Gå til innhold

Hvorfor i alle dager er det bedre med jul hele desember enn til 20.dag jul?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.11.2023 den 16.32):

1 januar er jula og året over. Forventningen er før jul. Når du har bursdagselskap ; har du pynten fremme 13 dager etter dagen gjestene har vært hos deg, gavene er gitt og kakene spist? 

Anonymkode: aace9...7e6

Nei, men pynter da vitterlig ikke til bursdagen over én måned før den er heller... 🤡

Anonymkode: 63d54...960

• Liker 5

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 11.18):

Hvorofr pynter du nå? Det er ikke jul??!? Jeg synes det er helt (p)sykt når folk holder på slik! For ikke å snakke om ventetiden til barna som er lang nok når adventstiden starter. Kjedelig for andre at noen ødelegge med å pynte. Jeg er ikke interessert i å se juletrær nå, men kan unngå det, fordi de som pynter poster i sosiale medier og utenfor hus. Vi får det prakket på oss. Elsker jula - men kun når det er jul! Når starter påskefeiringen? 14. januar? 

Anonymkode: 38076...998

Det er noen som elsker å dra det litt langt, for å vise hvor uvanlige de er, eller hvor mye mer de elsker julen. Hvis du ser på fb hvert år er det jo konkuranse om å juletreet, først oppe, lengst oppe, og være den siste som tar med treet. Var jo en som på den julesiden. Påpekte at juletreet skulle ned i mai. 

Jeg tenker det finnes nok de som bare har treet lenge fordi de elsker det. Men de bruker ikke sosiale medier å måle seg med andre

Anonymkode: 2f898...dba

• Liker 1
Maleficenta skrev (6 timer siden):

poenget er at det er nedtellingen som er det beste med jula. Etterpå er det jo ikke noe mer å se fram til

Ja, og nedtellingen heter advent. Lilla farger, lusekatter, vaske ned hjemme, bake, ordne julegaver, og klargjøre til julen - som ikke har begynt ennå. Greit nok at de som starter julen sammen med butikkene og influenserne er lykkeligere, men de virker jammen mindre intelligente også.

• Liker 5

Fordi vi som regel reiser bort i julen, så å dette opp juletre og julepynt lille julaften, er ikke noe poeng. Når vi kommer hjem 1. januar er jeg HELT ferdig med jul. 

vi pynter derfor til jul 1. desember og koser oss med julepynt den måneden. 

Anonymkode: 4ef06...c1a

• Liker 1
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tidene forandrer seg. Det som våre foreldre og besteforeldre praktiserte har endret seg, sånn er samfunnet. Men til syvende og sist så gjør folk som de vil. Vil du ha «den gamle dritten» med deg inn i det nye året, så er det opp til deg. Mange ønsker «en ny start» når januar har startet, og det har de rett til. Ikke bry deg så mye om hva andre gjør tenker jeg, pass på deg selv og ditt eget hjem, og la andre passe på sitt!

Anonymkode: d54dd...fda

Der kom den. Den gamle dritten. Det er ikke dritt, jeg pynter ikke med ting jeg ikke liker, jeg slutter ikke å like dem fordi datoen skifter. 

Anonymkode: f829d...728

• Liker 4

Jeg personlig, uten å lese hele tråden på 9 sider, foretrekker å pynte rundt begynnelsen av desember. Jeg føler mer på julestemningen FØR jul enn på nyåret.  Da jeg vokste opp hadde vi alltid ekte juletre og pleide pynte på lillejulaften. Jada det var koselig det også men på samme måte der føltes jula over når vi har rundet 2.juledag.  Sånn er det bare. Julestemningen forsvinner fort etter julaften. Men å kunne ha uker før å se frem mot jul det er bare koselig.

Anonymkode: eacef...02b

• Liker 4

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, og nedtellingen heter advent. Lilla farger, lusekatter, vaske ned hjemme, bake, ordne julegaver, og klargjøre til julen - som ikke har begynt ennå. Greit nok at de som starter julen sammen med butikkene og influenserne er lykkeligere, men de virker jammen mindre intelligente også.

hahaha så ... folk som ikke feirer på samme måte som deg er uintelligente? Den var fin.

