Gå til innhold

Ja til juridisk abort.


AdonisFFM

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Ænema said:

anklager ingen jeg. men min egen erfaring er at mannfolk ikke vil bruke kondom. jeg har ikke sex uten kondom jeg. da har jeg ikke sex i det heletatt. men jeg er mer redd for sykdommer enn uønsket graviditet. men denne tråden gjelder vel når det allerede er en unge påvei og far vil fraskrive seg farskap. ikke hvem som er løsest i strikken.

Selvsagt kan man ikke innvilge hverken vanlig eller juridisk abort når ungen er på vei. Det må jo skje mens det fortsatt er en celleklump.

Da vil det selvsagt kunne skje at kvinnen faktisk oppdager for sent at hun er gravid (evt. lyver om det for å tvinge faren til å være juridisk og økonomisk ansvarlig). Så ordningen kan neppe gjøres vanntett. Men kvinner og menn bør ha så like rettigheter som mulig til å bestemme om de skal bli foreldre eller ikke.

Anonymkode: 89824...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Ænema said:

ja du kan jo tro det blir mange villige damer igjen til dere da. når dere bare kan pule og stikke fra ungene uten å betale for dem.

kjøp deg en silikon fitte du da.

Hvorfor snakker du som om jeg er en udugelig far? Jeg er gift, har tenåringsbarn og har hatt totalt to sexpartnere (den første  var sterilisert). Jeg er ikke noe dydsmønster, men jeg reagerer på at det rakkes ned på bare det ene kjønnet når det slurves med prevensjon.

Det kommer ikke til å bli mangel på villige damer for disse udugelige mannfolka, det ser vi jo allerede. Det er mange som lar mor og barn i stikken. Det er bedritent, men når det gjelder valget om å få barn eller ikke, er det faktisk kvinnen som har det største ansvaret, for det er bare hun som kan velge fritt om det skal bli et barn eller ikke.

Anonymkode: 89824...e5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor snakker du som om jeg er en udugelig far? Jeg er gift, har tenåringsbarn og har hatt totalt to sexpartnere (den første  var sterilisert). Jeg er ikke noe dydsmønster, men jeg reagerer på at det rakkes ned på bare det ene kjønnet når det slurves med prevensjon.

Det kommer ikke til å bli mangel på villige damer for disse udugelige mannfolka, det ser vi jo allerede. Det er mange som lar mor og barn i stikken. Det er bedritent, men når det gjelder valget om å få barn eller ikke, er det faktisk kvinnen som har det største ansvaret, for det er bare hun som kan velge fritt om det skal bli et barn eller ikke.

Anonymkode: 89824...e5a

snakker ikke bokstavlig talt om deg. snakker generelt om disse som da tror mange damer fortsatt hadde tatt sjansen på å oppleve alt dette pisset for en tilfeldig runde i høyet med en ukjent. eller FF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn som stemmer for juridisk abort er uansvarlige menn som ikke vil ta ansvar for egne valg og egne handlinger. Det er menn som nekter å akseptere at kvinnelig og mannlig fysiologi er ulik.

En mann må rett og slett ta sitt valg før han har sex. Da har han alle valg. Han kan velge å ikke ha sex, han kan velge å bruke kondom (men akseptere risikoen for at prevensjonsmidlet kan svikte og at han da må ta følgen), eller han kan sterilisere seg. Eller han må ha sex med andre menn, ev. med transkvinner.

 

Hvis man skulle åpne for juridisk abort, da må man mest trolig også åpne for det motsatte, nemlig at mannen skal ha rett til å si at han vil ha barnet der en kvinne vil/må ta abort.

Skulle juridisk abort innføres, da bør også staten kunne kreve tvangssterilisering av disse mennene, og helst også kjemisk kastrering, slik at de på ingen måte kan risikere å gjøre flere kvinner gravide. En mann som nekter å ta ansvar for sitt/sine barn og overlater til staten å betale for dem burde miste retten til å skape andre barn.

Men juridisk abort handler ikke bare om kvinnen, det handler minst like mye om barnet som blir født! At det barnet har rett til å bli forsørget av begge sine foreldre, rett til å vite sin bakgrunn.

 

At temaet juridisk abort i det hele tatt blir diskutert i 2023 viser at kvinners rettigheter er i retur også i Norge, som vi har sett fra f.eks. Polen og USA.

