Gå til innhold

Ja til juridisk abort.


AdonisFFM

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hverken far eller mor bør ha rett til å fraskrive seg ansvaret for barnet, hverken før eller etter fødsel, bortsett fra adopsjon

Anonymkode: deb85...e60

Hvor går din grense for når det er ok med abort? 
Mors liv står i fare? Voldtekt? Fosteret er ikke levedyktig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Ænema said:

det er jo bare dette de tenker på.. betale for avkommet sitt.. det vil de ikke. de kan vøre glad de bor i norge og ikke i usa. der sitter fedre som ikke betaler i fengsel,

Og slike menn velger altså kvinner å ha ubeskyttet sex med, og helt frivillig få farløse barn med. Hvorfor er kvinner så kåte og ansvarsløse?

Anonymkode: 89824...e5a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og slike menn velger altså kvinner å ha ubeskyttet sex med, og helt frivillig få farløse barn med. Hvorfor er kvinner så kåte og ansvarsløse?

Anonymkode: 89824...e5a

Endel av disse sakene er etter samlivsbrudd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Og det med fulle rett. Hennes kropp, hennes valg. 

Om man blir gravid, og mann ønsker å beholde, kvinne ikke - så er det kvinnens ønske som veier tyngst da det er hennes kropp som eventuelt må gjennomgå graviditeten. 

Grunnen til at jeg mener at det må kunne bevises/dokumenteres at graviditeten er uplanlagt for å kunne skrive fra seg juridisk ansvar er at det ikke skal kunne brukes som trussel/pressmiddel ovenfor kvinnen at han skal fraskrive seg. For jo det finnes menn som hadde brukt en slik mulighet som pressmiddel for å oppnå egen agenda. 

Det burde ikke være eneste kriterie så klart som jeg skriver i svaret mitt. Men det kan ikke "bare" være en enkel utvei å skrive fra seg juridisk ansvar. 

Jeg syns ikke det er rett at man i dag kan "tvinge" en mann til å være far, men jeg mener også at det finnes mange alternativer for menn for å forhindre graviditet som svært mange i dag ikke benytter seg av.. Vil man som mann ikke ha barn, bruk prevensjon, steriliser deg, ikke ha sex med kvinner du ikke ønsker sier barn med. Finnes mange enklere måter å unngå å bli far på enn å måtte juridisk fraskrive seg ett barn. 

Det er ikke utelukkende en kvinnes jobb å stå for prevensjon, det trengs 2 for å ha sex.. Da er man også 2 om konsekvensene som KAN oppstå om man ikke tar sine forhåndsregler. 

Anonymkode: e7256...0f1

Selvsagt må fars ønske om juridisk abort meldes innen rimelig tid. Velger kvinnen å ikke informere ham om at han skal bli far, bør han ikke ha noen som helst forpliktelser. For det å få barnet er kvinnens, og kun kvinnens, valg.

Argumentene dine som går på å la være å ha sex med noen du ikke vil ha barn med, er nøyaktig like gyldige som argumenter mot vanlig abort. Som du sier, det finnes enklere måter å unngå å bli forelder på.

Anonymkode: 89824...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og slike menn velger altså kvinner å ha ubeskyttet sex med, og helt frivillig få farløse barn med. Hvorfor er kvinner så kåte og ansvarsløse?

Anonymkode: 89824...e5a

aner ikke jeg vel. spør de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså saken er i grunn veldig enkel.. 

Fritt valg til abort er en selvsagt ting.. Ingen skal kunne tvinge en kvinne til å bære et barn hun ikke ønsker. 

Menn blir ikke ufrivillig fedre dersom de tar større ansvar for egen prevensjon og handlinger. Ikke ha sex med kvinner man ikke ønsker barn med, ønsker man ikke barn i det hele - steriliser deg. BRUK prevensjon. 

Menn forventer at kvinner bruker prevensjon... Så da burde vi kunne forvente det samme av en mann.. (selv om vi alle vet vi ikke kan det.. For menn i dag vil ikke bade med badehette på) 

Anonymkode: e7256...0f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Komisk nok så hadde kvinner hatt null problem med dette om de fikk barnebidrag fra staten i stedet for fra faren.

Den gang ei. 

Anonymkode: df642...ccd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 minutter siden):

Hvor går din grense for når det er ok med abort? 
Mors liv står i fare? Voldtekt? Fosteret er ikke levedyktig?

Mors liv i fare og fosteret ikke er levedyktig, ved voldtekt er fosteret desverre avhengig av mor, men "far" bør betale klekkelig for hver dag av svangerskapet 

Anonymkode: deb85...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mor kan i dag ja velge å ikke føre opp far ja..  Men Nav er i dag mye strengere på slikt, og går i enkelte tilfeller svært langt for å finne ut hvem far er.  Det er nok  med at ett menneske tipser nav om hvem far potensielt kan være, så må både da mor/barn og den som er tipset om avlegge DNA. Nekter man å oppgi navn bare for å nekte og nav vet dette får ikke mor en krone fra nav. Og finner de far og samtidig kan vise til at mor har løyet med vilje kan mor straffes for dokumentforfalskning.. 

Det var en mye enklere mulighet før å skrive far ukjent.. Men det er ikke like enkelt i dag. 

Anonymkode: e7256...0f1

Så bra! Eg synest forsåvidt at å ikkje vite er gale, sjølv om det skulle vere sant. Då må det stillast konkrete krav til mor om å sjølv finne barnefar.

