Gå til innhold

Ja til juridisk abort.

AdonisFFM

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Må nesten bøye meg i støvet her, går jo ikke an å argumentere mot anekdotiske bevisføring. 

Anonymkode: df642...ccd

Men du kan kanskje forklare hvordan det er mulig å få bidrag som er høyere enn det et barn faktisk koster?

Anonymkode: 92f84...cd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Med mindre man er kvinne, da kan man ta abort.

Anonymkode: 98f96...bbd

Selvfølgelig. Menn og kvinner er forskjellige. Kvinner er de som vil føle konsekvensene av en abort eller en graviditet på kroppen. De skal ha rett til å bestemme over egen kropp.

Rettferdig? Nei, men menn har full mulighet til å bruke kondomer, passe på at kvinnene de har sex med er på samme bølgelengde, eller sterilisere seg om de ikke ønsker barn. 

Anonymkode: 6bf13...2cb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig. Menn og kvinner er forskjellige. Kvinner er de som vil føle konsekvensene av en abort eller en graviditet på kroppen. De skal ha rett til å bestemme over egen kropp.

Rettferdig? Nei, men menn har full mulighet til å bruke kondomer, passe på at kvinnene de har sex med er på samme bølgelengde, eller sterilisere seg om de ikke ønsker barn. 

Anonymkode: 6bf13...2cb

Fulltreffer! Det er ikkje rettferdig, men det må likevel vere slik. Om fleire hadde vist berre såpass med forståing som du gjer her, trur eg dei fleste juridisk-abort-trolla hadde gitt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 timer siden):

Jeg har ingenting å beklage til deg for. 

Tenk over det til neste gang, jeg er ferdig med deg for i dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skrev (3 timer siden):

Fulltreffer! Det er ikkje rettferdig, men det må likevel vere slik. Om fleire hadde vist berre såpass med forståing som du gjer her, trur eg dei fleste juridisk-abort-trolla hadde gitt seg.

Selvfølgelig må det være slik. Når et par ønsker barn, så er det kvinnen som må gå gravid, eventuelt miste eller oppleve store plager i graviditeten, føde, med den konsekvens at hun kanskje revner på seg urin- og avføringinkontinens, amme til puppene blør og så videre. Menn slipper alt dette. Baksiden av denne "medaljen" er at det er kvinnen som kan ta abort, siden hun har fosteret i sin kropp. Menn kan ikke bare ha fordeler.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig må det være slik. Når et par ønsker barn, så er det kvinnen som må gå gravid, eventuelt miste eller oppleve store plager i graviditeten, føde, med den konsekvens at hun kanskje revner på seg urin- og avføringinkontinens, amme til puppene blør og så videre. Menn slipper alt dette. Baksiden av denne "medaljen" er at det er kvinnen som kan ta abort, siden hun har fosteret i sin kropp. Menn kan ikke bare ha fordeler.

Bra biologitime… kvifor har du sitert meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud skrev (Akkurat nå):

Bra biologitime… kvifor har du sitert meg her?

Bare utdyper det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Bare utdyper det du skrev.

Ok! Takk for hjelpa! Eg kan utdjupe sjølv neste gong, om eg føler for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det til å høres ut som om det er liten fillesak å ta abort. 

Anonymkode: a39b8...1ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis noen står i fare for å fryse eller sulte ihjel, finnes jo nødhjelp. Jeg mener selvsagt at alle foreldre skal ha rett til støtte for barna om de trenger det, for barnas del. Men i prinsippet burde det være kvinnens ansvar alene, siden det er hun som velger å få barnet.

Juridisk abort kunne muligens ha en grense tilsvarende senabort, uke 18 er vel det seneste nå. Da er det fortsatt bare en cellklump i lovens forstand.

En slik ordning vil selvsagt ikke være vanntett og favne absolutt alle tenkelige situasjoner. Det gjør jo heller ikke dagens lovverk. Men et åpenbart kriterium må være at hvis faren ikke informeres før det er for sent, må han kunne velge fritt om han ønsker å være juridisk far med alt det innebærer av rettigheter og plikter.

Anonymkode: 89824...e5a

Jeg tror noen overser at vi har en velferdsstat, og at de samme velferdsgodene og sikkerhetsnettet som er der når enslige kvinner får kunstig befruktning eller oppgir ukjent far også vil være der om en innførte "juridisk abort".

