Gå til innhold

Pro-palestina demonstrasjonene

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Dakia skrev (På 6.11.2023 den 20.31):

Ingen roper det 🥲

Fra Oslo, 

Her roper demonstrantene i Oslo «Khaybar Khaybar ya yahud, jaish Muhammad soufa ya’oud» som på arabisk henviser til slaget ved Khaybar i 628 e. Kr. der jøder ble nedkjempet og slaktet av muslimske styrker. «Khaybar, Khaybar, jøder. Muhammeds hær vil komme igjen».

https://inyheter.no/15/10/2023/ropte-antijodiske-islamske-slagord-under-pro-israel-markering/

Kinkig kilde, men  vanlige media dekker det ikke

https://en.wikipedia.org/wiki/Khaybar_Khaybar_ya_yahud

Endret av Topsi
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som klagde da jødene protesterte imot Hitler under andre verdenskrig. Når noen vil utrydde et folk tenker jeg det er mer enn rett til å protestere (og kjempe) imot. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
andy1313 skrev (2 minutter siden):

Ingen som klagde da jødene protesterte imot Hitler under andre verdenskrig. Når noen vil utrydde et folk tenker jeg det er mer enn rett til å protestere (og kjempe) imot. 

Hvor er demonstrasjonene mot Hamas som vil utslette Israel? Israel vil ikke utslette palestinerne. Det er en absurd påstand

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
mirjia skrev (Akkurat nå):

Motbydelig. 

Enig i det

• Liker 3
Skrevet (endret)
Topsi skrev (3 minutter siden):

Enig i det

Et humanistisk grunnsyn er grunnen til at jeg reagerer kraftig på jødehat. Og humanismen er grunnen til at jeg reagerer kraftig på Israels fremferd i Gaza.

Endret av mirjia
Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Hvor er demonstrasjonene mot Hamas som vil utslette Israel? Israel vil ikke utslette palestinerne. Det er en absurd påstand

Man trenger ikke demonstrasjoner MOT  alle terrorgrupper. Jeg trenger ikke gå i tog for å si at jeg ikke støtter Al QUAIDA heller. Pro-palestinske demonstrasjoner er det tradisjon for i og med at det handler om Israels lange okkupasjon. Dette er bare en intensivert forlengelse på grunn av det som nettopp har skjedd.

• Liker 1
Skrevet (endret)
30 minutter siden, Sirisiri10 said:

Jeg synes det er så merkelig å ha høyere krav til krigføring av terrorister enn et land som flere sier har våres verdier, er demokratisk og oppegående. Det henger ikke på grep.

Nei, det er vel et for høyt krav at gisler skal frigis, eller at noen av de vestlige supporterne skal kreve det. Terroristene har visst flertallet av befolkningen bak seg også, eller rettere sagt: Hamas selv foretrekker å ha befolkningen foran seg.

Det er vel også et for høyt krav å stille til noen av de andre arabiske land, at deres ledere skal få Hamas til å slippe gislene fri.

Da vil dere heller at israelerne skal legge ned våpnene og glemme gislene?

Og så? Hva skjer videre? Flere angrep som 7. oktober, igjen og igjen, slik Hamas har lovet de skal gjøre.

(P.S. Mine gjentagelser i innlegg er helst spørsmål jeg og andre gjerne vil ha svar på, for det handler om faktorer i det som skjer nå. Jeg spør fordi jeg ønsker å vite, å forstå hva andre mener om det. Men spørsmålene har forblitt ubesvart.)

Endret av Ichiko
  • Liker 3
Skrevet
mirjia skrev (Akkurat nå):

Humanismen er grunnen til at jeg reagerer kraftig på jødehat. Og humanismen er grunnen til at jeg reagerer kraftig på Israels fremferd i Gaza.

Det som skjer i Gaza er forferdelig, men jeg ser ikke noe alternativ til å fjerne Hamas fra makten, så jeg synes det er overraskende at ikke internasjonale tropper gjør det istedetfor israel

• Liker 5
Skrevet (endret)
Lava Anne skrev (14 minutter siden):

Man trenger ikke demonstrasjoner MOT  alle terrorgrupper. Jeg trenger ikke gå i tog for å si at jeg ikke støtter Al QUAIDA heller. Pro-palestinske demonstrasjoner er det tradisjon for i og med at det handler om Israels lange okkupasjon. Dette er bare en intensivert forlengelse på grunn av det som nettopp har skjedd.

Tradisjon kan ikke brukes som en unnskyldning for å gå i tog og rope det Topsi skriver om, Israel har ikke okkupert Gaza siden 2005 så den unnskyldningen holder heller ikke.

Endret av jordy
skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
21 minutter siden, bysummerfall said:

Jeg bare lurer:

Når man har disse pro-palestina demonstrasjonene midt i hjertet av Norge og arbeiderklassen - på Youngstorget. Hva slags signal sender det til den jødiske befolkningen i Norge? Eller for å si det på en annen måte. Er det trygt å være jødisk i Norge?

