bysummerfall Skrevet 19. november 2023 #61 Skrevet 19. november 2023 18 minutter siden, Ichiko said: Edit: @bysummerfall Takk for link! Kommentaren av Stanghelle er kjempebra. Helt enig og han er oppsiktsvekkende klar i talen om jødehatet og hvor det finnes. 1
Gjest mirjia Skrevet 19. november 2023 #62 Skrevet 19. november 2023 Det er så utrolig svart-hvitt her. Dere vet at også internt i Israel er det motsetninger? At ikke alle mener dagens regjering og høyreorientering gjør ting riktig? Hvorfor er det så liten grad av anerkjennelse av den bredden og de motsetningene som finnes internt blant palestinerne (der ikke alle støtter Hamas) og blant israelere (der ikke alle støtter Netanyahu). Kan det tenkes at løsningen ikke finnes helt i ytterkantene?
Ichiko Skrevet 19. november 2023 #63 Skrevet 19. november 2023 1 minutt siden, bysummerfall said: Helt enig og han er oppsiktsvekkende klar i talen om jødehatet og hvor det finnes. Ja, det er han. Det betyr at dette er ille, noe opplysningene han kommer med også viser. Det hjalp meg til å forstå mer om enkelte ytringer jeg har sett på forumet i løpet av de siste ukene. 3
bysummerfall Skrevet 19. november 2023 #64 Skrevet 19. november 2023 3 hours ago, jordy said: Det var Arctic Pride i Tromsø i går, der så man ca. like mange pro-Palestina bannere/plakater/flagg som pride. De skjønner jo ikke sitt eget beste... homofile og trans i Gaza under Hamas, god morgen sier jeg i mangel av bedre ord... Dette er faktisk helt uforståelig og misbruk av Prideflagget. 5
Gjest Lurven Skrevet 19. november 2023 #65 Skrevet 19. november 2023 Sirisiri10 skrev (1 time siden): Grundig besvart? "De har ikke noe valg" "De valgte det selv" "De startet" "De gjør alt de kan for å skåne sivile" "De forsvarer seg bare" Vet du, jeg svarte kun på innlegget ditt. Som også et en gjentagelse som vi har lest ørten ganger. Ting endrer seg ikke likevell. Jeg synes det er så merkelig å ha høyere krav til krigføring av terrorister enn et land som flere sier har våres verdier, er demokratisk og oppegående. Det henger ikke på grep. Det finnes absolutt ingen gode unnskyldninger for det Israel gjør. Men hvordan mener du at Israel skal klare å ta ut Hamas uten at sivile liv går tapt, når Hamas holder til midt i Gaza by blant sivile?
Gjest Lurven Skrevet 19. november 2023 #66 Skrevet 19. november 2023 Gregarious skrev (2 timer siden): Det er slik en tenker når en ser alt ut i fra sine egne fargede briller. Hva om en snur på det hele så kan en lage en argumentasjon for at IDF burde bli avvæpnet. Men tanke på antall som drepes sier dette seg selv, det dør like mange på Gaza hver time som alle de titusener raketter som Hamas har skutt. De sprenger sykehus, skoler og annen kritisk infrastruktur, de driver blokade og hindrer viktige basis varer og medisiner å nå befolkningen. Har ikke palestinerne rett å forsvare seg? De strukturelle skadene til bombingen er tusenvis av ganger større en hva Hamas har gjennomført. Palestinere må også flykte, men her er det for de blir bombet og drept, disse har ingen hjem å komme tilbake til. Det at du framhever at Israelere må betale evakuering selv sier mye om hvor absurd argumentasjonen er. Som du sier "Et samfunn kan ikke fungere sånn", hva med å overføre dette tankesettet til palestinerne? Om du mener de Israelske samfunnet er lammet, hva er det palestinske da? Så om en skal bruke denne begrunnelsen så gir det vesentlig mer mening at IDF skal avvæpnes en Palestinerne. Nei jeg mener ikke de faktisk skal det, jeg prøver å få folk til å flytte blikket bitte litte grann. Konsekvensen for Israel vil være langt større for Israel om IDF la ned våpnene enn det vil være for Palestinerne om Hamas legger ned våpnene
Gjest Lurven Skrevet 19. november 2023 #67 Skrevet 19. november 2023 andy1313 skrev (1 time siden): Ingen som klagde da jødene protesterte imot Hitler under andre verdenskrig. Når noen vil utrydde et folk tenker jeg det er mer enn rett til å protestere (og kjempe) imot. Men forskjellen er bare at jødene ikke vil utrydde noen folk.
