Gå til innhold

Greit å være kritisk til Israel, men her Driter Dagbladet På Draget


Topsi

Anbefalte innlegg

Gjest Menelaos
Gugglo skrev (9 minutter siden):

Så langt tilbake husker ikke jeg, men det har du jammen helt rett i!

Likevel, jødene ble fordrevet igjen av romerne. Hadde romerne ikke fordrevet jødene hadde denne konflikten ikke vært der i dag.

Er mulig du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menelaos skrev (Akkurat nå):

Tidligste jeg kjenner til er massakren ved Ayyadieh i 1191, men om dette var den første masseslakt av muslimer vet jeg ikke.  Mulig det er den første gjort av kristne, men jeg skal ikke si det med 100% sikkerhet.

Min kunnskap om disse thing er minimal. 

Ikke enig i det 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Det er ganske dehumanuseriende og ikke stille palestinerne til ansvar for noe de gjør selv. Er det det som er tankegangen, at de er mennesker vi ikke kan forvente noen ting av?

Ikke sant - pro-palestina-gjengen ser ut til å se på dem som dyr som bare agerer på instinkt og er uten evne til egne refleksjoner. Rimelig rasistisk.

Callista skrev (1 time siden):

Saudi Arabia har drevet brutal krigføring i Jemen i flere år nå. Rundt om 100,000 mennesker i Jemen er drept, så det er litt interessant at du nevner Saudi Arabia. Denne krigen interesserer ikke av en eller annen grunn. Ingen demonstrasjoner eller markeringer til støtte til folket i Jemen. 

Merkelig det der. De aller fleste muslimer blir forøvrig slaktet av andre muslimer, ikke av jøder eller israelere. Men det er ikke så spennende å skrive om.

Barn som ikke har strøm eller mat, som voldtas og bankes opp og drepes, i India, Yemen, Afghanistan, Iran - pytt sann. Det bryr vi oss ikke om. Det har alltid vært en merkelig hang up på Gaza og palestinere her i Norge. Mulig det føles rasistisk å kritisere arabere som mishandler og dreper sine egne - man kan jo ikke forvente annet av dem…?

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (Akkurat nå):

Det er din personlige mening. Men det er ingenting i artikkelen som tilsier at det er antisemittisme som er pådriveren bak det. Det snakkes om «staten Israel» og ikke enkeltpersoner og deres etnisitet. 

At målet for raketten var jøder er det ingen tvil om, det er ikke de arabiske innbyggerne ihk er ute etter. Og at Israel får absolutt alt ansvaret, og dem som ønsket å drepe jøder går 100% fri, dvs skyld på jødene, ja jeg mener der er antisemittisme.  

Jeg har ikke beskyldt norske medier for dette tidligere, men dette, å 100% legge skylden på de tiltenkte ofrene,  det er å gå for langt 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, NatNat said:

Det skulle du forklare til mobben som angrep flyplassen i Dagestan, til alle som mobber og truer Jøder rundt verden. Det er klar de ser ikke forskjell, og slik tull fra Dagbladet er akkurat grunnen.

Hva har den mobben med dagbladet å gjøre?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 minutter siden):

At målet for raketten var jøder er det ingen tvil om, det er ikke de arabiske innbyggerne ihk er ute etter. Og at Israel får absolutt alt ansvaret, og dem som ønsket å drepe jøder går 100% fri, dvs skyld på jødene, ja jeg mener der er antisemittisme.  

Jeg har ikke beskyldt norske medier for dette tidligere, men dette, å 100% legge skylden på de tiltenkte ofrene,  det er å gå for langt 

Israel er en part i en krig. Er det antisemittisme å kritisere en stat? Så hvis man kritiserer Iran er man rasist? 

Endret av caremore
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

caremore skrev (Akkurat nå):

Israel er en part i en krig. Er det antisemittisme og kritisere en stat? Så hvis man kritiserer Iran er man rasist? 

Les hva jeg skriver

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Les hva jeg skriver

Jeg har lest det, og er uenig. Selv om Dagbladet legger skylden på feil part, er det ikke antisemittisme. Det er krig, og dette er parter i en krig. 

Endret av caremore
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (Akkurat nå):

Jeg har lest det, og er uenig. 

Greit å være uenig, men jeg har aldri antydet at all kritikk av Israel er antisemittisk, jeg har sagt at å gi Israel 100% av ansvaret for en rakett skutt opp av Islamsk hellig krig for å drepe jøder, er antisemittisme 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 timer siden):

https://www.dagbladet.no/meninger/uansett-israel-har-skylda/80402288

Lederen handler om raketten fra en palestinsk terrorgruppe som landet på et sykehusområde og drepte over 400 palestinere.