Rent praktisk rundt det å innføre et slikt lovverk vil en nok finne at situasjonene er temmelig like, og at en kunstig befruktning av enslige kvinner på mange måter har "banet vei", med tanke på hvordan en kan løse de praktiske utfordringene. Mye av dette er tross alt allerede tenkt på i forhold til donorer. 

Prinsipielt vil en kanskje også finne at dette er to svært like situasjoner, der vi heier situasjonen frem når den er resultat av kvinnens valg men synes det er grusomt og aksepterer det ikke når det er resultat av mannens. Både ved kunstig befruktning av enslige og "juridisk abort" vil resultatet være at barnet vokser opp med en alenemor, uten en far. 

Likevel får jeg meg ikke til å ønske innføring av "juridisk abort". En kan argumentere med at det er en "mild" rettighet sammenlignet med å ikke la barnet få leve og ikke så ulikt det å velge å unnfange et barn uten en far, men jeg synes samtidig det er en for "trist" rettighet å skulle gi og er redd for signalet det vil sende. Vi kommuniserer allerede noe til menn når vi heier frem kunstig befruktning av enslige, og jeg er redd det vi kommuniserer til unge ved å si at farskap er noe en bare kan frasi seg vil være direkte skadelig.

Derfor har jeg landet på at dette er en ulikhet og form for dobbeltmoral vi som menn bør akseptere. Ikke fordi det er konsekvent eller i tråd med en liberal og frihetsdyrkende strømning i tiden, for det tror jeg ikke det er, men fordi det er det "rette", i mangel av et bedre ord. Jeg vil i alle fall ikke fortelle andre menn at farskap og ansvar for sitt barn ikke er viktigere enn at en kan frasi seg det på Altinn. 

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 22.14):

Kommer aldri til å skje. Barnets rettigheter kommer først. 

Vil du ikke bli far, ikke pul. Ikke pul kvinner du ikke vil ha barn med. Så enkelt. 

Anonymkode: b2391...468

Så kvinnen har ALLTID veto både den ene og andre veien. 

Joda, er ikke "likestilling" noen flotte greier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 22.46):

Tanken er forståelig for menn som har havnet i situasjoner hvor de ble far uten å ønske det. Problemet er at barnet har rettigheter, og disse stiller sterkere enn fars. Barnet har rett til å vite hvem far er, og krav på å bli forsørget av han. I de tilfellene det ikke eksisterer en far (dødsfall eller mor vet ikke fars identitet) blir det statens ansvar å sørge for fars del (deler av det i alle fall). Ved juridisk abort vil derfor staten måtte bruke enormt mye penger på disse barna fordi far ikke gidder. Dvs at MINE skattepenger må betale for deres barn. Jeg er barnløs og vil ikke ha noe med barn å gjøre, og betaler allerede mer enn nok i skatt for at de barna som fødes skal gå på skole og ha det greit. Jeg er ikke interessert i en boom av farløse unger som må forsørges av staten (meg). 

Anonymkode: 7817e...0ce

Barnet har "rettigheter" så lenge kvinnen ikke ønsker å ta livet av dem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 23.12):

Nei. Menn må lære seg å bruke kondom. Og ta ansvar. Menn skal ikke få lov til å straffe barn og eks gjennom å kunne ta juridisk abort. 

Anonymkode: d1b2c...2a9

Men kvinner kan "straffe" både mann og barn ved å ta abort og det mår som helst.

Hykleriet er enormt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 2.04):

Det siste vi trenger er flere barn inn i denne verden, da. Bedre å ta abort enn å få barn man ikke vil ha inn i den verden vi lever i i dag.

Anonymkode: df642...ccd

Nei, Norge trenger FLERE barn. Men det er klart moderne feminister ikke vil ta ansvar for å berge samfunnet med mindre de gis enda mer, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 6.28):

Ikke juridisk gjennomførbart. Når barnet er født så er det BARNETS rett å ha begge foreldrene. Vi menn kan bare bruke kondom/sterilisere oss om vi ikke vil ha barn, samt såklart ikke ligge med noen vi ikke vet om ville tatt abort eller ikke.

Du har ikke tenkt dette igjennom (åpenbart). Ikke gjennomførbart, eller sammenlignbart. Måtte uansett hat samme tidsfrisk (f.eks før 12 uke) for å unngå at menn sier de vil ha barn, en kvinne risikerer helsa, livet og kroppen sin - for å så bli forlatt på all emåter når hun ikke har noe valg etter tidfristen for abort har gått. En vanlig abort er for at den som risikerer helsa, livet og kroppen sin skal bestemme over egne organer. Vi har FULL mulighet til å ikke bli fedre. Blir du "far mot din vilje" er det kun pga latskap, du har valgt det selv - og ikke utgjør det en fare for liv og helsa di.

