Gå til innhold

Pro-palestina demonstrasjonene

mocca1

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, jordy said:

Ja, nei - ikke vet jeg, men det er en logisk brist her.

Hadde skjønt om det var noe med "redd barna i Gaza", men det hadde de ikke. De viftet med flagg, et flagg som hører til hos Palestina, et Palestina som valgte Hamas, et Hamas som ville drept alle i Pride-toget og det får meg til å tro at de ikke skjønner hva de holder på med.

Vet ikke jeg heller, men det er relativt absurd om pride-folk skulle støtte Hamas eller et hvilket som helst islamist land for den del.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dette er veldig enkelt.

Jeg kunne godt protestert mot bombingen av Dresden i 1945 hvor 25 000 sivile ble drept. Det var protester på alliert side.

Jeg ville ikke gått i "heia Tyskland" demonstrasjon så lenge nazistene satt ved makten.

Derfor har jeg verken israelsk eller palestinsk flagg på Facebook profilen.

Ukrainsk er greit. 

Endret av Isambard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Lurven skrev (1 time siden):

Men hvordan mener du at Israel skal klare å ta ut Hamas uten at sivile liv går tapt, når Hamas holder til midt i Gaza by blant sivile?

Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har blitt stilt det spørsmålet og svart 😅 

Blant annet mer etteretning, mer målrettet angrep, bruk av angrepsdroner og svampebomber, tillate bistand og forsyninger til sivile etc. 

Det vil selvfølgelig ta lengre tid å ta Hamas, men vinn vinn for både Israel og de sivile i Gaza. 

Situasjonen Israel nå setter seg i er egentlig veldig leit, skummelt og farlig for de sivile israelerene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (35 minutter siden):

Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har blitt stilt det spørsmålet og svart 😅 

Blant annet mer etteretning, mer målrettet angrep, bruk av angrepsdroner og svampebomber, tillate bistand og forsyninger til sivile etc. 

Det vil selvfølgelig ta lengre tid å ta Hamas, men vinn vinn for både Israel og de sivile i Gaza. 

Situasjonen Israel nå setter seg i er egentlig veldig leit, skummelt og farlig for de sivile israelerene. 

Det antas vel at Hamas har 40-50 tusen soldater, de fleste vil vel dø av alderdom før man rekker å ta de ut med de metodene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (1 time siden):

Absolutt ikke, hadde en erstattet IDF med en internasjonal styrke ledet eksempelvis av USA så hadde begge parter tjent på det i det lange løp.

Det Israel gjør nå er å pisse i buksen, fjerne 10 terrorister i dag mot 100 nye i morgen.

Mulig det ja, men tror ikke USA eller noen andre land er villige til å risikere livet til sine soldater for å forsvare israel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Lurven skrev (45 minutter siden):

Det antas vel at Hamas har 40-50 tusen soldater, de fleste vil vel dø av alderdom før man rekker å ta de ut med de metodene

Nei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Gregarious said:

Har ikke palestinerne rett å forsvare seg?

De strukturelle skadene til bombingen er tusenvis av ganger større en hva Hamas har gjennomført. 

Å fly inn over en musikkfestival på motorisert paraglider, skytende med maskingevær på ungdommer som danser er ikke forsvar 🤯

Spørsmålet er om de strukturlle ødeleggelsene er nødvendige for å hindre nye angrep. Å hindre nye lovede angrep, det er legitimt forsvar. 

Det drittet Hamas og kameratene holder på med er ikke forsvar. Dette er ikke «mine egne fargede briller», det er på en rar planet man kan se det som annet enn et grufullt angrep.

Det dreier seg ikke om at Israel ikke har det like jævlig som Gaza. Det er ikke sånn at krigen skal ta slutt når de i Gaza har fått det jævlig nok. Da skulle den jo være slutt før den begynte. 
Krigen skal ta slutt når Gaza ikke lenger har noe militær makt til å angripe Israel med. 

Så om en skal bruke denne begrunnelsen så gir det vesentlig mer mening at IDF skal avvæpnes en Palestinerne.

Man skal ikke bruke den begrunnelsen. Den er helt grunnleggende feil. Det dreier seg om å gå inn for å drepe naboen, samme om man gjør det fra en rønne, eller et palass. Fra elendighet, eller rikdom. 

