Gå til innhold

«Karpe-Magdi», Israel-Palestina konflikten, er det også Europa sin konflikt?


Callista

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (42 minutter siden):

veldig godt mulig. quote fra Oxford ordbok :

What is the meaning of Semite?

Originally: a member of any of the peoples mentioned in Genesis 10:21–31 as descended from Shem, one of the sons of Noah, traditionally interpreted as including the Hebrews, Aramaeans, Assyrians, and Arabs. Subsequently also: a member of any of the peoples who speak or spoke a Semitic language.

 

Men det også betyr at forfedrene var Jøder. Og at de var der først.

Den første kjente befolkningen der nede var natufierne. Det går en linje av utvikling og slektskap fra den natufiske befolkningen via kanaanittene til dagens jøder og palestinere. Palestinerne representerer en kontinuerlig linje.

Det finnes kristne der nede som fortsatt snakker arameisk. Altså språket Jesus talte i sin tid. Det blir bare absurd å skulle hevde at folk som bekjenner seg til jødedommen automatisk har noe mer rett til å utrope seg til urbefolkning enn mange andre der nede som representerer en uavbrutt bosetting. Man blir ikke noe mindre urbefolkning selv om en gruppe erobrere har påtvunget dine forfedre sitt språk og religion. Nettopp det har skjedd her i Norge også uten at vi nordmenn kan sies å være noe mindre urbefolkning i Norge av den grunn. Vi representerer likefullt den vedvarende bosettingen her i Norge siden de første menneskene her, uansett om språk og religion har endret seg opp gjennom årene.

Endret av Klossmajor
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Klossmajor said:

Den første kjente befolkningen der nede var natufierne. Det går en linje av utvikling og slektskap fra den natufiske befolkningen via kanaanittene til dagens jøder og palestinere. Palestinerne representerer en kontinuerlig linje.

Den finnes kristne der nede som fortsatt snakker arameisk. Altså språket Jesus talte i sin tid. Det blir bare absurd å skulle hevde at folk som bekjenner seg til jødedommen automatisk har noe mer rett til å utrope seg til urbefolkning enn mange andre der nede som representerer en uavbrutt bosetting. Man blir ikke noe mindre urbefolkning selv om en gruppe erobrere har påtvunget dine forfedre sitt språk og religion. Nettopp det har skjedd her i Norge også uten at vi nordmenn kan sies å være noe mindre urbefolkning i Norge av den grunn. Vi representerer likefullt den vedvarende bosettingen her i Norge siden de første menneskene her, uansett om språk og religion har endret seg opp gjennom årene.

Jeg bare sier at Jødedom startet i Judea og langt før det fantes kristne eller muslimer.. byen Jerusalem var sentralt i jødene historie. Jesus var jøde og fra Nazaret. Det blir dersom naturlig at Jødene ønsket å bo der på nytt.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pro-Palestina, tross terroren og Hamas, men ærlig talt: Fuck Magdi. Er uinteressant hva denne rapperen mener. Han er bare en rapper og aktivist.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (1 time siden):

har med at hvis Egypt slipper inn alle vil Israel overta Gaza for godt og det ønsker ikke Egypt. 

Nei, for det er nemlig viktigere for Egypt å kunne slå Israel til syvende og sist, enn at palestinerne overlever.

Jeg mener, i følge mange av dere pågår det nå et folkemord uten dimensjoner. Hva skal palestinerne med Gaza hvis det ikke finnes palestinere igjen egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Det er ikke planen til Israel, som dere støtter. Men at muslimske brødre skulle hjelpe dem ut av Gaza var en del av planen, også videre til blant annet Europa. 

Så klarer Israel å gjennomføre dette er det bare å ta de imot. Dere valgte selv å støtte de. 

Hvilken plan? Trodde det var Hamas sin plan dette..

Jeg er uenig, en av de noen og femti muslimske landene får gjøre plass til dem i så fall. Jeg vil ikke ha en eneste en.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (5 timer siden):

Men hvordan i praksis varsler de når nett og strøm som regel er borte?

De ga jo beskjed med en gang at befolkningen nord i Gaza måtte komme seg sydover. Skal ikke fortelle meg at de ikke har fått med seg det, initialt var det både strøm og nett der. 
De i det siste også sluppet flygeblader. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (11 timer siden):

Har du kilde på at de kun angriper militære mål og en oversikt? 

I og med flere påstår dette må dere jo ha det fra et sted? Men enda ikke fått noen kilder på dette 🙏

Jeg tror ikke at Israel har noen interesse av å angripe sivile mål. Hvis de hadde det, hvorfor advare sivilbefolkningen på forhånd? I tillegg til at sivilbefolkningen har blitt bedt om å evakuere sørover, så er «roof knocking» en annen teknikk den israelske hæren til tider benytter seg av for å advare om kommende angrep.