 

Menn som mener at juridisk abort bør innføres, de har åpenbart lite evner til å reflektere over langsiktige følger av et slikt forslag. Det ene er det åpenbare økonomiske - hvem skal betale for disse barna for å sikre barnas rettigheter? hvor mange barn kan en mann juridisk abortere? Hvor mye høyere skatt er menn villige til å betale for å kompensere for at de ikke vil betale for barna de har valgt å skape (både mann og kvinne aksepterer at man kan lage barn når man har sex!)? Skal alle menn ha denne rettigheten, enten de har skapt barn på one night stand, er i et fast forhold eller er gift? Hvor mange ganger med samme kvinne skal en mann ha mulighet til å kreve juridisk abort? Skal voldtektsmenn ha rett til juridisk abort også?

Men det som jeg tror menn som vil ha juridisk abort-rettigheter ikke har tenkt over, det er at de mest trolig ville få svært lite sex fremover. Lite sex før ekteskap. Trolig ikke sex uten skriftlige, bindende avtaler hvor de må akseptere ansvar for ev. barn som blir følge av sexen. Jeg vil anta at kvinner vil velge å sikre seg på alle bauger og kanter OG kreve skyhøye barnebidrag ved ev. barn, langt over statens satser for bidrag.

Så, om menn ønsker en verden hvor kvinner vil nekte dem sex, så for all del - kjemp videre for juridisk abort...

I dag er det en av tre menn på 40 år som ikke har barn, 20 % av alle 50-årige menn har ikke barn. Tro meg, om juridisk abort trumfes gjennom av menn, da bør dere sørge for å ha kjøpt dere flashlight, for sex med ekte kvinner, det blir det lite av. Og da har dere jo oppnådd det dere vil - dere slipper å betale barnebidrag for barn...

Anonymkode: ddeba...30d

  • Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mors liv i fare og fosteret ikke er levedyktig, ved voldtekt er fosteret desverre avhengig av mor, men "far" bør betale klekkelig for hver dag av svangerskapet 

Anonymkode: deb85...e60

Så du er pro abort mao så hvorfor ønsker du at en som er traumatisert av voldtekt skal måtte bli minnet på det 24/7? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (35 minutter siden):

Enig i at vi trenger fri abort.

Det er for enkelt å si: "Har du valgt å ha sex må du ta følgene!" uten noe omtanke for livssituasjonen til vedkommende.

Kanskje loven bør være som den er, men spar meg for moralprekenen.

Hvor har jeg kommet med moralpreken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden):

Hvor har jeg kommet med moralpreken?

Du har ikke det, så der var feil adresse fra min side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, os Maxilla said:

Dessuten tipper jeg du skjønner JÆVLIG godt hva jeg mente.

Man skjønner ofte utmerket godt når noen generaliserer og overdriver til det absurde, kun for å score et billig poeng i en debatt. 

Anonymkode: 46c88...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Ænema said:

snakker ikke bokstavlig talt om deg. snakker generelt om disse som da tror mange damer fortsatt hadde tatt sjansen på å oppleve alt dette pisset for en tilfeldig runde i høyet med en ukjent. eller FF

Jeg tenker antallet aborter taler for seg selv. Vi kan anta at noen få av dem er på grunn av voldtekt eller prevensjon som har sviktet. Men det store flertallet er høyst sannsynlig fordi folk rett og slett har ubeskyttet sex, altså at damer som du sier tar sjansen på å oppleve alt dette pisset for en tilfeldig runde i høyet.

Anonymkode: 89824...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker antallet aborter taler for seg selv. Vi kan anta at noen få av dem er på grunn av voldtekt eller prevensjon som har sviktet. Men det store flertallet er høyst sannsynlig fordi folk rett og slett har ubeskyttet sex, altså at damer som du sier tar sjansen på å oppleve alt dette pisset for en tilfeldig runde i høyet.

Anonymkode: 89824...e5a

Ja, selvfølgelig, det er bare kvinner som er skyld i uplanlagte graviditeter...

For det kan ikke skyldes at menn bruker kondomer feil, bruker gamle kondomer, eller ikke i det hele tatt...

For det kan ikke skyldes at prevensjonsmetodene kvinnen bruker svikter...

Nei, nei, nei, for det er selvfølgelig alltid bare kvinners skyld i uplanlagte graviditeter!

Stakkars ansvarsløse menn har selvfølgelig ingen ansvar for selv å beskytte seg. Det er alltid kvinners skyld. Alltid.

 

🙄

 

Ps - prevensjon sviker langt oftere enn hva produsentene påstår...

