Gå til innhold

Greit å være kritisk til Israel, men her Driter Dagbladet På Draget


Topsi

Anbefalte innlegg

Cecilie Sadberg skrev (13 minutter siden):

De har skylda for å ikke svare proporsjonalt. De handler i strid med folkeretten, så enkelt er det

Hvordan tenker du rent konkret Israel skulle svart "proporsjonalt" på terrorangrepet den 7 oktober? Skulle IDF ventet til palestinere arrangerte et Rave party, og slaktet deltagerne der? Skulle de sneket seg inn i hjemmet til noen tilfeldige palestinske familier på Gaza, torturert barn og voksne, voldtatt dem, skutt dem, kidnappet dem og brent dem?

Ville det vært i tråd med folkeretten?

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cecilie Sadberg skrev (25 minutter siden):

De har skylda for å ikke svare proporsjonalt. De handler i strid med folkeretten, så enkelt er det

Alltid greit med enkle svar på komplekse spørsmål.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (Akkurat nå):

Hvordan tenker du rent konkret Israel skulle svart "proporsjonalt" på terrorangrepet den 7 oktober? Skulle IDF ventet til palestinere arrangerte et Rave party, og slaktet deltagerne der? Skulle de sneket seg inn i hjemmet til noen tilfeldige palestinske familier på Gaza, torturert barn og voksne, voldtatt dem, skutt dem, kidnappet dem og brent dem?

Ville det vært i tråd med folkeretten?

 

 

Du burde faktisk vite bedre enn som så. Israel er (i henhold til folkeretten) en stat. Det innebærer at de ikke har lov til å bryte folkeretten :) Hverken i krig, eller andre ting - slik se operer nå. De driver med bosetting, okkupasjon som til og med FN har sagt er ulovlig 😂😂. På Vestbredden finnes ikke Hamas; og der dreper de palestinere som bare det. Hamas er ikke problemet. De er grunnen til at okkupantene ikke har kunnet ta Gaza. Og Hvis du mener at det er proporsjonalt å bombe sykehus, sivile mål, drepe barn osv, så vet du like lite om folkeretten som Israel. Det er ikke lov i henhold til folkeretten heller, så problemet er okkupasjon. Israel har fått masse fordømmelse etter forsøk på bosetting i Syria. 😂😂😂 tåpelige greier. De tror de lever på tiden til Moses 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (40 minutter siden):

Jo, det er det fordi man stiller helt andre krav til Israel enn til alle andre. Man krever at Israel ikke skal forsvare seg selv, og at de skal la seg slakte ned. Det er nazisme, rett og slett.

Utrolig godt sagt. 
Det er akkurat der det bikker over til antisemittisme. At man holder Israel til en helt annen standard enn enhver annen nasjon. 
Og den ustoppelige stakkarsliggjøringen av pal-araberne, når de kødder det til med en hjemmelaget rakett som tar deres egne folk, ja da er det selvsagt også israelernes feil…

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (2 timer siden):

Jeg hører til venstresiden. Venstresiden er i stor grad opptatt av å gjøre det de opplever gjør dem til gode mennesker. Det er mange som er blendet av beskjedene om barn som blir drept.

Også blant de som ellers er mot krig er det nå krigstaler.

Men jeg vet også at jeg ikke er alene på venstresiden om å se dette som noe helt annet enn bare "Israel dreper en masse barn for å kunne utrydde Gazas befolkning". Mange er stille. Noen har stilt lettere kritiske spørsmål. De er revet til fillebiter på sosiale medier.

Ja det du sier der er nok spot on. Det går jo ikke an å ytre støtte til Israel i sosiale media fex, da blir man med en gang slått i hartkorn med folk og grupperinger man ikke kjenner seg igjen i. Folk blir jo rasende. 
Skummelt å se på TikTok fex, der er det voldsom polarisering. 
Sånn sett har jeg tross alt satt pris på diskusjonene her inne, syns folk på begge sider, pluss de midt i mellom, (med noen unntak) greier å holde seg til en sivilisert diskusjonsform. 

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kipling said:

Finnes ingen annen forklaring? Du tror ikke at måten Israel oppfører seg ovenfor Palestina kan være en forklaring?

Vel Hamas og deres venn Palestins Islamistisk Jihad, som sto bak angrepet begrunner det med at de er jøder, de ønsker å drepe alle jøder i hele verden, ikke bare i Israel.