Uansett så er det bare tapere i denne krigen, og jeg er redd for at Hamas kommer styrket ut av striden når det en gang blir våpenhvile.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
Callista skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke at Israel har noen interesse av å angripe sivile mål. Hvis de hadde det, hvorfor advare sivilbefolkningen på forhånd? I tillegg til at sivilbefolkningen har blitt bedt om å evakuere sørover, så er «roof knocking» en annen teknikk den israelske hæren til tider benytter seg av for å advare om kommende angrep.

Uansett så er det bare tapere i denne krigen, og jeg er redd for at Hamas kommer styrket ut av striden når det en gang blir våpenhvile.

En våpenhvile på 72 timer vil i følge Unicef skåne 1000 barn, men det er de ikke villige til. Det er jo bare trist. 

Dessuten er det rimelig sikkert at de også bomber i sør. Hamas er garantert i sør også. Det er ikke mange dager siden flyktningerleieren i sør ble bombet. Folk sier at de ikke kan evakuere fordi det er for farlig. Så må man også tenke på hvor liten faktisk Gazastripen er. Samtidig er de innesperret. Ingen får lov å flykte ut og nødhjelpen som får lov å komme inn er som en dråpe i havet. 

Jeg tror ingen av oss kan forestille oss hva slags lidelse dette er for menneskene på Gazastripen. Tenk å være barn der akkurat nå. Høre konstant bombing. Bare tenk på hvordan man kan skvette selv av at noe bare faller i gulvet. Disse barna må høre på det hele tiden. Det er så hjerteskjærende at jeg ikke har ord. At Israel har blitt sett på som det eneste siviliserte landet i midtøsten er jo bare ikke riktig lenger. De er forvandlet til enn terrorstat som kun er ute etter blodhevn. Koste hva det koster vil om de så må drepe 1 millioner barn så gjør de det for å ta sin hevn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Callista skrev (50 minutter siden):

Jeg tror ikke at Israel har noen interesse av å angripe sivile mål. Hvis de hadde det, hvorfor advare sivilbefolkningen på forhånd? I tillegg til at sivilbefolkningen har blitt bedt om å evakuere sørover, så er «roof knocking» en annen teknikk den israelske hæren til tider benytter seg av for å advare om kommende angrep.

Uansett så er det bare tapere i denne krigen, og jeg er redd for at Hamas kommer styrket ut av striden når det en gang blir våpenhvile.

Også bomber de i sør. 

Jo, de tjener på det ved å skremme og fordrive dem over til Egypt. 

Palestinerne har heller ikke særlig med mat, vann, strøm, medisiner og bistand. Svært mange dør pga det. De må sortere ut mennesker til å dø, som normalt sett kunne ha overlevd med medisiner og helsehjelp. Hvordan er dette å ikke ramme og indirekte angripe de sivile? 

Ja, det er desverre bare tapere i denne krigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Atheena skrev (45 minutter siden):

Jeg tror ingen av oss kan forestille oss hva slags lidelse dette er for menneskene på Gazastripen. Tenk å være barn der akkurat nå. Høre konstant bombing. Bare tenk på hvordan man kan skvette selv av at noe bare faller i gulvet. Disse barna må høre på det hele tiden. Det er så hjerteskjærende at jeg ikke har ord. At Israel har blitt sett på som det eneste siviliserte landet i midtøsten er jo bare ikke riktig lenger. De er forvandlet til enn terrorstat som kun er ute etter blodhevn. Koste hva det koster vil om de så må drepe 1 millioner barn så gjør de det for å ta sin hevn. 

Det er virkelig helt grusomt 💔 Stakkars barna, må være et sant helvete. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har sett på barna mine, felt noen tårer og gitt de en stor god klem. I takknemlighet for at vi har det livet vi har og sorg over alle barn som har det helt ufattelig tøft. 

Å se et lite barn på alderen med minstemann stå å skjelve av traumer - jeg blir så forbanna og trist 😔 Hvor er emaptien, medmenneskelighet, medfølelse hen? 

Israel har vist sitt sanne jeg foran hele verden. At folk fortsatt støtter dette er virkelig uforståelig. Terrorstat er en riktig beskrivelse. De er grusomme. 

(og ja, jeg fordømmer Hamas og synes det de har gjort er ubeskrivelig grusomt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (27 minutter siden):


Jeg tror ingen av oss kan forestille oss hva slags lidelse dette er for menneskene på Gazastripen. Tenk å være barn der akkurat nå. Høre konstant bombing. Bare tenk på hvordan man kan skvette selv av at noe bare faller i gulvet. Disse barna må høre på det hele tiden. Det er så hjerteskjærende at jeg ikke har ord. At Israel har blitt sett på som det eneste siviliserte landet i midtøsten er jo bare ikke riktig lenger. De er forvandlet til enn terrorstat som kun er ute etter blodhevn. Koste hva det koster vil om de så må drepe 1 millioner barn så gjør de det for å ta sin hevn. 

