Gå til innhold

Hvorfor i alle dager er det bedre med jul hele desember enn til 20.dag jul?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Står det noe om at jeg ikke aksepterer? Jeg finner bare interesse i å vite HVORFOR folk gjør som de gjør og om det har en grunn . Eller om de bare gjør det fordi andre gjør det. Jeg liker å granske folk og deres vaner. Har lite respekt hvis folk ikke har  en grunn for det de gjør. 

Syns det er rart folk hisser seg opp her. 

Anonymkode: ee3cd...cd1

Jeg ELSKER jul, og vil ha så mye som mulig av den!

Derfor pynter jeg i starten av november.

Jeg har bursdag rett før tyvende dag jul, så for meg er det tradisjon å fortsette julen frem til da. Jeg pleier å se en julefilm på bursdagen min.

Det tar tid å pynte så mye som jeg gjør, så jeg liker å ha god tid på meg, og ikke føle stress rundt å rekke det.

Jeg nyter hvert sekund av mine to måneder med jul❤️🎄🤶🏻

Anonymkode: 93415...8dd

• Nyttig 1

Fortsetter under...

Desember er årets julemåned. Når nyttårsrakettene går i lufta, og det nye året med blanke ark starter, så føler mange seg ferdig med jul. 

Det føles bare mer naturlig å ha jul i desember enn langt utpå nyåret. 

Det sagt, så tar jeg ned jula 6. januar. Men det er fordi jeg liker jula og lysene, på tross for at jeg mentalt er ferdig med jul etter nyttårsaften.

• Liker 2

Denne nye «tradisjonen» kan vi takke sosiale medier for. Influensere starter julen tidligere og tidligere for å drøye innholdet sitt og få plass til flest mulige samarbeid og dermed økt inntekt.

Selv er jeg vokst opp med at førjulstiden bestod av advent, julekalender, baking, husvask og innkjøp av julegaver. Julepynten ble tatt frem lillejulaften og ble pakket ned i løpet av januar. 

Anonymkode: e8402...717

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Denne nye «tradisjonen» kan vi takke sosiale medier for. Influensere starter julen tidligere og tidligere for å drøye innholdet sitt og få plass til flest mulige samarbeid og dermed økt inntekt.

Selv er jeg vokst opp med at førjulstiden bestod av advent, julekalender, baking, husvask og innkjøp av julegaver. Julepynten ble tatt frem lillejulaften og ble pakket ned i løpet av januar. 

Anonymkode: e8402...717

Ikke nødvendigvis. Da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet kom ikke jula i hus før 22.desember (pynt + tre), gavene ble lagt under treet lille julaften. Så var det gudstjenester, romjulsfester og høytidsmiddager mellom julaften og nyttårsaften. 13. dag jul var jula liksom offisielt over.

Da jeg flyttet hjemmefra endret jeg kjapt praksisen til å skape julestemning rundt meg fra og med 1.desember. Advent ble en overflødig tradisjon jeg fadet ut, og så laget jeg mer plass til selve jula i hele desember. Dette begynte jeg med i 2003, lenge før influencere, some og handelsstanden peiset på med juleinspo. Det var ikke noe unikt med at man startet julestemningen 1.desember, kjente mange som gjorde det samme. For min del har jeg gjort dette i 20 år nå, så det er mer naturlig å feire på denne måten enn den jeg vokste opp med. Jeg beholdt jo ikke juletradisjonene hjemmefra nettopp fordi jeg alltid har blitt ferdig med jul  etter 2.juledag. Klarer rett og slett ikke dra jula inn i et nytt år.

Anonymkode: 0bb07...aba

• Liker 1

For meg er desembermåned jul og jeg koser meg heller hele desember enn å beholde jula etter nyttårsaften. Når januar kommer er jeg klar for å begynne et nytt år. Så derfor. Hva andre gjør er opp til dem. Skjønner ikke helt hvordan man kan sitte å irritere seg over sosiale medier, finn på noe annet da 😅 

Jeg er født i 84, og heller ikke da beholdt mamma julen til langt ut i januar. Så dette har jeg vokst opp med. Vi hadde både litt adventspynt og julepynt fremme i desember. 

