Gå til innhold

«Karpe-Magdi», Israel-Palestina konflikten, er det også Europa sin konflikt?


Callista

Anbefalte innlegg

jabx skrev (20 timer siden):

Nei, Israel ble opprettet av jødene, da britene trakk seg ut. Så ble den nye staten angrepet fra alle kanter, men de klarte å forsvare seg. Dermed beseiret de fiendene sine i krig og befestet sin rett til å beholde området.

Hvilket land omtaler du som "okkupert" egentlig? Israel trakk seg helt ut av Gaza i 2005.

Israel-arabere er statsborgere av Israel og har fulle rettigheter.

Når Israel er blitt angrepet? Tuller du? Se på krigene fra 1948 og videre. Grunnen til at Israel i det hele tatt gikk inn i både Vestbredden og Gaza i utgangspunktet var at de ble angrepet og tvunget til å forsvare seg.

Ja de trakk seg ut i 2005 og istedenfor så opprettet de denne blokaden Styrer over vannforsyning, strøm osv. Bestemmer hva og hvem som får slippe ut og inn. Det er så tett befolket at de har ikke mulighet til selvforsyning på noen måte og er fullstendig avhengig av humanitær hjelp på alle områder og også for sykehusdrift og skoler. Det har vært en katastrofe og det er selvfølgelig vært en skikkelig verkebyll for Israel. Det er oppskriften på å rekruttere til ekstremisme og terror. Det er ingen steder i historien hvor det har vist seg å være lurt å sette hardt mot hardt eller tyne en befolkning som de har gjort på Gaza. Prøv å bruk hardt mot hardt mot egne barn og du skal se hvordan det går bare i en mild forstand så er det dømt til å mislykkes. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, Sirisiri10 said:

De har et så fjernt verdisyn fra oss og ligner mer på Hamas enn vesten.

😳

Jeg støtter ikke noen Israelsk politiker eller regjering. Jeg leser og hører mye om BN regjeringen. 

På vei til jobb i dag hørte jeg en podcast om hvordan BN har støttet Hamas for å svekke mer fredelige alternativ i Palestina, fordi han ikke vil ha tostatsløsning, og om økning i bosettere, 500.000 i Vestbredden. 
Jeg intresserer meg for problemstillingene, lærer og oppdaterer meg. Hører på argumentasjon fra begge, er ikke veldig opptatt av å danne meg en mening. Fordi…..

Det er ikke relevant. Det dreier seg om Jihad, islamisme jødehat og dominans. Dette er ikke en frigjøringskrig, det dreier seg ikke om politikk og diplomati. Det er hellig krig. Det er like nye hellig krig nå, som det var i 1947 og tidligere. Det er Jihad. Hør hva de sier, hør hva de vil. Se hva de gjør. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (På 6.11.2023 den 17.51):

Det er delvis Europa som har skapt situasjonen ved å opprette Israel for å løse sitt eget "jødeproblem". Både USA og Europa var negative til å ta i mot jøder etter 2. Verdenskrig.  Så da må vi ta ansvar for situasjonen vi har skapt.

Herrefred les deg opp!

Jødene har praktisk talt vokst opp av jorden i det området som idag er Israel og vestbredden. De var der noe sånt som 1000 år får noen andre kom omstreifende forbi. Det inkluderer arabere.

Over tusener av år ble jødene tvangsjaget og spredd over kloden pga antisemitisme. Dette er ikke subjektive meninger men historie hugget i stein. Slutt å spre løgn!

britene gjorde dette så rettferdig som overhodet mulig, når de delte landet og gav 80% til araberne, som i utgangspunktet aldri har hatt suverenitet eller krav på området.

Og forresten....konflikten der nede har aldri dreid seg om land. Da hadde dette vært løst for lenge siden.

 

Trubadur skrev (På 1.11.2023 den 20.45):

Mange mener at de norske jødene skal fordømme Israel, leser jeg i kommentarfelt. Og forvarer jødehat med at det er ikke så rart sånn Israel holder på. 

Det er helt jævlig. 

Dette er helt prikk likt opptakten til 2.verdenskrig og jødehatet som kokte den gangen. Det er en skandale at ikke mediene evner å se det og bremser utviklingen.

 

Callista skrev (På 1.11.2023 den 21.01):

Jeg heier ikke på Magdi fordi ytringene hans er partiske og lite nyanserte. Som jeg har nevnt tidligere, har det kommet masse kritikk mot Israel, men det har han merkelig nok ikke fått med seg?