Det tenker jeg også på, vet at jødiske talspersoner har sagt de føler seg ganske alene. Og dessverre, det er ikke trygt å være jødisk i Norge; det har vært flere tilfeller av trakassering av norske jøder og hærverk mot deres eiendom.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
jordy skrev (Akkurat nå):

Tradisjon kan ikke brukes som en unnskyldning for å gå i top og rope det Topsi skriver om, Israel har ikke okkupert Gaza siden 2005 så den unnskyldningen holder heller ikke.

Nei. Israel har okkupert deler av det palestinske området siden 1967. Selvfølgelig er det ikke greit at noen ropwr det topsi har lenket til, men det er ingen vits i å late som det er dette demonstrasjonene som oftest handler om. Det blir for dumt.

• Nyttig 2
Skrevet
Ichiko skrev (2 minutter siden):

Det tenker jeg også på, vet at jødiske talspersoner har sagt de føler seg ganske alene. Og dessverre, det er ikke trygt å være jødisk i Norge; det har vært flere tilfeller av trakassering av norske jøder og hærverk mot deres eiendom.

Det er da stor forskjell mot å være mot Israels okkupasjon og jøder. Ærlig talt. Dette er påpekt hundre ganger fra flere hold. Det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig. At det er økt trakassering av jøder i Norge er totalt uakseptabelt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det går i alle fall ganske fredelig for seg her, selv om de har samlet over 20 000 mennesker på det meste. Heller ikke vært noe som helst fokus på Islam eller religion, og mange fra den jødiske befolkningen deltar også noe som selvsagt ikke er noe problem siden dette er støttemarkeringen for sivilbefolkningen på Gaza, ikke for Hamas.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, Ichiko said:

Jeg er ikke jødisk selv, men ville ikke vært superkomfortabel for å vise det om jeg faktisk hadde vært det i disse tider med den unisone støtten til palestina og palestinske flagg over hele byen.

Jeg stusser også på at en skole ikke kan markere krystallnatten av hensyn til "den andre siden i konflikten". Altså hva har denne konflikten med den behandlingen jødene fikk under krigen?

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Lava Anne said:

Det er da stor forskjell mot å være mot Israels okkupasjon og jøder. Ærlig talt. Dette er påpekt hundre ganger fra flere hold. Det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig. At det er økt trakassering av jøder i Norge er totalt uakseptabelt.

Det er det man sier ja.

EDIT:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/4o4RVq/hatets-flodboelge

Kommentaren kan lyttes til.

Endret av bysummerfall
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
jabx skrev (På 15.11.2023 den 22.06):

Det er skremmende at det er så mange nazister.

Sikter du til Hamas og Israel?

Å kalle de nazister er  upresist, men respekt for siviles menneskeliv er ikke deres sterkeste side. Så ja, de har noe felles kulturelt med nazistene, selv om de  er forskjellige  fra dem.  

Denne tankegangen,  at "de andre / fiendefolket"  kan drepes. Denne antihumanistiske filosofien som minner om nazisme  er veldig  mye mer utbredt  enn vi liker å tro (til og med i Norge), men den feies under  teppet med lovgivning og sosial kontroll. Russland er et skrekkeksempel der et flertall stemmer på en diktator  med  alvorlige nazistiske trekk. Nazi -Tyskland var et annet eksempel. Mennesket er flokkdyr og det er ofte forbundet med sosiale eller økonomiske fordeler å følge lederen, ikke  fordi lederen er nazist eller noe  sånt,  men fordi  det  er lønnsomt eller forbundet med mindre plager.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Skrevet (endret)
27 minutter siden, Lava Anne said:

Den første setningen: det var ingen som hevdet noe annet heller.

Jeg forteller om noe som faktisk skjer, som svar på noe en annen bruker lurte på, og skjønner at norske jøder kan føle seg alene i det som foregår av demonstrasjoner, medieoppslag m.m.

Det er lite å høre om dem, og vi som uttrykker støtte til fortsatt eksistens av israelsk stat og folk, samt jødisk folk - fordi de er under konstant trussel fra folk som vil utrydde dem! - får jo høre litt av hvert pga. dette, at vi er de verste folk som ønsker å se alle palestinske barn bli drept.

Det hadde vært veldig fint om enkelte innså at støtte til jøder og Israels fortsatte eksistens, ikke betyr at man ønsker utslettelse av palestinere.

At noen har "problemer" med å skille Israel og jøder generelt, kan med fordel påpekes overfor dem det angår mest: de som angriper jøder, kun fordi de hater jøder.

Edit: @bysummerfall Takk for link! Kommentaren av Stanghelle er kjempebra.

Endret av Ichiko
  • Liker 4
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...