Ja, det har vært ufattelige lidelser på begge sider, og jeg håper det kommer en våpenhvile snart, men har mine tvil. Jeg tror nok at Israel ser på bombingen først og fremst som selvforsvar. Jødene har vært igjennom mye i løpet av historien, og har kommet til et punkt der de tenker at nok er nok, i tillegg til at Israel ble brutalt angrepet. Igjen. Men sivilbefolkningen i Gaza lider enormt, og det er bare tragisk. 🙁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Callista said:

Men sivilbefolkningen i Gaza lider enormt, og det er bare tragisk.

ja, samtidig har du sett video hvor de ser på massakre og heier ?

 

Endret av NatNat
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magdi tar feil! 

Han påstår jødene var Europas "problem" som vi har dumpet over på den tredje verden.

Basert på kilder som Israels statsarkiv, kom flesteparten av jødene fra muslimske land. Kilde:

https://twitter.com/vorsenh/status/1721907151428612164?t=9Chve97wyvK9i9aQVvHI7A&s=19

 

Endret av totti_1
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 7.11.2023 den 11.23):

ja, samtidig har du sett video hvor de ser på massakre og heier ?

 

Ja, det er helt forkastelig!  Men det er mange barn i Gaza, det er over 4000 barn som er drept. De  trenger nødhjelp, så jeg håper våpenhvile innføres. Jeg er ikke enig i noen som sa her på forumet at Israel er en terrorstat. Hamas styrer Gaza, og det er en terrorstat. Jeg forstår Israels sinne etter massakren, men uskyldige i Gaza lider.

totti_1 skrev (På 7.11.2023 den 16.52):

Magdi tar feil! 

Han påstår jødene var Europas "problem" som vi har dumpet over på den tredje verden.

Basert på kilder som Israels statsarkiv, kom flesteparten av jødene fra muslimske land. Kilde:

https://twitter.com/vorsenh/status/1721907151428612164?t=9Chve97wyvK9i9aQVvHI7A&s=19

 

Ja, jøder med opprinnelse i muslimer land utgjør en stor andel av Israels befolkning, og i tillegg har mange jøder fra hele Amerika utvandret til Israel. Magdi er dessverre en av de mest innflytelsesrike forbildene for de med med innvandrer bakgrunn. Tiradene som kommer fra Magdi om at han ikke vil være en av felleskapet lenger er respektløse.

Endret av Callista
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (På 6.11.2023 den 23.53):

De ga jo beskjed med en gang at befolkningen nord i Gaza måtte komme seg sydover. Skal ikke fortelle meg at de ikke har fått med seg det, initialt var det både strøm og nett der. 
De i det siste også sluppet flygeblader. 

Det som ikke kommer frem i media er at araberne slakter sine egne. De henretter sine egne som blir fremstilt som martyrer, kun for å få sympati fra resten av verden. 

Jeg fordømmer all form for vold og drap, men dette har en kompleks historie som er vanskelig å forstå og som krever bred kunnskap. 

Som sagt; Jeg er i mot henrettelser, tortur og lidelser og ikke minst at uskyldige mennesker blir ofrer. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majliz skrev (2 timer siden):

Det som ikke kommer frem i media er at araberne slakter sine egne. De henretter sine egne som blir fremstilt som martyrer, kun for å få sympati fra resten av verden. 

Jeg fordømmer all form for vold og drap, men dette har en kompleks historie som er vanskelig å forstå og som krever bred kunnskap. 

Som sagt; Jeg er i mot henrettelser, tortur og lidelser og ikke minst at uskyldige mennesker blir ofrer. 

 

Helt enig i det du sier om bred kunnskap. Det er ingen som har helt rett, eller helt feil her. Anbefaler fortsatt podcastene til Seltzer. 
Forferdelige dødstall på palestinsk side, en del er nok drept av sine egne. 
På samme måte som et antall israelere er drept av IDF. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (På 6.11.2023 den 17.51):

Det er delvis Europa som har skapt situasjonen ved å opprette Israel for å løse sitt eget "jødeproblem". Både USA og Europa var negative til å ta i mot jøder etter 2. Verdenskrig.  Så da må vi ta ansvar for situasjonen vi har skapt.

Europa opprettet ikke Israel. Israel erklærte uavhengighet selv, og er altså et eksempel på beseiring av europeisk kolonialisme.

Det du i realiteten gjør er å legge skylden på jødene for at de blir forsøkt utryddet av araberne. Det er avskyelig.

Og du mener at jødene ikke har samme rett til å slå seg ned i et område som andre. Enda et eksempel på jødehatske holdninger.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (På 6.11.2023 den 17.57):

Jeg tror ikke dette handler om jødehat. Jeg tror reaksjonene ville vært nøyaktig like om Israel hovedsaklig besto av buddhister, kristne, satansiter eller what so ever. Forsvarer på ingen måte det hamas gjorde 07.10, men Israel har snart drept 4000 barn. De har ingen steder å dra. Hvis ikke dette er folkemord, hva er det da? 

Nei, det er på grunn av at jødene er involvert at det er så mye fokus på dette.

Det er ikke folkemord når man advarer sivilbefolkningen i flere uker og ber dem forlate klart definerte områder. Og åpner rømningsveier for dem, og bevokter disse så terroristene ikke får drept sine egne.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...