Fyren er blind av hat og dumskap. Over de siste årene har han ikke evnet å være på riktig side av noe som helst i sin iver til å kritisere. Tekstene til Karpe bærer preg av akkurat det samme. Klaging, syting og piss fra ende til annen.

 

Callista skrev (På 2.11.2023 den 18.17):

Enig i dette. Rart at han ikke kritiserer Egypt som ikke tar imot flyktninger fra Palestina. Men han kritiserer Europa for alt det vi visstnok gjør feil..

Det er fordi han ikke genuint bryr seg om palestinerne, men fordi hatet mot jødene er så sterkt, glemmer han helt at de omkringliggende muslimske nasjonene ikke løfter en finger for å hjelpe sine egne.

  • Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (2 timer siden):

Herrefred les deg opp!

Jødene har praktisk talt vokst opp av jorden i det området som idag er Israel og vestbredden. De var der noe sånt som 1000 år får noen andre kom omstreifende forbi. Det inkluderer arabere.

Det fantes jo noen andre folkeslag i Israel før jødene kom dit, men disse eksisterer jo ikke lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (1 time siden):

Det fantes jo noen andre folkeslag i Israel før jødene kom dit, men disse eksisterer jo ikke lenger.

For hvor mange år siden, tenker du? Etter 2.verdenskrig eller x-antall år før Kristus?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (1 time siden):

For hvor mange år siden, tenker du? Etter 2.verdenskrig eller x-antall år før Kristus?

Nei da tenker jeg på før Kristus altså.

De første jødene kom vel ca 1500 f.kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

caremore skrev (4 timer siden):

Til de som er så ignorante at dere har liket på et innlegg som er så infantilt og uten rot i virkeligheten. Magdi og Karpe bidrar, gjennom de «idiotiske» :ironi: sangene, man trenger litt mer en livets harde skole for å forstå. Karpe har nok bidratt mer enn en gjennomsnitts rasist på KG. 
https://www.nettavisen.no/okonomi/karpe-gir-bort-alle-inntektene-sine/s/12-95-3424006387
https://paf.no

Det sier vel mer om deg, når du føler for å latterliggjøre og mistenkeliggjøre de som er uenige med deg, ved å kalle oss rasister.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2023 at 9:18 AM, Trubadur said:

Nå blir det litt meget,Magdi. 
Jeg hører mer på Hanne Skartveit enn deg. 

Hvorfor det? Han har faktisk en bachelorgrad i Midtøsten og Nord Afrika-studier fra UiO.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

opprørsk skrev (12 minutter siden):

Hvorfor det? Han har faktisk en bachelorgrad i Midtøsten og Nord Afrika-studier fra UiO.

Og så? Det er mange av son har utdannelse som bør tilsi at vi vet mer om denne konflikten enn andre, men likevel er vi uenige. 

Magdi viser liten forståelse for denne konflikten som helhet. Dette skjer jo gjerne om man står for nærme noe, at man får et bias. Det kommer tydelig frem i det han har skrevet at han sliter med å forstå helheten her, som faktisk inkluderer Israels syn på dette.

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (1 time siden):

Det sier vel mer om deg, når du føler for å latterliggjøre og mistenkeliggjøre de som er uenige med deg, ved å kalle oss rasister.

Så du har liket innlegget.Hva kaller du det å kalle en halvt egypter/halv Norsk for antisemitt og legge både handlinger og tanker som bare er spekulasjoner og oppspinn fra ende til annen? Hadde det vært samme holdninger hvis det hadde vært en «hel norsk» person? Er ikke det hersketeknikk å dra antisemitt kortet kanskje?

Endret av caremore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

opprørsk skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Han har faktisk en bachelorgrad i Midtøsten og Nord Afrika-studier fra UiO.

UiO er sikkert antisemittiske de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 10/31/2023 at 3:34 PM, Callista said:

Dette er ikke Europa sin konflikt

Jeg tror dessverre du tar feil. 

Angrepet på Israel var jihad, hellig krig i kampen for sharia og islamisme, til områder som som har demokrati og frihet, våre verdier.

Tror du islamistene slutter med Israel?

Vi ser demonstrasjoner over hele Europa som roper for jihad, martyrer, og sharia, og død til mennesker og stater som leverer frihet, menneskeverd, demokrati. Det er skremmende mange. 
Det er jo ikke sånn at vi ikke har opplevd jihad i Europa allerede. 

Det er naivt å tro at vi ikke vil få mer jihad i Europa om vi ikke gir tydelige signaler om at jihad og sharia ikke er ønsket her hos oss.

Klart det er vår krig. Israel står først i kø, vi står like bak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...