bysummerfall Skrevet 19. november 2023 #68 Skrevet 19. november 2023 4 minutter siden, Ichiko said: Ja, det er han. Det betyr at dette er ille, noe opplysningene han kommer med også viser. Det hjalp meg til å forstå mer om enkelte ytringer jeg har sett på forumet i løpet av de siste ukene. De tallene er mildt sagt sjokkerende. 2
Topsi Skrevet 19. november 2023 #69 Skrevet 19. november 2023 mirjia skrev (16 minutter siden): Det er så utrolig svart-hvitt her. Dere vet at også internt i Israel er det motsetninger? At ikke alle mener dagens regjering og høyreorientering gjør ting riktig? Hvorfor er det så liten grad av anerkjennelse av den bredden og de motsetningene som finnes internt blant palestinerne (der ikke alle støtter Hamas) og blant israelere (der ikke alle støtter Netanyahu). Kan det tenkes at løsningen ikke finnes helt i ytterkantene? Vel, noen delte statistikk her inne som viste at kun ca 10% av palestinere tok avstand fra angrepet 7 oktober, 15% hadde ingen mening, og de fleste støttet det i mer eller mindre grad, flertallet støttet det sterkt. 3 4
Gjest mirjia Skrevet 19. november 2023 #70 Skrevet 19. november 2023 Topsi skrev (7 minutter siden): Vel, noen delte statistikk her inne som viste at kun ca 10% av palestinere tok avstand fra angrepet 7 oktober, 15% hadde ingen mening, og de fleste støttet det i mer eller mindre grad, flertallet støttet det sterkt. Jaha. Og i Israel? Ser dere uenighetene? Kan det tenkes at løsningen ikke finnes helt i ytterkantene?
Ichiko Skrevet 19. november 2023 #71 Skrevet 19. november 2023 3 hours ago, jordy said: Men, det jeg lurer mest på: Hva vil de oppnå med å rive ned alle plakater med gislene? Humaniteten og empatien de påberoper seg går rett i dass når jeg ser slikt, for de er gode på å fortelle alle oss andre hvor gode de er. Hva har de i mot gislene om de er så f**** gode, det fatter jeg ikke. Gislene påminner om det grusomme israelere utsettes for, og ikke minst om hvem som begikk de handlingene: det vil mange skal fortrenges og glemmes fullstendig. 3 1 1
Gjest mirjia Skrevet 19. november 2023 #72 Skrevet 19. november 2023 bysummerfall skrev (29 minutter siden): Dette er faktisk helt uforståelig og misbruk av Prideflagget. Nå er vel ikke den nåværende regjeringen i Israels politikk for skeive så mye å rope hurra for heller…
Gjest Lurven Skrevet 19. november 2023 #73 Skrevet 19. november 2023 mirjia skrev (7 minutter siden): Nå er vel ikke den nåværende regjeringen i Israels politikk for skeive så mye å rope hurra for heller… Men likevel har de altså ikke dødsstraff for homofili
bysummerfall Skrevet 19. november 2023 #74 Skrevet 19. november 2023 (endret) 8 minutter siden, mirjia said: Nå er vel ikke den nåværende regjeringen i Israels politikk for skeive så mye å rope hurra for heller… Antakeligi ikke. Jeg mener denne konflikten ikke har noe å gjøre på Pride arrangement i det hele tatt. Endret 19. november 2023 av bysummerfall 2
Gjest Sirisiri10 Skrevet 19. november 2023 #75 Skrevet 19. november 2023 Topsi skrev (51 minutter siden): Hvor er demonstrasjonene mot Hamas som vil utslette Israel? Israel vil ikke utslette palestinerne. Det er en absurd påstand Hamas er en terror organisasjon. Som dere sier, de bryr seg døyten om sine egne. Gaza er fattig. Dvs at det er svært vanskelig å sette noe press på dem, gi dem sanksjoner eller boikotte dem. En demonstrasjon mot Hamas vil være helt nytteløst. Israel kan åpne grensen å slippe inn bistand og forsyninger. De kan ta Hamas uten å drepe og skade tusener av sivile - altså minimere sivile tap. De selger og kjøper varer fra andre land som gjør en boikott effektivt. De er overlegne militært og teknologisk. De har mye å tape på at verden snur dem ryggen. De kan gjøre ting anerledes selv om de tar Hamas.