Raketten var ment å treffe Israel og drepe israelske sivile, men endte opp i Gaza og drepte palestinere istedetfor 

Men Israel får skylda,  Dagbladet later for det første som om Israels angrep er ubegrunnet, som russlands invasjon av ukraina, og i tillegg stiller Israel til ansvar for en rakett som var ment å drepe israelere.

De som skjøt raketten for å drepe israelere får ingen skyld.

Dette var pinlig lesning av Dagbladet. Virkelig virkelig pinlig 

Det positive i denne saken er jo at Hamas lyver så det renner av de om antall døde....Gjorde ikke mer skade på parkerte biler og bygningene rundt enn en middels nyttårsrakett den der...så 470 døde er et latterlig tall.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kipling said:

Hva har den mobben med dagbladet å gjøre?

når det kommer til Dagestan, ikke så mye, de hater Jøder uansett, de trenger kun en unnskyldning. Men når man ser på hvordan mange journalister dekker krigen i verden, vi kan si at de er delvis ansvarlige for den Jødehat vi ser nå.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, velociraptor said:

Merkelig det der. De aller fleste muslimer blir forøvrig slaktet av andre muslimer, ikke av jøder eller israelere. Men det er ikke så spennende å skrive om.

Barn som ikke har strøm eller mat, som voldtas og bankes opp og drepes, i India, Yemen, Afghanistan, Iran - pytt sann. Det bryr vi oss ikke om. Det har alltid vært en merkelig hang up på Gaza og palestinere her i Norge. Mulig det føles rasistisk å kritisere arabere som mishandler og dreper sine egne - man kan jo ikke forvente annet av dem…?

Spot on !! 👍

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (6 minutter siden):

Jeg har lest det, og er uenig. Selv om Dagbladet legger skylden på feil part, er det ikke antisemittisme. Det er krig, og dette er parter i en krig. 

I hvilken krig legger man 100% av skylden for et angrep på det tiltenkte offeret og ikke på den som skyter raketten?

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (1 minutt siden):

I hvilken krig legger man 100% av skylden for et angrep på det tiltenkte offeret og ikke på den som skyter raketten?

Er ikke første gang det skjer, eller at redaksjonelle medier skriver feil i artiklene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (3 minutter siden):

Er ikke første gang det skjer, eller at redaksjonelle medier skriver feil i artiklene sine. 

Tja. Jeg synes ikke den lederartikkelen er mulig å mistolke jeg da. Det er like dumt som når Israel legger 100% av skylden på Hamas for bomber de selv slipper. 

Den som skyter bomber er ansvarlig for hva som skjer, så kan man diskutere forholdsmessighet og hvem som startet. Men akkurat det MÅ være et grunnleggende prinsipp

Endret av Topsi
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (22 minutter siden):

Ikke sant - pro-palestina-gjengen ser ut til å se på dem som dyr som bare agerer på instinkt og er uten evne til egne refleksjoner. Rimelig rasistisk.

Merkelig det der. De aller fleste muslimer blir forøvrig slaktet av andre muslimer, ikke av jøder eller israelere. Men det er ikke så spennende å skrive om.

Barn som ikke har strøm eller mat, som voldtas og bankes opp og drepes, i India, Yemen, Afghanistan, Iran - pytt sann. Det bryr vi oss ikke om. Det har alltid vært en merkelig hang up på Gaza og palestinere her i Norge. Mulig det føles rasistisk å kritisere arabere som mishandler og dreper sine egne - man kan jo ikke forvente annet av dem…?

Det veldig spesielt at en såkalt sivilisert vestlig stat driver med apartheid og okkuperer land. Ikke noe mer spennende en det. Det er et anliggende for resten av verden. På samme måte som at Russland er i krig med Ukrania. Det er åpenbart at for noen så er etnisitet og religion eneste referanse ramme i forhold til befolkning og folkegrupper. Andre ser det større bildet. 

Endret av caremore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Topsi skrev (4 minutter siden):

Tja. Jeg synes ikke den lederartikkelen er mulig å mistolke jeg da. Det er like dumt som når Israel legger 100% av skylden på Hamas for bomber de selv slipper. 

Den som skyter bomber er ansvarlig for hva som skjer, så kan man diskutere forholdsmessighet og hvem som startet. Men akkurat det MÅ være et grunnleggende prinsipp

Klart ansvaret skal rettes mot den som er ansvarlig. Her var det slett jobb fra Dagbladet. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (1 minutt siden):

Klart ansvaret skal rettes mot den som er ansvarlig. Her var det slett jobb fra Dagbladet. 

Enig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Enig

Men Dagbladet anses vel ikke som å være en seriøs aktør blant redaksjonelle medier i Norge uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (Akkurat nå):

Men Dagbladet anses vel ikke som å være en seriøs aktør blant redaksjonelle medier i Norge uansett. 

De er ikke min favoritt i utgangspunktet, og virker tabloide synes jeg. Hva andre medier mener vet jeg ikke så mye om

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...