Anonymkode: ddeba...30d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

En mann må rett og slett ta sitt valg før han har sex. Da har han alle valg. Han kan velge å ikke ha sex, han kan velge å bruke kondom (men akseptere risikoen for at prevensjonsmidlet kan svikte og at han da må ta følgen), eller han kan sterilisere seg.

Hvorfor det? Det er ingen naturlov som sier at menn ikke skal kunne få juridisk abort, like lite som retten til vanlig abort er en naturlov.

Quote

Skulle juridisk abort innføres, da bør også staten kunne kreve tvangssterilisering av disse mennene, og helst også kjemisk kastrering, slik at de på ingen måte kan risikere å gjøre flere kvinner gravide. En mann som nekter å ta ansvar for sitt/sine barn og overlater til staten å betale for dem burde miste retten til å skape andre barn.

Da må det samme gjelde kvinner som adopterer bort sitt barn. Og hvis staten skal betale for vanlig abort må den selvsagt også betale for juridisk abort - faktisk i enda større grad, siden det ved juridisk abort er et uskyldig barn i bildet.

Quote

At temaet juridisk abort i det hele tatt blir diskutert i 2023 viser at kvinners rettigheter er i retur

Som sagt kan staten betale bidraget. Da mister ikke kvinnen noen rettigheter. Når det gjelder barnets rettigheter er jo det kun kvinnens valg. Det er hun som helt frivillig har valgt å sette barnet til verden. Om hun ønsker å lage farløse barn kan hun det, men for barnets del bør staten sørge for et minimum av penger. Det er urettferdig for alle oss som tar ansvar for familien og må betale skatt, men barnets rettigheter er viktigst.

Quote

Menn som mener at juridisk abort bør innføres, de har åpenbart lite evner til å reflektere over langsiktige følger av et slikt forslag. Det ene er det åpenbare økonomiske - hvem skal betale for disse barna for å sikre barnas rettigheter? hvor mange barn kan en mann juridisk abortere? Hvor mye høyere skatt er menn villige til å betale for å kompensere for at de ikke vil betale for barna de har valgt å skape (både mann og kvinne aksepterer at man kan lage barn når man har sex!)? Skal alle menn ha denne rettigheten, enten de har skapt barn på one night stand, er i et fast forhold eller er gift? Hvor mange ganger med samme kvinne skal en mann ha mulighet til å kreve juridisk abort?

Hvor mange aborter skal en kvinne få ta, da?

Quote

Men det som jeg tror menn som vil ha juridisk abort-rettigheter ikke har tenkt over, det er at de mest trolig ville få svært lite sex fremover. Lite sex før ekteskap. Trolig ikke sex uten skriftlige, bindende avtaler hvor de må akseptere ansvar for ev. barn som blir følge av sexen. Jeg vil anta at kvinner vil velge å sikre seg på alle bauger og kanter OG kreve skyhøye barnebidrag ved ev. barn, langt over statens satser for bidrag.

Tror du seriøst at grunnen til at kvinner slurver med prevensjon i dag, er at de vet at de vil få bidrag fra mannen hvis de blir gravide? Og at trusselen om å ikke få disse pengene vil få dem til å bruke prevensjon?

Anonymkode: 89824...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, selvfølgelig, det er bare kvinner som er skyld i uplanlagte graviditeter...

For det kan ikke skyldes at menn bruker kondomer feil, bruker gamle kondomer, eller ikke i det hele tatt...

For det kan ikke skyldes at prevensjonsmetodene kvinnen bruker svikter...

Nei, nei, nei, for det er selvfølgelig alltid bare kvinners skyld i uplanlagte graviditeter!

Stakkars ansvarsløse menn har selvfølgelig ingen ansvar for selv å beskytte seg. Det er alltid kvinners skyld. Alltid.

 

🙄

 

Ps - prevensjon sviker langt oftere enn hva produsentene påstår...

Anonymkode: ddeba...30d

Vær grei å lese hva jeg skriver da.

Jeg har ikke sagt at det er bare kvinners ansvar å bruke prevensjon. Poenget mitt er jo nettopp at man IKKE skal skylde på bare den ene parten.

Det er derimot et faktum at den ENESTE som kan velge om en graviditet skal føre til et barn, er kvinnen. Med mindre graviditeten oppdages for sent, er altså hvert eneste barn som fødes et resultat av at moren har VALGT å få barnet. Ingen kvinner kan tvinges til å bli forelder samme hvor ukritiske og uforsiktige de er seksuelt.

Setningen du understreket var forresten et sitat av en bruker som er mot juridisk abort.