Mange dropper advent av ulike årsaker, enten det er fordi de ikke vil bruke tid, plass eller penger på lilla pynt, fordi de ikke er kristne eller hva det måtte være. Det må da være helt OK? Og hva i all verden gjør det om noen har et julepyntet hus hele desember, og avslutter julen til nyttår? Før i tiden bakte man 7 slag til jul også, det er det ikke mange som gjør fremdeles. Vi trenger ikke holde fast på ALT, å skape sine egen tradisjoner synes i allfall jeg er kjempefint.

• Liker 2
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 11.18):

Hvorofr pynter du nå? Det er ikke jul??!? Jeg synes det er helt (p)sykt når folk holder på slik! For ikke å snakke om ventetiden til barna som er lang nok når adventstiden starter. Kjedelig for andre at noen ødelegge med å pynte. Jeg er ikke interessert i å se juletrær nå, men kan unngå det, fordi de som pynter poster i sosiale medier og utenfor hus. Vi får det prakket på oss. Elsker jula - men kun når det er jul! Når starter påskefeiringen? 14. januar? 

Anonymkode: 38076...998

Det er noen som elsker å dra det litt langt, for å vise hvor uvanlige de er, eller hvor mye mer de elsker julen. Hvis du ser på fb hvert år er det jo konkuranse om å juletreet, først oppe, lengst oppe, og være den siste som tar med treet. Var jo en som på den julesiden. Påpekte at juletreet skulle ned i mai. 

Jeg tenker det finnes nok de som bare har treet lenge fordi de elsker det. Men de bruker ikke sosiale medier å måle seg med andre

Her blir det stort sett juletre på lille julaften. I år blir det nok en uke tidligere, pga at ikke alle er hjemme på julaften i år og kommer sammen litt tidligere for å feire en bursdag. 

Her er desember et evig kaos. For jeg stresser ikke med at det skal være strøkent heller. Da det er så mye annet 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 10.44):

Forklar meg dette ; hvorfor er det bedre å ha jul fra 1.desember til 3.dag jul enn å ha det når det tradisjonelt er jul ; fra 24.desember til 13.januar ( 20.dag jul) ? Det er jo jobbhverdag i desember og, noe som mange bruker som unnskyldning for å ta ned jula i romjula. Det er til og med flere hverdager i hele desember. Så forklar meg , please! 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Fordi det er advent, man har noe å se fram til. Fordi man kan kose seg med pynting og baking osv. Etter jula gjør man ikke det

Anonymkode: a1497...e44

• Liker 2
fjellglad skrev (8 minutter siden):

hahaha så ... folk som ikke feirer på samme måte som deg er uintelligente? Den var fin.

Mange dropper advent av ulike årsaker, enten det er fordi de ikke vil bruke tid, plass eller penger på lilla pynt, fordi de ikke er kristne eller hva det måtte være. Det må da være helt OK? Og hva i all verden gjør det om noen har et julepyntet hus hele desember, og avslutter julen til nyttår? Før i tiden bakte man 7 slag til jul også, det er det ikke mange som gjør fremdeles. Vi trenger ikke holde fast på ALT, å skape sine egen tradisjoner synes i allfall jeg er kjempefint.

Advent handler da ikke om mye eller lite pynt, lilla eller rød pynt, men om tankegang og hva man bruker ventetiden til.

"Yte kommer før nyte" sa mine gamle slektninger da jeg ville smake på julebaksten før julaften. 
Nå er ventetiden borte, det skal "nytes" gjennom hele adventstiden, og helst uten at det har blitt ytt noe i forkant.

Og så klart er det helt OK for dem som vil ha det slik, men jeg er ikke av dem. 
Jeg liker at det ikke er "fråtsing" (billedlig talt) i en måned eller to før julen starter.