Anonymkode: f8ee3...ad8

Også er det jo slik at tidene endrer seg, tradisjoner endrer seg. Man kan ikke tviholde på at alle skal følge det "slik det var før". Handelsstanden tar inn jula tidlig og det gjør nok at flere starter jula tidligere også. Men det er jo likevel valgfritt når man selv ønsker å pynte og styre, og når man vil pakke ned pynten. 

Anonymkode: f8ee3...ad8

Annonse

Det som er mest trist er de som gifter seg og har barnedåp i kirka for «tradisjonen», men når jula er - det skal butikkene og influencerne bestemme, da driter de plutselig i «tradisjon». 😂 

Anonymkode: 6f8a8...ad3

• Hjerte 1
  • Nyttig 3

Dette er folk som er lett svake og lett mottagelige som driver med dette. De som tror at når Rema'en setter juledekorasjonene i november så skal de også ha det slik. Dette er folk som ikke aner hva tradisjoner er.

Anonymkode: 098c3...b63

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 10.59):

Fordi det er advent og koselig med førjulstid og juleforberedelser! Desember er mørkt og fælt, så da er det godt med juletre og lys i hagen og julekos inne.

Når man starter jula med adventstiden er man lei når man kommer til nyttår, og man ønsker en ny start. Da er det passe å pakke bort juletreet, se mot lysere tider og feire det nye året. Dessuten er januar og februar kaldere og det er ofte snø og dermed lysere enn i november og desember.

Anonymkode: a9228...13b

Januar og februar er da ikke noe lysere enn desember. Det er de to jævligste månedene i året. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er mest trist er de som gifter seg og har barnedåp i kirka for «tradisjonen», men når jula er - det skal butikkene og influencerne bestemme, da driter de plutselig i «tradisjon». 😂 

Vi har driti i barnedåp også vi 😊

Anonymkode: 5d5b0...ea6

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi gifta oss i tinghuset, har ikke døpt barna og har julepynten fremme fra slutten av november til 27./28. des. Går helt fint med oss selv om vi ikke følger «tradisjon».

Anonymkode: e77a4...c81

• Liker 1

Jeg syns faktisk du har et poeng, og jeg tror det har å gjøre med hele samfunnet vårt. Vi er travle og utålmodige og gidder ikke vente - derfor bare setter vi alt opp med en gang. 

Det sagt, er jeg ikke så glad i lilla adventspynt (vet mange unge ikke en gang vet at det er en greie), så her pyntes det til 1. søndag i advent, men juletreet kommer opp 20-22. desember en gang. Også kastes det meste ut i midten av januar, avhengig av om det er ekte tre eller ikke. Julelys ute kan godt lyse ut februar bare forsi alt er så mørkt.

Jeg tror kulturen med «nytt år ny start» også er en ting som gjør at alt skal kastes t så fort. Men det er litt trist, føler at som voksen må jeg gå inn for å nyte romjula og ikke gå i et slags avslutningsmodus.

Men julemusikken er i gang allerede her, fordi i gråværet er det kos med kos🤣

• Liker 1
  • Nyttig 2
Anim92 skrev (2 timer siden):

Jeg syns faktisk du har et poeng, og jeg tror det har å gjøre med hele samfunnet vårt. Vi er travle og utålmodige og gidder ikke vente - derfor bare setter vi alt opp med en gang. 

Jeg skjønner ikke helt dette argumentet. For det er akkurat like lenge til 1. desember hvert eneste år. 

