11.2023 den 7.23):

Derfor det ikke er vits å se dokumentarer på NRK lenger. NRK er ikke dokumentar- det er PR for politikere.

Dette er ikke i nærheten av en dokumentar , den gjør absolutt ikke et eneste forsøk på å fremstå som dokumentar: det er dramatiserte fremstillinger av en tid med tilkobling til reelle situasjoner.

Målet er ikke å forklare maktkampen og den politiske utviklingen av Ap i en brytningstid, men å levere en dramatisert historie ut av det.

Og det gjør de bra.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde håpt på en serie som gav oss innblikk i maktens korridorer og kanskje litt interessant tidskoloritt ala «Lykkeland».

Nå vet jeg ikke helt hva vi fikk. Et kunstprosjekt av 20-årige filmstudenter med 50-åringer som målgruppe?

Anonymkode: 4dde8...3d3

Vet du hva? Jeg tror det er eksakt hva vi har fått! Jeg som har vokst opp i den tiden, koser meg glugg ihjel, denne er spisset for meg og min oppfatning av Ap på den tiden.

Jeg kunne tenkt meg din serie også: jeg kunne tenkt meg serien «den blå bølgen», om det som trigget denne serien og hvilken utvikling vi opplevde i den tiden, og den ville måtte basere seg på tidskoloritt, fordi den måtte vise hvordan samfunnet utviklet seg i den tiden. 

Den kunne ikke fokusere på et parti, så vi måtte antagelig hatt en helt annen dramatisk historiefortelling. 
Umiddelbart ville jeg tenkt at den tok for seg de første pakistanske familiene som kom, fordi du da hadde fått noen funksjonelle kontraster å jobbe med konfliktmessig

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde håpt på en serie som gav oss innblikk i maktens korridorer og kanskje litt interessant tidskoloritt ala «Lykkeland».

Nå vet jeg ikke helt hva vi fikk. Et kunstprosjekt av 20-årige filmstudenter med 50-åringer som målgruppe?

Anonymkode: 4dde8...3d3

Jeg hadde forventet meg noe ala Lykkeland, men nå er jeg glad vi ikke fikk det! Lykkeland er fiksjon. Hvis de skulle prøvd å lage en «dokumentarserie» om faktiske hendelser, da kommer man fort galt avsted, særlig når hendelsene ikke ligger så langt tilbake i tid. Jeg synes serien er festlig, mange artige grep. Det er nok også bedre for både levende og avdøde som er med i serien at det åpenbart er mye tull her. 

Anonymkode: 8e7a7...c6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den togturen er jo fantastisk. Tenk at de stappet et tog fullt av politikere, journalister og sprit! 🤣🤣🤣 

Anonymkode: 8e7a7...c6c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (På 7.11.2023 den 19.47):

Men jeg forstår ikke med beste mening hvorfor de skulle bruke utlendinger som karakterer som egentlig er hvite….🙈

Det er jo genialt. Det er jo så mange politiske krav til å få laget norsk serie/film. Og siden serien handler om politikk på litt tullete måte, syntes jeg det trekket var genialt,  netopp fordi det var så feil. Feks krav om folk med utenlansk utseende i en setting der det ikke var noen. Så er jo ikke det lett, utover å gi de tjensesteperson roller. Noe som i tillegg er nedlatende. Så da må jo en hvit høytstående norsk politiker , seende ut som alt annet enn det han var.

Utrolig gøy serie, som er nettopp det den sier. En serie laget på litt historikk, fri fantasi og dårlig hukommelse.  At de putter inn moderne hipphopp er heleigvis med å understreker ukorektheten. Slik at den ikke skal sees på som historsk korekt historie 

Anonymkode: 003fd...4a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den togturen er jo fantastisk. Tenk at de stappet et tog fullt av politikere, journalister og sprit! 🤣🤣🤣 

Anonymkode: 8e7a7...c6c

Only in 1970 🤣🤣🤣

Anonymkode: 003fd...4a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde håpt på en serie som gav oss innblikk i maktens korridorer og kanskje litt interessant tidskoloritt ala «Lykkeland».

Nå vet jeg ikke helt hva vi fikk. Et kunstprosjekt av 20-årige filmstudenter med 50-åringer som målgruppe?

Anonymkode: 4dde8...3d3

Jeg er vokst opp med flere av disse på skjermen, i en tid med kun nrk og lite for barn. Så vi ble som 2 og 3 åringer godt kjent med norske politikere. Selv om mye gjør dette fjærnt. Så er det ikke så langt unna det jeg husker heller. De har fanget tiden de var i på en ganske bra måte. Jeg ser serien som en karrikatur på den tiden. Jeg er rett tilbake til 70/80 tallet når jeg ser serien. 

Det var mye alkohol,  smøring osv  på den tiden der. Og absolutt gutteklubben grei i stoooor grad. Ser noen politikere prøver å si det ikke var sånn. Men det var det.det betyr ikke at jeg ser ned på dem da. Så syntes ikke det er så mye å nekte på. Det var jo litt slik den tiden var.