Anonymkode: 89824...e5a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ps - prevensjon sviker langt oftere enn hva produsentene påstår...

Anonymkode: ddeba...30d

Det hender at prevensjon svikter. Da hadde det vært fint om man hadde en utvei likevel, ikke sant?

Anonymkode: 89824...e5a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det? Det er ingen naturlov som sier at menn ikke skal kunne få juridisk abort, like lite som retten til vanlig abort er en naturlov.

Da må det samme gjelde kvinner som adopterer bort sitt barn. Og hvis staten skal betale for vanlig abort må den selvsagt også betale for juridisk abort - faktisk i enda større grad, siden det ved juridisk abort er et uskyldig barn i bildet.

Som sagt kan staten betale bidraget. Da mister ikke kvinnen noen rettigheter. Når det gjelder barnets rettigheter er jo det kun kvinnens valg. Det er hun som helt frivillig har valgt å sette barnet til verden. Om hun ønsker å lage farløse barn kan hun det, men for barnets del bør staten sørge for et minimum av penger. Det er urettferdig for alle oss som tar ansvar for familien og må betale skatt, men barnets rettigheter er viktigst.

Hvor mange aborter skal en kvinne få ta, da?

Tror du seriøst at grunnen til at kvinner slurver med prevensjon i dag, er at de vet at de vil få bidrag fra mannen hvis de blir gravide? Og at trusselen om å ikke få disse pengene vil få dem til å bruke prevensjon?

Anonymkode: 89824...e5a

Slik snakker bare en mann som forsøker å prate ned kvinner, som ikke ønsker å forholde seg til virkeligheten og det som skrives, men kaster rundt seg med desperate stråmenn i sin maniske ansvarsfraskrivelse f på menns vegne.

 

Anonymkode: ddeba...30d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det? Det er ingen naturlov som sier at menn ikke skal kunne få juridisk abort, like lite som retten til vanlig abort er en naturlov.

Da må det samme gjelde kvinner som adopterer bort sitt barn. Og hvis staten skal betale for vanlig abort må den selvsagt også betale for juridisk abort - faktisk i enda større grad, siden det ved juridisk abort er et uskyldig barn i bildet.

Som sagt kan staten betale bidraget. Da mister ikke kvinnen noen rettigheter. Når det gjelder barnets rettigheter er jo det kun kvinnens valg. Det er hun som helt frivillig har valgt å sette barnet til verden. Om hun ønsker å lage farløse barn kan hun det, men for barnets del bør staten sørge for et minimum av penger. Det er urettferdig for alle oss som tar ansvar for familien og må betale skatt, men barnets rettigheter er viktigst.

Hvor mange aborter skal en kvinne få ta, da?

Tror du seriøst at grunnen til at kvinner slurver med prevensjon i dag, er at de vet at de vil få bidrag fra mannen hvis de blir gravide? Og at trusselen om å ikke få disse pengene vil få dem til å bruke prevensjon?

Anonymkode: 89824...e5a

Barnebidrag er en temmelig høy motivasjon for en latterlig stor andel kvinner når det kommer til tanken å få barn, ja. Hvorfor ellers skal de prøve å få abort til å fremstå som noe ekstremt vanskelig og alt mulig rart. 

Heldigvis er dette i ferd med å endres. Yngre generasjoner tar heller abort enn å bruke prevensjon, mens de eldre (35+) fortsatt tror samfunnet tenker at abort er noe vanskelig. 

Anonymkode: df642...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik snakker bare en mann som forsøker å prate ned kvinner, som ikke ønsker å forholde seg til virkeligheten og det som skrives, men kaster rundt seg med desperate stråmenn i sin maniske ansvarsfraskrivelse f på menns vegne.

Anonymkode: ddeba...30d

Godt argumentert.

Anonymkode: 89824...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vær grei å lese hva jeg skriver da.

Jeg har ikke sagt at det er bare kvinners ansvar å bruke prevensjon. Poenget mitt er jo nettopp at man IKKE skal skylde på bare den ene parten.

Det er derimot et faktum at den ENESTE som kan velge om en graviditet skal føre til et barn, er kvinnen. Med mindre graviditeten oppdages for sent, er altså hvert eneste barn som fødes et resultat av at moren har VALGT å få barnet. Ingen kvinner kan tvinges til å bli forelder samme hvor ukritiske og uforsiktige de er seksuelt.

Setningen du understreket var forresten et sitat av en bruker som er mot juridisk abort.