Anonymkode: 0a507...4c6

• Liker 4
1 hour ago, AnonymBruker said:

Advent handler da ikke om mye eller lite pynt, lilla eller rød pynt, men om tankegang og hva man bruker ventetiden til.

"Yte kommer før nyte" sa mine gamle slektninger da jeg ville smake på julebaksten før julaften. 
Nå er ventetiden borte, det skal "nytes" gjennom hele adventstiden, og helst uten at det har blitt ytt noe i forkant.

Og så klart er det helt OK for dem som vil ha det slik, men jeg er ikke av dem. 
Jeg liker at det ikke er "fråtsing" (billedlig talt) i en måned eller to før julen starter.

Og det står du jo helt fritt til å mene, men å si at folk som gjør det på en annen måte er dumme sier vel mer om deg enn det gjør om dem.

• Nyttig 1

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Der kom den. Den gamle dritten. Det er ikke dritt, jeg pynter ikke med ting jeg ikke liker, jeg slutter ikke å like dem fordi datoen skifter. 

Anonymkode: f829d...728

Du misforsto visst. «Den gamle dritten» som å bringe med seg det gamle året og julepynten inn i det nye året.

Anonymkode: d54dd...fda

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Folk har generelt vanskelig for å klare å vente nå til dags. Ting skal skje NÅ!

Anonymkode: df7c6...7a6

Året har 365 (366) dager. Det er nøyaktig like lenge å vente mellom hver gang man tar fram julepynten, enten det er 1. eller 23. desember. 

Anonymkode: d8828...dd2

• Liker 2
  • Nyttig 1
fjellglad skrev (2 timer siden):

Og det står du jo helt fritt til å mene, men å si at folk som gjør det på en annen måte er dumme sier vel mer om deg enn det gjør om dem.

Jeg mener ikke, og har heller ikke sagt, at de som gjør det på en annen måte enn meg er dumme.

Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har!

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg mener ikke, og har heller ikke sagt, at de som gjør det på en annen måte enn meg er dumme.

Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har!

"Greit nok at de som starter julen sammen med butikkene og influenserne er lykkeligere, men de virker jammen mindre intelligente også. " Det er jo det du sier.

• Liker 1
fjellglad skrev (7 minutter siden):

"Greit nok at de som starter julen sammen med butikkene og influenserne er lykkeligere, men de virker jammen mindre intelligente også. " Det er jo det du sier.

Nei, det er ikke min kommentar. 

Jeg svarte på følgende utsagn: "Mange dropper advent av ulike årsaker, enten det er fordi de ikke vil bruke tid, plass eller penger på lilla pynt".

Mange av tradisjonene rundt jula er bygget opp rundt kristne merkedager. Det gjelder eksempelvis 13. dag jul som er Hellige tre kongers dag, og som tidligere avsluttet jula.
I dag er det nesten ingen som er kristne lenger, så mye av det kristne ved advent og julefeiringen blir borte. For så vidt ingen krise at folk gjør som de vil, men man tar også bort noe av «fellesskapet» rundt julefeiringen.

Et annet aspekt denne «individualismen» medfører, er at handelsstanden posisjonerer seg slik at de starter med julevarer tidligere og tidligere hvert år, slik at de fanger opp de som pynter tidligst. Jeg liker ikke at det er pyntet til jul i det offentlige rom fra oktober.

• Liker 1
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

1 - Fordi det er mer naturlig å starte jula tidlig i forbindelse med tradisjoner som baking, advent, nedtelling til jul juleavsluttninger mm.. 

2 - Det gir lettere julefølelse

3 - Det er koselig.. 

4 - Det er like mye hverdag etter nyttår som før, så spiller vel ingen rolle? 

5 - Det er beskrivelse deilig å starte det nye året med "blanke ark" og julepynt og dill pakket vekk. 

Anonymkode: 29522...da9

Julen begynner først på julaften kl 17 og varer til 20. dag jul. Desember er ikke jul, det er førjulstid. 1. juledag er den egentlige dagen julen er.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...