Og heldigvis har det gått fremover. Barn og unge voksne i dag, vet nok ikke hvilket norge de hadde vokst opp i , i dag. Om det ikke var pga bla gro Harlem bruntland og andre kvinner rundt henne på tiden hun var aktiv og med

Anonymkode: 003fd...4a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (På 7.11.2023 den 19.47):

Men jeg forstår ikke med beste mening hvorfor de skulle bruke utlendinger som karakterer som egentlig er hvite….🙈

Jeg tror strengt tatt det kun handler om å kutte kostnader i casting: vi trenger en Einar Førde, men vi skal ikke fokusere på han, så å lete etter en skuespiller som er lik og kan etterape han er ikke verdt det. 

Det kunne vært brukt som et filmatisk grep : Einar Førde var en «utlending» i Oslo politikken, og det var nok en del konflikter her som kunne ligne på konflikt mellom nordmenn og innvandrere. Men jeg ser ikke spor av dette i manus, så det handler nok om at han var ledig og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (7 minutter siden):

Jeg tror strengt tatt det kun handler om å kutte kostnader i casting: vi trenger en Einar Førde, men vi skal ikke fokusere på han, så å lete etter en skuespiller som er lik og kan etterape han er ikke verdt det. 

Det kunne vært brukt som et filmatisk grep : Einar Førde var en «utlending» i Oslo politikken, og det var nok en del konflikter her som kunne ligne på konflikt mellom nordmenn og innvandrere. Men jeg ser ikke spor av dette i manus, så det handler nok om at han var ledig og billig.

Du er klar over at etter Basmo og Trond Espen Seim så er han som spiller Einar Førde den mest kjente skuespilleren i serien? Hvis meningen var å redusere kostnader så har de absolutt ikke gjort det med Nader Khademi.

Hør NRK podkasten om serien. Der kommer det veldig tydelig frem at Førde-karakteren er ment å representere Førdes lynne og sinnstemning, ikke utseende.

Anonymkode: 618e0...d88

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Only in 1970 🤣🤣🤣

Anonymkode: 003fd...4a7

Ikke rart at det var mye metoo og ukultur. 😵‍💫 Det er jo deler av dette som henger igjen, en uheldig blanding av politikk, fest og makt. Ikke at Ap er alene om det, da. På ingen måte! 

Anonymkode: 8e7a7...c6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Druid skrev (13 timer siden):

Jeg tror strengt tatt det kun handler om å kutte kostnader i casting: vi trenger en Einar Førde, men vi skal ikke fokusere på han, så å lete etter en skuespiller som er lik og kan etterape han er ikke verdt det. 

Det kunne vært brukt som et filmatisk grep : Einar Førde var en «utlending» i Oslo politikken, og det var nok en del konflikter her som kunne ligne på konflikt mellom nordmenn og innvandrere. Men jeg ser ikke spor av dette i manus, så det handler nok om at han var ledig og billig.

Han er jo ganske kjent skuespiller da, ikke en arbeidsløs fyr de fant på gata. 

Det er nok bare gjort for å speile dagens sammensetning av den norske befolkning. Kall det woke, om du vil.

Jeg elsker denne serien, den er morsom, Gro er så on point, og den er også lærerik. Selv om jeg vet det er en del fiksjon også altså 😁

Anonymkode: d1a34...192

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Den togturen er jo fantastisk. Tenk at de stappet et tog fullt av politikere, journalister og sprit! 🤣🤣🤣 

Anonymkode: 8e7a7...c6c

Meeen hvis du hører podkasten Seriesnakk, forteller journalist Eva Bratholm at det ikke var helt sånn. Den skandaløse drikkinga førte ikke til at folk dansa på bordet, mer at de stille sovna i setet…..

Anonymkode: 59040...0e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du er klar over at etter Basmo og Trond Espen Seim så er han som spiller Einar Førde den mest kjente skuespilleren i serien? Hvis meningen var å redusere kostnader så har de absolutt ikke gjort det med Nader Khademi.

Hør NRK podkasten om serien. Der kommer det veldig tydelig frem at Førde-karakteren er ment å representere Førdes lynne og sinnstemning, ikke utseende.

Anonymkode: 618e0...d88

Men det er litt synd at ikke Førde er mer Førde! For han var jo en fantastisk karakter. Kanskje de var redde for ikke å klare å skrive ham så skarp og vittig som han faktisk var?

Anonymkode: 59040...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere diskuterer dette at det ikke er en syttitalls setting. Hovedgrunnen er at det ville koste for mye, det har jo serieskaperne selv sagt. Men så har de brukt det på en finurlig måte. Heldigvis visste jeg det før jeg så første episode, ellers ville jeg nok irritert meg over det.

Synes serien er underholdende, men jeg ser ikke det satiriske i det, bortsett fra møbelhandleren til nød. 

Anonymkode: 59040...0e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...