Mulig det bare er noe de sier på gøy, siden du vet bedre….

Hva tror du egentlig skjedde rundtomkring i disse kibbutzebe den 7. oktober? Hva av det som ble gjort der tilsier annet enn hat? 

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Bacteria said:

Ja det du sier der er nok spot on. Det går jo ikke an å ytre støtte til Israel i sosiale media fex, da blir man med en gang slått i hartkorn med folk og grupperinger man ikke kjenner seg igjen i. Folk blir jo rasende. 
Skummelt å se på TikTok fex, der er det voldsom polarisering. 
Sånn har jeg tross alt satt pris på diskusjonene her inne, syns folk på begge sider, pluss de midt i mellom, (med noen unntak) greier å holde seg til en sivilisert diskusjonsform. 

I sosiale media, det er en ting, prøv å ytre støtte til Israel i gata.... 😕

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (2 minutter siden):

I sosiale media, det er en ting, prøv å ytre støtte til Israel i gata.... 😕

Det gjør du ikke om du vil leve…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Cecilie Sadberg said:

De har skylda for å ikke svare proporsjonalt. De handler i strid med folkeretten, så enkelt er det

Jeg hørte en juridisk professor fra et eller annet prestisje universitet i England forklare hvorfor dette ikke stemmer. Har også hørt eksperter forklare hvordan man kan trekke den konklusjon, med mye om, hvis og men.

Mulig det er så enkelt for deg, men det betyr ikke at du har rett, og det betyr i alle fall ikke at det er så enkelt.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bacteria said:

Det gjør du ikke om du vil leve…

akkurat men de som er pro-palestine har ingen problem med å demonstrere i byer i Vesten. Bare dette skulle få ei bjelle til å ringe hos de pro-Palestine

Endret av NatNat
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Madame Butterfly said:

Vel Hamas og deres venn Palestins Islamistisk Jihad, som sto bak angrepet begrunner det med at de er jøder, de ønsker å drepe alle jøder i hele verden, ikke bare i Israel.

Mulig det bare er noe de sier på gøy, siden du vet bedre….

Hva tror du egentlig skjedde rundtomkring i disse kibbutzebe den 7. oktober? Hva av det som ble gjort der tilsier annet enn hat? 

Hamas charter... juicy... https://en.wikipedia.org/wiki/Hamas_Charter

liker spesielt artikkel 18 om kvinner og 22 om Jøder...

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (51 minutter siden):

Hamas er ikke problemet. De er grunnen til at okkupantene ikke har kunnet ta Gaza. 

Israel trakk seg frivillig ut av Gaza i 2005. Hamas kom til makta i 2006. 

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Madame Butterfly said:

Vel Hamas og deres venn Palestins Islamistisk Jihad, som sto bak angrepet begrunner det med at de er jøder, de ønsker å drepe alle jøder i hele verden, ikke bare i Israel.

Mulig det bare er noe de sier på gøy, siden du vet bedre….

Hva tror du egentlig skjedde rundtomkring i disse kibbutzebe den 7. oktober? Hva av det som ble gjort der tilsier annet enn hat? 

De sier det fordi de hater jøder, og det gjør de fordi de har blitt bombet til helvete og tilbake av Israel, som erklærer seg en jødisk stat, i flere tiår.

7. Oktober gikk de inn i Israel og drepte 1400 israelere og tok gisler. Og det er en dråpe i havet i forhold til hva Israel har gjort mot dem.

Er det noen som påstår at Hamas ikke hater Israel? Selvsagt hater de dem, poenget mitt er bare at Israel har gitt dem ganske mange gode grunner til å hate dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, NatNat said:

Israel er ansvarlig for jødehat nå ?? Er det det du sier ? Og hvem er "folk" ? ventre og ytre venstre ? De har aldri likt Israel uansett, det er et prinsipp. Usa støtter Israel, vi liker ikke Usa derfor liker vi ikke Israel heller. So primitivt og dumt er det.

Det jeg sier er at om noen hater deg uten grunn så er det deres ansvar, men om noen hater deg på grunn av hvordan du oppfører deg så er det ditt ansvar.

Og det er vel få land i verden som har gitt naboene sine like mye grunn til å hate dem som Israel har.