Anonymkode: b8510...4a3

Det mest rettferdige hadde vært:

Rett til juridisk abort de første 6-12 ukene. Denne retten hadde blitt forlenget om kvinnen ikke hadde informert mannen innen overnevnte tidsrom.  En kunne hatt et system hvor kvinnen forplikter å varsle alle de hun tror er far i god tid før dette tidsrommet går ut. Det er latterlig enkelt å ta graviditetstester fra et par uker etter unnfangelse. 

Dagens system erveldig urettferdig for menn, som i praksis har ingen rettigheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 23.18):

Abort er en temmelig ENKEL løsning?  Har du gjennomgått en abort? Frivillig eller ufrivillig? 

Det er overhode ingen ENKEL løsning..  

JEG har.. Det begynte med ekstreme smerter, store blødninger. Kroppen ordnet ikke skikkelig opp av seg selv, så etter 4 dager fikk jeg medikamenter som skulle hjelpe. Disse gir deg smerter igjen, mer blødning - gjerne over flere dager/uker. Funker ikke første runden med medikamenter får man en runde til og gjerne en runde til... Skulle man da fremdeles ikke være ferdig kan man legges i narkose og få en utskrapning. Noen har utskrapning under narkose med en gang men det kommer ann på hvor langt man er på vei. Så hvis man da er uønsket gravid MÅ man gå med dette barnet inni seg i flere uker før man får gjennomført aborten.. Fra en abort er påbegynt kan det ta 4-8 uker før man slutter å blø og kroppen går tilbake til seg selv..  

Jeg mistet totalt 3L blod ved min abort. Låg 3 uker på sykehus pga blodtapet.. Og du kaller det en temmelig ENKEL løsning.. æsj! 

Anonymkode: e7256...0f1

Ja, for de aller aller fleste aborter er så kompliserte som du framstiller det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ænema skrev (På 5.11.2023 den 22.48):

det er jo bare dette de tenker på.. betale for avkommet sitt.. det vil de ikke. de kan vøre glad de bor i norge og ikke i usa. der sitter fedre som ikke betaler i fengsel,

Ja, det er vel et samfunn som USA du vil ha, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (28 minutter siden):

Så kvinnen har ALLTID veto både den ene og andre veien. 

Joda, er ikke "likestilling" noen flotte greier?

Det er kvinnen som går gravid, føder, ammer osv. Kvinner risikerer livet både ved abort og gjennomgått graviditet/fødsel. Mannen står og ser på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Det er kvinnen som går gravid, føder, ammer osv. Kvinner risikerer livet både ved abort og gjennomgått graviditet/fødsel. Mannen står og ser på.

"Risikerer livet" 

😂😂😂😂😂😂😂

Og uansett, hva har dette med juridisk abort å gjøre? Hvor mange kvinner dør av aborter årlig? 

Stråargument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (10 minutter siden):

Det mest rettferdige hadde vært:

Rett til juridisk abort de første 6-12 ukene. Denne retten hadde blitt forlenget om kvinnen ikke hadde informert mannen innen overnevnte tidsrom.  En kunne hatt et system hvor kvinnen forplikter å varsle alle de hun tror er far i god tid før dette tidsrommet går ut. Det er latterlig enkelt å ta graviditetstester fra et par uker etter unnfangelse. 

Dagens system erveldig urettferdig for menn, som i praksis har ingen rettigheter.

Du hadde aldri fått bevist at kvinnen selv visste, men ikke informerte om graviditeten. Det er latterlig enkelt å ta graviditetstester, men kvinner kan ikke pålegges å ta en test etter hvert samleie. 

Nei, dere har ingen rettigheter mht. kvinnens kropp. Dere har samtidig mange andre rettigheter som kvinner ikke har. Fordi vi er biologisk forskjellige. 

For øvrig er det mange menn som ikke ønsker barn i utgangspunktet, men som etter hvert likevel vil være far. Denne muligheten forsvinner hvis juridisk abort innføres. Da kan mannen risikere å gå rundt og se barnet sitt hver dag, men ha null mulighet for å ha kontakt med barnet og være far. Fordi han har tatt abort, for ham eksisterer ikke dette barnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...