Hamas må gi tilbake de de har kidnappet, slutte å angripe Israel, slutte å vanskjøtte landet sitt, og snu energien vekk fra jihad og martyrer, til noe mer produktivt og positivt. 

Tyskland klarte det, å bygge seg opp etter tap av 7 millioner borgere, sønderbomvede byer, og avmiliterisering, det er håp for Gaza også. En naturskjønn perle i middelhavet, strategisk plassert. Det er absolutt håp. 

Vi må bli kvitt den ideen om at jihad er forsvar, det er helt fjernt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sirisiri10 said:

Nei! 

Jeg tror egentlig IDF har vurdert for og i mot, og foretar kontinuerlige vurderinger, hvor de veier de ulike farer opp mot hverandre. 

Kanskje de har undervurdert hatet  og feilinformasjonen som blir spredt av «sofa kommentatorer» over hele verden som blir absorbert av massene…. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (6 minutter siden):

Å fly inn over en musikkfestival på motorisert paraglider, skytende med maskingevær på ungdommer som danser er ikke forsvar 🤯

Spørsmålet er om de strukturlle ødeleggelsene er nødvendige for å hindre nye angrep. Å hindre nye lovede angrep, det er legitimt forsvar. 

Det drittet Hamas og kameratene holder på med er ikke forsvar. Dette er ikke «mine egne fargede briller», det er på en rar planet man kan se det som annet enn et grufullt angrep.

Det dreier seg ikke om at Israel ikke har det like jævlig som Gaza. Det er ikke sånn at krigen skal ta slutt når de i Gaza har fått det jævlig nok. Da skulle den jo være slutt før den begynte. 
Krigen skal ta slutt når Gaza ikke lenger har noe militær makt til å angripe Israel med. 

Man skal ikke bruke den begrunnelsen. Den er helt grunnleggende feil. Det dreier seg om å gå inn for å drepe naboen, samme om man gjør det fra en rønne, eller et palass. Fra elendighet, eller rikdom. 

Hamas må gi tilbake de de har kidnappet, slutte å angripe Israel, slutte å vanskjøtte landet sitt, og snu energien vekk fra jihad og martyrer, til noe mer produktivt og positivt. 

Tyskland klarte det, å bygge seg opp etter tap av 7 millioner borgere, sønderbomvede byer, og avmiliterisering, det er håp for Gaza også. En naturskjønn perle i middelhavet, strategisk plassert. Det er absolutt håp. 

Vi må bli kvitt den ideen om at jihad er forsvar, det er helt fjernt. 

Jeg snakker om forsvaret seg mot angrepene fra IDF.

Så du mener drepe 1000 - 5000 - 10000 barn er forsvar? 
Men det er samme argumentet heletiden, peke på Hamas for så rettferdiggjøre absolutt alle typer handlinger. 

Hvordan har det historisk fungert når en prøver å fjerne terroraksjoner ved teppebombing, jo det fungerer ikke.

Resultatet er enormt med døde sivile palestinere, Gaza lagt i grus, titusenvis av kommende ekstremister. Israel har mistet det meste av internasjonal legitimitet og sympati og står foran en framtid med langt flere terrorangrep.  

At dette ikke fungerer vet den politiske ledelsen i Israel også, men de må kjører knallhardt for å fremstå sterke etter total fiasko for etterretning-tjenesten deres.  
image.jpeg.2f0004fa8f4d4140a31fe35d7569cba5.jpeg

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (6 timer siden):

Man trenger ikke demonstrasjoner MOT  alle terrorgrupper. Jeg trenger ikke gå i tog for å si at jeg ikke støtter Al QUAIDA heller. Pro-palestinske demonstrasjoner er det tradisjon for i og med at det handler om Israels lange okkupasjon. Dette er bare en intensivert forlengelse på grunn av det som nettopp har skjedd.

Javel. 
Et spørsmål fra meg til deg: 

Hvorfor begynte propal-demonstrasjonene nå SAMME KVELDEN/HELGA som HAMAS åtak? 
Israel lå nede for telling, og i sjokk og DA syns propalestinerne det er musikalsk å finne fram flagget og ta til gatene? Før Israel har sluppet en eneste bombe? Forstår de store protestene nå, men ikke da. Det naturlige da hadde jo heller vært å gå i tog for Israel.?