At nokon roper om juridisk abort heller enn problemet med far ukjent er i mi verd uforståeleg. Finst det noko verre enn å bli frarøva eit barn utan å ein gong vite om det?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Andro said:

Ikke rart kvinner i stadig større grad skygger unna menn.

Gjør de? I så fall bør tallet på aborter gå ned. Jeg har inntrykk av at kvinner tvert imot gladelig har ubeskyttet sex med udugelige menn, for så å ta abort.

Anonymkode: 89824...e5a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Velger kvinnen å ikke informere ham om at han skal bli far

Anonymkode: 89824...e5a

DETTE er problemet. At mor faktisk har lov til å ikkje informere. Mor har lov til å ta frå far barnet utan at han ein gong veit om det. Kvifor snakke om juridisk abort når vi har eit problem som det faktisk kan gjerast noko med?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør de? I så fall bør tallet på aborter gå ned. Jeg har inntrykk av at kvinner tvert imot gladelig har ubeskyttet sex med udugelige menn, for så å ta abort.

Anonymkode: 89824...e5a

sikkert de samme kvinnene på rundgang 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør de? I så fall bør tallet på aborter gå ned. Jeg har inntrykk av at kvinner tvert imot gladelig har ubeskyttet sex med udugelige menn, for så å ta abort.

Anonymkode: 89824...e5a

Abort er jo en temmelig enkel løsning om man ikke vil ha barn, og ikke gidder å ta prevansjon. 

Anonymkode: df642...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Abort er jo en temmelig enkel løsning om man ikke vil ha barn, og ikke gidder å ta prevansjon. 

Anonymkode: df642...ccd

du må jo være mann eller feminazi

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (30 minutter siden):

Jeg kaller det biologi. At noen menn ønsker å pule rundt uten konsekvenser gjør at jeg stiller større spørsmål ved moralen til disse individene, enn "de andre". En del av det å være mann mener jeg er å ta ansvar for seg selv og sin familie. Om ei dame blir gravid etter seksuelt samvær med en mann, så er mannen delaktig i det, uansett hvor god eller dårlig opplevelsen og orgasmen var, og da tar man konsekvensene. Men ansvarsfølelse er fraværende hos sjokkerende mange i dagens samfunn.

Sex er ikke et fritidssyssel, det er den måten mennesker reproduserer på. At dette temaet dukker opp igjen viser bare hvilken betydning sex har fått i samfunnet. Skittent og billig, så vil man gjøre det enda billigere. 🤷‍♂️

Det var en flott moralpreken. Spørsmålet er om du kunne brukt de samme argumentene mot kvinner: "Har du hatt sex må du ta følgene!" Høres ut som et gufs fra 1850.

 Jeg tror egentlig dagens lov er grei. Den er urettferdig mot menn, men den sikrer barnet økonomisk. Man velger det minste av to onder.

Jeg er bare fasinert over hvordan det er mulig å ha så ulik standard for menn og kvinner med så stor selvsikkerhet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Menn må lære seg å bruke kondom. Og ta ansvar. Menn skal ikke få lov til å straffe barn og eks gjennom å kunne ta juridisk abort. 

Anonymkode: d1b2c...2a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, os Maxilla said:

Kvinnen vet om hun bruker prevensjon, hun kan ta angrepille, og hun kan selv velge om hun vil utsette seg selv for den påkjenningen det er å ta abort.

Og større ansvar for menn er det iallefall ikke snakk om, per idag er det så og si ikke-eksisterende. De tar jo på generelt grunnlag overhodet ikke ansvar.

Poenget er at om en kvinne blir uønsket gravid, snakkes det som om hun selvsagt skal få velge å slippe - selv om hun hadde valget da hun gikk til køys med en mann.

Mannen derimot, nei han får bare ha det så godt hvis han ikke gadd å bruke kondom.

Så kan du selvsagt si "hennes kropp, hennes valg." Ja, og da må man nesten også kunne si "hans liv, hans valg. Hans penger, hans valg" osv.

Anonymkode: 89824...e5a

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tanken er forståelig for menn som har havnet i situasjoner hvor de ble far uten å ønske det. Problemet er at barnet har rettigheter, og disse stiller sterkere enn fars. Barnet har rett til å vite hvem far er, og krav på å bli forsørget av han. I de tilfellene det ikke eksisterer en far (dødsfall eller mor vet ikke fars identitet) blir det statens ansvar å sørge for fars del (deler av det i alle fall). Ved juridisk abort vil derfor staten måtte bruke enormt mye penger på disse barna fordi far ikke gidder. Dvs at MINE skattepenger må betale for deres barn. Jeg er barnløs og vil ikke ha noe med barn å gjøre, og betaler allerede mer enn nok i skatt for at de barna som fødes skal gå på skole og ha det greit. Jeg er ikke interessert i en boom av farløse unger som må forsørges av staten (meg). 

Anonymkode: 7817e...0ce

Da burde det vært en lov til som sier at mor må ta hele det økonomiske ansvaret selv, hvis far ikke ønsker barn. 

Anonymkode: 48dd0...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og slike menn velger altså kvinner å ha ubeskyttet sex med, og helt frivillig få farløse barn med. Hvorfor er kvinner så kåte og ansvarsløse?

Anonymkode: 89824...e5a

Hvorfor er menn så kåte og ansvarsløse?

Anonymkode: d1b2c...2a9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ænema said:

aner ikke jeg vel. spør de

Ja, kanskje vi heller skal spørre dem enn å automatisk anklage bare den ene parten for å være uansvarlige når noen er uønsket gravid.

Anonymkode: 89824...e5a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...