Anonymkode: 5d5b0...ea6

• Liker 1
  • Nyttig 1

Annonse

Jeg er seksti og har pyntet til jul fra ca 1. søndag i advent til ca 1. nyttårsdag siden jeg flyttet hjemmefra som nittenåring. Er det lov å kalle det tradisjon når det har pågått i 41 år, eller er det dere som opptrer som tradisjonspoliti i tråden som har definisjonsmakten på det? 

Anonymkode: d8828...dd2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 10.44):

Forklar meg dette ; hvorfor er det bedre å ha jul fra 1.desember til 3.dag jul enn å ha det når det tradisjonelt er jul ; fra 24.desember til 13.januar ( 20.dag jul) ? Det er jo jobbhverdag i desember og, noe som mange bruker som unnskyldning for å ta ned jula i romjula. Det er til og med flere hverdager i hele desember. Så forklar meg , please! 

1 januar er jula og året over. Forventningen er før jul. Når du har bursdagselskap ; har du pynten fremme 13 dager etter dagen gjestene har vært hos deg, gavene er gitt og kakene spist? 

Anonymkode: aace9...7e6

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 10.44):

Forklar meg dette ; hvorfor er det bedre å ha jul fra 1.desember til 3.dag jul enn å ha det når det tradisjonelt er jul ; fra 24.desember til 13.januar ( 20.dag jul) ? Det er jo jobbhverdag i desember og, noe som mange bruker som unnskyldning for å ta ned jula i romjula. Det er til og med flere hverdager i hele desember. Så forklar meg , please! 

Fordi at sånn er det bare! 

Gjør som du vil, så gjør jeg som jeg vil. Snart skal jeg finne frem nissene mine, og det kan  da umulig plage noen 🤣 

Anonymkode: 0130a...814

• Hjerte 2
Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

1 januar er jula og året over. Forventningen er før jul. Når du har bursdagselskap ; har du pynten fremme 13 dager etter dagen gjestene har vært hos deg, gavene er gitt og kakene spist? 

Anonymkode: aace9...7e6

Vi har ballongene hengende et par uker etter bursdager ja. De holder seg forbausende godt. 

Anonymkode: 579c6...2b8

• Liker 3
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ELSKER jul, og vil ha så mye som mulig av den!

Derfor pynter jeg i starten av november.

Jeg har bursdag rett før tyvende dag jul, så for meg er det tradisjon å fortsette julen frem til da. Jeg pleier å se en julefilm på bursdagen min.

Det tar tid å pynte så mye som jeg gjør, så jeg liker å ha god tid på meg, og ikke føle stress rundt å rekke det.

Jeg nyter hvert sekund av mine to måneder med jul❤️🎄🤶🏻

Anonymkode: 93415...8dd

Du er ikke alene. Elsker både jul og førjulstiden. Det er en tid for å slappe av og kose seg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har lurt på det samme som deg i mange år, men i fjor kom jeg til en erkjennelse: samfunnet har endret seg, og det samme gjør tradisjonene. 

Da jeg vokste opp var julaften starten på en lang "festperiode".  Ingenting skjedde før jul, det var venteperioden, alt skjedde etter 2.juledag.

Men så skjedde det en endring på 80-tallet engang, da juletrefestene og nyttårsfestene ble erstattet av julebord og arrangementer i forkant av julen, og vi har fått en gradvis dreining til at 2.juledag markerer avslutningen på en lang "festperiode" i stedet for begynnelsen. 

Vi kan like det, eller ikke, men slik har det blitt.

Anonymkode: 0a507...4c6

Men for meg som overhodet ikke drar på julebord, fester eller andre ting så er det i nettopp romjulen julefølelsen gjerne er sterkest. Julen er ikke over i romjulen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er folk som er lett svake og lett mottagelige som driver med dette. De som tror at når Rema'en setter juledekorasjonene i november så skal de også ha det slik. Dette er folk som ikke aner hva tradisjoner er.

Anonymkode: 098c3...b63

Enig . For meg er en tradisjon noe som er der i generasjoner, det er ingen tradisjon om det endres 5.hvert år. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...