Det er dette jeg ikke skjønner, og som faktisk har gitt meg avsmak for palestinernes sak. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (36 minutter siden):

Javel. 

Israel lå nede for telling, og i sjokk og DA syns propalestinerne det er musikalsk å finne fram flagget og ta til gatene? Før Israel har sluppet en eneste bombe? Forstår de store protestene nå, men ikke da. Det naturlige da hadde jo heller vært å gå i tog for Israel.?

Det er dette jeg ikke skjønner, og som faktisk har gitt meg avsmak for palestinernes sak. 

Siterer meg selv nå, for denne regner jeg ikke med å få svar på. 
Bare innom og sier god natt :)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette ikke fungerer vet den politiske ledelsen i Israel også, men de må kjører knallhardt for å fremstå sterke etter total fiasko for etterretning-tjenesten deres. 

De er ikke særlig fornøyd med sittende regjering som ble for opptatt med skandaler, korrupsjon, og interne reformer, modernisering av forsvaret, tekniske løsninger, nedbemanning og effektivisering. Det ytres vel daglig at Netanyahu burde gått 7. oktober, om ikke før. Flesteparten der dog fornøyd ut med at de har satt ned en tverrpolitisk regjering, og at fokus bør være på å støtte krigen og IDF, og politiske kamper bør vente til ting er mer rolig.

Det er ikke for å vise styrke, det er ikke hevn, det er for å stanse pågående angrep og hindre fremtidige angrep at de har gått inn i Gaza.
Det har lykkes ved at det er ferre angrep, fordi om det ikke er over, de har lykkes ved å ha ødelagt mye våpen, og ødelagt mye infrastruktur, og ved å ha tatt livet av mange Hamas soldater. 

Det er vel en del som snakker om at de må vise styrke i Gaza, for å unngå angrep på andre fronter. 

Det er MYE kritikk mot at de trakk seg for langt ut av Gaza, at de var så lite til stedet at Hamas så til de grader kunne ruste opp. At de ikje gjorde nok forebygging. Unnskyldning om at det var pga internasjonalt press, er det nok sannhet i, men den virker ikke populær hos befolkningen.

7 hours ago, Gregarious said:

Så du mener drepe 1000 - 5000 - 10000 barn er forsvar? 
Men det er samme argumentet heletiden, peke på Hamas for så rettferdiggjøre absolutt alle typer handlinger. 

Det er ikke å drepe barna som er forsvaret, det er å ta Hamas som er forsvaret.
Det er Hamas som har gått til krig, for å utvide sine grenser, gjenopprette islamsk styre på islamsk jord og ta livet av så mange jøder de kan på veien.

Det er Hamas sitt ansvar, Hamas startet dette, og Hamas fortsetter dette. De har hele tiden muligheten til å overgi seg og å sette fri gislene, men de sier de skal slåss til «the bitter end». Det er foreldrene til barna som har satt disse barna i denne situasjonen. Det er Hamas som sitter sivilbefolkningen i denne situasjonen.

Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt. Hvordan du kan evne å se på 7. oktober som en forsvars handling? Antar du mente de var det, da du spør om palestinerne ikke har rett til å forsvare seg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bacteria said:

Javel. 

Jeg forstår det heller ikke, men jeg antar det er fordi mange støtter Hamas. Mange ønsker at Hamas skal lykkes med sin jihad, sitt forsøk på gjebetablering av islamisme fra elven til havet, lykkes med å drepe og forvise så mange jøder som mulig. 
Jeg tenker det er fordi vi har mange islamister blant oss.
Jeg tenker vi har mange «nyttige idioter» blant oss, som er foret med islamistisk propaganda, om at Hamas søker frihet for et undertrykt folk. At det da er lett å se en annen vei, når det gjelder det grunnleggende elementet av islamisme og jihad som gjennomsyrer angrepet. Det er vanskelig for osd å forstå jihad, så vi fokuserer på det vi forstår, frihetskamp mot undertrykkeren.
Vi må være klar over at islamistisk propaganda er enorm i vårt samfunn, fordi om den kler seg opp i en frihetsdrakt, er det fremdeles jihad.