Anonymkode: 89824...e5a

Nå har naturen gjort det slik at kvinner også er de ENESTE som går gravide - ergo er det også KVINNER som må få bestemme over egen kropp.

Om menn ikke ønsker å gjøre en kvinne gravid, da må han sikre at han ikke gjør henne gravid. Da må han velge, enten ikke ha sex med kvinner, sterilisere seg, bruke kondom (men akseptere risikoen for at også det kan føre til at han gjør kvinnen gravid).

Når en mann selv VELGER å gi bort sin sæd til en kvinne, da velger han også å frasi seg kontrollen på sin sæd. Blir den en del av kvinnens kropp, da har mannen også overlatt til kvinnen å bestemme hva som skal gjøres videre med hennes kropp, enten hun velger å ta abort eller beholde barnet.

Seriøst, dette er noe til og med ung vet før de blir seksuelt aktive. Voksne menn må enten akseptere forskjellen mellom kjønnene fra naturens side og innrette seg deretter og ta ansvar for egne handlinger - eller frasi seg kontroll på hva som skjer med egen sæd om han velger å gi den fra seg.

Anonymkode: ddeba...30d

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nå har naturen gjort det slik at kvinner også er de ENESTE som går gravide - ergo er det også KVINNER som må få bestemme over egen kropp.

Anonymkode: ddeba...30d

Og ingen har sagt at hun ikke skal bestemme over sin egen kropp.

Quote

Om menn ikke ønsker å gjøre en kvinne gravid, da må han sikre at han ikke gjør henne gravid. Da må han velge, enten ikke ha sex med kvinner, sterilisere seg, bruke kondom (men akseptere risikoen for at også det kan føre til at han gjør kvinnen gravid).

Hvorfor skal en ikke kunne bruke nøyaktig samme argument for å forby vanlig abort? Hun har da like store muligheter for å unngå å bli gravid, som han har for å unngå å gjøre henne gravid.

Quote

Når en mann selv VELGER å gi bort sin sæd til en kvinne, da velger han også å frasi seg kontrollen på sin sæd. Blir den en del av kvinnens kropp, da har mannen også overlatt til kvinnen å bestemme hva som skal gjøres videre med hennes kropp, enten hun velger å ta abort eller beholde barnet.

Hennes kropp, hennes rett. Hennes kropp, hennes ansvar. Vi er helt enige. Det er hun og hun alene som bestemmer om det skal bli et barn. Om hun vil sette et farløst barn til verden, kan hun gjøre det helt uavhengig av hva faren måtte ønske. Men hvis hun vet at han ikke ønsker å være far, får hun værsågod ta ansvaret alene. (Men for barnets skyld bør staten gi økonomisk støtte tilsvarende barnebidrag.)

Anonymkode: 89824...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Menn som ikke vil ha barn, de passer på snopoen sin, beskytter den med dong til han er klar for å bli far. Ikke altid graviditet og svangerskap er ønskelig for kvinnen heller.  Skjønner ikke hvorfor dette skal være enklere for menn enn for kvinner. Menn er stort med på kun moroa. Så litt merkelig at de er også den som sutrer mest. En mann er ikke i nærheten av samme traume ved abort. De gidder ikke engang å være en støttespiller under en abbort for noe de er skyld i selv. Lar det gå utover ungen, gjør de også

Anonymkode: 63250...e6f

:tommelopp2: Der traff du spikeren på hodet
Alle menn burde være tilstede under hele aborten og ikke la partneren eller ONS dra på sykehuset for å gå gjennom det alene. 

Anonymkode: 6a269...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og ingen har sagt at hun ikke skal bestemme over sin egen kropp.

Hvorfor skal en ikke kunne bruke nøyaktig samme argument for å forby vanlig abort? Hun har da like store muligheter for å unngå å bli gravid, som han har for å unngå å gjøre henne gravid.

Hennes kropp, hennes rett. Hennes kropp, hennes ansvar. Vi er helt enige. Det er hun og hun alene som bestemmer om det skal bli et barn. Om hun vil sette et farløst barn til verden, kan hun gjøre det helt uavhengig av hva faren måtte ønske. Men hvis hun vet at han ikke ønsker å være far, får hun værsågod ta ansvaret alene. (Men for barnets skyld bør staten gi økonomisk støtte tilsvarende barnebidrag.)

Anonymkode: 89824...e5a

Ja så får han jammen meg stille opp og være med på det h.... som det kan innebære å ta en abort enten det er fordi du tar abort eller fordi du har mistet uten å blødd ut.

Anonymkode: 6a269...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...