Kjenner ingen på venstresiden utover en haug "bleeding heart" type kvinner. Så hvorfor de ikke liker Israel kan ikke jeg svare på, det får du ta med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Topsi said:

Ja det er selvsagt Israels feil at antisemitter angriper jøder, antisemittene har aldri skyld i noe som helst, selv når de angriper andre. Selvsagt

Det er Israels feil at de blir angrepet av de undertrykte massene de har terrorbombet i flere tiår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (8 timer siden):

De har skylda for å ikke svare proporsjonalt. De handler i strid med folkeretten, så enkelt er det

De har uansett ikke skylda for en rakett skutt opp av en palestinsk terrorgruppe, dom er det denne tråden handler om 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kipling skrev (6 timer siden):

Det er Israels feil at de blir angrepet av de undertrykte massene de har terrorbombet i flere tiår.

Så alle raketter som skytes opp av hamas og islamsk hellig krig er kun Israels feil, de som skyter De ut har intet ansvar overhodet? Null?

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9zwaRp/magdi-omar-hardt-ut-mot-vgs-politiske-redaktoer
 

Denne reagerer jeg på, fordi det er så hyklersk og dobbeltmoral som man får det.

Magdi Omar beskylder VGs redaktør Hanne Skatvedt for å være partisk i midtøsten konflikten. Samtidig legger han all skyld på Israel for terrorismen. 

Magdi sier selv at han reagerer på følgende utsagt fra Skatvedt:

844BFE34-7E72-4BD6-A362-529C266209D0.thumb.jpeg.d85597a55a92fcb444e4b0cd3eb2f27c.jpeg

Personlig ser jeg ikke hva som er galt med disse innleggene, de virker nyansert og viser også Israel sin side, ikke bare den siden hvor Palestina lider. 

Hykleriet blir stort når Magdi reagerer og hevder at VG tar parti fordi de også ønsker å få frem noe positiv  om Israel, noe de sjeldent gjør.

Jeg er sikker, hadde VG  kun skrevet dritt om Israel og tatt fullstendig parti med Palestina, så hadde vi ikke hørt noe fra Magdi, da hadde vi nok ikke hørt noen reaksjon fra han.

Men så fort det står noe positivt om Israel eller det er noen artikler som kan sette et kritisk blikk på begge sider, også Palestina, nei da er liksom VG partisk, og blir beskyldt for å være Israel-venn.

Dette ser jeg ikke. Medier har ikke tatt noe parti med Israel, tvert imot. Da er det en skam at Magdi kommer med dette, kun fordi VG belyser begge sider.

 Her kjenner jeg at jeg mister noe respekt for Karpe, iværtfall den ene siden av duoen. Dette er ikke greit, og burde heller ikke fått spalteplass.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Kipling said:

De sier det fordi de hater jøder, og det gjør de fordi de har blitt bombet til helvete og tilbake av Israel, som erklærer seg en jødisk stat, i flere tiår.

De takket vel bei til sin egen stat for flere tiår siden, fordi de ikke unnet jødene sin egen? Og etter det var det vel gjentatte forsøk og kriger for å kaste jødene ut av sin stat? Og laget kvalme ved hver eneste anledning? 

Tror nok jødehatet er eldre enn staten Israel, har vel vart diden profetens tid.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Madame Butterfly said:

De takket vel bei til sin egen stat for flere tiår siden, fordi de ikke unnet jødene sin egen? Og etter det var det vel gjentatte forsøk og kriger for å kaste jødene ut av sin stat? Og laget kvalme ved hver eneste anledning? 

Tror nok jødehatet er eldre enn staten Israel, har vel vart diden profetens tid.

Det de takket nei til var å få halve landet sitt stjålet. Hadde du takket ja?

Blir som at jeg møter opp hjemme hos deg og sier at jeg skal flytte inn og at halve huset skal være mitt, og når du "takker nei" til det "tilbudet" så banker jeg deg opp, tar hele huset og fordriver deg til et skur uti hagen. Og så kommer jeg innom rutinemessig og banker opp deg og barna dine på nytt hvis jeg syns dere lager kvalm fordi dere ikke "unner meg" huset jeg nå bor i.

 

map-768x526.png

Bilde nr 1 der er det palestinerne hadde, og bilde nr 2 er det de ble tilbudt å få lov til å beholde av sitt eget land.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...