Dette tror jeg er grunnen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
Madame Butterfly skrev (7 timer siden):

Jeg forstår det heller ikke, men jeg antar det er fordi mange støtter Hamas. Mange ønsker at Hamas skal lykkes med sin jihad, sitt forsøk på gjebetablering av islamisme fra elven til havet, lykkes med å drepe og forvise så mange jøder som mulig. 
Jeg tenker det er fordi vi har mange islamister blant oss.
Jeg tenker vi har mange «nyttige idioter» blant oss, som er foret med islamistisk propaganda, om at Hamas søker frihet for et undertrykt folk. At det da er lett å se en annen vei, når det gjelder det grunnleggende elementet av islamisme og jihad som gjennomsyrer angrepet. Det er vanskelig for osd å forstå jihad, så vi fokuserer på det vi forstår, frihetskamp mot undertrykkeren.
Vi må være klar over at islamistisk propaganda er enorm i vårt samfunn, fordi om den kler seg opp i en frihetsdrakt, er det fremdeles jihad.

Dette tror jeg er grunnen. 

Tror de fleste er klar over Hamas propaganda. Har ikke sett noen som hverken forsvarer Hamas eller støtter dem. Men israel derimot 😲

Det skremmende er de som sluker Israels propaganda rått. Som forsvarer like ille eller verre handlinger kun fordi de er begått av Israel, ingen annen grunn. Og ikke forstår konsekvensene dette har for den vestlige verden, demokratiet, menneskerettigheter mm. Det er skammelig, like skammelig som å støtte Hamas. Men man tror det er innafor - selv om det man støtter er like ille som det de kjemper imot. Ironisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Bacteria said:

Javel. 

Det er nok hva som sjokkerte meg mest. Jeg er sikker det er fordi mange kunne ikke tåle at Israel var offer. I de sin lille verden, Palestiner er alltid offre og Israel den store ulven. Det gikk ikke med narrativ derfor det hastet å ta vekk folk oppmerksomhet fra Israel til de som "virkelig lider".... Det er i kjent stil 😏 professionelle offre, vet du.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange har sympati med palestinerne da de har blitt neglisjert i så mange år. Det er Israel som har blokkade og bestemmer varer som går ut og inn av Gaza. De bestemmer hvor palestinerne kan gå, og de tar landområder fra palestinerne. Jeg kan forstå hvorfor det er stor misnøye med Israel fra deres hold. Når det er sagt har jeg stor medfølelse med sivile Israelere som ble drept og holdt som gisler fra 7 oktober. Det var brutalt og dypt tragisk. Jeg har ingenting i mot Israel og jøder og ser på de som likeverdige, på lik linje med alle andre mennesker.

Hva statene Israel og USA nå gjengjelder med er dog utrolig ødeleggende og de viser en stor og skjødesløs råskap. 2,3 millioner Palestinerne er fanget i et lite landområde på 365km2, mangler mat, vann, strøm, drivstoff, telekommunikasjon, bosted, medisiner, medisinsk utstyr, hygieneartikler, og sykehus som kan driftes forsvarlig da de bombes disse også. Folk blir lemlestet, liggende fast under ruiner og sprengt i filler over en lav sko, uten at noen med makt griper inn. Vanlige folk blir mer eller mindre passive tilskuere til det som utfolder seg.

En ting er jo om folk kunne flyktet og kommet seg unna områder som blir bombet, da har man jo et valg, men det har de ikke her. De er innelåst. Det er så utrolig barbarisk at jeg ikke har ord. Det er også veldig, veldig mange uskyldige barn som blir ofrene her. Om dere ønsker bilder av det som foregår, kan jeg sende dere navn på instagramkontoer fra journalister og leger som står i dette hver dag. Tenk deg hvor redd du selv hadde vært når du hører raketter nærme seg hver dag. Om det ikke er i dag, kan du være død i morgen. Om du blir skadet får du ikke tilstrekkelig hjelp heller, da du er en av tusenvis av mennesker som ligger blodig og strødd rundt på sykehusgulvene i kø for å bli sjekket, og medisinsk utstyr og leger er det óg manko på. Gislene som er i Palestina har det helt forferdelig de også, og blir muligens ikke skånet for det bomberegnet som Israel pumper ut. Vi får håpe det blir enighet mellom partene og at de trygt blir utlevert. Det triste er at våpenhvilen bare skal vare i 4 dager om det blir noe av, så et nytt helvete venter den palestinske befolkningen og gislene. Jeg bare undrer når nok er nok? 50K, 100K ..eller 2,3 millioner døde mennesker?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...