Gjest mirjia Skrevet 19. november 2023 #76 Skrevet 19. november 2023 Lurven skrev (2 minutter siden): Men likevel har de altså ikke dødsstraff for homofili Nei. Men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke løftes frem at det også internt i Israel er diskusjoner og motsetninger. Israel gjør valg i sin respons mot Hamas, det er lov å være kritisk mot den politikken som drives uten å ønske å avskaffe Israel som sådan. Igjen, hvor er nyanseringen?
bysummerfall Skrevet 19. november 2023 #77 Skrevet 19. november 2023 1 minutt siden, mirjia said: Nei. Men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke løftes frem at det også internt i Israel er diskusjoner og motsetninger. Israel gjør valg i sin respons mot Hamas, det er lov å være kritisk mot den politikken som drives uten å ønske å avskaffe Israel som sådan. Igjen, hvor er nyanseringen? Husker ikke hvor jeg så det, men statsministeren i Israel er ikke nødvendigvis så populær blant Iseralere. Kan diskutreres hvor mye han bryr seg om sitt eget folk. 2
Gjest Lurven Skrevet 19. november 2023 #78 Skrevet 19. november 2023 mirjia skrev (1 minutt siden): Nei. Men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke løftes frem at det også internt i Israel er diskusjoner og motsetninger. Israel gjør valg i sin respons mot Hamas, det er lov å være kritisk mot den politikken som drives uten å ønske å avskaffe Israel som sådan. Igjen, hvor er nyanseringen? Ja , det er jo motsetninger der også, men jeg vet ikke tallene på hvor mange som er for eller mot
Gregarious Skrevet 19. november 2023 #79 Skrevet 19. november 2023 Lurven skrev (48 minutter siden): Konsekvensen for Israel vil være langt større for Israel om IDF la ned våpnene enn det vil være for Palestinerne om Hamas legger ned våpnene Absolutt ikke, hadde en erstattet IDF med en internasjonal styrke ledet eksempelvis av USA så hadde begge parter tjent på det i det lange løp. Det Israel gjør nå er å pisse i buksen, fjerne 10 terrorister i dag mot 100 nye i morgen.
jordy Skrevet 19. november 2023 #80 Skrevet 19. november 2023 bysummerfall skrev (1 time siden): Dette er faktisk helt uforståelig og misbruk av Prideflagget. Ja, nei - ikke vet jeg, men det er en logisk brist her. Hadde skjønt om det var noe med "redd barna i Gaza", men det hadde de ikke. De viftet med flagg, et flagg som hører til hos Palestina, et Palestina som valgte Hamas, et Hamas som ville drept alle i Pride-toget og det får meg til å tro at de ikke skjønner hva de holder på med. Ichiko skrev (36 minutter siden): Gislene påminner om det grusomme israelere utsettes for, og ikke minst om hvem som begikk de handlingene: det vil mange skal fortrenges og glemmes fullstendig. Ja og de river ned plakatene, snur seg rundt og forteller oss at vi mangler empati. 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå